Online marketing verandert de wereld. Steeds meer winkelketens hebben moeite om het hoofd boven water te houden, terwijl de online wereld alsmaar groeit. Als online marketing bureau werken wij natuurlijk veelvuldig met online marketingtools. In deze blog geven wij een aantal tips en voordelen van Social Media mee maar vooral, wat de impact van Social Media kan zijn. Benieuwd wat Social Media marketing voor jouw bedrijf kan betekenen?
Inhoudsopgave
Wat is Social Media marketing?
Social Media marketing is een ontzettend breed onderwerp en toegankelijk voor iedereen, hoe groot- of kleinschalig jouw bedrijf ook is. Social Media marketing wordt vaak als middel ingezet om een achterliggend doel te bereiken. Wij zien het daarom dan ook nooit als doel. Social Media marketing is een interactieve vorm van marketing en communicatie gericht op engagement ofwel om een dialoog te starten met de kerndoelgroep. Voor elk doel dient een bepaald Social Mediakanaal als middel. Denk hierbij aan Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Twitter maar inmiddels ook Whatsapp en het nog onbekendere TikTok.
Voordelen van Social Media
- Het gebruik van Sociale media en internet laat nog steeds een stijgende lijn zien. De verwachtingen zijn dat dit blijft groeien.
- Social Media marketing is veelal goedkoper dan traditionele marketing. Online heb je dezelfde of zelfs een groter bereik met doorgaans lagere kosten. Je hoeft bijvoorbeeld niet te betalen voor drukwerk.
- Je kunt je gemakkelijker richten op kleine doelgroepen. Dit komt doordat je als bedrijf niet aan een locatie vast zit. Jij kunt zijn waar jouw (potentiële) klanten zich bevinden.
- Internet is 24/7 bereikbaarheid. Consumenten kunnen ieder moment van de dag terecht op het web.
- Je hebt direct inzicht op verloop van campagnes. Als ondernemer kun je vrijwel direct zien of een advertentie goed loopt, hoeveel clicks en bezoekers het oplevert etc. Via offlinekanalen, zoals de krant, radio en tv, valt er vrijwel niet te zien hoe er op de advertentie wordt gereageerd. Ook zijn de resultaten offline lastiger om te meten. Laat staan dat je offline gemakkelijk kunt bijsturen. Ho maar.
- Online heb je mogelijkheden tot bijsturen. Als een campagne niet het gewenste resultaat behaald kun je dit direct aanpassen. Zo loop je nooit achter de feiten aan.
- Social Media marketing is gewoon leuk. Je ziet alles nagenoeg realtime en daardoor wordt het heel tastbaar. Een beetje een wc-eend praatje, maar we hebben oprechte passie voor online! We vinden het zelfs fascinerend.
"Het gebruik van Sociale media en internet laat nog steeds een stijgende lijn zijn.”
Succesverhalen
Wij maken gebruik van Social Media marketing, zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA) om organisaties te helpen om hun doelen te bereiken. Social Media is een uitstekende manier om naamsbekendheid en een merkbeleving te creëren. Ook is het een goede manier om contact te onderhouden met (potentiële) klanten. Hierbij kun je denken aan het plaatsen van foto’s, video’s en berichten op bijvoorbeeld Instagram en Facebook, maar ook aan het plaatsen van reacties en het geven van likes.
Fornuizenfabrikant
Voor een fornuizenfabrikant maken wij organische content. Dit doen we onder andere op Instagram. Deze pagina heeft een behoorlijk bereik. Zo reageert er regelmatig ook een bekende Nederlander (zie het blauwe vinkje). Ditmaal een bekende presentatrice, soapactrice en kok die een reactie heeft geplaatst. Ontzettend leuk! Zover het kan op Social Media, hebben we voor de anonimiteit de naam en het bericht geblurrd.
"Social Media is een uitstekende manier om naamsbekendheid en een merkbeleving te creëren."
Reserveringen restaurant
Voor een restaurant hebben wij een campagne gedaan om elke avond meer tafels te vullen. Voor slechts €4,42 per lead/reservering, hebben we een tafeltje kunnen vullen. Uiteindelijk leverde een reservering een bedrag van zo’n € 130,- op. Het restaurant was erg tevreden en heeft op deze manier veel meer omzet kunnen genereren.
Vacatures scholengemeenschap
Een ander succesverhaal gaat over een scholengemeenschap. Zij waren op zoek naar nieuwe collega’s. Vanwege uitbreiding hadden zij op het hoogtepunt 33 vacatures openstaan in één schooljaar.
Hier schoten wij te hulp. Via Facebook, Instagram, LinkedIn en Google Ads hebben wij advertenties geplaatst om zo de vacatures zo snel mogelijk op te vullen. Het verhaal had uiteindelijk een goede afloop. Alle 33 vacatures zijn uiteindelijk opgevuld. Dit terwijl er een behoorlijk lerarentekort is.
"Een bereik van boven de miljoen is voor ons geen uitzondering."
Adverteren voor een woonwinkel
Voor een woonwinkel voeren wij doorlopend campagnes via Facebook en Instagram. Binnen een korte optimalisatieperiode van ongeveer een maand, was het bedrag per klik op de link gedaald naar slechts 1 cent, één cent. Deze campagne levert uiteindelijk zo’n veertienduizend bezoekers op de website van de woonwinkel – per week-. Dit dus tegen een erg laag marketingbudget. Hoe ziet het eruit als er elke week 14.000 potentiële klanten bij jou binnen zullen stappen?
Een video op Facebook
Eén van de grotere successen dit jaar is tot nu toe een video op een bedrijfspagina op Facebook. De kans is erg groot dat je hem voorbij hebt zien komen. In juni hebben we een video op deze pagina geplaatst die, zoals je dat in dit geval wel kunt noemen, viral is gegaan. De video heeft een razendsnelle manier over Facebook verspreid en is tot nu toe 7,8 miljoen keer bekeken. Je leest het goed, 7.800.000 keer. Nederland telt op dit moment 10,1 miljoen gebruikers. Het gros van de actieve gebruikers zou ‘m dus gezien moeten hebben.
Leuk feitje: In totaal is deze video 2.402.373 minuten bekeken. Dit zijn achter elkaar wel 238 dagen!
Dit zijn enkele voorbeelden van onze succesverhalen op het gebied van Social Media. Wil jij ook profiteren van de voordelen van een of meerdere Social Media-kanalen? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Wij informeren je graag over de mogelijkheden van jouw bedrijf onder het genot van een vrijblijvend bakje koffie.