Google Analytics instellen in 5 eenvoudige stappen

Voordat ik in vijf simpele stappen ga uitleggen hoe je Google Analytics instelt op jouw website, begin ik dit artikel met een korte uitleg over de tool.

Het is een gratis tool van Google waarmee je inzage krijgt in het gedrag van de bezoekers op jouw website. Zodra Google Analytics is ingesteld op jouw website heb je onder andere inzicht in:

  • De hoeveelheid websitebezoekers
  • Welke pagina’s (het meest) bezocht worden
  • Via welke kanalen de bezoekers komen (Google, Social media, nieuwsbrief enzovoort)
  • Uit welk(e) land of plaats de bezoekers komen
  • De tijd van de bezoeker op de website
  • De demografische gegevens van de bezoekers (leeftijd en geslacht)

Bovenstaande opsomming is nog maar een handjevol aan statistieken waar je inzage in krijgt. Voor iemand die voor het eerst een website heeft is Google Analytics een grote toegevoegde waarde. Een perfecte manier om te concluderen of je website ook bezoekers ontvangt en wat het gedrag vervolgens is op de website.

"Google Analytics is een gratis tool van Google waarmee je inzage krijgt in het gedrag van de bezoekers op jouw website."

Hoe Google Analytics instellen

Om inzage te krijgen in de website statistieken zal Google Analytics geïnstalleerd moeten worden op de website. Aan de hand van 5 eenvoudige stappen ga ik uitleggen hoe je dit zelf kan doen, zodat jij toegang krijgt tot waardevolle gegevens van jouw website.

Stap 1 Google account aanmaken

Eerst is het verplicht om een Google-account te hebben. Een Google-account maak je aan via deze link. Heb je al een Google-account, ga dan direct door naar stap 2.

Stap 2 Google Analytics account aanmaken

Ga naar analytics.google.com en maak een account aan. Dit doe je door op de blauwe knop “meting starten” te klikken.

Vul alle informatie in via de vervolgstappen en selecteer “web” bij stap 2.2. Vul bij stap 2.3 jouw website URL in en voeg de tijdzone in waar jouw bedrijf zich bevindt. Onderstaand per stap de screenshots.

Stap 2.1

Stap 2.2

Stap 2.3

Klik op de blauwe button “maken”. Vervolgens opent een nieuw scherm om alle voorwaarden te accepteren. Selecteer het juiste land (waar je gevestigd bent) en ga je akkoord met de algemene voorwaarden.

Stap 3: Google Analytics unieke tracking ID en tag

Na het doorlopen van alles stappen ontvang je een eigen Tracking ID. Dit is een unieke code voor jouw website. Onderstaand een voorbeeld. De algemene sitetag zal op elke pagina geplaatst moeten worden. Dit kan door het stuk code in de head van de website te zetten. Ik leg in de volgende stap uit hoe dit gerealiseerd kan worden. Uiteraard kan je ook altijd je websitebouwer vragen.

Stap 4: Plaats de tag op je website

Er zijn veel verschillende mogelijkheden om de tag te plaatsen op een website. Ik ga twee mogelijkheden uitleggen. In de eerste optie leg ik het uit voor een WordPress website (meestgebruikte CMS systeem) en daarna via Google Tag Manager, de mogelijkheid voor elke website.

Optie 1: Ga naar de backend van je website (meestal een login via www.website.nl/wp-admin/). Ga naar plugins → Nieuwe plugin. Daar beveel ik 2 plugins aan voor een WordPress website zonder webshop functie (Woocommerce)

  • GA Google Analytics (door Jeff Starr ontwikkelt)
  • Google Analytics Dashboard plugin voor WordPress (door Monsterinsights)

Heb je een webshop? Dan adviseer ik:

  • Woocommerce Google Analytics integration

Onderstaand een voorbeeld van de GA Google Analytics plugin, ga vervolgens naar “ Nu Installeren”. Ga daarna naar “ meer details” en in de tabjes bovenaan naar installatie. Daar staan de laatste stappen in om de tag in te stellen op jouw website.

google analytics account aanmaken

Na de voorbeelden voor WordPress websites is er een mogelijkheid om het via een andere gratis tool van Google te doen. Deze tool het Google Tag Manager. Met deze tool is het mogelijk om allerlei tags toe te voegen aan de website. Zonder direct te werken in de code van je website. 

Maak eerst een gratis Google Tag Manager account aan. Ga daarna deze stappen doorlopen voor het implementeren van Google Analytics via de Google Tag Manager.

Stap 5: Test of het werkt

Nadat bovenstaande stappen zijn doorlopen kan je zelf gemakkelijk testen of een websitebezoeker ook in de statistieken komt. Open je eigen website en ga in een ander tabblad naar analytics.google.com, login met je Google account en ga linksboven naar “Realtime”  en staat er in ieder geval één bezoeker onder het kopje overzicht, en dat ben jezelf. Gefeliciteerd, je kan nu genieten van data van de websitebezoekers.

test in google analytics

Is het nog niet gelukt?

Dat is natuurlijk balen. Gelukkig hebben wij dit al duizenden keren gedaan en kunnen we de dit probleem zeker voor je oplossen. Mail naar [email protected] of bel 085-0653623.

Nieuwsbrief

Deel deze update

brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner