Hoe bepaal ik mijn doelgroep?

Je hebt de stap genomen om een eigen onderneming te starten en je wilt met passie jouw product of dienst leveren aan zoveel mogelijk mensen. Uit ervaring weet je dat je online grote groepen mensen op relatief gemakkelijke manier kunt bereiken, dus je hebt ervoor gekozen een Facebook- en Instagrampagina aan te maken. Ook denk je erover na om online campagnes op te zetten zodat jouw onderneming nog meer aandacht krijgt. Je doet er alles aan om jouw pagina’s actueel te houden en je steekt veel tijd in de vormgeving van je campagne. Dan ligt het in eerste instantie misschien voor de hand dat je jouw pagina’s en campagnes aan iedereen toont die het maar wil zien. Wees er alleen op bedacht dat het belangrijk is na te denken over een specifieke doelgroep die je met je advertenties wilt bereiken. Echter, hoe bepaal jij je doelgroep? Daarover lees je in deze blog die je helpt je klanten effectief te bereiken.

Het starten van je bedrijf heb je met een bepaald doel gedaan en je hebt een product ontwikkeld dat je aan de man wilt brengen. Het doel en het product zijn doorslaggevende factoren die helpen om het profiel van jouw doelgroep te bepalen. Het belang van de doelgroep van een bedrijf is groot, omdat een klant zich sneller aangesproken zal voelen als zijn interesse in het product groter is. Je kunt iedereen aanspreken, maar iemand die geen affiniteit heeft met jouw aanbod, zal het eerder negeren. Iemand anders kan geïnteresseerd zijn in het product, maar wanneer hij met een te algemene toon wordt aangesproken, kan hij zich minder betrokken voelen bij je bedrijf. Een persoonlijke benadering versterkt de verbinding met je klanten. Hoe specifieker je doelgroep, des te gemakkelijker je dat afgaat.

Je komt dichter bij je marketingdoel als je zo goed mogelijk vaststelt welke mensen je het beste kunt bereiken via Social Media marketing. Het is moeilijker om klanten naar je toe te trekken wanneer je doelgroep te breed is. Veel mensen die mogelijk wel interesse hebben, worden niet bereikt. Die ene weergave komt namelijk net terecht bij de persoon die niet in het profiel van je klant past en sowieso niet gaat reageren. Dat is een gemiste kans om een persoon te bereiken die wél zal reageren. Vandaar dat het essentieel is dat je de tijd neemt om je doelgroepen te bepalen.

afgebakende doelgroep

De factoren waar je aan moet denken bij het bepalen van je doelgroep

Hoe weet je nu wie er mogelijk geïnteresseerd zijn in het product dat je aanbiedt? Om voor je doelgroepen voorbeelden te vinden, kun je de volgende groepskenmerken gebruiken. Denk voor het bepalen van je doelgroep na over de leeftijd, het geslacht en de woonplaats van de klant. Als je een product hebt ontwikkeld dat specifiek voor oudere vrouwen bedoeld is, dan ligt het voor de hand om voor de doelgroep leeftijd een ondergrens in te stellen en de mannen uit te sluiten. Zo voorkom je dat je doelgroep onnodig te breed wordt.

Het bepalen van de locatie waarin jouw advertentie wordt getoond, kan afhangen van de manier waarop je jouw producten of diensten levert. Heb je een lokale winkel in het noorden van het land, dan is het minder zinvol je advertentie tot in Zeeland te tonen. Maar ben je van plan om naast je lokale winkel ook een webwinkel te starten, dan kunnen mensen in het zuiden daar ook van profiteren en jij dus van hun.

"Het is moeilijker om klanten naar je toe te krijgen wanneer je doelgroep te breed is."

Andere factoren waarmee je jouw doelgroep bijvoorbeeld kunt bepalen, zijn de opleiding, functie en interesses van je potentiële klant. Door de instellingen op zijn Facebookprofiel en de pagina’s die hij volgt, toont hij bepaalde kenmerken die voor jouw campagne van nut zijn om in kaart te brengen. Afhankelijk van het product dat je levert en het doel dat je voor ogen hebt, kun je bepalen welke mensen met welke interesses of beroepen zich het meest aangesproken zullen voelen door jouw campagne.

Tools die kunnen helpen bij het bepalen van je doelgroep

Als je wilt weten wat voor mensen interesse hebben in een voor jou belangrijk onderwerp, kun je de volgende tools gebruiken. Met Google Analytics, Google Search Console en Google Ads krijg je inzichtelijk hoe vaak een bepaald zoekwoord wordt ingetikt in een afgebakende periode en wat voor mensen dat gedaan hebben. De zoekwoorden die hieraan verwant zijn, kunnen ook onderzocht worden. Dus zoekt iemand via Google op ‘online marketing in Sneek’, dan kun je behalve locatie Sneek zien welke leeftijden en welk geslacht bij de zoekers horen.

Naast ‘online marketing in Sneek’ kun je vervolgens zien welke andere verwante zoekwoorden dezelfde bezoekers gebruiken. De resultaten helpen je om meer informatie te krijgen over de gegevens van je bezoekers, zodat jij kunt bepalen wat de juiste doelgroep is voor jouw online campagnes.

Analyseren en testen

Is je doelgroep bepaald en staat je campagne online? Dan hoef je niet lang te wachten om de eerste resultaten al te zien. Op ieder moment kun je zien hoe je campagne ervoor staat. Je kan zien hoeveel mensen je advertentie gezien hebben, hoe vaak op je advertentie is geklikt en hoeveel conversies je hebt gehaald. Vervolgens kun je jouw campagne testen en je doelgroep bijstellen om te kijken wat beter werkt. Daarnaast heb je via je bedrijfsaccount in Facebook en Instagram de mogelijkheid precies bij te houden hoeveel nieuwe likes, reacties en volgers je in een week tijd hebt verworven. De analyse laat de verhouding man/vrouw, leeftijdsgroepen en geografische locaties zien, waardoor je in één oogopslag ziet waar jouw huidige doelgroep uit bestaat.

Daarnaast kun je een nieuwe doelgroep maken op basis van jouw huidige doelgroep. Je hebt met jouw campagne meerdere activiteiten laten doen door mensen uit jouw specifieke doelgroep. In je datagegevens kun je zien hoe vaak een activiteit is gedaan. Een groot aantal mensen is bijvoorbeeld naar aanleiding van de advertentie naar een productpagina gegaan. Door bij Social Media een look-a-like-doelgroep te maken van deze groep mensen, kun je binnen een bepaalde regio of leeftijdsgroep mensen bereiken die dezelfde interesses tonen. Het is dan gemakkelijk om op basis van eerdere succesvolle gegevens dezelfde campagne op te zetten en te richten aan een soortgelijke doelgroep.

optimale doelgroep

Je optimale doelgroep bereiken

Als je na het opzetten van je campagne en het veelvuldig analyseren en testen van je advertenties, jouw ideale doelgroep hebt bepaald, kun je je tone of voice beter op jouw klanten afstemmen. De formuleringen die je gebruikt en de manier waarop je communiceert in je advertentie, moeten passen bij het taalgebruik van de doelgroep. Die zal zich eerder aangesproken voelen en de juiste toon vergroot de interesse en de betrokkenheid van de potentiële klant.

Waarom je doelgroep bepalen zo belangrijk is, heb je in deze blog kunnen lezen. Een goed inzicht in je doelgroep zorgt ervoor dat je je kunt richten op het opbouwen van klantenrelaties, om zo je product met zorg af te leveren. Heb je je doelgroep nog niet kunnen bepalen en kun je hier advies bij gebruiken? Of zoek je een Social Media specialist die jou helpt bij je online campagnes? Neem vrijblijvend contact op met een van onze experts die je graag wegwijs maakt in het bepalen van je doelgroep en het opzetten van je online campagnes.

brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner