Wat is SEO? Een introductie op SEO & hoe het werkt

Search Engine Optimization, of simpelweg SEO, is een overkoepelende term voor uiteenlopende tactieken, technieken en processen die het mogelijk maken om een website hoger te laten scoren (ranken) in zoekmachines. Uiteindelijk wil iedereen in dit online tijdperk bovenin de zoekmachines uitkomen, dus enige kennis over SEO is anno 2021 een pré voor iedere onderneming met online activiteiten. Om te voorzien in die kennis geven we in dit staaltje schrijfwerck een behapbare introductie op SEO, hoe het werkt en wat voor invloed het kan hebben op een website.

Motivatie nodig om met SEO te beginnen? Lees dan deze 5 redenen waarom SEO juist in 2021 zo belangrijk is.

Om te weten te komen wat SEO daadwerkelijk is, hoef je slechts naar de term zelf te kijken. SEO is namelijk een afkorting voor Search Engine Optimization en in het Nederlands noemen we dit zoekmachine optimalisatie. Het is de kunst van het zo optimaliseren van een website, dat deze hoger scoort in zoekmachines zoals Google en Bing. Doordat de website hoger scoort in de zoekmachines zal het bezoekersaantal op de website ook stijgen, omdat de website immers vaker in beeld komt bij zoekende (potentiële) klanten.

seo kerst

Hoe werkt SEO?

Search Engine Optimization werkt niet op één specifieke manier. SEO kent namelijk vele activiteiten die uitgevoerd kunnen worden om hoger naar voren te komen in de zoekresultaten. Door deze activiteiten zo goed mogelijk uit te voeren, ontstaat er op den duur een website die volledig is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Voorbeelden van activiteiten die onder zoekmachine optimalisatie vallen zijn:

  • Het publiceren van kwalitatief sterke online content;
  • Het toepassen van linkbuilding;
  • Het verversen en updaten van oude blogs en artikelen
  • Het optimaliseren van de website voor ‘semantic search’

De bovenstaande manieren om een website mee te optimaliseren voor zoekmachines hebben we hieronder uiteengezet.

"Zoekmachine optimalisatie is de kunst van het zo optimaliseren van een website, dat deze hoger scoort in zoekmachines zoals Google en Bing."

Publiceren van kwalitatief sterke online content

Content staat voor alle lees- en kijkbare inhoud die aangeboden wordt op een website, zoals blogs, landingspagina’s, video’s, whitepapers en foto’s. Wanneer content van hoge kwaliteit is, zullen bezoekers het fijn vinden om het te lezen/bekijken en dat merken de zoekmachines op. Een zoekmachine zoals Google heeft als uitgangspunt dat teksten relevant, uniek en zo goed mogelijk afgestemd moeten zijn op de doelgroep. Doet een website dit goed? Dan wil Google die website graag aan zijn gebruikers tonen, omdat de mensen die Google gebruiken met die website waarschijnlijk het beste geholpen zullen worden. Content marketing is daarmee een begrip dat anno 2021 niet meer weg te denken is in SEO-land.

sterke content maken

Linkbuilding

Linkbuilding weegt zeer zwaar mee wanneer het aankomt op de positie van een website in de zoekresultaten. Daarom is het belangrijk om hier veel aandacht aan te besteden wanneer men aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie. De sleutel tot succes bij linkbuilding is het waarborgen van een divers en uitgebreid aantal interne links, externe links en backlinks.

Met interne links worden pagina’s op de website zelf met elkaar verbonden, waardoor zoekmachines beter kunnen interpreteren welke pagina’s op de website elkaar aanvullen. Dit geeft de zoekmachines een duidelijker beeld van waar een pagina precies over gaat. Om verwarring bij de zoekmachines te voorkomen is het belangrijk om interne links alleen toe te passen indien er naar relevante, aanvullende interne pagina’s gelinkt kan worden. Om ruis op de lijn te voorkomen is het dus van belang om geen interne links naar irrelevante pagina’s te plaatsen.

Externe links zijn links die, zoals het woord al zegt, vanaf de eigen website naar externe websites verwijzen. Door deze links op te nemen in de pagina’s van een website ken je autoriteit toe aan de betreffende externe website. Het is dus niet handig om externe links naar directe concurrenten te plaatsen, maar bijvoorbeeld wel naar relevante pagina’s van bijvoorbeeld de Rijksoverheid of op Wikipedia. Dit soort aanvullende externe links worden ook meegenomen in de analyse van zoekmachines en geven wederom meer uitleg aan zoekmachines over waar de eigen pagina over gaat.

"De sleutel tot succes bij linkbuilding is het waarborgen van een divers en uitgebreid aantal interne links, externe links en backlinks."

Het derde onderdeel van linkbuilding zijn backlinks. Backlinks zijn lastiger te verkrijgen dan interne- en externe links, omdat dit links zijn die van externe websites naar de eigen website verwijzen. Heel praktisch gezien zou je backlinks kunnen beschouwen als aanbevelingen vanuit de externe omgeving, omdat er over de eigen website wordt gesproken op websites van derden. Zoekmachines merken dit ook op en kennen vervolgens meer autoriteit toe aan de website waarover wordt gesproken.

Tip: Ga met onze tips direct zelf aan de slag met linkbuilding!

Verversen en updaten van oude blogs en artikelen

Het vernieuwen van oudere teksten op een website is van belang wanneer je een website wil optimaliseren voor zoekmachines, ofwel SEO. Dit is van belang omdat bezoekers simpelweg actuele informatie nodig hebben om een zo goed mogelijk antwoord te krijgen op hun zoekvraag. De zoekmachines weten dit ook en daarom houden zij nauwlettend in de gaten welke blogs en artikelen regelmatig worden voorzien van actuele informatie en welke niet. Websites die hun content regelmatig voorzien van nieuwe informatie of kleine aanpassingen scoren vervolgens hoger in de zoekresultaten dan websites met verouderde informatie. Een ander voordeel van het updaten van oudere blogs of artikelen is dat er niet een compleet nieuwe tekst geschreven hoeft te worden. Vaak kan een dergelijke tekst al met een paar aanpassingen en toevoegingen weer helemaal actueel zijn.

"Zoekmachines zijn gaandeweg steeds beter geworden in het identificeren van thema’s die worden behandeld op pagina's."

Optimaliseer je content voor 'semantic search'

Allereerst is het goed om te begrijpen waar de term ‘semantic search’ vandaan komt. Toen zoekmachines nog in de kinderschoenen stonden toonden zij resultaten op basis van individuele zoekwoorden. Er werd dus gekeken naar losse zoekwoorden in een tekst en wanneer deze woorden aansluiting vonden op de ingevoerde zoekvraag, werd die pagina als optie getoond in de zoekresultaten.

Dit veranderde echter toen er een nieuw algoritme werd doorgevoerd. Zoekmachines zoals Google keken niet langer alleen maar naar individuele woorden, maar begonnen ook volledige teksten te interpreteren en te begrijpen. Dankzij dit algoritme zijn zoekmachines gaandeweg beter geworden in het identificeren van thema’s/onderwerpen die worden behandeld op pagina’s. Het resultaat daarvan is dat zoekmachines nog beter zijn geworden in het tonen van de pagina’s die het beste passen bij de zoekopdrachten van diens gebruikers.

Logischerwijs is het dus van groot belang om de zoekmachines zo duidelijk mogelijk te informeren over de thema’s en onderwerpen die op een pagina naar voren komen. Het optimaliseren van websites naar dit gegeven noemen we het proces van optimaliseren voor ‘semantic search’. Om zoekmachines een duidelijk beeld te geven waar de pagina over gaat, begin je vaak met het optimaliseren van de pagina omtrent een specifiek onderwerp. Daarna worden er idealiter deelonderwerpen op de pagina besproken die samenhangen met het gekozen hoofdonderwerp. Met de deelonderwerpen geef je verdieping op het hoofdonderwerp waardoor bezoekers de context van de pagina tot in de puntjes zullen begrijpen. Zoekmachines zullen je op hun beurt belonen doorde pagina bij precies de juiste zoekopdrachten te laten weergeven.

hoe werkt seo

De invloed van SEO naast een hogere ranking

Search Engine Optimization, of SEO, heeft vanzelfsprekend invloed op hoe hoog een website in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google wordt weergegeven. Zo zijn er in totaal meer dan 250 factoren en variabelen die geoptimaliseerd kunnen worden en die tezamen de uiteindelijke ranking van een pagina bepalen. De invloed van SEO reikt echter verder dan alleen een betere ranking.

SEO maakt een website gebruiksvriendelijker

Door te sturen op het optimaliseren van een website voor zoekmachines wordt de website automatisch gebruiksvriendelijker voor de doelgroep. Zoekmachines zoals Google verwachten namelijk steeds meer van websites dat zij ‘users first’ handelen om te kunnen slagen in de strijd om de hoogste positie in de resultaten. De bezoeker moet dus op één staan en op zijn/haar wenken bediend worden. Dit heeft als bijeffect dat er een goed geoptimaliseerde website ontstaat die ook nog eens zeer goed aansluit op de behoeften van bezoekers én gebruiksvriendelijk is.

"Er zijn in totaal meer dan 250 factoren en variabelen die geoptimaliseerd kunnen worden en die tezamen de uiteindelijke ranking van een pagina bepalen."

Kwaliteitsbezoekers dankzij SEO

SEO levert ook kwalitatief betere bezoekers op. Doordat zoekmachine optimalisatie zich focust op het genereren van organische (gratis) bezoekers naar een website, is in de meeste gevallen de bezoeker die voortkomt uit SEO kwalitatief beter. Deze bezoeker is namelijk al bewust bezig met de zoektocht naar een bepaalde oplossing of een specifiek antwoord, in plaats van dat de bezoeker via een vangnet van betaalde advertenties en andere betaalde middelen binnen wordt gehaald.

SEO stelt bedrijven in staat voorop te lopen

Search Engine Optimization is inmiddels een breed ingezette vorm van online marketing en bedrijven in vrijwel alle sectoren zijn er zelf mee bezig of hebben hier een bureau voor ingeschakeld. Dit betekent automatisch dat als bedrijven in hun eigen sector online succesvol willen zijn, zij ook aan de slag zullen moeten gaan met zoekmachine optimalisatie. Zij die daar de meest kwalitatieve energie in stoppen zullen er op termijn ook het meeste profijt uit kunnen halen en voorop kunnen lopen in het (online) domein van de sector waar ze actief in zijn.

Ben je geïnspireerd geraakt over SEO dankzij ons schrijfwerck en wil je graag zelf aan de slag? Lees dan onze blog over hoe je direct kunt beginnen met het optimaliseren van je pagina’s voor zoekmachines. Wil je dit liever uitbesteden aan ervaren specialisten? Neem dan gerust eens contact met ons op.

brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner