Social Media, inmiddels niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Alleen welke Social Media kanalen zijn er? Het antwoord op die vraag beantwoorden we in deze blog. Om te beginnen hebben we allemaal wel een favoriete Social Media kanaal waar we graag (veel) tijd doorbrengen en ons op laten amuseren. Dat is tenslotte het hoofddoel van Social Media, anderen en jezelf amuseren. Alleen in de loop der jaren is er veel veranderd op het gebied van Social Media.
De verschillende Social Media kanalen zijn namelijk ook uitgegroeid tot een waar e-commerce kanaal. Voor bedrijven dus ook super interessant. Om het antwoord op de vraag welke Social Media kanalen zijn er uitgebreid te beantwoorden kun je hieronder verder lezen.
Inhoudsopgave
De grootste: Facebook
Facebook is nog steeds het grootste Social Media platform. Veel Social Media marketing wordt dus ook via Facebook gedaan. Dit onder andere vanwege het enorme aantal gebruikers dat Facebook heeft. In Nederland zitten namelijk 10,4 miljoen gebruikers in 2020 op Facebook die ouder zijn dan 14 jaar. Wereldwijd waren dit 2,5 miljard gebruikers in 2019. Wat Facebook is op het gebied van Social Media kun je vergelijken met wat Coca-Cola is binnen de frisdrank. Veruit de allergrootste dus. Het aantal gebruikers is dus groot, maar de mogelijkheden zijn ook erg ruim. Facebook marketing is dus nog steeds een must op het gebied van Social Media.
Ook op het gebied van SEO biedt het hebben van een Facebook-pagina voordelen. Google houdt namelijk van Facebook-pagina’s dus dat biedt voordelen voor SEO marketing. Het delen van video’s wordt ook steeds belangrijker en populairder. Ook daar is een ander heel bekend Social Media kanaal bekend om.
Socia Media kanaal en zoekmachine YouTube
Na Facebook is YouTube het grootste Social Media kanaal. Vaak wordt de vraag gesteld: is YouTube een zoekmachine of een Social Media kanaal? Dit is geheel logisch, want YouTube is een Social Media kanaal, maar dus ook een zoekmachine. Daardoor kan er verwarring ontstaan over is YouTube een zoekmachine of een Social Media kanaal. Naast Google staat YouTube namelijk op plaats twee als zoekmachine. YouTube is een goed kanaal om korte video’s, tips & tricks, inspiratie, aftermovies en weetjes op te laten zien.
"Het delen van video's wordt ook steeds belangrijker en populairder."
Youtube heeft in 2020 ook Youtube Short gelanceerd. Dit haakt in op de trend van korte video’s. Om extra op te vallen op YouTube kun je er ook voor kiezen om te gaan adverteren op YouTube. YouTube heeft het grootste percentage mannelijke gebruikers, aangezien 71% man is, tegenover 29% vrouwelijke gebruikers. Beide doelgroepen zijn te vinden op YouTube. Dit maakt het kanaal dus interessant om in te zetten voor je online marketing. Ook vanwege het feit dat het een groot Social Media kanaal is, maar ook omdat het wordt gebruikt als zoekmachine. Laat ons jou helpen met YouTube marketing!
Vertel je verhaal in beeld via Instagram
Instagram vergelijken met een hitparade zou een hele goede zijn. Want Instagram is gewoon hot, ook in 2020. Het begon allemaal als een plaats waar men zijn of haar creativiteit kwijt kon en dit kanaal is nu uitgegroeid tot een Facebook-familielid. Ondanks dat Instagram ook bij Facebook hoort zijn de meeste kernelementen van deze fotografie-app gelukkig bewaard gebleven. Het kanaal bestaat namelijk voor 99% uit een visueel platform. Goede fotografie of videografie op dit kanaal is dus ook van groot belang. Waarbij je met Instagram Reels nu nog veel meer mogelijkheden hebt om goed zichtbaar te zijn.
In Nederland maken 5,6 miljoen mensen in 2020, ouder dan 14 jaar gebruik van Instagram. Wereldwijd is dit in 2020 maar liefst 1 miljard. Het is een heel fijn kanaal om jouw product of dienst op een fijne en toegankelijke manier onder de aandacht te brengen. Met een juiste Instagram marketing strategie en professioneel pakkend beeldmateriaal kun je zeker succesvol worden op Instagram.
Communiceren met zakelijke stakeholders? LinkedIn is de plek
LinkedIn kun je wel zien als de ‘allemansvriend’. Dit Social Media kanaal is eigenlijk voor iedereen geschikt, want je merk hoeft daar niet per sé een specifiek karakter te hebben. De content en boodschappen die op LinkedIn worden gedeeld kennen allemaal een eigen duidelijke overeenkomst: het is allemaal gericht op zakelijk gebruik. Zo vind je er geen vakantie kiekjes of filmpjes met betrekking tot koken. Nee, LinkedIn staat synoniem voor professionaliteit. Ook de LinkedIn gebruikers waarderen dit erg dat dit ook zo wordt behouden.
Als je in contact wilt blijven met zakelijke stakeholders, zoals leveranciers, medewerkers, aandeelhouders of bijvoorbeeld kandidaat-medewerkers, dan is LinkedIn daar het perfecte Social Media kanaal voor. Met behulp van onze LinkedIn marketing kunnen wij jou daarbij helpen.
"Wil je succesvol worden, dan moet je actief zijn."
De plek vol inspiratie is Pinterest
Pinterest is echt een verzamelplek op het gebied van tekstuele ideeën, foto’s, DIY, recepten en heel veel andere content. Op dit Social Media kanaal zijn voornamelijk vrouwen te vinden, maar ook steeds meer mannen ontdekken Pinterest. Dit Social Media kanaal is nog niet heel bekend bij bedrijven en dat is eigenlijk wel jammer.
Met Pinterest marketing kun je namelijk veel verkeer naar je website genereren en kun je een Pinterest account laten groeien aan de hand van mooi beeldmateriaal. Je naamsbekendheid vergroten en meer verkeerd naar je website krijgen kan allemaal met Pinterest. Zeker interessant om eens naar te kijken! Zowel om inspiratie op te doen als Pinterest zakelijk inzetten.
Verkorte berichtjes over actualiteit en nieuws, Twitter is de aangewezen plek
De gebruikersaantallen op Twitter zijn wat gedaald, maar de impact van Twitter kan nog steeds van waarde zijn. Het open karakter van Twitter zorgt voor een potentieel viraal effect. Dit zie je verder niet op een ander Social Media kanaal en dat maakt Twitter ook zo sterk. Zo zijn tweets makkelijk te delen en daardoor wordt een boodschap weer heel snel verspreid.
De gebruikers op Twitter bestaan onder andere ook uit mensen in de politiek, journalistiek en die in de media aanwezig zijn. De invloed van Twitter gaat daarom verder. Wil je als merk op een andere manier midden in het nieuws staan? Dan mag Twitter zeker niet ontbreken. Ook bij dit Social Media kanaal geldt: wil je succesvol worden, dan moet je actief zijn.
Snapchat is hét social media kanaal voor merken die speelse content willen delen
Het Social Media kanaal Snapchat is vooral bekend onder jongeren, maar bereikt ook steeds meer andere doelgroepen. De app werd vooral populair vanwege de leuke foto en video filters voor je gezicht. Ondanks dat Instagram hier ook dingen van heeft overgenomen is Snapchat nog steeds razend populair. De bekende tijdelijke stories van 24 uur is door Snapchat de wereld ingeroepen. Het positieve en speelse karakter van de app die je met anderen kunt delen zorgt ervoor dat de app zo populair is.
Het hebben van fun is de best presterende Snapchat content. Als jij en jouw merk dit kunnen uitstralen dan is Snapchat daar een heel goed Social Media kanaal voor.
Voor merken die jong zijn: TikTok is the place to be
Je hebt de afgelopen tijd vast wel eens het woord TikTok gehoord. TikTok is een sociale media-app waarmee korte muziekvideo’s gemaakt en gedeeld kunnen worden. Vooral in de beginperiode van het Coronavirus werd TikTok een échte hit. Mensen zaten thuis en zochten een manier om zich te vermaken en te amuseren. Daar is TikTok de perfecte plek voor. De app heeft wereldwijd meer dan 800 miljoen gebruikers in 2020.
Doordat het platform vrij nieuw is, wordt het nog niet overspoeld door merken die met advertenties proberen een slaatje te slaan uit de relatief jonge groep gebruikers. Alleen dat betekent niet dat je als bedrijf niet gezien kunt worden op TikTok. Als je niet wilt achterlopen, dan is dit het moment om in te stappen met TikTok marketing. Wil je echt voorop lopen op je concurrenten dan is het goed om BeReal eens te proberen.
Internetcultuur ademen via Tumblr
Tumblr is een combinatie van een blog platform en voor de andere helft een social media kanaal. Zo wordt er informatie in allerlei vormen en maten gedeeld. Dit kanaal verschilt eigenlijk niet eens zo heel veel met Twitter. Alleen heeft Tumblr een meer eigenaardig karakter. Via Tumblr kun je tekst, stilstaande en bewegende beelden, citaten, linkt en geluidsopnamen in een ‘tumblrlog’ openbaar maken. Naast Tumblr is Reddit ook een zeer populair kanaal. Dit is eigenlijk meer een forum maar wel een van de meest gebruikte kanalen om te discussiëren.
Heb je een merk die goed zijn weg weet te vinden in internettaal en – cultuur. Dan is Tumblr zeker het proberen waard.
Wat past bij mij?
Nu je dus op de hoogte bent van welke Social Media kanalen er zijn, kan het natuurlijk lastig kiezen zijn welk Social Media kanaal bij jou past. In de praktijk blijkt namelijk less is more. Je kunt je beter op twee of drie Social Media kanalen echt goed focussen en actief op zijn in plaats van dat je op ieder kanaal actief wilt zijn. Wellicht past ieder Social Media kanaal namelijk ook niet bij je.
Als je daar nu niet uitkomt kun je ook vrijblijvend sparren met één van onze Social Media specialisten. Door onze specialisme weten wij jou goed te vertellen welk Social Media kanaal goed bij jou en jouw onderneming past om daar ook succes uit te halen.