Zo schrijf je een goede SEO tekst

Hoe schrijf ik nou zo’n goede SEO tekst, zodat mijn pagina bovenaan Google komt? Die vraag is vast één of meerdere keren bij je opgekomen. Snappen we. In dit artikel leggen we je stap voor stap uit hoe je een SEO tekst van begin tot eind aanpakt. En we vertellen je waarom je (hoofd)doel vooral niet moet zijn om te scoren in Google.

Belangrijkste regel:

Laten we beginnen met de allerbelangrijkste regel van een goede SEO tekst: schrijf altijd voor je bezoeker, niet voor de zoekmachines. Schrijf in plaats daarvan alsof je een vriend een mailtje stuurt. Je wilt je lezer helpen. Door je dus op je bezoeker te focussen schrijf je in de basis al een goede tekst.

En als je echt waardevolle, relevante content hebt gemaakt, en je bezoekers vinden dat allemaal ook, dan komen die hoge posities vanzelf. Als jij goed bent voor je bezoeker, is Google dat voor jou.

belangrijkste regel seo tekst

De voorbereiding van je SEO tekst

Een goede voorbereiding is het halve werk. En bij het schrijven van een SEO tekst is het eigenlijk het hele werk. Onderzoek waar je doelgroep naar op zoek is in Google, welke woorden zij daarvoor intypen en spiek even bij je concurrent. Waar schrijven zij over bij je gekozen onderwerp?

"Schrijf altijd voor je bezoeker, niet voor de zoekmachines."

Welke zoekwoorden gebruikt jouw doelgroep?

Je hebt vast al onderwerpen in je hoofd waarover je SEO tekst moet gaan. Zo niet? Probeer dan eens te bedenken met welke vragen jouw potentiële klant kan zitten met betrekking tot jouw dienst of product. Of welke problemen of vragen ze hebben als ze al je product hebben aangeschaft. Want ook na de koop liggen er mooie kansen voor SEO teksten om je klant te blijven helpen.

Natuurlijk wil je doelgroep een antwoord op hun vragen en oplossingen voor de problemen. En daarvoor gebruiken ze Google. De woorden die zij vervolgens invoeren noemen we zoekwoorden. Om te achterhalen welke zoekwoorden je (potentiële) klant invoert, kun je de volgende tools gebruiken:

  • Google zelf;
  • Google vult je; zoekopdracht aan;
  • AnswerThePublic;
  • Zoekwoordplanner van Google;
  • UberSuggest.

Vooral die eerste – Google zelf – is al heel handig. Google vult je hoofdterm aan met de veelgebruikte suggesties:

google zoekopdracht

Zo weet je welke zoekwoordcombinatie je kunt gebruiken. Hetzelfde geldt voor AnswerThePublic. Voer hier een onderwerp in en de tool geeft je talrijke gerelateerde woordcombinaties en vragen. 

Om te weten hoeveel mensen maandelijks gemiddeld op bepaalde woorden Googlen (zoekvolume), kun je de zoekwoordplanner van Google gebruiken. Ook deze tool geeft je meteen gerelateerde zoekwoorden.

google zoekwoordplanner

Tot slot is er de tool UberSuggest (neilpatel.com) Dit is een uitgebreide tool. Het geeft je zo onder meer een aantal zoekwoord ideeën op basis van het woord dat je hebt ingevoerd. Je hebt daarbij ook direct inzicht in het zoekvolume en hoe de top 10 van Google eruit ziet. Dus de eerste 10 gratis zoekresultaten die je ziet in Google. Voor content ideeën zou je daar al kunnen spieken. Maar de site geeft je die ideeën zelf ook onder kopje ‘content ideeën’.

ubersuggest

Brede en specifieke zoekwoorden

Maak je het specifiek(er) dan zie je dat er minder mensen op zoeken. Gemiddeld wordt er maandelijks 49.500 keer gezocht op “auto kopen” en zo’n 260 keer op “occasion auto kopen”. Maar juist omdat het veel specifieker is, levert het veel meer relevant bezoek op en de kans is ook veel groter dat je bezoeker converteert: actie onderneemt op je pagina. Bijvoorbeeld een offerte aanvragen of aanmelden voor je nieuwsbrief. En daar gaat het om: relevantie. Beter 100 relevante bezoekers dan 1000 die snel weer weg zijn.

"Probeer te bedenken met welke vragen jouw potentiële klant kan zitten met betrekking tot jouw dienst of product."

Maak je het specifiek(er) dan zie je dat er minder mensen op zoeken. Gemiddeld wordt er maandelijks 49.500 keer gezocht op “auto kopen” en zo’n 260 keer op “occasion auto kopen”. Maar juist omdat het veel specifieker is, levert het veel meer relevant bezoek op en de kans is ook veel groter dat je bezoeker converteert: actie onderneemt op je pagina. Bijvoorbeeld een offerte aanvragen of aanmelden voor je nieuwsbrief. En daar gaat het om: relevantie. Beter 100 relevante bezoekers dan 1000 die snel weer weg zijn.

short tail long tail zoekwoorden

Brede zoekwoorden noemen we short tail. Specifieke(re) zoekwoorden noemen we long tail.

Short tail

  • 1 tot 3 woorden zoekopdracht: “auto” of “occasion auto”;
  • veel zoekvolume;
  • 30% van de zoekopdrachten zijn short tail.

Long tail

  • 4 en meer woorden zoekopdracht: “goedkope rode auto kopen occasion”;
  • weinig zoekvolume;
  • 70% van de zoekopdrachten zijn long tail.

Dus als je aan de slag gaat met je SEO tekst, maak je zoekwoord dan zo specifiek mogelijk. Hoe beter jouw tekst aansluit bij de zoekopdracht, des te waardevoller jij bent voor de bezoeker.

Spiek bij je concurrent

Kijk ook eens bij je concurrent over de schouder. Google eens op je gekozen onderwerp / zoekwoord en kijk naar wat Google je als top 10 (de eerste pagina met zoekresultaten) laat zien. Wat heeft jouw concurrent al over je onderwerp / zoekwoord geschreven? En wat voor informatie kun jij nog toevoegen wat zeker nog ontbreekt bij je concurrenten?

Achterhaal de zoekintentie

Op deze manier spieken bij de concurrent heeft nog een voordeel: je komt meteen de zoekintentie te weten. Dus wat wil iemand weten wanneer ze bepaalde zoekwoorden in Google of Bing typen? Bij hele brede zoekwoorden (short tail) is dat niet duidelijk. We noemden eerder al het zoekwoord “auto”. Bij “auto kopen” wordt het al duidelijker.

Vaak is dat duidelijk en soms kom je er achter dat jij bij een zoekwoord een ander idee hebt dan dat Google laat zien. Neem als voorbeeld ‘sjaal kopen’. Een sjaal is niet perse iets wat alleen vrouwen dragen.  Maar als je googlet zie je in de top 10 dat mensen toch meer naar damessjaals op zoek waren.

google zoekresultaten

Tijd om je SEO tekst te schrijven

Je hebt je doelgroep voor ogen, je zoekwoorden op een rijtje, bij de concurrent gekeken en je weet wat je wilt vertellen. Je kunt los met het schrijven van je pakkende tekst. Een handig model wat je daarbij nog kunt gebruiken is het AIDA-model. AIDA helpt je om je tekst op te bouwen. Het geeft je met het schrijven ook een houvast. Onder het gedeelte waar we het model voor je uitleggen, laten we je ook zien waar je de zoekwoorden kunt plaatsen.

AIDA

Het AIDA-model (of AIDA-formule) geeft in 4 stappen het beslissingsproces van de consument weer voordat hij of zij een product koopt of een dienst afneemt. Het helpt je om betere marketingteksten te schrijven die je lezer uiteindelijk aanzet tot actie. Let natuurlijk ook op de plaatsing van de zoekwoorden.

De 4 stappen van AIDA:

  • Attention (Aandacht)
  • Interest (Interesse)
  • Desire (Verlangen)
  • Action (Actie)

Attention

Op het internet moet je binnen 3 seconden de aandacht weten te pakken van je bezoeker. Je wilt voorkomen dat deze meteen weer weggaat. De aandacht pak je het liefst bovenaan de pagina zonder dat de bezoeker hoeft te scrollen. Nou is dat scrollen wel iets wat we van nature automatisch al doen op mobiel. Maar je doet er nog steeds goed aan om bezoekers bovenaan de pagina te verleiden om vooral door te lezen of te bladeren in je site. Begin dan ook nooit met “welkom op de website van…”,  maar kom ‘to the point’.

Vertel de bezoeker wat zij aan jou hebben. Je doelgroep / bezoeker moet zich in je verhaal kunnen herkennen. Laat daarom ook het zoekwoord terugkomen in de eerste alinea van je tekst. En door het vetgedrukt te maken valt het op en heb je daarmee ook weer de aandacht. Maak je tekst ook visueel aantrekkelijk door een ondersteunende afbeeldingen of een video toe te voegen.

"Op het internet moet je binnen 3 seconden de aandacht weten te pakken van je bezoeker."

Interest

Wanneer de aandacht er is, wil je het vasthouden. In de tweede stap wil je de interesse verder opwekken. Je bezoekers moeten de indruk hebben dat de tekst speciaal voor hen is geschreven. Benoem bijvoorbeeld de situatie waarin de lezer zich bevindt en dus waar diegene zich mee kan identificeren. Of stel vragen als “Je weet waar je over wilt schrijven, maar het lukt je maar niet op een letter op papier te krijgen. Je hebt een writersblock. Herkenbaar?” En geef daarbij oplossingen voor het probleem of vraagstuk van je lezer.

Desire

En dan Desire. Je moet ervoor zorgen dat er een verlangen bij de lezer optreedt naar jouw product of dienst. Dat kan je producten in je webshop zijn of een complete handleiding wat men kan downloaden. Hier kun je de voordelen van je product of dienst noemen. Wat in deze fase ook werkt zijn testimonials. De positieve ervaringen van anderen delen.  Daarmee kun je je het laatste zetje geven tot de laatste fase: overgaan tot actie.
aida-formule

Action

Sluit je tekst af met een oproep tot actie. Je lezer is tot deze stap gekomen en is inmiddels helemaal de hoogte van jouw expertise en hoe jij hem/haar kunt helpen met het vraagstuk of probleem waar degene mee rondloopt. Sluit dus af met een oproep om die handleiding te downloaden, dat gratis advies aan te vragen, je bellen of een aankoop te doen.

Waar plaats je je zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn dus nog steeds belangrijk. Je moet er alleen niet teveel van gebruiken op een pagina. Maar op de volgende plekken zijn ze nog steeds heel waardevol voor je SEO:

goede seo tekst schrijven
  • Bestandsnaam van de afbeelding
    Zet het zoekwoord in de bestandsnaam van de afbeeldingen die je in je tekst gebruikt. Bijvoorbeeld: “heren-sjaal-kopen.jpg”
  • In de H1 kop
    Begin je pagina met een H1 kop (kop 1) en verwerk hierin je zoekwoord.
  • Tussenkoppen
    Gebruik je zoekwoord ook minstens een keer in de tussenkoppen, maar dat hoeft niet in elke kop.
  • In de eerste alinea
    Plaats je zoekwoord minstens 1 keer in de eerste alinea en zo snel mogelijk. Maar houd het wel natuurlijk.
  • Dikgedrukt
    Maak je zoekwoord in de eerste alinea 1 keer dikgedrukt. Dit valt op en geeft ook net wat meer waarde mee voor Google. 
  • Meerdere plekken in je tekst
    Gebruik je zoekwoord en synoniemen ervan op meerdere plekken in je tekst.

Houd ook rekening met het volgende:

  • In de paginatitel
    Dit is de blauwe titel die je ziet in Google en de titel die je ziet in je tabblad. De titel mag hooguit 60 karakters lang zijn. Spaties mee inbegrepen. De titel kun je in je CMS systeem als WordPress aanpassen.
  • Meta omschrijving
    Dit is de omschrijving onder de blauwe titel in Google. Heb je een WordPress CMS? Dan kun je met de YOAST plugin zowel de pagina titel als de meta omschrijving eenvoudig toevoegen als je een pagina aanmaakt / bewerkt.
  • In de URL
    Verwerk je zoekwoord ook in het adres van je pagina (de URL). Maar gebruik het hier zo kort mogelijk.
  • In de alt tag
    Verwerk je zoekwoord in de alt tag van je afbeelding.

Hulp nodig met je SEO tekst?

We denken dat je met bovenstaande een heel eind komt om zelf met je SEO teksten aan de slag te gaan. Maar mocht je vragen hebben of toch nog ergens tegenaan lopen: neem gerust contact op. Onze SEO specialisten helpen je graag verder.

Nieuwsbrief

Deel deze update

brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner