Hoe zet ik een (succesvolle) Google Ads campagne op?

Altijd al eens een succesvolle Google Ads campagne voor jouw bedrijf op willen zetten? Maar weet je niet waar je moet beginnen of wat hier allemaal bij komt kijken? Waar moet je zoal op letten en wat houden alle instellingen precies in? Door alle mogelijkheden die er zijn kunnen we begrijpen dat dit best lastig is. Wij hebben daarom een overzichtelijke stappenplan geschreven waarin alles kort, maar duidelijk wordt uitgelegd.

Door vooraf na te gaan welk doel je met de campagne wilt bereiken en deze in te stellen als campagnedoel, krijg je aanbevelingen te zien van instellingen en functies welke jou kunnen helpen om dit doel te bereiken. Dit campagnedoel kun je ten alle tijden aanpassen, maar let op je kunt slechts één doel per campagne kiezen. Hieronder hebben we een overzicht gemaakt van alle campagnedoelen die je in kunt instellen voor de campagnes.

CampagnedoelBeschrijvingCampagnetypen
SalesHet aantal verkopen stimulerenZoeken, Display, Shopping, Video, Smart, Discovery
LeadsMeer aanvragen* genererenZoeken, Display, Shopping, Video, Smart, Discovery
WebsiteverkeerMeer bezoekers naar de website generenZoeken, Display, Shopping, Video, Discovery
Product- & MerkoverwegingMensen informeren over producten of dienstenDisplay, Video
Merkbekendheid & BereikNaamsbekendheid vergrotenDisplay, Video
App-promotieMeer app-installaties genererenApp
*Informatie-aanvraag, e-book download, invullen van contactgegevens, terugbel verzoek etc.
google ads campagne opzetten

Stap 2: Welk type campagne wil je opzetten?

Het campagnetype is bepalend voor waar de advertentie te zien is. Dit kan zijn in het zoeknetwerk van Google (Google Search & Shopping), maar ook het Google Display netwerk (een verzameling van websites & apps) en YouTube. Je kunt hierbij kiezen uit de volgende advertentietypen:

  • Campagne in het zoeknetwerk: Tekstadvertentie in de zoekresultaten van Google
  • Display campagne: Beeldadvertentie op websites & apps
  • Shopping campagne: Productweergave in Google Shopping
  • Video campagne: Videoadvertentie op YouTube
    (of andere relevante websites)
  • Discovery campagne: Adverteren in online feeds
  • App campagne: App promotie via verschillende kanalen
  • Slimme campagne: Geautomatiseerde campagne

Het type campagne wat je kiest is afhankelijk van de campagnedoel welke je hebt ingesteld. In het bovenstaande schema zie je welke campagnetypen het meest geschikt zijn. Als je bijvoorbeeld meer websitebezoekers wilt genereren en ervoor wilt zorgen dat de juiste mensen jouw website weten te vinden, dan is een campagne binnen het zoeknetwerk van Google zeer geschikt.

Voor het gemak gaan we binnen dit blog verder in op het opzetten van een campagne in het zoeknetwerk. Dit is namelijk de meest voorkomende campagne binnen Google Ads.

Stap 3: Selecteer de juiste campagne-instellingen

Stem de instellingen van de campagne af op het doel wat je wilt bereiken. De beschikbare instellingen zijn afhankelijk van het campagnedoel wat je hebt gekozen en zijn van toepassing op alle advertenties die je binnen deze campagne aanmaakt. Hieronder worden alle instellingen en de functies ervan kort & bondig uitgelegd.

Algemene instellingen

  1. Campagnenaam: Geef een logische naam aan de campagne; wat duidelijk het thema van de campagne omschrijft. Hiermee kun je de campagne later gemakkelijk terug vinden in het Google Ads account.
  2. Netwerken: Hierin geef je aan waar je wilt dat de campagne wordt weergegeven op basis van het type campagne wat je hebt gekozen. Een campagne binnen het zoeknetwerk kan bijvoorbeeld ook bij zoekpartners van Google worden weergegeven, waarmee het bereik nog verder wordt uitgebreid. Google kent drie verschillende netwerken waar de advertenties kunnen worden weergegeven;
    1. Zoeknetwerk van Google; De advertenties kunnen worden weergegeven in Google.nl, wanneer mensen zoekwoorden gebruiken die relevant zijn voor jouw advertenties.
    2. Zoekpartners van Google; Sites die samen werken met Google om advertenties weer te geven in hun zoekresultaten.
    3. Display netwerk; Vergroot jouw bereik door de advertenties ook weer te geven aan relevante websitebezoekers op andere sites op het internet. Wel is het handig om deze optie alleen in te stellen als niet het hele budget aan het zoeknetwerk wordt besteed.
targetting

Targeting & Doelgroepen

Met deze instellingen kun je het bereik van de campagne targetten, zodat de advertenties binnen de campagne alleen worden weergegeven aan de doelgroep(en) welke voor jou relevant zijn. Je kunt deze instellingen zo specifiek mogelijk maken als dat je zelf wilt. De volgende targeting opties zijn hierin beschikbaar:

  1. Locaties: Selecteer de geografische locaties welke voor jou relevant zijn om de advertenties te vertonen. Zo kun je de campagne op heel Nederland targeten maar kun je er ook voor kiezen om alleen in bepaalde provincies/steden zichtbaar te zijn. Daarnaast kun je bij deze instelling er zelfs voor kiezen om binnen een straal van bijvoorbeeld 35 km vanaf Amsterdam zichtbaar te zijn.
  2. Talen: Selecteer de taal die je wilt dat je doelgroep spreekt. Dit is op basis van taalinstellingen in de browser van de gebruiker.
  3. Apparaat: In de beginfase van de campagne zullen de advertenties op alle typen apparaten worden vertoond (desktop, mobiel & tablet). Later kun je hierin onderscheid maken door middel van bijvoorbeeld bod aanpassingen (Bijvoorbeeld: +15%) of door bepaalde apparaten uit te sluiten, welke voor jou minder relevante resultaten opleveren.
  4. Doelgroepen: Binnen deze instelling kun je doelgroep lijsten selecteren of aanmaken welke je aan de campagne wilt toevoegen. Je kunt doelgroepen toevoegen op basis van observatie (de advertenties worden ook aan andere doelgroepen weergegeven, maar je kunt wel de resultaten van deze doelgroep bijhouden) of targeting (de advertenties worden alleen aan deze doelgroepen weergegeven). Door het toevoegen van een bepaalde doelgroep kun je mensen bereiken op basis van wie ze zijn, wat hun interesses zijn of hoe ze interactie met jouw bedrijf hebben gehad. Je kunt doelgroep lijsten toevoegen op basis van de volgende categorieën.
    1. Gedetailleerde demografie: Bereik mensen op basis van wie ze zijn. Denk hierbij aan de huwelijkse staat of leeftijd van mensen, maar ook aan de woonsituatie of ouderlijke status.
    2. Affiniteit: Bereik mensen die interesse hebben getoond in een bepaald onderwerp, zoals bijvoorbeeld fotografie of mensen die graag vaak uit eten gaan.
    3. In-market: Bereik mensen op basis van hun recente koopintentie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mensen die van plan zijn om een nieuwe computer te kopen en hier een recent onderzoek in Google hebben gedaan, door bijvoorbeeld het lezen van klantenreviews.
    4. Remarketing: Bereik mensen die eerder de website hebben bezocht, afhankelijk van het aantal dagen dat de doelgroep lijst is aangevuld.
    5. Vergelijkbare doelgroepen: Bereik mensen met dezelfde interesses als de mensen die jouw website al eens hebben bezocht.

Budgettering & Bieden

  1. Budget: Stel een budget in wat je gemiddeld per dag aan de campagne wilt besteden.
  2. Biedstrategie: Kies de juiste biedstrategie, welke aansluit bij jouw campagne doel. Voor het zoeknetwerk kun je kiezen uit de volgende biedstrategieën:
    1. Doelvertoningspercentage: Genereer zoveel mogelijk vertoningen op een toppositie in de zoekresultaten van Google.
    2. Klikken maximaliseren: Genereer zoveel mogelijk websitebezoekers binnen het budget. Als tip willen we je meegeven dat het handig is om een maximum CPC bod (kosten per klik) in te stellen heb je zelf meer controle over de biedingen van de campagnes.
    3. Handmatige/Verbeterde CPC: Beheer zelf de maximum CPC-biedingen, door deze in te stellen per advertentiegroep of zoekwoord.
    4. Aantal conversies maximaliseren: Genereer zoveel mogelijk conversies (leads, verkopen etc.) binnen je budget.
    5. Doel-CPA: Genereer zoveel mogelijk conversies tegen de doelkosten per actie (conversie) welke je opgeeft.
    6. Conversiewaarde maximaliseren: Genereer een zo hoog mogelijke conversiewaarde binnen je budget (Let op: alleen te gebruiken voor webshops).
    7. Doel-ROAS: Stel een doel-ROAS is voor het rendement dat je wilt ontvangen voor elke euro die je aan de advertenties besteedt. * Voorbeeld: € 5,- aan verkopen : € 1,- aan advertentiekosten x 100% = doel-ROAS van 500%. (Let op: alleen te gebruiken voor webshops).

Stap 4: Voeg relevante zoekwoorden toe aan de campagne

Om een zo’n groot mogelijk bereik te hebben is het belangrijk om zoveel mogelijk relevante zoekwoorden toe te voegen aan het zoeknetwerk. Noteer voor jezelf de belangrijkste categorieën binnen het bedrijf waarvoor je wilt gaan adverteren. Ga na welke zoekwoorden jouw klanten kunnen gebruiken om deze producten/diensten te omschrijven. Voer deze zoekwoorden in de zoekwoordplanner van Google Ads om beter in te kunnen schatten hoe vaak hier daadwerkelijk naar wordt gezocht. Tevens kun je binnen deze tool nog meer zoekwoord ideeën vergaren.

Advertentiegroepen instellen

Spreid de zoektermen waarop je wilt adverteren uit over meerdere advertentiegroepen. Een advertentiegroep bevat een groep advertenties welke kunnen worden weergegeven voor een specifieke zoekterm. Het is belangrijk om hierbij de inhoud van de advertentie goed aan te laten sluiten op de zoektermen binnen de advertentiegroep. Binnen een campagne kunnen meerdere advertentiegroepen worden toegevoegd.

Type zoekwoorden

Een zoekwoord kun je op meerdere manieren toevoegen aan een advertentiegroep. Zie hieronder een overzicht van de verschillende manieren waarop een zoekterm kan worden toegevoegd.

ZoektypeSpeciaal symboolZoekwoord is:Advertenties worden mogelijk weergegeven bij gepubliceerd als:De persoon zocht bijvoorbeeld op:
Breed zoekenGeenkinderfietsenHet zoekwoord van varianten zoals spelfouten, synoniemen van gerelateerde zoekwoorden komen voor in de zoektermen.• Kinderfietsen kopen
• Kindersteppen
Modifier voor breed zoeken+zoekwoord+kinder +fietsenHet zoekwoord van een sterk gelijkende variant voorkomen in de zoektermen. Er kunnen extra woorden vóór, na of tussen de zoektermen staan.•Kinderspeelgoed en fietsen
• Mountainbike fietsen voor kinderen
Zoeken op woordgroep“Zoekwoord”“Kinderfietsen”De toegepaste tussen de aanhalingstekens (of sterk gelijkende varianten) vermeld met de zoektermen. Er mogen geen extra woorden tussen de zoektermen staan.• Veilige kinderfietsen
• Kinderfietsen kopen
• Kinderfietsen in uitverkoop
Exact zoeken[Zoekwoord][Kinderfietsen]Het zoekwoord van een sterk gelijkende variant hetzelfde betekent als de zoektermen. Er mogen geen extra woorden voor of na de zoektermen staan.• Kinderfietsen
• Kinderfiets
• Fietsen voor kinderen

Stap 5: Maak passende tekstadvertenties aan

Nadat je advertentiegroepen met relevante zoektermen binnen de campagne hebt aangemaakt, kun je bijpassende tekstadvertenties toe voegen aan de advertentiegroepen.

Een tekstadvertentie bestaat uit drie delen; een kop (max. 30 tekens), een beschrijving (max. 90 tekens) & een zichtbare website-URL.

Zorg ervoor dat de kop van de advertentie opvalt. Een tip is om de zoekwoorden die je gebruikt hierin mee te nemen, zodat de advertentie relevanter wordt voor de zoekopdracht. In de beschrijving van de advertentie kun je meer informatie vermelden over jouw product of service. Het is goed om hierin de mensen aan te sporen om actie te ondernemen. Voeg daarom een call-to-action toe, zoals bijvoorbeeld; ‘Bestel nu’ of ‘Vraag een offerte aan’. De zichtbare website-URL is opgebouwd uit het domein van de website en de tekst in de optionele padvelden. Dit geeft de mensen een goed beeld over de webpagina waarop ze terecht komen.

passende tekstadvertenties

Er bestaan drie verschillende advertentie types, hieronder worden het verschil even kort uitgelegd. Het advies is tenminste drie tot vijf advertenties (waarvan één responsieve advertentie) toe te voegen binnen elke advertentiegroep, zodat er meer variatie in advertentieweergaves mogelijk is en Google de meest relevante advertentie kan weergeven. Tevens is experimenteren hierin belangrijk. Door te testen welke advertenties het beste resultaat opleveren kun je nog meer uit de campagnes halen.

Type tekstadvertenties

  • Uitgebreide tekstadvertentie: Een standaard tekstadvertentie bestaande uit; drie koppen en twee beschrijvingen.
  • Responsieve tekstadvertentie: Aan een responsieve tekstadvertentie kunnen meerdere koppen (max. 15) en beschrijvingen (max. 4) worden toegevoegd. Google bepaald hierin zelf, op basis van machine learning, welke koppen & beschrijvingen het meest relevant zijn om weer te geven en test door verschillende tekst combinaties weer te geven, welke advertentietekst combinatie het beste presteert. Hierdoor wordt de inhoud van de advertentie nauwkeuriger afgestemd op de zoekopdrachten.
  • Dynamische zoekadvertentie: Met deze type advertentie loop je geen relevante zoekopdrachten meer mis. Google bepaald hierin op basis van de inhoud op jouw website welke zoekopdrachten relevant zijn om zichtbaar voor te zijn. Hiervan hoef je de zoekwoorden niet toe te voegen als zoekterm en hoef je alleen maar twee beschrijvingen toe te voegen. De koppen worden door Google zelf gegenereerd, zodat deze goed aansluiten bij de zoekopdracht.

Hieronder zie je een voorbeeld van hoe zo’n tekstadvertentie er in Google uit kan komen te zien;

tekstadvertentie Google

Stap 6: Voeg extra informatie toe aan de advertenties

Breid jouw advertenties uit met extra informatie om de advertentie nog aantrekkelijker te maken. Hiervoor kun je extensies toevoegen op account – , campagne – of advertentiegroep niveau. Extensies geven de advertentie meer zichtbaarheid en geven meer informatie weer over jouw bedrijf, producten of services, nog voordat de mensen jouw website bezoeken. Extensies verbeteren de kwaliteit van de advertentie en zorgt ervoor dat de advertentieprestaties nog beter worden. Het advies is om tenminste vier extensies toe te voegen en de extensies zo gespecificeerd mogelijk te maken om de advertentieteksten nog relevanter te maken. De volgende type extensies kun je toevoegen:

  • Sitelink-extensies: Leidt mensen naar een specifieke pagina op jouw website, zoals bijvoorbeeld de contact pagina of een webpagina van een specifiek product.
  • Highlight-extensies: Met highlight extensies kun je de Unique Selling Points van jouw bedrijf promoten.
    Oproepextensies: Spoor mensen aan om telefonisch contact met jou op te nemen door jouw telefoonnummer aan de advertenties toe te voegen.
  • Website-informatie: Markeer specifieke aspecten van jouw producten of services op de website, zodat mensen een duidelijk beeld hebben van het aanbod wat ze kunnen verwachten op de website.
  • App-extensie: Voeg een link van jouw mobiele app toe aan de advertenties om meer app downloads te genereren.
  • Leadformulierextensie: Voeg een formulier aan de campagne toe om nog meer leads te kunnen genereren vanuit de advertenties.
  • Promotie-extensies: Breng specifieke acties of aanbiedingen nog meer onder de aandacht, denk hierbij bijvoorbeeld aan speciale Moederdag acties.
  • Prijsextensies: Breng jouw producten of services nog meer onder de aandacht, door een aantal prijsvoorbeelden toe te voegen. Hiermee kun je de mensen nog meer informeren over wat je aanbiedt.
  • Locatie-extensies: Stimuleer klanten om naar de locatie van uw winkel te komen door de adres gegevens weer te geven. Deze extensie zal worden vertoond aan mensen in de regio die bijvoorbeeld zoeken naar; ‘bakker in de buurt’.

Stap 7: Koppel jouw Google Ads account

Om de volledige klantcyclus te bekijken is het belangrijk om Google Ads te koppelen met Google Analytics. Dit programma houdt namelijk bij hoe de bezoekers zich gedragen op jouw website. Hiermee kun je bijvoorbeeld zien hoeveel webpagina’s men bekijkt, welke webpagina’s men bekijkt, maar ook hoe lang men op de website blijft.

Om dit bovenstaande te realiseren dient er nog een handeling plaats te vinden binnen Google Ads of – Analytics account. Voor het gemak leggen wij hier de handeling (op de wijze die wij zelf altijd toepassen) binnen het Google Ads account uit:

  1. Klik rechtsboven op het tandwieltje ‘Instellingen en facturering’
  2. Onder het kopje account ga je naar ‘Gekoppelde accounts’.
  3. Vervolgens kom je op een nieuwe pagina. Linksbovenin staat Google Analytics. Door op details te klikken zie je in de witte tabel onderin welke Analytics accounts je kunt toevoegen. Let op: het is van belang dat het Analytics account onder hetzelfde mailadres staat als het Google Ads account.
  4. Je kunt het desbetreffende Analytics account selecteren door op de blauwe knop ‘koppelen’ te drukken.
  5. De volgende stap is dat je zowel ‘koppelen’ als ‘import site metrics’ aan vinkt.
  6. De allerlaatste handeling die je moet uitvoeren vergeten veel mensen. Nadat je stap 5 hebt doorlopen kom je weer binnen het schema waar alle Analytics accounts staan. Boven de witte tabel moet je auto-tagging aanvinken. Doe je dit niet dan zal er binnen Analytics niks zichtbaar zijn wat je Google Ads campagnes aan resultaat opleveren.

Mocht je gebruik maken van Google Shopping dan is het ook belangrijk om het Google Merchant Center te koppelen. Ga je bezig met Youtube dan zal ook dit met Google Ads moeten worden verbonden.

Stap 8: Houd alle conversies bij

Tot slot is het van belang dat je de doelen die voor jouw belangrijk zijn bijhoudt door middel van conversies. De tool ‘Conversies bijhouden’ biedt inzichten, waarmee je de campagnes nog beter kunt optimaliseren. Met conversies houd je het aantal bestellingen, aanvragen of andere ingestelde doelen bij. Wanneer een websitebezoeker een interactie heeft gehad met jouw bedrijf of een actie heeft voltooid, welke voor jou als waardevol wordt gezien, telt dit als een conversie. Omdat we in stap 6 je hebben uitgelegd hoe Google Analytics werkt gaan we vanuit hier ook de conversies importeren.

Voordat je deze conversies kunt importeren is het belangrijk om nieuwe doelen aan te maken binnen Google Analytics. Dit kan op basis van bijvoorbeeld een gebeurtenis, landingspagina maar ook ecommerce (bestellingen). Voor het instellen van deze doelen verwijs ik je graag naar deze link.

Hopelijk heeft deze blog jouw meer inzichten gegeven over hoe je een (succesvolle) Google Ads campagne op zet. Kom je er hiermee nog steeds niet helemaal uit? Of wil je het liever uit handen geven? Geen probleem! Aarzel niet om onze hulp in te schakelen en neem gerust contact met ons op! Wij als Google Ads experts helpen jou graag om ook jouw bedrijf succesvol op de online markt te brengen!

Ben je ook benieuwd hoe je jouw Google Ads campagnes het beste kunt optimaliseren? Wij geven jouw een aantal tips hierover. Lees ze in deze blog.

Nieuwsbrief

Deel ons Schrijfwerck

brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner