In 7 stappen een effectieve online marketing strategie

Online marketing is meer dan onderhoud van je bedrijfssite en het regelmatig plaatsen van berichten op social media. Aan online marketing gaat een heel plan vooraf waarmee je resultaatgerichte campagnes online zet.

Hoe dat in zijn werk gaat? Met deze blog kom je in 7 stappen tot een effectieve online marketing strategie.

Jij weet als geen ander waar jouw bedrijf voor staat. Een goede en nodige eerste stap in de online marketing strategie is om alle facetten van je bedrijf op papier te zetten en de branding te bepalen. Waarom behoren jouw producten en diensten tot de top? Waarin ben jij onderscheidend ten opzichte van je concurrenten? Wat zijn de kernwaarden die terugkomen in jouw dienstverlening?

Door deze punten uitvoerig en specifiek uit te schrijven, zet je voor jezelf opnieuw op een rij wat de kern is van jouw onderneming. De informatie is bovendien leidraad van je online marketing campagnes. Dat betekent dat ieder onderdeel in de online marketing strategie gekenmerkt wordt door deze punten, zodat mensen je eraan gaan herkennen. Denk aan een steeds terugkerende boodschap die alle kernwaarden onderstreept en die je op je website en in je campagnes terug laat komen.

Onderdeel van de branding van je bedrijf is het gebruik van kleur in je bedrijfslogo en op je website. Daarbij kies je niet alleen voor wat je persoonlijk aantrekkelijk vindt, maar ook voor kleuren die uitstralen wat je verkoopt. Denk aan zachte pasteltinten of juist diepdonkere kleuren. Wat zeggen die kleurkeuzes over jouw bedrijf?

Wist je dat kleuren effect hebben op emoties? Al in de klassieke schilderkunst kregen kleuren bepaalde symbolische betekenissen die we tot op de dag van vandaag nog onbewust aan elkaar koppelen. En vanuit de kleurenpsychologie worden kleuren nog steeds met emoties geassocieerd. Rood betekent passie en liefde, blauw staat voor vertrouwen, geel roept energie en plezier op, groen brengt rust. Dat betekent niet dat de keuze voor een kleur per definitie betekent dat het meteen die ene emotie oproept, maar wel dat de bezoeker onbewust die kant op kan worden gestuurd. Zeker de moeite waard om te onderzoeken en te testen wanneer je met de branding van je bedrijf en de content van je online campagnes aan de slag gaat.

Stap 2: Strategie opzetten

relatie in beeld

Met de kernwaarden van je bedrijf op papier heb je een basis gemaakt voor de online marketing strategie. In de tweede stap kun je beginnen met de opzet ervan. Dat doe je door onderzoek te doen naar de huidige status van je online marketing activiteiten en door te bepalen waar je naartoe wilt werken. Belangrijke onderdelen die in deze stap de aandacht verdienen zijn je website en je social media kanalen. Neem de tijd om grondig de inhoud, activiteiten en tot nu toe behaalde resultaten te analyseren.

De inhoud en opmaak van je website moeten aansluiten op de behoeften van je bezoekers. Bezoek iedere pagina met de blik van je doelgroep en stel jezelf een aantal kritische vragen:

  • Wordt je interesse van begin tot eind vastgehouden door een aantrekkelijke vormgeving en volledige informatieverstrekking?
  • Kun je gemakkelijk in het menu vinden wat je zoekt? En is er een zoekoptie?
  • Sluit de inhoud van de website aan op ‘jouw’ klantreis en krijg je op elke pagina precies de informatie die je op dat nodig hebt?
  • Word je op een logische manier naar andere pagina’s geleid en uiteindelijk getriggerd om een aankoop te doen of contact op te nemen?

Het kan lastig zijn om met de kennis die je als specialist hebt je website met een objectieve blik te onderzoeken. In dat geval kan je een kennis benaderen die de rol van nieuwe bezoeker op zich neemt. Terwijl hij de klantreis op jouw website doorloopt, kan hij jou helpen bovengenoemde vragen te beantwoorden.

Daarnaast je social media kanalen. Iedere platform heeft een andere doel en doelgroep. Zoek daarom goed uit welk kanaal relevant is voor jouw bedrijf en waar je de meeste potentiële klanten aantreft. Op deze kanalen ga jij je doelgroep consistent aanspreken met waardevolle content.

