Hoger in Google komen? De 6 beste tips!

Je wilt graag hoger in Google komen. Dan kun je niet langer zonder zoekmachine optimalisatie (SEO). Google beoordeelt je website namelijk aan de hand van meer dan 200 verschillende ranking factoren. Met SEO optimaliseer je de website dusdanig dat die aan de meer dan 200 factoren voldoet. En dat doe je om hoger in Google te komen. In deze blog leg ik je uit waarom het zo belangrijk is om bovenaan te staan en geef ik je 6 tips om tot dat succes te komen.

Laten we beginnen met het feit dat er geen speciale toverspreuk is die ervoor kan zorgen dat je bovenaan komt te staan aan de hand van SEO. Het is een proces waar kennis op digitaal marketinggebied voor nodig is. Maar… geef de moed nog niet op, want beheers je die kennis niet volledig, dan kun je aan de hand van de tips die ik je ga geven nog steeds hoger in Google komen.

Het grote voordeel van hoger in Google komen? Hoger in Google betekent meer bezoekers. En meer bezoekers kunnen zorgen voor meer verkoop. Laat dat nu net hetgeen zijn dat je wilt bereiken met je website. Je wilt verkopen, een klantenkring creëren en er je brood mee verdienen. Als je je hierin herkent, lees dan verder voor de 6 beste tips die je daar zeker bij op weg gaan helpen.

voordeel bovenaan in google staan

Tip 1: Scan de webpagina die hoger in Google moet komen

Om te beginnen pak je de pagina erbij die je graag wilt optimaliseren. Om hoger in Google te komen, is het belangrijk dat je de pagina goed scant door jezelf een aantal vragen voor te leggen: ‘Biedt de pagina een oplossing? Geeft het antwoord op een bepaalde vraag? Welke behoefte vervult de pagina?’

Nadat je dat hebt gedaan, ga je bedenken welke woorden iemand in Google zal invoeren wanneer hij die vraag of behoefte heeft. Het gaat dus om de zoekwoorden die het probleem of de oplossing omschrijven. Je kunt dit zelf gaan testen in Google. Vul de woorden in en bekijk de zoekresultaten. Hoeveel pagina’s pakken dat probleem of die behoefte aan. Zijn dit er niet veel? Dan is de kans groot dat het niet de juiste woorden zijn waar iemand naar zoekt.

"Nadat je dat hebt gedaan, ga je bedenken welke woorden iemand zal in Google zal invoeren wanneer hij die vraag of behoefte heeft."

Wat zijn dan wel zoekwoorden die resultaten opleveren? Als je het zoekwoord hebt ingevoerd in Google en helemaal naar beneden scrolt, vind je gerelateerde zoekwoorden. Dat zijn woorden waar men wel eens op heeft gezocht. Zit daar een optie tussen die de behoefte vervult of de vraag beantwoordt en eraan bijdraagt dat je hoger in Google komt?

Tip 2: De Zoekwoordplanner die je helpt hoger in Google te komen

Is het antwoord op de vorige vraag ja, ga dan naar de Zoekwoordplanner van Google en vul de woorden in. Om de Zoekwoordplanner te gebruiken heb je wel een Google Ads-account nodig. Het doel is om een zo goed mogelijke combinatie van woorden te vinden, zodat er een goede zoekvolume ontstaat. Een zoekvolume van 10-100 is prima. De Zoekwoordplanner geeft je ook nog eens suggesties waar je naar kunt kijken. Wellicht zit daar wel de perfecte term tussen die jouw pagina omschrijft en die je helpt om hoger in Google te komen. Een hele handige tool dus!

Overige zoekwoord tools

Naast de Zoekwoordplanner van Google zijn er nog meer handige zoekwoordtools:

  • Maak kennis met AnswerThePublic. Deze site gaat op zoek naar allerlei relevante zoektermen van een bepaald woord. Wanneer je bijvoorbeeld fotograaf invult, krijg je zoekwoorden als ‘waar moet een fotograaf aan voldoen?’ of ‘beginnende fotograaf welke camera?’ En zo zijn er nog héél veel andere suggesties die je krijgt.
    Let op: je kunt slechts gebruik maken van één suggestie per dag.
  • Ontdek Google Search Console. Hierin vind je op welke zoekwoorden je pagina nu al wordt gevonden. Leuk om te weten en handig om van daaruit je pagina verder te optimaliseren en hoger in Google te komen.
  • Softwares als SEMrush of SE Ranking. Deze programma’s helpen je ook met het geven van ideeën voor relevante zoekwoorden.
tip 2 zoekwoordplanner

Tip 3: Ga je bezoekers verleiden

Neem dat vooral niet te letterlijk. Je gaat ze verleiden aan de hand van een aantrekkelijke meta-titel en omschrijving van je website. Dus geen zorgen! Een goede kop is van groot belang, want dat is het eerste dat men leest. Zie het als een eerste kennismaking tijdens een date. Met een goede openingszin ga je scoren. Is die saai, dan haakt je date af. Dat is ook zo wanneer je allemaal resultaten in Google ziet. De ene titel zal bezoekers meer aanspreken dan de andere, wat de kans vergroot dat je hoger in Google komt. De titel van deze pagina sprak je aan, anders had de pagina niet geopend, laat staan de inhoud tot tip 3 gelezen. Ik heb jou dus verleid om op de link van deze pagina te klikken.

"Een goede kop is van groot belang, want dat is het eerste dat men leest. Zie het als een eerste kennismaking tijdens een date."

Nu is het aan jou om te zorgen voor verleiding. Om te beginnen moet je woorden gebruiken die opvallen. Stel een vraag, gebruik wat humor, stel iemand gerust of spoor je lezer aan tot actie. Hieronder zie een aantal voorbeelden van verleidelijke meta-titels waardoor je je laat inspireren, zodat jouw website hoger in Google komt.

tip 3 bezoekers verleiden
  • Tijdsbesparing beloven 10 recepten die je binnen 10! minuten op tafel hebt.
  • Het resultaat aanreiken Op deze manier leer je in 4 weken een vreemde taal.
  • Een probleem oplossen Kom in 1 behandeling af van je rugpijn.
  • Een geheim delen Dit wist je nog niet van Instagram Marketing.
  • Lijstjes maken 7 GRATIS tips om succesvol te worden met je webshop.

Tip 4: Content kopiëren werkt averechts en brengt je niet hoger in Google

Lekker gemakkelijk om mooie en goede stukken tekst van een andere website te kopiëren, maar dat draagt er niet aan bij dat je hoger in Google komt. De robots van Google zijn slim genoeg om duplicated content (gekopieerde content) te ontdekken. Duplicated content wordt gefilterd, waardoor degene die de tekst heeft gekopieerd er niet de vruchten van plukt. Hoe verleidelijk ook, ga dit dus ook niet doen. Uiteindelijk gaat het je positie in Google alleen maar tegenwerken. Unieke, kwalitatieve content, dat is wat wordt beloond.

Tip 5: Schrijf de beste teksten

Kun je het stukje verleiden nog herinneren? Een belangrijke vaardigheid die ook nu weer aan bod komt: verleiden met een perfecte tekst. Want die meta-titel en omschrijving kunnen wel verleidelijk zijn, maar als de pagina waar je op terechtkomt dat niet is, dan volgt er geen tweede date en kom je niet hoger in Google terecht.

Houd bij het schrijven van een goede tekst rekening met spellingsfouten die je wilt voorkomen, probeer de alinea’s niet te lang te maken en zoek een goede balans tussen tekst en afbeeldingen. En online kun je heel goed werken met Linkbuilding om goed gevonden te worden. Kijk waar je interne en externe linkjes kunt plaatsen. Intern is een link naar een pagina binnen je eigen website en een externe link wordt gelinkt naar een pagina buiten je website.

tip 5 beste teksten

"Die meta-titel en omschrijving kunnen wel verleidelijk zijn, maar als de pagina waar je op terechtkomt dat niet is, dan volgt er geen tweede date en kom je niet hoger in Google terecht..”

Een minimaal aantal woorden voor je tekst is wel eens 300 geweest. Tegenwoordig wordt er niet meer op die manier naar gekeken, alleen Google loves content, dus hoe meer hoe beter. Dat betekent niet dat je maar kunt blijven typen om je tekst zo lang mogelijk te maken. De kwaliteit van de pagina moet er niet op achteruit gaan. Je wilt de tekst kwalitatief goed houden en mensen blijven boeien. Ga dus niet schrijven om het schrijven.

Schrijf tot slot op een zo natuurlijk mogelijke manier. Je schrijft een tekst voor mensen en niet voor robots, dus het lezen moet wel leuk blijven. Ga niet spammen met zoekwoorden die je graag wilt gebruiken, maar houd het natuurlijk.

Tip 6: Maak je pagina compleet met afbeeldingen

Yeah! Je bent aangekomen bij de laatste tip. Persoonlijk één van mijn favorieten, vandaar save the best for last. Om je pagina, artikel of blog extra mooi vorm te geven maak je gebruik van rechtenvrije foto’s of van eigen beeldmateriaal. Origineel en eigen beeldmateriaal heeft als voordeel dat je beter zichtbaar bent in Google Afbeeldingen. Is dat even mooi, want uiteindelijk wil je graag hoger in Google komen.

Afbeeldingen dragen bij aan extra sfeer op je pagina. Naast afbeeldingen is het natuurlijk ook mogelijk om een video te plaatsen. Een video heeft als groot voordeel dat een bezoeker gemiddeld langer op de pagina blijft. Bovendien is het een fijne manier voor de bezoeker om informatie te ontvangen.

Vergeet bij jouw afbeeldingen niet om de ALT-tag (alternatieve omschrijving) in te vullen. Dit gebruikt Google nog om te begrijpen wat de afbeelding vertelt. Nog, want de Vision AI van Google toont aan dat men al erg ver in staat is om afbeeldingen te begrijpen. Een ontwikkeling die we bij Brandmerck nauwlettend in de gaten houden.

tip 6 afbeeldingen toevoegen

Hup! Aan de slag met deze tips die je helpen hoger in Google te komen

De 6 beste tips die je hierboven hebt gelezen, gaan je uitstekend op weg helpen om hoger in Google te komen. Neem ze rustig door en ga stap voor stap te werk. Er zijn nog ontzettend veel factoren waar Google naar kijkt bij het beoordelen van je website. Wil je echt groeien naar de top in Google, vind je het allemaal wat te technisch of heb je gewoon simpelweg geen tijd om al je pagina’s te gaan optimaliseren? Dan kun je altijd een SEO-expert van Brandmerck inschakelen die je helpt om hoger in Google te komen. Neem contact met ons op voor een gratis brainstormsessie.

brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner