YouTube Marketing

Er werd in het verleden wel eens gezegd: een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Tegenwoordig zeggen we bij Brandmerck: één video zegt meer dan 1000 beelden. Ben jij klaar voor YouTube marketing?

Voordelen YouTube marketing uitbesteden:

    icon Verkrijgen van trouwe volgers
    icon Naamsbekendheid versterken
    icon Bovenaan in YouTube

Wat is YouTube marketing?

“Of je nu een product of dienst aanbied met YouTube marketing breng je jouw product en kwaliteit goed naar voren. YouTube is namelijk na Google de grootste zoekmachine. Een perfect platform dus om jouw onderneming in beeld te brengen. Doordat YouTube een grote zoekmachine is brengt ongetwijfeld jouw doelgroep er ook enige tijd door. Net als binnen Google kun je ook op YouTube gebruik maken van YouTube advertising. Met YouTube marketing kun jij nog beter en specifieker je doelgroep bereiken en daarmee de kans op verkoop vergroten. De kansen van YouTube marketing meer ontdekken? Lees dan hieronder verder.”

Esther Wijbenga

Esther Wijbenga | YouTube Advertising specialist

youtube marketing

Wat houdt YouTube Marketing in?

YouTube wordt in de basis gebruikt als Social Media kanaal, maar kan dus ook dienen om onderdeel te worden van jouw zoekmachine marketing strategie. Naast dat je een videokanaal kunt hebben met video’s kun je ook binnen YouTube adverteren.

YouTube adverteren werkt in de basis hetzelfde als adverteren via Google Ads, oftewel zoekmachine adverteren. YouTube is tenslotte ook een zoekmachine. Onze experts sparren graag met je over de meerdere mogelijkheden van YouTube marketing en het adverteren binnen YouTube.

Iedere onderneming kan gebruik maken van YouTube marketing en binnen YouTube adverteren. Door de hele specifieke targeting methoden die YouTube heeft kan er dus nauwkeurig een hele specifieke doelgroep benaderd worden. Het platform is daarmee uitermate geschikt voor online branding en het vergroten van de naamsbekendheid van je onderneming.

Soms wil je iets niet lezen, maar gewoon zien

Het kan soms gewoon fijn zijn dat je kunt zien hoe iets er in het echt uitziet en hoe het in de praktijk werkt. Een foto kan daarin wat beperkt zijn in combinatie met een tekst. De tutorials en how-to’s zijn daarom heel erg populair op YouTube. Ook video’s die mensen inspireren of op ideeën brengen werken goed op YouTube. Aan de hand daarvan kun jij mensen helpen, oftewel jouw product of dienst kan de kijker helpen.

Ondanks dat mensen niet meteen naar YouTube gaan om iets te kopen kunnen ze toch wel zo geïnspireerd en daarmee overtuigd raken om iets te kopen dat ze hebben gezien in een video. Met een goede en juiste YouTube marketing strategie kunnen de eerste twee fases in de customer journey een opstapje zijn naar daadwerkelijke verkoop van je producten of diensten.

Een YouTube kanaal starten kan iedereen, maar vervolgen de video’s sales gericht inzetten is een stap verder. Onze YouTube marketing specialisten helpen je daar graag bij! Neem daarvoor contact op met één van onze specialisten.

video marketing uitbesteden

Onze YouTube-specialisten

jorina de vries

Jorina de Vries

Creatieve content creator

Daniel Sie

Daniël Sie

YouTube SEO-specialist

Esther Wijbenga

Esther Wijbenga

YouTube advertising specialist

steven van horick

Steven van Horick

Video-editor

Andere interessante specialismen

webteksten laten schrijven

Webteksten laten schrijven

Teksten voeren je mee, ze geven oplossingen en ze inspireren. Schrijf je een tekst, dan heb je de unieke mogelijkheid om werelden te schetsen die de fantasie van de lezer prikkelen. Overtuig je doelgroep met sterke teksten.

video marketing icon

Video marketing

Video marketing wint de afgelopen jaren steeds meer aan populariteit. Geen wonder gezien de online ontwikkelingen. Met name in combinatie met Social Media werken video’s ontzettend goed waardoor er ook grote zakelijke kansen komen te liggen.

remarketing icon

Remarketing

Irritant of handig? Spammy of een mooi verlengstuk buiten je website? Remarketing, ook wel retargeting genoemd. Iedereen vindt er wel wat van, maar wat je er ook van vindt: het werkt. Wat is remarketing nou precies en waarom werkt het?

