Wat is Google Shopping & hoe werkt het?

Wat Google Shopping is? Dit is het kanaal voor webshops die hun omzet willen verhogen. Het voordeel is dat je voor zowel de consumentenmarkt als voor B2B (business 2 business) nieuwe klanten kan werven. In vergelijking met het zoeknetwerk van Google werkt Google Shopping niet met zoekwoorden, maar met een datafeed. Google bepaalt vervolgens waar en wanneer jij wordt vertoond. Je hebt daarom ook in mindere mate controle op de zoekwoorden die je kan en wilt inzetten. Echter zijn er wel talloze voordelen:

  • De klant ziet direct wat hij of zij koopt en wat de kosten zijn
  • Je stuurt klanten al direct naar een productpagina
  • Je bent vaker aanwezig in de zoekresultaten
  • Shopping advertenties worden bovenaan de resultaten getoond, nog eerder dan het zoeknetwerk en SEO-resultaten

In deze blog vertellen we je alles. Over hoe Google Shopping werkt, wat de mogelijkheden zijn en hoe je dit inzet. We gaan vrij ver de diepte in. Ben je benieuwd naar wat Google Shopping nog meer voor je kan betekenen? Bekijk dan deze pagina.

Om Google Shopping in te stellen is het van belang dat je een Google Shopping feed aan Google aanlevert. Dit is veelal een XML-bestand waarbij je informatie aan Google geeft, echter kan dit ook om een CSV-, XLS-, TXT- of Spreadsheet bestand zijn. Deze feed wordt vervolgens gebruikt om zoekopdrachten van gebruikers te koppelen aan jouw producten. Met een van de nieuwste updates heeft Google het zelfs mogelijk gemaakt om handmatig je producten in te dienen in het Merchant Centre.

"Het Google Merchant Center kun je zien als jouw magazijn waar al je producten online klaar liggen om verkocht te worden."

Google Shopping feed plugins

Maar waar haal je een Shopping feed vandaan? Voor vrijwel elk CMS-systeem zijn er plugins en modules beschikbaar die eenvoudig een datafeed voor jou genereren. Vervolgens krijg je hieruit een XML-link die je kan uploaden in het Merchant Centre. Voor WordPress zou je bijvoorbeeld Product Feed Pro for WooCommerce kunnen gebruiken of WooCommerce Google Feed Manager.

Mocht je het professioneler willen aanpakken en maak je ook gebruik van Marketplaces, dan is de Tool Channable een uitkomst. Dit is een feedmanagement tool die je kunt koppelen met je webshop en waarmee je vrijwel alles kan bewerken en aanpassen voor Google. Daarnaast heeft het koppelingen met meer dan 2500 verkoopkanalen zoals Amazon en Bol.com.

Vereisten Shopping feed

Welke methode je ook gebruikt, Google heeft een aantal vereisten nodig om de informatie te koppelen aan zoekopdrachten en je campagnes succesvol in te richten. De basis van een goede Shopping campagne ligt hem daarom ook in de feed. Hieronder vind je een overzicht van vereisten en aanbevolen velden, wat ze inhouden en hoe ze eruitzien in de feed.

wat is google shopping

Id [id]

Inhoudelijk heeft dit weinig invloed op de prestaties van de campagnes. Het Id is een uniek productnummer of SKU in Google Shopping. Het nummer kan gezien worden als een interne verwijzing van jouw producten in de webshop. Zodra alles in orde is, zullen de nummers ook terug te zien zijn in de Google Ads interface.

Title [title]

De naam van het product, deze heeft grote invloed wanneer en waarop je gevonden wordt.

Beschrijving [description]

Een omschrijving van het product inclusief aanvullende informatie.

Link [link]

De bestemmingspagina van jouw product.

Afbeeldingslink [image_link]

Voor het tonen van een Google Shopping campagne heeft Google een productafbeelding nodig om te tonen in de resultaten.

Beschikbaarheid [availability]

Gebruiksvriendelijkheid staat hoog in het vaandel bij Google. Wanneer gebruikers een product willen bestellen maar deze blijkt niet beschikbaar te zijn, dan wil Google hen niet teleurstellen. Het is daarom van belang om aan te geven of je de producten op voorraad hebt of niet. Dat doe je door een van de onderstaande waardes in je Google Shopping campagne toe te voegen:

  • In stock, wanneer het product op voorraad is
  • Out of stock, wanneer het product niet op voorraad is
  • Preorder, wanneer het om een reservering gaat

Prijs [price]

Het gaat hierbij om de productprijs van het product. Let wel op dat de prijs inclusief BTW weergegeven moeten worden, óók als het om een B2B-doelgroep gaat. Daarnaast is het altijd van belang om de valuta mee te nemen. In de eurolanden zal dit altijd EUR zijn.

Conditie [condition]

Is het product nieuw, gebruikt of opgeknapt? De waarde die je hierbij invult, is een van de volgende:

  • New, bij nieuwe producten
  • Refurbished, bij opgeknapte producten
  • Used, bij gebruikte producten

Merk [brand]

Hierbij vermeld je het merk van jouw product. Wanneer iemand in Google Shopping naar dat specifieke merk zoekt, is de kans aannemelijk dat hij bij jouw producten uitkomt.

GTIN [gtin]

Een Global Trade Item Number (GTIN) van het product en is een verzamelnaam van onder andere:

  • UPC: een Noord Amerikaans handelsnummer met 12-cijferig nummer
  • EAN: een Europees handelsnummer met 13-cijferig nummer
  • JAN: een Japans handelsnummer met 8- of 12-cijferig nummer
  • ISBN: een kenmerk voor boeken met 8- of 13-cijferig nummer
  • IFT-14: een kenmerk voor Multipacks

Voor Europese producten zal een GTIN een ISBN nummer of EAN code zijn.

MPN [mpn]

Dit is het Manufacturer Part Number. MPN is de code waaronder de producten geregistreerd staan en die door de leverancier aangeleverd wordt.

Identifier Exist [identifier_exist]

Deze waarde gebruik je om aan te geven of het product een uniek productnummer heeft. Dus heeft het product een GTIN of MPN? GTIN en MPN zijn beide geen vereisten, maar ze worden zeer sterk aangeraden door Google. Mocht je deze waardes niet tot je beschikking hebben, dan kun je het in de Shopping Ads aangeven met een waarde ‘False’ of ‘No’. Heb je deze waarde wel, gebruik dan ‘True’ of ‘Yes’.

"Google heeft een aantal vereisten nodig om de informatie te koppelen aan zoekopdrachten en je campagnes succesvol in te richten."

Aanbevolen feed vereisten

Naast de bovengenoemde eisen zijn er ook nog een aantal aanbevolen velden die je mee kunt nemen in de feed richting Google. De ene eis zal in veel gevallen beter aansluiten bij jouw producten dan de andere.

Product Type [product_type]

Dit is de productcategorie waaronder de betreffende producten vallen en die je meeneemt uit de webshop.

Google product categorie [Google_product_categorie]

Google heeft een taxonomie opgesteld waarbij zij jouw producten categoriseren in de door hen samengestelde productcategorieën. Geef je dit door aan Google, dan kun je in de Shopping Ads vertellen onder welke categorie jouw producten vallen.

Aanvullende afbeeldingen [additional_image_link]

Heb je meer dan 1 productafbeelding, neem dan de rest van alle afbeeldingen mee in het veld  [additional_image_link].

Uitverkoopprijs [sale_price]

Hierbij gelden dezelfde voorwaarden als bij Prijs. Door de Uitverkoopprijs mee te nemen, kun je jouw Shopping Ads laten opvallen in de resultaten en kenbaar maken dat de betreffende producten een prijsverlaging hebben. Dit veld is uiteraard alleen van toepassing wanneer er daadwerkelijk een prijsverlaging is.

Kleur [color]

De kleur van het product.

Geslacht [gender]

Deze geeft aan voor welk geslacht het product (denk aan kleding of speelgoed) is bedoeld.

Materiaal [material]

De stof of het type materiaal.

Maat [size]

De productmaat, denk bijvoorbeeld aan een schoenmaat.

Custom Label 0 t/m 4. [custom_lable_0]

Dit zijn labels waarmee jij je producten kan clusteren. Je zou hiermee filters kunnen creëren door producten in te delen op bijvoorbeeld Prijs, Merk, Marge of Best presterende producten. Net wat jij belangrijk acht.

Verzending voor Google Shopping instellen

Onderdeel van de customer journey is om de gebruiker zo goed mogelijk van dienst te zijn. Daarom is het belangrijk om de voorwaarden van verzending aan te geven. Dit kan op twee manieren. De eerste is dat je alle gegevens kan instellen in de product feed die je hebt ingesteld en de velden [shipping_country] en [shipping_price] eraan toevoegt.

Een tweede manier is om de instellingen in te vullen in de voorwaarden binnen Google Merchant Centre. De gegevens vind je rechtsbovenin en alle stappen kun je doorlopen om het juist in te stellen.

Is jouw verzending gebaseerd op het gewicht van een product in plaats van de ordewaarde, dan kun je met het veld [shipping_weight] het gewicht aangeven en een filter maken in het Google Merchant Center.

hoe werkt google shopping

Voorbeeld Google Shopping Feed

Als je alles juist hebt ingesteld dan zal de feed er uiteindelijk als volgt uit komen te zien:

Shopping Feed voorbeeld
Klik op de afbeelding om deze te vergroten.

Google Merchant Center

Het Google Merchant Center kun je zien als jouw magazijn waar al je producten online klaar liggen om verkocht te worden. Zodra je een Google feed klaar en ingediend hebt in het Merchant Center, zullen jouw producten klaargemaakt worden voor verkoop. Hierbij is het nog wel van belang om jouw website te claimen. Dat kan op een aantal verschillende manieren. Je kan dit doen door een verificatie via Google Analytics of Google Tag Manager of door een HTML-code te plaatsen in de <head> van de homepage.

Zodra dit gedaan is, heb je jouw website gekoppeld aan het bijbehorende Merchant Center. Hierna dien je alleen nog jouw Google Merchant Center te koppelen met Google Shopping Ads en je kan los.

"Sinds begin 2020 heeft Google een update doorgevoerd waarbij er ook gratis vermeldingen voor Google Shopping zijn gekomen."

Google Shopping campagnes

Google Shopping kun je op basis van twee manieren inzetten. Zo is er een variant waarbij je minimale inzichten hebt in de zoekwoorden waarop je gevonden wordt. Dit zijn de zogenoemde Smart Shopping campagnes die zijn ingesteld op basis van Machine Learning en hebben ook een Remarketing functie erin verwerkt.

Bij de tweede mogelijkheid heb je veel meer invloed op de resultaten en kun je inhoudelijk meer bijsturen. Dit is de traditionele campagne waarbij je product SKU’s, productcategorieën of je eigen custom labels koppelt aan de advertentiegroepen. Google geeft je hierbij meer informatie wanneer je gevonden bent en waarop.

Beide campagnes hebben zijn voor- en nadelen, maar ons advies hierin is altijd om beide varianten te testen en te onderzoeken welke resultaten het meeste rendement opleveren.

gratis google shopping vermeldingen

Gratis Shopping vermeldingen

Sinds oktober 2020 heeft Google een update doorgevoerd waarbij ook gratis vermeldingen voor Google Shopping zijn gekomen. Deze zijn net als de betaalde versie gebaseerd op de datafeed die je aanlevert. Binnen het Tabblad van Google Shopping verschijnen onder de betaalde versie nu net als bij het zoeknetwerk niet-betaalde advertenties. De voorkeur zal blijven liggen bij betaalde Shopping Ads, gezien die een belangrijke inkomstenbron voor Google zijn.

Voor de gratis vermeldingen kan je jezelf relatief eenvoudig aanmelden bij Google Shopping door vier simpele stappen:

  1. Maak een Google Merchant Center Account aan
  2. Zorg voor een Google Shopping feed en upload deze onder ‘Producten > feeds’
  3. Ga naar ‘Groei > Programma’s beheren’
  4. Aanmelden voor Surfaces across Google of Gratis vermeldingen

Bing Shopping

Mocht je helemaal verkocht zijn aan Google Shopping en bereik je ook al mooie resultaten, overweeg dan ook om verder uit te breiden naar Bing. Bing (zie Microsoft Advertising) heeft sinds 2019 zijn eigen variant en kan een waardevolle uitbreiding zijn. Bing Shopping is alleen nog niet actief in alle landen, maar in Nederland gelukkig wel! Onze Shopping specialisten helpen je hier graag bij, neem daarvoor gerust contact op. Ook als je hulp nodig hebt bij jouw Google Shopping campagne!

Brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner logo 2022 brandmerck