De content op social media en op je website laat je bovendien op elkaar aansluiten. Niets is zo suf als met een knallende online marketing campagne op Instagram zichtbaar te zijn en mensen door te laten klikken naar een inspiratieloze website waar weinig tot niks uit te halen valt. Of hoe zonde is het om een unieke en boeiende website te hebben die niet door social media gebruikers wordt bezocht, omdat je advertenties ver onder de maat zijn?

Stap 3: Doelgroep bepalen

Je kan geen online marketing campagne opzetten zonder te weten wie je aan gaat spreken. Essentieel dus is om je doelgroep te bepalen en af te bakenen. Doe je dat goed, dan is de informatiebehoefte bij je bezoeker groter is en groeit daarmee de kans op het behalen van je marketingdoelen.

Denk je er bijvoorbeeld over om op zoekmachines te adverteren of betaalde advertenties op social media te verspreiden? Dan is het belangrijk te bepalen waar je je advertentiebudget specifiek in wilt steken om de beoogde doelstellingen te behalen. Ook bij het opzetten van een betaalde campagne begin je met het maken van een strategie waarin je de doelgroep gaat bepalen. Het is immers niet rendabel om lukraak te adverteren en te betalen voor advertenties die verschijnen op het scherm van iemand die buiten je doelgroep valt.

Breng jouw ideale klant in kaart door een of een aantal verschillende klantprofielen te maken met onderstaande gegevens.

demografische gegevens
interesses en persoonlijke eigenschappen
communicatie voorkeuren
Gedrag op het internet

Is jouw ideale klant iemand die zich graag laat inspireren door de laatste trends op het gebied van jouw producten en die gevoelig is voor sfeerbeleving? Of is hij gericht op praktische oplossingen die op een zo eenvoudig mogelijke manier aan hem worden gepresenteerd? Op basis van een aantal klantprofielen kan je verder met het opzetten van een effectieve strategie om vervolgens een winstgevende campagne op Google of social media te ontwerpen.

Tip voor straks: Hoe bepaal ik mijn doelgroep?

Stap 4: Vergelijken met concurrentie

Jouw producten en diensten behoren tot de top van de markt en wat jij te bieden hebt, vindt de klant niet bij de concurrent. Aan je doelgroep maak je duidelijk dat jij dé partij bent om mee in zee te gaan. Enige punt is dat je concurrenten precies hetzelfde denken en hun -en dus ook jouw- doelgroep daarvan willen overtuigen. Hoe zorg je er dan voor dat jij inderdaad onderscheidend bent ten opzichte van je concurrentie en dat klanten naar jou moeten komen?

Binnen een effectieve online marketing strategie hoort een uitvoerige concurrentieanalyse thuis. Ga het internet op en zoek via diverse wegen naar je grootste concurrenten. Hoe groot is hun vindbaarheid op Google en wat voor content plaatsen ze op hun social media kanalen?

Ga je op onderzoek uit naar je concurrenten door een bezoek te brengen aan hun website, dan kan je de kritische vragen uit stap 2 opnieuw stellen:

  • Is de vormgeving aantrekkelijk en de informatieverstrekking volledig?
  • Is het menu duidelijk verdeeld in categorieën en is er een zoekoptie aanwezig die je helpt in je zoektocht?
  • Geeft iedere pagina waar je naartoe gestuurd wordt de informatie die je nodig hebt?
  • Zijn de linken tussen diverse pagina’s logisch en voel je de behoefte om een call to action te doen?
Terwijl je de activiteiten van je concurrenten op de voet volgt en uitvoerig onderzoekt hoe zij hun online marketing aanpakken, weet jij hoe je het anders en beter doet. Leer van hun strategie, zodat jij opvalt en tegelijk trouw bent aan jouw unieke kernwaarden.

Stap 5: Online kanalen inzetten

Uitvoer online marketing campagne

Ben je klaar voor de concrete uitvoering van je online marketing strategie? In deze stap zet je de campagne online met daarin de volgende onderdelen die op Google, social media en op je website zichtbaar zijn:

  • Sterke content met eigen beeldmateriaal en blog- en advertentieteksten
  • Betaalde advertentiecampagnes die op Google en social media worden verspreid
  • Content, het gebruik van zoekwoorden en linkbuilding die het verschil in de zoekmachineoptimalisatie maken en de vindbaarheid van je website bevorderen
  • Herhaling van content door actuele artikelen op je website te verspreiden op social media en in advertenties
  • Contentseries opgedeeld in specifieke rubrieken. Zorg voor herkenbare, consistente en waardevolle content die leidt tot trouwe lezers en volgers
Voordat je tot de uitvoering van de online marketing strategie overgaat, zorg je er eerst voor dat je alle mogelijke gegevens op je website, social media en Google Analytics meetbaar maakt. Pas als je goed kunt meten hoe bezoekers zich op je website gedragen, hoeveel mensen doorklikken op je advertenties en welke social berichten populair zijn, kun je je content en campagnes optimaliseren.

Stap 6: Doelen en KPI’s vaststellen

Campagne analyse 7 stappen

Je wilt het maximale uit je online marketing campagnes halen. Om te bepalen wat het maximale is, zijn vooraf gestelde doelen essentieel. Maak concreet waar je met je online marketing strategie naartoe wilt en welke Key Performance Indicators (KPI’s) je absoluut wilt bereiken. Denk aan het aantal websitebezoekers per maand, een minimum aantal conversies na een campagne of een gemiddeld hoge ROAS (verhouding tussen je investering en winst). 

Op basis van de geformuleerde KPI’s richt je je campagnes in en weet je waar je naartoe werkt. En gaat het zelfs zo goed met je online marketing strategie dat je je doelen voorbij jaagt, daag dan jezelf uit door je doelen bij te stellen en hoger in te zetten.

Stap 7: Optimaliseren, testen en groeien

Nu je online marketing campagne in de lucht is, moet je niet denken dat je achterover kunt leunen en dat de advertenties het werk voor je doen. In de laatste stap van je online marketing strategie staat optimalisatie centraal. Het is noodzakelijk je strategie goed in de gaten te houden, de resultaten te analyseren en je campagnes te optimaliseren. Een kleine aanpassing kan een groot verschil maken die gunstig uitvalt voor je campagne. Het is raadzaam om bij iedere aanpassing te testen tussen twee variabelen, oftewel A/B-testen, om goed te kunnen concluderen wat het effect is van je aanpassing. Zorg bovendien voor een structureel schema waarin je je werkzaamheden zo efficiënt mogelijk inplant. Zo ben je de minste tijd kwijt maar bereik je de meeste resultaten.

De resultaten van je online marketing campagne zijn niet alleen bruikbaar voor de optimalisatie van je huidige advertenties en content op de website. De kennis neem je ook mee naar campagnes in de toekomst. Wat goed werkte, doe je de volgende keer weer en zo mogelijk nog beter. Wat niet werkte, laat dat vooral achter je. Een goede planning en sterke strategie liggen hieraan ten grondslag. zodat je keer op keer een basis hebt om op voort te borduren en om mee te groeien.

Ben je een trouwe schrijver die iedere maand het laatste nieuws via emailmarketing met zijn lezers deelt? De nieuwsbrief die je op regelmatige basis de deur uit doet, heeft niet alleen het doel je lezers op de hoogte te houden, je wilt via deze weg ook conversies genereren. Door aantrekkelijke aanbiedingen en actieknoppen in de nieuwsbrief te plaatsen, probeer je met iedere mail opnieuw je KPI’s te behalen. En aan de hand van de resultaten van voorgaande mails kan je verder met het optimaliseren van de emailmarketing.

Het ontwerpen en uitbrengen van een nieuwsbrief zit ‘m niet alleen in de inhoud die je wilt delen, ook de vormgeving zorgt ervoor dat een lezer zich telkens opnieuw verleid voelt de mail te openen en te lezen. Door je bij het optimaliseren de volgende punten op diverse manieren uit te proberen, kan je interessante verschillen zien in de manier waarop de mails worden ontvangen:

  • Ga je voor een opvallende vormgeving met kleuren en afbeeldingen of stuur je een eenvoudige Outlook-format op met enkel tekst en links? 
  • Hoe plaats je afbeeldingen bij de teksten? Zigzaggend van links naar rechts om de ogen van de lezer door de tekst te sturen of consistent aan de rechterkant zodat de tekst rustiger oogt?
  • Wil je een call to action realiseren? Dat kan met een opvallende actieknop, maar ook een eenvoudige blauwe url-link zonder verdere opmaak.

Door dergelijke punten op te nemen in de optimalisaties van je emailmarketing, kan je heel effectief uitzoeken wat werkt. Worden mensen gelokt door die pakkende vormgeving of krijg je de meeste reacties op je Outlook-variant? Aan de hand van je bevindingen bepaal je vervolgens hoe je bij het schrijven van iedere nieuwsbrief jouw lezers opnieuw aantrekt en meer conversies binnenhaalt. 

7 stappen als basis

Kernboodschap van deze blog met 7 stappen voor een online marketing strategie is: zorg voor een volledige voorbereiding om vervolgens uit te proberen, resultaten te onderzoeken en te streven naar verbetering. Deze stappen zijn onderdeel van een circulair proces waarbij je telkens opnieuw eerdere handelingen herhaalt. Maar altijd een niveau hoger. Dus terwijl je je eigen online marketing strategie opzet en uitvoert, zorg je ervoor dat je ervan leert en dat je in een opwaartse spiraal terechtkomt. Met betere resultaten, grotere doelen en altijd ruimte om te blijven leren.

Neem de 7 stappen als leidraad voor jouw online marketing strategie, zodat je voortdurend kan vaststellen waar jij met je bedrijf staat en waar nieuwe aanpassingen gedaan moeten worden.

🗹 Je bedrijf definiëren
🗹 Strategie opzetten
🗹 Je doelgroep bepalen en onderzoeken
🗹 Vergelijken met concurrentie
🗹 Online kanalen inzetten
🗹 Doelen en KPI’s vaststellen
🗹 Optimaliseren, testen en groeien

Heb je bijvoorbeeld een jaarlijks terugkerend event dat je op social media wilt aankondigen? De eerste keer zal er veel werk zitten in het maken van een online strategie waarmee je het event bij zoveel mogelijk mensen wilt introduceren. Het inplannen van berichten en het ontwerpen van posts zijn in de aankondiging van de eerste editie tijdrovende maar vooral waardevolle bezigheden.

Bij het maken van een strategie in aanloop naar een groot evenement zorg je voor een triggerende opbouw waarbij je je doelgroep warm maakt voor wat er komen gaat. Denk aan het aankondigen van interessante gasten die absoluut de moeite waard zijn om te bezoeken. Terwijl de datum van het event nadert, bouw je steeds meer op met nieuwe berichten die onderdeel zijn van een pakkende contentserie. Alles om ervoor te zorgen dat mensen het event niet willen missen. En nadien blik je via je social media terug op alle hoogtepunten die tijdens het event plaatsvonden, zodat je volgers kunnen nagenieten van de succesvolle eerste editie.

Zet je de aankondigingen en gebeurtenissen rondom het event online, neem dan ook de tijd om te kijken naar de resultaten van je berichten. Zijn er bepaalde berichten die aanmerkelijk meer mensen hebben bereikt of heb je berichten geplaatst die weinig tot geen likes, reacties of deelacties hebben opgeleverd? In aanloop naar de volgende editie kun je dankbaar gebruikmaken van deze gegevens, zodat je online campagne nog meer succes gaat hebben. Bovendien kan je bij het volgend event opnieuw het draaiboek met het basisontwerp en de planning raadplegen en waar nodig verbeteren.

Niet alleen grote jaarlijkse evenementen, maar ook kleinere projecten die zich regelmatig herhalen lenen zich goed voor een werkwijze waarin je de 7 stappen voor online marketing volgt. Begin met een sterk strategisch plan dat je goed uitwerkt en neem alle datagegevens mee die ertoe leiden dat het volgend project nog beter uitpakt.

Hulp nodig bij je online marketing strategie?

Het kan zijn dat je uit deze blog voldoende informatie en inspiratie haalt om zelfstandig de 7 stappen voor een goede online marketing strategie uit te voeren. Is dit niet het geval en blijven er vragen opkomen? Of loop je vast in een van de stappen? Neem dan contact op met een van onze specialisten die je met tips en advies verder op weg kan helpen.

brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner logo 2022 brandmerck