Heb je vragen?
Bekijk de veelgestelde vragen!

Veelgestelde vragen

Q&A is een zeer populair middel op het web, met name bij bekende (sport)mensen. Een liveverbinding met ons kantoor behoort dan niet tot de mogelijkheden, wel onderstaand een lijst met veelgestelde vragen binnen de online wereld. Heb je een prangende vraag, kijk dan of wij het hier beneden al voor je hebben beantwoord. Mocht je vraag er niet tussen zitten? Neem dan contact met ons op en wij zullen je, indien mogelijk, van een concreet en helder antwoord voorzien.

Algemeen

Er bestaan tientallen verschillen tussen traditionele marketing en online marketing. Het grootste verschil is dat online marketing meetbaar is. Enkele andere verschillen; in tegenstelling tot de traditionele marketing kan online marketing al voor een klein budget, is het bereik van je campagne vele malen groter en is het interactief.

Een landingspagina is een pagina op je website waarnaar verwezen wordt vanuit andere websites, advertenties of social media kanalen. Neem als voorbeeld een Ads campagne, als je de juiste landingspagina hieraan koppelt zorgt dit voor meer conversie.

Een organisatie, zoals Brandmerck, die zich heeft gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie, zoekmachine marketing en online adverteren kan lid worden van het Google Partner programma. Dit programma is door Google ontwikkeld voor internet marketing bureaus, die aantoonbaar kennis van online marketing in huis hebben. Daarom zijn ook wij trotse eigenaar van een Google Partnerschap.

USP staat voor Unique Selling Point, eigenlijk zegt de term het zelf al: het gaat om unieke eigenschappen van je producten of diensten. Hetgeen waarmee jij er voor zorgt dat je product of dienst interessanter wordt om bij jou te kopen i.p.v. bij de concurrent. Let wel; een USP gaat eigenlijk nooit over de eigenschappen van een product of dienst.

Call to Action (kortweg CTA) betekent letterlijk een oproep tot actie. Met een Call to Action roep je de websitebezoeker op om ook daadwerkelijk actie te ondernemen, waardoor je meer succes behaalt. Enkele voorbeelden die je online vaak tegenkomt met een opvallende knop: ‘Vraag een offerte aan’ of ‘Schrijf je in voor de nieuwsbrief’ of ‘Bestel direct’.

De header is het bovenste gedeelte van een website. Het is één van de belangrijkste onderdelen van een website, want bezoekers zien immers als eerste dit gedeelte, en daarom beslissen ze vaak aan de hand daarvan of ze wel of niet op je website blijven. Daarom is het van groot belang om de header op een goede manier in te delen. De menubalk zie je vaak in de header van een website. Verwar de header niet met header-tags, wat dat zijn kun je hier direct onder lezen.

Heading tags zijn de alombekende kopjes op een pagina. Zo heb je een H1 tot en met een H6. Een H1 is de belangrijkste heading tag van een pagina. Vaak is het de titel en beschrijft het dus waar de pagina over gaat. Net zoals in een boek is er maar één titel en dus moet je op de pagina ook maar één keer de H1 gebruiken. In het geval van deze pagina is ‘Veelgestelde Vragen’ de H1. ‘Q&A’ is een H2 en dus een subkop. De kopjes boven de veelgestelde vragen (o.a. Algemeen en Zoekmachine optimalisatie (SEO)) zijn ook heading tags. Doordat ze ondergeschikt zijn aan Q&A zijn ze als H3 ingesteld. Zo kun je eventueel doorgaan tot en met H6.

Een footer vind je onderaan een website. Vaak is dit een vast deel van de website dat op elke pagina hetzelfde is. Bedrijven kunnen zelf bepalen welke informatie ze in de footer zetten. Meestal gaat het om contactgegevens, social media buttons of landingspagina’s die niet in het menu zijn opgenomen.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Met zoekmachine optimalisatie richt je je website zo in dat je hoog scoort in de organische (onbetaalde) zoekresultaten van de zoekmachines. Het staat bekend onder vele begrippen, te veel om het overzicht in te bewaren. Wij houden het dan ook te allen tijde bij twee begrippen: (1) zoekmachine optimalisatie en (2) SEO (wat staat voor Search Engine Optimization).

SEO staat voor Search Engine Optimization. Wat vertaald naar het Nederlands zoekmachine optimalisatie betekent.

Vergelijk het met het kopen van een nieuwe telefoon en jezelf afvragen waarom niemand je belt. Het is belangrijk dat je laat weten dat je een nieuw nummer hebt, of in dit geval, een website. Dit doe je door de juiste zoekwoorden in je content te gebruiken, links naar jouw website te verzamelen en te voorkomen dat jouw website wordt aangemerkt als spam.

Met SEO werkzaamheden zorg je ervoor dat de posities van een website worden verbeterd in zoekmachines, dit doe je door middel van het schrijven van goede content, linkbuilding en daarnaast zorg je ervoor dat de website technisch goed in elkaar zit.

De title tag is een stukje HTML-code waarmee je de titel van je pagina aangeeft. Deze titel verschijnt bovenin de browserbalk wanneer je naar een webpagina surft. Een goede titel is een belangrijk aspect van je zoekmachine optimalisatie. Daarnaast zorgt een uitnodigende titel ervoor dat mensen vaker klikken en naar jouw site komen.

De meta omschrijving, beter bekend als meta description, is ervoor bedoeld om met een korte omschrijving duidelijk te maken waar de pagina over gaat. Als je iets zoekt via een zoekmachine zie je deze tekst vaak in de zoekresultaten onder de Title Tag.

Een keyword is een woord of een groep van woorden die als zoekterm in de zoekmachines wordt gebruikt. De resultaten van de zoekopdracht tonen de webpagina’s die voor dat keyword het meest relevant zijn.

Do’s: Houd je altijd aan de richtlijnen van Google om penalty’s (straf van Google voor een overtreding) te voorkomen, en zorg altijd voor unieke, relevante content. Dont’s: Content kopiëren van andere websites, links plaatsen op irrelevante of onbetrouwbare websites.

Zoekmachine adverteren (SEA)

Zoekmachine adverteren (SEA) is het kopen van advertentieruimte boven en onder de natuurlijke zoekresultaten van de zoekmachine. Dit doe je doormiddel van het bieden in een veiling op bepaalde zoektermen(zoekwoorden, keywords) waarbij per klik wordt afgerekend.

SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren. Door te betalen voor advertenties van bepaalde zoekwoorden, kom je bovenaan in de zoekresultaten. Het is de snelste en makkelijkste manier om bovenaan in Google te komen.

Google Ads (opvolger van Google AdWords) is de service van Google waarmee je betaald kunt adverteren.

Waar het zoeknetwerk van Google bestaat uit het standaard zoeken in Google, Google Maps, Google Afbeeldingen, etc. en de site van haar zoekpartners zoals vinden.nl, bestaat het Google Display Netwerk uit sites als Gmail, YouTube, Blogger en Google Finance en andere duizenden sites waar Google als zoekpartner staat ingesteld. Denk daarbij aan NU.nl en de sites van de Telegraaf en Marktplaats. In het Zoeknetwerk kom je met je zoekwoorden bovenaan in Google en heeft vaak alleen zin als er genoeg zoekopdrachten voor dat zoekwoord zijn. Het is een actieve manier van adverteren. In het Google Display Netwerk wordt je getoond in de vorm van een banner. Dit netwerk wordt vaak gebruikt bij onbekende producten of organisaties ten behoeve van de naamsbekendheid (branding). Daarom wordt dit gezien als pro-actief netwerk.

Bovenaan komen in Google is te realiseren op 2 manieren namelijk; via de betaalde manier doormiddel van SEA (Search Engine Advertising) of op de gratis manier door middel van SEO (Search Engine Optimization).

De meest populaire vorm van online adverteren is via Google Ads. Je betaalt een bedrag per keer dat er op jouw advertentie geklikt wordt. De prijzen per woord en klik lopen behoorlijk uiteen; dit is afhankelijk van hoe vaak er op dat keyword gezocht wordt. Ook adverteren via Facebook is een optie. Daar focus je je niet op zoekwoorden, maar op doelgroepen.

CPC staat voor Cost Per Click, dit is een afrekenmodel voor online adverteren. Zoals de naam al zegt betaald de adverteerder een bepaald bedrag voor iedere keer dat er op zijn advertentie geklikt wordt.

CPM staat voor Cost per Mille. Bij online adverteren in het Display Netwerk heb je de mogelijkheid om te betalen per klik (CPC, Cost per Click) of per 1000 vertoningen (CPM). Wanneer je bijvoorbeeld 8000 vertoningen op Google hebt gehad, maar niemand heeft erop geklikt, betaal je niets. Het is echter voor websites geen aantrekkelijk model om jouw advertentie dan te tonen.

CPA staat voor Cost Per Action, dit is een manier van betalen voor advertenties waarbij alleen wordt betaalt voor acties die iemand uitvoert omdat diegene de advertentie heeft gezien.

De kosten per klik zijn afhankelijk van een aantal factoren. Met name de concurrentie en het budget wat je beschikbaar hebt, zijn bepalend voor wat je aan het eind van de maand op de factuur ziet. Het belangrijkste is natuurlijk dat het niet meer mag kosten dan het oplevert. Houd dit dan ook voor ogen bij het opstellen van je advertentie.

CTR staat voor Click Through Ratio, ook wel bekend als klikfrequentie of doorklikratio. De CTR laat zien hoeveel van het aantal mensen dat een advertentie of zoekmachine resultaat ziet ook daadwerkelijk doorklikt naar de website.

Google Shopping is, net als bijvoorbeeld Google Afbeeldingen, een tabblad binnen de zoekresultaten. Wanneer je op een bepaald product zoekt, toont Google Shopping de prijzen van dat product en waar je het kan kopen. Omdat er meerdere producten worden getoond is het een goede manier om prijzen te vergelijken. Voor webshops is het dan ook een uiterst effectief middel voor online adverteren, immers je kunt je producten direct laten vertonen.

Social Media Marketing (SMM)

Social Media marketing (SMM) is een marketingmiddel waarbij sociale media wordt ingezet met als doel een product of idee in de markt te zetten.

SMM staat voor Social Media Marketing. Veel van jouw fans en potentiële klanten zijn al te vinden op Facebook en andere Social Media. Door als organisatie met de perfecte strategie ook op Social Media zichtbaar te zijn, zorg jij onder andere voor betrokkenheid onder je fans.

Voer de volgende stappen uit:

  1. Ga naar facebook.com
  2. Voer je naam, e-mailadres of mobiele telefoonnummer en je wachtwoord, geboortedatum en geslacht in.
  3. Klik op ‘Een account maken’.
  4. Je moet je e-mailadres of mobiele nummer bevestigen om het maken van je account te voltooien.

Om meer likes te krijgen op Facebook moet je de juiste content plaatsen, denk hierbij aan berichten die voor veel interactie zorgen. Stel bijvoorbeeld een vraag, zorg voor korte berichten en plaats berichten op het moment dat de meeste gebruikers online zijn. Op deze manier heb je de meeste kans op interactie met je likers, en dit helpt natuurlijk weer mee om nieuwe likes op je pagina te krijgen. Je bericht wordt immers door steeds meer mensen gezien. Daarnaast kun je ook nog een ‘Vind ik leuk’ button op je eigen website plaatsen.

In het gedeelte Advertentiebeheer van Facebook kun je een advertentie maken. In het kort neem je de volgende stappen voor een succesvolle campagne.

  • Klik in Advertentiebeheer op Campagne maken
  • Kies een advertentiedoelstelling. Wil je meer bezoekers op je website of meer downloads van je mobiele app? Binnen de doelstelling kun je dit aangeven en finetunen.
  • In de volgende stappen kun je je advertentie precies opstellen hoe jij wilt. Vervolgens stel je de doelgroep in, het budget, de afbeeldingen en natuurlijk de tekst van de advertentie.

Je kunt de resultaten van de advertentie zelf goed bijhouden en op die manier je advertentie bijstellen voor een optimaal resultaat.

Naast een persoonlijk account is het ook mogelijk om een zakelijk Pinterest account te hebben. Hierdoor kan Pinterest nog beter zakelijk worden ingezet in combinatie met statistieken, Pinterest adverteren en alle andere voordelen die een zakelijk account biedt.

Jazeker! Ieder bedrijf kan een ander inspireren en Pinterest is een Social Media kanaal waar het draait om inspireren. Dus het is zeker geschikt voor verschillende branches.

Pinterest kent een aantal voordelen. Om te beginnen is het een vrolijk social media kanaal, met allemaal leuke berichten, mooie foto’s, handige tips, DIY projecten, lekkere recepten en ga zo maar door. Op Pinterest zijn is gewoon heel leuk en gebruikers ervaren dit ook zo. Daarom ook een goed Social Media kanaal om marketing toe te passen. Het bereik en websiteverkeer via Pinterest kan enorm hoog zijn. Naast websiteverkeer kun je zelfs sales uit Pinterest halen.

Instagram is een visueel ingesteld social media platform. Eigenlijk alles draait om afbeeldingen en video’s. Via Instagram kun jij je bedrijf en je zelf dus goed op de kaart zetten. Potentiële klanten kunnen jou via Instagram veel sneller herinneren en je zult langer in hun hoofd blijven hangen als ze zien wat voor moois je bedrijf te bieden heeft.

Zowel mannen als vrouwen zijn te vinden op Instagram. De doelgroep tussen de 15-19 jaar oud is nog steeds het hoogst aantal gebruikers in Nederland. Alleen de leeftijdscategorie tussen 20 en 39 jaar oud wordt ook steeds actiever op Instagram. Zij zien de leuke voordelen die Instagram heeft ook meer in en vooral moeders en gezinnetjes binnen die doelgroep zijn populaire gebruikers. Hierdoor is er een brede doelgroep ook qua leeftijd die ook echt actief zijn op Instagram.

Via Instagram kun je verschillende marketingdoelen stellen. Zo kun je brand awareness verhogen, het extra demonstreren van je bedrijfscultuur en kernwaarden, een positieve merkbeleving creëren, talenten van je onderneming laten zien, klantloyaliteit en klantinteractie verhogen en de verkoop van een product of dienst stimuleren. Oftewel: er zijn heel veel redenen te bedenken waarom Instagram marketing interessant kan zijn voor jou.

Remarketing

Remarketing zorgt ervoor dat bezoekers die jouw website eerder hebben bezocht, opnieuw met je website in verband worden gebracht doormiddel van gerichte advertenties. Met vaak als doel om alsnog een verkoop te realiseren.

Het is allemaal hetzelfde, alleen noemt de één het remarketing en de andere retargeting. Er is geen feitelijk verschil.
Display Advertising is kortgezegd reclame maken door middel van online banners om zo je doelgroep te bereiken.

Die heb je vast wel eens gezien op Facebook of aan de zijkant van een website. Het is een visuele online advertentie, meestal ontworpen door iemand met kennis van Photoshop of InDesign. Een aantrekkelijke banner moet ervoor zorgen dat je erop klikt en naar de achterliggende website wordt gestuurd. Een banner heeft een aantal standaardformaten waar niet van kan worden afgeweken.

Google Analytics

Bij Brandmerck werken we met behulp van Google Analytics. Analytics is een tool van Google waarmee je het verkeer op de website en het gedrag van je websitebezoeker kunt meten. Zo zie je onder andere gedetailleerde statistieken over hoe de bezoeker op je website is gekomen, welke pagina’s hij of zij heeft bekeken, hoe lang hij of zij op de website is geweest, of er een conversie (bijvoorbeeld een aankoop verrichten of het invullen van een contactformulier) is verricht en nog veel meer. Kortom, met Google Analytics verzamel je allerlei statistieken om meer inzicht in je bezoeker te krijgen.

Een Conversie is de omzetting van een bezoek aan je website naar een bepaald conversiedoel, denk hierbij aan bijvoorbeeld een verkoop of een aanmelding voor een nieuwsbrief. Dit wordt vaak uitgedrukt als een percentage van de bezoekers dat daadwerkelijk overgaat naar het conversiedoel.

Het conversiepercentage is dat deel van je websitebezoekers dat ook daadwerkelijk converteert; ze bestellen iets, ze schrijven zich in voor de nieuwsbrief, het is maar net wat je als conversie wilt zien. Het conversie percentage van een webshop wordt als volgt berekend: Het totaal aantal bestellingen wordt gedeeld door het totaal aantal websitebezoeken, maal 100%. Dus wanneer er 1839 bezoekers zijn geweest en 346 hebben er iets besteld, wat is dan het conversiepercentage? 346 : 1839 x 100% = 18,8

Bij een bounce wordt slechts één pagina van uw site weergeven tijdens een sessie. Het Bouncepercentage is het aantal sessies waarbij één pagina werd geladen, gedeeld door alle sessies.

Een uitstappagina is de pagina waar men op het kruisje rechtsboven klikt. Soms is dit geen bezwaar, maar als men bijvoorbeeld je website verlaat op het moment vlak voor het afrekenen, kun je onderzoeken waarom men dat doet en de oorzaak aanpakken.

Terugkerende bezoekers waren ooit unieke bezoekers. Dit klinkt cryptisch, maar het is eigenlijk vrij logisch. Een unieke bezoeker is een uniek persoon; vaak wordt dit gemeten via het IP-adres. Wanneer deze bezoeker terugkomt, is het een terugkerende bezoeker. Wanneer je een nieuwe website hebt, zul je zien dat het aantal unieke bezoekers groter is dan het aantal terugkerende bezoekers. Vrij logisch allemaal. Het doel is uiteindelijk om het aantal terugkerende bezoekers groter te laten zijn dan het aantal unieke bezoekers. Dit betekent namelijk dat bezoekers jouw website interessant en de moeite waard vinden.

Brandmerck: the founders edition

Martijn Friederich

Martijn Friederich

FOUNDER

Robert Hoekstra

Robert Hoekstra

FOUNDER

Erwin Hoekstra

Erwin Hoekstra

FOUNDER

Wij werken met de besten

google partner