Contentkalender maken? Zo doe je dat!

Als je een goedlopende winkel of bedrijf hebt, dan kun je er in deze tijd niet meer omheen dat, wil je het goed doen, je actief bent op Social Media. Steeds meer mensen vullen hun vrije tijd en hun wachttijd bij de bushalte op met het checken van de laatste berichten op Facebook en Instagram. Daar wil jij dan met jouw post toch bovenaan staan? De eerste stap hierin is door je eigen contentkalender te maken. In deze blog leggen we je uit waarom en hoe je dat doet.

Het onderhouden van één of meer goede sociale mediakanalen gaat niet alleen om het bereiken van een zo groot mogelijke groep volgers en deze uitbreiden met nieuwe volgers. Je wilt de aandacht van je volgers vasthouden en ervoor zorgen dat ze jou niet gaan vergeten. Dus regelmatig, liefst meerdere keren per dag, een nieuw bericht plaatsen houdt jouw bedrijfspagina actueel.

Misschien denk je wel: ‘het bijhouden van een bedrijfspagina is toch gewoon een kwestie van af en toe een leuke, spontane foto met onderschrift maken en die op alle beschikbare kanalen delen?’ Óf je raakt juist in de stress bij het idee dat je helemaal geen tijd hebt om iedere dag relevant beeldmateriaal paraat te hebben en die te voorzien van aantrekkelijke bijschriften.

nut van een contentkalender

Het zijn twee heel verschillende gedachtegangen, maar voor beide is een goede oplossing. Het kost namelijk behoorlijk wat tijd om met regelmaat leuke berichten te plaatsen die aansluiten op jouw klantenkring. Je hebt het als eigenaar druk zat met andere zaken, waardoor het plaatsen van een spontaan bericht er algauw bij inschiet. Om deze reden zijn er diverse online tools die je helpen je content te plannen: met een contentkalender kun je in plaats van dagelijks één keer in de maand of in het kwartaal, wat jou het beste uitkomt, even goed de tijd nemen om te bepalen wat voor berichten je wilt plaatsen in de komende maand(en). Een voorbeeld van een online tool is Sociamonials. In de afbeelding zie je de maand september die vol gepland is met LinkedIn-posts en een aantal berichten voor op Instagram. Net als een gewone digitale agenda, kun je deze kalender indelen per maand, per week en per dag, waardoor je zelf je overzicht in de hand hebt.

voorbeeld contentkalender

De posts waarvan je al weet dat ze in die periode geplaatst moeten worden, bijvoorbeeld een bepaalde actie, kun je van tevoren samenstellen en in de kalender plaatsen. Als ze op een bepaalde datum ingepland zijn, worden ze op die dag automatisch gepost en heb je er geen omkijken meer naar. Als je je planner hebt gevuld met vooraf gemaakte posts, zie je in één overzicht hoe de posts over de dagen verdeeld zijn en of er nog voldoende ruimte is voor spontane berichten die je niet had gepland.

Hoe maak je een contentkalender?

Nu heb je besloten om een contentkalender te maken en heb je een moment gepakt om er goed voor te zitten. Neem dan eerst even de tijd voor de volgende aandachtspunten:

Doelstelling

Bedenk wat je wilt bereiken met het regelmatig posten van content. Wil je bijvoorbeeld informatie geven over bepaalde diensten, mensen een kijkje geven in de keuken om zo een nauwer klantencontact op te bouwen of wil je mensen op de hoogte houden van de laatste aanbiedingen? Met het bepalen van een doelstelling kun je gerichter te werk gaan.

"Met de kalender weet je precies welke posts wanneer geplaatst worden en hoeveel ruimte er over is voor spontane acties."

Social Media kanalen

Kies de Social Media kanalen die je wilt gebruiken. Het kan zijn dat je al een aantal actieve bedrijfsaccounts hebt, belangrijk is dat je ervan bewust bent waarom je voor die kanalen hebt gekozen. Dit is afhankelijk van jouw doelgroep en van wat past bij jouw producten en diensten. Misschien heb je een erg uiteenlopende doelgroep met oudere mensen die veel op Twitter kijken én jongeren die je vooral op Instagram tegenkomt. Bij het plannen van je content kun je dan bedenken welke posts gericht zijn aan ouderen op Twitter en welke posts voor de jongeren op Instagram van toepassing zijn. En of je posts maakt voor de hele doelgroep die je dus op beide platforms plaatst.

Lijst met onderwerpen

Maak ten slotte een lijst met onderwerpen waarover je wilt posten. Heb je in de komende maanden of misschien al over het hele jaar een idee van de acties die je gaat voeren en welke feestdagen voor jouw bedrijf van belang zijn? Als je voor de periode die je gekozen hebt een bepaald thema hebt, kun je je daar weer op richten in het maken van de posts. Zorg voor een compleet overzicht, zodat je die onderwerpen van tevoren al kunt inplannen.

Maak een planning

Als je alle voorgaande stappen inzichtelijk hebt gemaakt, kun je in je contentkalender een overzicht maken voor bijvoorbeeld de komende maand. Daarin kun je precies bepalen op welke dag en welk moment je een bepaalde post wilt plaatsen. Terwijl je de kalender aan het inplannen bent, kun je de tijd nemen om de posts zo volledig mogelijk voor te bereiden met foto en bijschrift, die je ook altijd weer kunt aanpassen. Met de kalender weet je precies welke posts wanneer geplaatst worden en hoeveel ruimte er over is voor spontane acties.

maak een planning

Conclusie

Dus of je nu denkt dat het omslachtig lijkt om van tevoren al je content te plannen of dat het je geruststelt dat je niet iedere dag iets nieuws hoeft te bedenken, je zult merken dat een ingevulde contentkalender veel tijd bespaart én automatisch zorgt voor een actuele en interessante Social Media pagina van jouw bedrijf.

brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner