Spacer
Je wilt graag hoger in Google komen. Dan kun je in 2019, maar ook in 2020 niet zonder SEO. Google beoordeelt je website namelijk aan de hand van meer dan 200 verschillende ranking factoren. Met zoekmachine optimalisatie (SEO) , optimaliseer je de website om beter aan die meer dan 200 factoren te voldoen. En dat is wat je gaat doen om hoger in Google te komen. In deze blog leg ik je uit waarom het zo belangrijk is om bovenaan te komen staan en geef ik je 6 tips om tot dat succes te komen.

Bovenaan in Google staan, wat is het grote voordeel?

Laten we beginnen met het feit dat er geen speciale toverspreuk is die ervoor kan zorgen dat je bovenaan komt te staan aan de hand van SEO. Het is een proces waarbij kennis op digitaal marketinggebied voor nodig is. Maar… geef nu nog niet de moed op, want beheers je die kennis niet volledig dan kun je aan de hand van de tips die ik je ga geven nog steeds hoger in Google komen.

Het grote voordeel van hoger in Google staan? Wanneer je website hoger in Google staat, betekent dat meer bezoekers. Meer bezoekers kunnen zorgen voor meer verkoop. Laat dat nu net hetgeen zijn dat je wilt op je website. Je wilt verkopen, een klantenkring creëren en er je brood mee verdienen. Als je dit wilt lees dan verder voor de 6 beste tips die je daarbij zeker op weg gaan helpen.

voordeel bovenaan in google staan

Tip 1: Scan je pagina

Om te beginnen pak je de pagina erbij die je graag zou willen optimaliseren. Je gaat hem eerst zelf scannen en jezelf vragen stellen over de pagina. Biedt de pagina een oplossing? Geeft het antwoord op een bepaalde vraag? Of welke behoefte vervult de pagina?

Nadat je dat hebt gedaan ga je bedenken welke woorden iemand zal gebruiken als hij of zij die vraag, dat probleem of behoefte heeft. Oftewel zoekwoorden die het probleem of de oplossing omschrijven. Je kunt dit zelf gaan testen in Google. Vul de woorden in en kijk naar de zoekresultaten. Bekijk de hoeveelheid pagina’s die hetzelfde probleem aanpakken. Zijn dit er niet veel? Dan is de kans groot dat het niet de juiste woorden zijn waar iemand naar zoekt.

“Bedenk welke woorden iemand zal gebruiken als hij of zij die vraag, dat probleem of behoefte heeft.”

Kijk vervolgens naar de gerelateerde zoekwoorden. Als je helemaal naar beneden scrolt binnen de zoekresultaten vind je de gerelateerde zoekwoorden. Dat zijn woorden waar men wel eens op heeft gezocht.  Zit daar een optie tussen die de behoefte vervult of de vraag beantwoord?

Scan je pagina

Tip 2: De zoekwoordplanner

Is het antwoord op de vorige vraag ja, ga dan naar de zoekwoordplanner en vul de woorden in. Om de zoekwoordplanner te gebruiken dien je wel een Google Ads-account te hebben. Het doel is om een zo goed mogelijke combinatie van woorden te vinden, zodat er een goede zoekvolume ontstaat. Een zoekvolume van 10-100 is prima. De zoekwoordplanner geeft je ook nog eens suggesties waar je naar kunt kijken. Wellicht zit daar wel de perfecte term die je pagina omschrijft. Een hele handige tool dus!

tip 2 zoekwoordplanner

Overige zoekwoord tools

Naast dat zijn er nog meer handige zoekwoord tools, zoals:

  • Maak kennis met AnswerThePublic. Deze site gaat op zoek naar allerlei relevante zoektermen van een bepaald woord. Wanneer je bijvoorbeeld fotograaf invult krijg je zoekwoorden als ‘waar moet een fotograaf aan voldoen?’ of ‘beginnende fotograaf welke camera? ’ En zo zijn er nog héél veel andere suggesties die je krijgt.
  • Ontdek Google Search Console. Hierin vind je op welke zoekwoorden je pagina nu al wordt gevonden. Ook leuk en handig om te weten.
  • Software gebruiken als SEMrush of SE Ranking. Deze programma’s helpen je ook met het geven van ideeën voor relevante zoekwoorden.

Tip 3: Ga je bezoekers verleiden

Neem dat vooral niet al te letterlijk. Je gaat ze verleiden aan de hand van een aantrekkelijke meta-titel en omschrijving. Dus geen zorgen! Een goede kop is van groot belang, want dat is het eerste dat men leest. Zie het als een eerste kennismaking tijdens een date. Met een goede openingszin ga je scoren. Is die saai, dan haakt je date af. Dat is ook zo wanneer je allemaal resultaten in Google ziet. De ene titel zal je meer aanspreken dan de ander.

De titel van deze pagina sprak je aan, anders was je nu al niet tip 3 aan het lezen. Ik heb jou dus verleid om op de link van deze pagina te klikken. Nu ga jij ook zorgen voor verleiding. Om te beginnen moet je woorden gebruiken die opvallen. Denk daarbij aan cijfers, stel een vraag, gebruik wat humor, stel iemand gerust of spoor ze aan tot actie.

“Een goede kop is van groot belang, zie het als een eerste kennismaking tijdens een date.”

Hieronder een aantal voorbeelden van verleidelijke meta-titels:

  • 10 recepten die je binnen 10! minuten op tafel hebt. Tijdbesparing beloven
  • Op deze manier leer je in 4 weken een vreemde taal. Resultaat beschrijven
  • Kom in 1 behandeling af van je rugpijn. Probleem oplossen
  • Dit wist je nog niet van Instagram advertising. Een geheim vertellen
  • 7 GRATIS tips om succesvol te worden met je webshop. Lijsten
tip 3 bezoekers verleiden

Tip 4: Content kopiëren werkt 2x zo hard tegen

Lekker makkelijk om mooie en goede stukken tekst van een andere website te kopiëren, maar dat zorgt niet voor goede resultaten. Er wordt dan gesproken van duplicated content (gekopieerde content). De robots van Google zijn inmiddels zo slim om dit te ontdekken. Duplicated content wordt gefilterd, waardoor degene die de tekst heeft gekopieerd hier niet de vruchten van plukt.

Ga dit dus ook niet doen, hoe verleidelijk het misschien is. Uiteindelijk gaat het alleen maar tegen werken. Unieke, kwalitatieve content is wat wordt beloond.

Tip 5: Schrijf de beste teksten

tip 3 bezoekers verleiden
Kun je het stukje verleiden nog herinneren? Dat was de beginfase van het onderdeel dat nu aan bod gaat komen. Een perfecte tekst schrijven. Want die meta-titel en omschrijving kunnen wel verleidelijk zijn, maar als de pagina waar je op terecht komt dat niet is dan komt er ook geen 2e date.

Houd bij het schrijven van een goede tekst altijd rekening met spellingfouten. Probeer daarnaast de alinea’s niet te lang te maken en vind een mooie balans tussen tekst en afbeeldingen. Linkbuilding is ook een belangrijk onderdeel van goed gevonden worden met je teksten. Kijk dus waar je interne en externe linkjes kunt plaatsen. Intern is een link naar een pagina binnen je eigen website en een externe link wordt gelinkt naar een pagina buiten je website.

“Die meta-titel en omschrijving kunnen wel verleidelijk zijn, maar als de pagina waar je op terecht komt dat niet is dan komt er ook geen 2e date”

Een minimaal aantal woorden voor je tekst is wel eens 300 geweest. Hedendaags wordt er niet meer op die manier naar gekeken, alleen Google loves content, dus hoe meer hoe beter. Tenzij de kwaliteit van de pagina er door achteruit gaat. Want wanneer je voor meer gaat moet de tekst ook nog kwalitatief goed en boeiend zijn om te lezen. Ga dus niet schrijven om het schrijven.

Schrijf tot slot op een zo’n natuurlijk mogelijke manier. Je schrijft een tekst voor mensen en niet voor robots dus het lezen moet wel leuk blijven. Ga dus niet spammen met zoektermen en zoekwoorden die je graag wilt gebruiken, maar houd het natuurlijk.

Tip 6: Maak je pagina compleet met afbeeldingen

Yeah! Je bent aangekomen bij de laatste tip. Persoonlijk één van mijn favorieten, vandaar safe the best for last. Om je pagina, artikel of blog extra mooi vorm te geven maak je gebruik van rechtenvrije foto’s of eigen beeldmateriaal. Origineel/eigen beeldmateriaal heeft als voordeel dat je hoger zichtbaar bent in Google Afbeeldingen. Is dat even mooi, want dat wil je graag hoger komen in Google.

Afbeeldingen geven je pagina extra sfeer. Naast afbeeldingen is het natuurlijk ook mogelijk om een video te plaatsen. Een video heeft als groot voordeel dat een bezoeker gemiddeld langer op de pagina blijft. Daarnaast ook een fijne manier van informatie ontvangen.

Vergeet bij jouw afbeeldingen vervolgens niet om de ALT-tag (alternatieve omschrijving) in te vullen. Dit gebruikt Google nog om te begrijpen wat de afbeelding vertelt. Nog, want de Vision AI van Google toont aan dat men al erg ver in staat is om afbeeldingen te begrijpen. Een ontwikkeling die we bij Brandmerck nauwlettend in de gaten houden.

tip 6 afbeeldingen toevoegen

Hup! Aan de slag met deze tips

De 6 beste tips die je hierboven hebt gelezen gaan je uitstekend op weg helpen om hoger in Google te komen. Neem ze rustig door en ga stap voor stap te werk. Er zijn nog ontzettend veel factoren waar Google naar kijkt bij het beoordelen van je website. Wil je echt groeien naar de top in Google, vind je het allemaal wat te technisch of heb je gewoon simpelweg geen tijd om al je pagina’s te gaan optimaliseren? Dan kun je altijd nog een SEO-expert inschakelen die je helpt om hoger te scoren binnen Google. Wij helpen je hier graag bij. Neem contact met ons op voor een gratis brainstormsessie.


footer Brandmerck online marketing
Daag ons uit!

Daag ons uit!

Vul hieronder je gegevens in en wij beantwoorden direct je vraag of nemen geheel vrijblijvend contact met je op!