Bekijk ook deze Samenwerkingen!

beach wagon company
CasesSEASEO

Beachwagon Strollers

Jonge ouders die een oplossing zoeken om hun kinderen inclusief de nodige bagage mee op pad te nemen, vinden die bij Beachwagon Strollers, tot 2022 handelend onder de naam Beach ...
LEES MEER
Sinnergie header
CasesSEASEO

Sinnergie Zonnepanelen

Met een stijging in het aantal zonuren en in de gasprijzen kunnen we op particulier en zakelijk gebied eigenlijk niet meer zonder zonnepanelen. Die sieren dan ook steeds meer daken ...
LEES MEER
vlagsma tegelwalhalla bolsward pand
CasesSEOSMM

Vlagsma Tegelwalhalla

Een echt familiebedrijf met de broers Henk en Wim Vlagsma aan het roer. Dat is Vlagsma Tegelwalhalla in Bolsward. Wij spraken met Henk en Wim over hun passie voor keramische ...
LEES MEER

Klaar om jouw ambities waar te maken?

Veelgestelde vragen

Wist je dat YouTube na Google de grootste zoekmachine is ter wereld! Tevens is YouTube ook het grootste kanaal voor video advertenties. YouTube kent veel uitgebreide advertentiemogelijkheden, wat het mogelijk maakt om gerichte advertenties weer te geven aan een zeer specifieke doelgroep. Met (korte) videoadvertenties kun je met YouTube ads in contact komen met jouw doelgroep op basis van demografische gegevens of interesses.

YouTube is een wereldwijd bekend kanaal met ruim twee miljard ingelogde gebruikers per maand! Met dit enorme bereik is het niet zo gek dat steeds meer bedrijven ervoor kiezen om op YouTube te adverteren. Adverteren op YouTube is de manier om met jouw boodschap in contact te komen met jouw doelgroep. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen gemiddeld tot wel drie keer aandacht besteden aan advertenties, waarvan de content relevant voor hun is in vergelijking tot standaard advertenties. Door jouw boodschap te tonen aan mensen die interesse hebben in jouw product of dienst vergroot je je naamsbekendheid binnen jouw doelgroep en zorg je ervoor dat ze je eerder gaan herkennen. Dit alles vergroot uiteindelijk de kans dat zij over zullen gaan tot bijvoorbeeld een aankoop van jouw product of dienst.

Doordat YouTube een enorm bereik kent, kun je door te adverteren op YouTube in contact komen met duizenden mensen aan wie jij jouw boodschap wilt laten zien. Bovendien heeft YouTube vele advertentiemogelijkheden wat mogelijk maakt om gerichte advertenties weer te geven aan een zeer specifieke doelgroep.

Daarnaast worden de advertenties van YouTube alleen in rekening gebracht wanneer de kijker een interactie heeft gehad met jouw advertentie (door bijvoorbeeld na het zien van de advertentie op de link naar de website te klikken en de website heeft bezocht) of wanneer de advertentie langer dan 30 seconden is bekeken. Deze betalingsmethode is voor adverteerders zeer aantrekkelijk, omdat je alleen maar voor de advertentie hoeft te betalen wanneer deze ook daadwerkelijk iets heeft opgeleverd (vertoningen of interacties).

  • Instream-videoadvertenties: deze kunnen worden overgeslagen en worden alleen in rekening gebracht wanneer de advertenties 30 seconden of langer is bekeken.
  • Discovery-advertenties: worden weergegeven op de pagina’s met zoekresultaten van YouTube en als gerelateerde video in de rechterzijbalk.
  • Instream-videoadvertenties die niet kunnen worden overgeslagen: deze advertenties hebben een duur van 15 seconden of korter.
  • Bumperadvertenties: deze advertenties kunnen ook worden overgeslagen, maar duren echter slechts 6 seconden.
  • Outstream advertenties: video’s die beginnen zonder geluid, wanneer de kijker geïnteresseerd is kan hij erop klikken en verder kijken (te gebruiken bij Google partners).
  • Masthead advertenties: deze advertenties kunnen worden weergegeven op opvallende plaatsen op YouTube. Voor deze type advertentie moet wel aan bepaalde eisen voldaan worden.

YouTube kent veel advertentiemogelijkheden waardoor je jouw advertenties kun weergegeven aan een specifieke doelgroep, bijvoorbeeld op basis van locatie, demografische gegevens (geslacht, leeftijd etc.), interesses of potentiële kopers (mensen die al op zoek zijn naar een specifiek product of dienst).

SEO staat voor Search Engine Optimization (of in het Nederlands: Zoekmachine optimalisatie). Heel simpel gezegd is YouTube SEO het optimaliseren in én buiten YouTube om jouw video’s in deze zoekmachine hoger te laten ranken. Door YouTube SEO uit te voeren komen jouw video’s hoger in YouTube op relevante zoektermen binnen deze zoekmachine. PS: Wist je dat YouTube na Google de grootste zoekmachine ter wereld is?

Deze vraag kun je eigenlijk beter omdraaien. Waarom niet? Immers, als jij een video upload wil jij dat deze toch door zoveel mogelijk mensen wordt bekeken? En dat niet alleen, je wilt toch ook dat het wordt bekeken door de mensen waarvoor deze video bedoeld was? Dit kun je, mits YouTube SEO juist wordt uitgevoerd, bereiken. Doe je momenteel weinig of zelfs helemaal niets met YouTube? Dan hebben we aan één reden voldoende om uit te leggen hoeveel kansen hier liggen: YouTube is de op één na best bezochte website ter wereld.

Bij een goede uitvoering kent YouTube SEO meerdere voordelen. Wij noemen de twee meest belangrijke:

  1. Hogere posities op relevante zoektermen in YouTube.

Door jouw video’s te (laten) optimaliseren word je beloond met hogere posities op relevante zoektermen en daarmee, hoogstwaarschijnlijk, meer views.

  1. Hogere posities op gerelateerde zoektermen in Google.

Misschien niet het eerste waar je aandacht, maar YouTube SEO kan er zelfs voor zorgen dat je op gerelateerde zoektermen hogere posities krijgt in Google. Je bent dus niet alleen voor YouTube, maar ook voor Google aan het optimaliseren.

Er zijn drie factoren erg belangrijk bij het beoordelen van jouw YouTube-video. Dit zijn:

  1. Videscore.

Dit heeft te maken met de kijktijd van de video. Lange video’s waarbij de kijker goed wordt vastgehouden scoren beter dan kortere video’s, helemaal als deze niet volledig worden uitgekeken.

  1. Autoriteit YouTube-kanaal.

Video’s van kanalen die goed worden bekeken en structureel bijdragen aan het succes van YouTube presteren beter dan video’s van kanalen die dat niet doen. Al je eerder geüploade YouTube-video’s (en met name de prestaties daarvan) beïnvloeden dan ook het resultaat van je nieuwste YouTube-video.

  1. Metadata match.

Bij je video in YouTube dien je diverse metadata in te vullen. Waaronder de titel, beschrijving, tags, thumbnail en ondertitelingsbestand. Al deze metadata helpt YouTube te bepalen waar de video over gaat. Met name voor nieuwe video’s is dit essentieel.

Om te kunnen adverteren op YouTube heb je een videoadvertentie nodig die de aandacht van de kijker trekt. Doe dit bijvoorbeeld door onverwachte beelden te tonen die opvallen. Belangrijk ook om de aandacht van de kijker hierbij vast te houden, zodat de kijker de videoadvertentie niet weg klikt. Maak gebruik van een duidelijk boodschap, wat wil je dat de kijker gaat onthouden na het zien van de video? Tot slot gebruik een duidelijke call-to-action in de video, wat wil je dat de kijkers gaan doen?

Wij werken met de besten

google partner logo 2022 brandmerck