Contentmarketing: hoe werkt het en wat levert het op?

Met een hulpvraag komt een nieuwe klant bij jou terecht. Via een online zoektocht waarin hij gericht zoekt naar een antwoord op een vraag of nadat hij op Social Media onbewust is getriggerd. Hij klikt door naar jouw website op zoek naar informatie of inspiratie waarmee hij geholpen wordt.

En het is niet toevallig dat hij interesse toont in jouw bedrijf. Je doet er alles aan om jouw doelgroep naar je onderneming te trekken. Dat begint met goede contentmarketing. Ontdek hier hoe contentmarketing werkt en wat het oplevert voor je klanten en voor je bedrijf.

Contentmarketing doelgroep

Je klant heeft een vraag en jij wilt diegene zo goed mogelijk informeren en adviseren. Dat begint al bij de eerste kennismaking met je bedrijf. Op Google en Social Media ziet iemand uit je doelgroep in één oogopslag of hij bij jou aan het juiste adres is. Hoe meer je content aansluit op je doelgroep, des te toegankelijker je bent en des te nieuwsgieriger mensen worden naar dat wat je te bieden hebt.

Dit is dus het startpunt van contentmarketing: de behoefte of het probleem van de doelgroep. De primaire focus van de content die je maakt, moet gericht zijn op het bieden van de juiste informatie aan je doelgroep. Dus informatie die op dat moment nodig is om in de klantreis verder te komen. Het is interessant om te lezen wat jouw bedrijf uniek maakt, maar je bezoeker heeft er meer baat bij wanneer hij vindt wat hij nodig heeft.

Tip voor straks: Hoe bepaal ik mijn doelgroep?

Brandmerck content sweetspot

Bij het maken van content zoek je vervolgens naar het gebied waar de behoefte van jouw doelgroep overlapt met de expertise van je bedrijf. De doelgroep heeft een behoefte aan specifieke informatie, een probleem of een bepaalde interesse. Jij hebt als bedrijf het antwoord op die vraag of de oplossing van het probleem. Het gebied waar deze twee componenten elkaar overlappen is de ‘sweet spot’ waar jij je contentmarketing op richt.

Nagenoeg ieder onderdeel in online marketing bestaat met de aanwezigheid van content. Het is dan ook een essentieel middel om informatie en inspiratie over te brengen aan bezoekers. Door met sterke contentmarketing te komen, weet jij het onderscheid te maken tussen jouw bedrijf en je concurrentie. Dat is niet alleen door de sweet spot als uitgangspunt te gebruiken, maar ook door de volgende kenmerken aan je content te hangen: consistentie, relevantie en een hoge waarde. Voldoet je content hier niet aan? Dan is dat wat je maakt misschien interessant, maar niet doeltreffend.

Contentmarketing vanuit een strategie

Content marketing strategie

Hier begint de strategie van je contentmarketing. Beginnen aan contentmarketing binnen je bedrijf gaat niet zonder een sterk strategisch plan als fundament. Door van tevoren goed na te denken over het doel dat je binnen een specifiek termijn wilt bereiken en hoe je dat met contentmarketing wilt doen, geef je jezelf richting in een zee van keuzemogelijkheden. Bovendien weet je na het opstellen van zo’n strategisch plan waar de behoefte van je doelgroep ligt en hoe jij verder kunt helpen. Daar leg je dan ook de focus op bij het maken van de content.

1. Bepalen Strategie

2. Doelgroep in kaart brengen

3. Ontwikkelen contentplan

4. De content verspreiden

5. Vergoten betrokkenheid

6. Data analyseren en bijsturen.

Content maken

Binnen contentmarketing valt álles wat te maken heeft met beeld en tekst. Van de vormgeving van je website tot aan de bijschriften in je posts op Instagram. Nagenoeg ieder onderdeel van je bedrijf dat online (en offline) bij je potentiële klanten terechtkomt, maakt deel uit van contentmarketing.

Dus nu je de doelen hebt opgesteld en een strategie hebt opgezet, breekt de tijd aan om daadwerkelijk content te maken. Bij het uitdenken van de strategie heb je ook overwogen welke vormen van content je gaat gebruiken:

  • ijzersterke teksten in blogs, e-mailmarketing en op Social Media
  • infographics waarin informatie op een korte en treffende manier wordt overgebracht
  • aantrekkelijk beeldmateriaal dat tekst ondersteunt én op zichzelf het juiste verhaal vertelt
  • eveneens video’s om mensen te inspireren en een kijkje te geven achter de schermen
  • banners met een duidelijke boodschap om je advertenties op Google en Facebook te versterken
Content marketing filmen

Met de creatieve en stijlvolle ontwerpen laat je mensen kennismaken met jouw bedrijf. En dat op lange termijn, want je content is altijd bruikbaar. Tekst en beeld blijven bestaan en zijn ze goed, dan blijven mensen geïnteresseerd. Sterker nog, een goede blog met de juiste zoekwoorden helpt je bedrijf lange tijd organisch zichtbaar te zijn. Daarnaast kun je dezelfde inhoud in verschillende vormen gieten. Heb je bijvoorbeeld een interessante video gemaakt, dan plaats je die niet alleen op YouTube of op je website. Om je volgers op Social Media te triggeren, knip je korte fragmenten uit de video die je in een pakkende post plaatst. Of van de nieuwste blog die je hebt geschreven, maak je een infographic voor op je homepagina. Met content die past bij jouw bedrijf weet je de kijker en lezer te pakken.

Tip voor straks: De invloed van bloggen op SEO

Verschillende soorten content

Neem ook een voorbeeld aan contentmarketing die je ziet bij andere bedrijven. Wat dacht je van de Albert Heijn die op verschillende doeltreffende manieren de doelgroep naar zich toe weet te trekken. Niet alleen met wekelijkse (online) folders waarin de geldende bonusartikelen worden gepromoot. Ook met de Allerhande waarvan je iedere maand de nieuwste editie gratis kunt meenemen of online kunt bekijken. Daaruit haal je inspiratie voor heerlijke gerechten en de boodschappen koop je bij de Albert Heijn waar alle ingrediënten verkrijgbaar zijn. Hier zit een fascinerende strategie achter met inspiratie als eerste doel om vervolgens te zorgen dat de lezer van de Allerhande een vaste klant wordt.

Bij het maken van een contentmarketingstrategie en de content die daaruit voortvloeit, ga je niet in het wilde weg berichten op je Social Media plaatsen of onderwerpen voor je blogs zoeken. Goede content wordt gemaakt met een opbouw die ertoe leidt dat bezoekers hun klantreis richting jouw bedrijf afleggen. Om ervoor te zorgen dat jouw potentiële klant zijn behoeften bij jou kan waarmaken en jij je expertise aan hem kunt laten zien, is naast de inhoud ook de frequentie en het moment van plaatsen belangrijk. Een manier om dat effectief te doen, is door het 3H-model in te zetten.

het 3H-model
  1. Hygiene content: hiermee vergroot je je online zichtbaarheid. Het hele jaar door zorg je voor informatieve content waarmee je de vragen van je klanten beantwoordt.

  2. Hub content: met deze content die je op consistente en regelmatige basis publiceert, voldoe je aan de verwachting van je trouwe bezoekers die uitkijken naar je content. Die is inspirerend en helpt de interactie met je klanten te onderhouden.

  3. Hero content: dit zijn die enkele momenten in het jaar waarop je wilt knallen en waar je met de nodige voorbereidingen naartoe werkt. Het verdient extra aandacht en daar ligt de focus van je contentmarketing dus ook op.

De samenwerking tussen Max Verstappen en Red Bull is een sterk voorbeeld van contentmarketing waarin je het 3H-model kunt herkennen. In de eerste plaats is er een sterke associatie tussen het merk en de racer die door content wordt benadrukt. Heb je ooit een reclame gezien waarin Max niet zijn racetenue met Red Bull-cap draagt? Daarnaast zie je een sterke opbouw in de content die langzaam toewerkt naar de aftrap van het nieuwe Formule 1-seizoen. Je hebt vast de nieuwe raceauto van Max voorbij zien komen.

Tip voor straks: Een Social Media plan in 6 stappen

Wat contentmarketing oplevert voor jouw bedrijf

Content marketing resultaten

En dan de hamvraag. Wat levert contentmarketing jou op? Terwijl je bezig bent met het beantwoorden van de hulpvraag van je klant en content maakt die de sweet spot weet te raken, hoop je zelf ook voordeel te trekken uit de inzet die je hebt geleverd. En dat voordeel is er. Heb je jouw contentmarketingstrategie op orde en voer je die naar behoren uit? Dan kun je de volgende resultaten verwachten:

1. Door seriematig content te maken, het patroon vast te houden en content in meer vormen te gieten, bespaar je tijd en geld. Vanuit de basis die staat kun je effectief en efficiënt te werk gaan zonder in het vervolg het wiel opnieuw uit te vinden.

seriematig content maken
Gezamenlijk de reis bepalen

2. Je hebt je in eerste instantie gericht op je doelgroep die specifiek op zoek is naar een oplossing voor zijn probleem. Je neemt de bezoeker mee aan de hand en begeleidt hem door de funnel van jouw bedrijf. Resultaat is dat je steeds betere klanten krijgt die passen in jouw klantprofiel en loyaal zijn aan je bedrijf.

3. Goede contentmarketing dient als aanjager voor meer sales en omzet. Het is de basis waarmee je de doelgroep informeert om vervolgens jouw producten en diensten te verkopen. Zeker wanneer je trouwe klant iedere keer uitkijkt naar nieuwe content, de tijd neemt om die te bekijken en deelt met zijn eigen netwerk.

aanjager voor meer sales en omzet

Als online marketingbureau zien wij content als een essentieel onderdeel om de klant te inspireren en te informeren. Én om je onderneming online te laten groeien. Dat doen we zelf ook. Onder ander in onze samenwerking met Haaima Hylkema, een autobedrijf dat het Friese bloed door de aderen heeft stromen. Door op de juiste momenten te anticiperen en met sterke content te komen, zorgen we online voor optimale zichtbaarheid en een groter bereik. Niet alleen door op de behoefte van Haaima Hylkema’s doelgroep te antwoorden. Ook met een krachtige weergave van onze onderlinge samenwerking. Content is onmisbaar in je online marketingstrategie en dat hebben we gezien in de resultaten van deze campagne met meer bezoekers, een grotere betrokkenheid en interessante leads.

Samenwerken met het contentteam van Brandmerck?

Het hele verhaal over contentmarketing voor jouw bedrijf, dat smaakt wel naar meer. Maar om niet je vingers te branden aan iets waar je onvoldoende kennis of tijd voor hebt, dat is een ander punt. Gelukkig hoef je niet in je eentje in de wereld van contentmarketing te duiken. Wij gaan graag met je mee. We maken een vakkundige en werkzame strategie en zetten vervolgens de juiste contentmiddelen in om je doel te bereiken. Zo begeleiden we je potentiële klanten door de funnel richting de aankoop van jouw product of dienst. De uitwerking van contentmarketing aan de hand van een heldere opzet en sterke ontwerpen voeren we in samenwerking met jou uit, zodat we online groei weten te realiseren.

Benieuwd wat contentmarketing specifiek voor jou kan betekenen en welke vormen van content je in kunt zetten? Neem vrijblijvend contact op met een van de contentmarketeers van Brandmerck om je te laten informeren. Kunnen we samen eens kijken wat voor mooie contentmogelijkheden op jouw pad liggen.

brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner logo 2022 brandmerck