Spacer
‘Hey Bert, ggggggg’. Kennen we het allemaal nog? Het is Ernie die met zijn herkenbare stem zijn grote vriend Bert aanspreekt. Ernie heeft er zelfs een aanstekelijk liedje over gemaakt (zie filmpje onderaan deze blog). Zo ver zal het bij ons niet komen, maar ook wij bij Brandmerck zeggen ‘Hey Bert’ tegen de nieuwste update van onze grote vriend Google: de Google BERT update. Een update die afgelopen week de SEO wereld flink deed opschudden. Waarom? Google geeft aan dat het sinds vijf jaar de grootste update is en ‘one of the biggest leaps forward in the history of Search’. Zo groot dat het 1 op de 10 zoekopdrachten beïnvloedt. Wil jij weten wat dit voor jou betekent? Lees dan snel verder!

Wat is de Google BERT update?

Google weet altijd leuke namen te geven aan hun algoritme updates. Zo hebben we de Penguin update voorbij zien komen en is er tevens een vernoemd naar Fred Flintstone. Nu dus de Google BERT update, maar wat is het? Wat voor impact heeft het en wat kun je er aan doen? BERT heeft (in tegenstelling tot zijn meeste voorgangers) ook echt een betekenis, het staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Een hele mond vol. Vrij vertaald naar het Nederlands betekent het: Bidirectionele encoderweergaven van transformatoren. Ik hoor je denken, daar wordt het niet duidelijker van.

“Met de Google BERT update worden zoekopdrachten beter begrepen dan ooit te voren.”

Wat is Google BERT update

En nu in het normaal Nederlands

BERT is Google’s neurale netwerkgebaseerde techniek voor taalverwerking. Deze technologie heeft er simpel gezegd voor gezorgd dat Google beter in staat is om de natuurlijke taalverwerking te begrijpen. Dat is in de loop der jaren al flink ontwikkeld. Een aantal voorbeelden:

Als je in Google een vluchtnummer intypt laat Google je direct de vluchtstatus zien. Maar ook als je bijvoorbeeld op een Engels woord zoekt + vertalen, laat Google je direct de Nederlandse vertaling zien. Nog simpeler voorbeeld: Als je begint te typen in Google dan probeert de zoekmachine hetgeen wat je zoekt in beeld te brengen voordat je klaar bent met typen. BERT is hierin de volgende technologische ontwikkeling. Met de Google BERT update worden zoekopdrachten beter begrepen dan ooit te voren.

De impact van BERT

Het is niet in één woord of te formuleren wat de impact van BERT is. Wel is duidelijk dat 10% van alle zoekopdrachten is veranderd door de Google BERT update. Zelf geeft Google een aantal voorbeelden over de veranderingen (ik zou hier even kijken als ik jullie was) die deze algoritme update met zich meebrengt.

impact van bert en ernie
Uit deze voorbeelden valt duidelijk op te merken dat de BERT-update ervoor heeft gezorgd dat Google beter in staat is geworden om de meerdere betekenissen van woorden te begrijpen. Er zijn namelijk in elke taal ter wereld termen die verschillend geïnterpreteerd kunnen worden. Denk in het Nederlands bijvoorbeeld aan de woordjes ‘kussen’ en ‘tocht’ of in het Engels aan ‘date’ of ‘rose’. Voorheen kon Google nog wel eens irrelevante resultaten laten zien, maar dat lijkt dankzij de BERT update verleden tijd (te worden).

Google BERT update in Nederland

Ik zet niet voor niks ‘te worden’ tussen haakjes in de vorige zin. De Google BERT update lijkt vooralsnog namelijk alleen in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk te zijn uitgerold. Google is echter erg blij en trots op deze update en het lijkt dan ook een kwestie van tijd voordat de Google BERT update in Nederland wordt uitgerold. Vinden wij niet erg, want het geeft ons de ruimte om voor de concurrenten van onze opdrachtgevers in te spelen op deze algoritme update. En dat is nodig, want BERT is coming en het brengt een grote impact met zich mee.

“10% van alle zoekopdrachten is veranderd door de Google BERT update.”

Wat te doen ter voorbereiding?

Ook voor jouw website is het van groot belang om je voor te bereiden op de BERT update. Maar wat kun je er aan doen? Of je nou wel of niet actief met zoekmachine optimalisatie (SEO) bezig bent, het is belangrijk om in je teksten aan te tonen dat je van toegevoegde waarde bent op relevante zoektermen voor jouw bedrijf. Websites met goede en natuurlijke teksten krijgen al – en dankzij BERT straks nog meer – voorrang op zwak inhoudelijke en gekopieerde teksten. Het is dan ook sterk aan te raden om je webteksten in elk geval te controleren op de volgende criteria:

  • Schrijf unieke content: Dit was altijd al belangrijk, maar we blijven het benadrukken. Google heeft een hekel aan duplicated content. Of het nou van een andere site afkomstig is of je dezelfde tekst op meerdere pagina’s terug laat komen, je draagt niet bij aan het verspreiden van kwalitatieve inhoud. Als je hier nog niet van bewust was dan is het ontzettend belangrijk om hier direct mee aan de slag te gaan
  • Geef antwoord op relevante vragen: Google is gek op antwoorden. Niet geheel onlogisch, want als je de zoekmachine gebruikt ben je naar iets op zoek of heb je een vraag. Google wil hierop het beste antwoord aan je laten zien. Zorg er dan ook voor dat je in je tekst antwoord geeft op relevante vragen omtrent het onderwerp.
  • Interne linkstructuur: Een belangrijk en toch vaak onderschatte onderdeel van je website. Met interne links geef je niet alleen je bezoekers relevante input over aanvullende onderwerpen, ook laat je aan Google zien dat je over aanvullende kwalitatieve content beschikt. Zo helpen je pagina’s elkaar onderling te versterken.
goede en natuurlijke teksten met BERT

Gerelateerd leesvoer

Bovengenoemde punten zijn slechts 3 criteria waaraan je teksten aan moeten (gaan) voldoen naar aanleiding van de Google BERT update. Naast deze drie punten zijn er nog veel meer zaken op een website waar je rekening mee moet houden. Recentelijk hebben we hier een blog over geschreven: Hoger in Google komen? De 6 beste tips. Doe er je voordeel mee en ga aan de slag met het optimaliseren van je website.

“Zelfs als het bezoekersverkeer naar je website door BERT gaat dalen, dan hoeft dat nog niet verkeerd te zijn.”

Weet je niet hoe, heb je er geen tijd voor of laat je dit liever over aan specialisten? Wij helpen je graag. Neem gerust even contact met ons op en wij bespreken vrijblijvend jouw kansen tijdens een gratis brainstormsessie.

Conclusie

De Google BERT update is een update die we met open armen verwelkomen bij Brandmerck. Immers, zoekopdrachten worden beter dan ooit tevoren begrepen door Google. 10% van alle zoekopdrachten zal er door worden beïnvloed, een grote kans dus dat het jouw website ook gaat treffen. Positief, mits je goed voorbereid bent.

Want zelfs als het bezoekersverkeer naar je website door BERT gaat dalen, dan nog hoeft dat nog niet verkeerd te zijn. Dat klinkt misschien gek, maar denk er eens over na. Stel dat iemand op zoek is naar ‘afvallen zonder dieetpillen te gebruiken’ en diegene komt terecht op een blog van jou waarin je vertelt hoe geweldig dieetpillen wel niet zijn. Grote kans dat die bezoeker direct weg zal klikken. Oftewel, het bouncepercentage wordt hoger en het conversiepercentage lager. Statistieken die ook Google op zal merken.

Bij Brandmerck zeggen we dan ook allemaal ‘Hey Bert’ en wachten we met smart totdat het in Nederland wordt uitgerold. Onze opdrachtgevers zijn er nog voor het einde van 2019 allemaal klaar voor. Jij ook?


footer Brandmerck online marketing
Daag ons uit!

Daag ons uit!

Vul hieronder je gegevens in en wij beantwoorden direct je vraag of nemen geheel vrijblijvend contact met je op!