Hoe word je een SEO-expert? (8 stappen)

Een SEO-expert worden, maar heb je geen idee waar je nu precies moet beginnen? Geen zorgen, daar is deze blog voor om je mee te helpen. Als zijne SEO-expert zorg je er onder andere voor dat er meer traffic naar je website gaat. Naast dat kun je ook conversies gaan verbeteren. Het begint allemaal met een goede mindset. Bij SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie, gaat er enige tijd overheen tot je echt resultaat ziet. Het bereiken van een bepaald doel kan zo maanden, of zelfs jaren duren. We beginnen bij het begin.

Stap 1: Leer hoe de zoekmachines werken

Als SEO-expert is het belangrijk dat je weet hoe zoekmachines werken. De index van Google bevat wel triljoenen webpagina’s die vooral zijn gebaseerd op het crawlen van het internet. Nu hoor ik je denken: crawlen? Wat is crawlen? Dat leg ik je graag even uit. Crawlen is het doorzoeken van een website aan de hand van een robot of spider van een zoekmachine. Het is belangrijk dat zoekmachines je website goed kunnen crawlen, zodat deze geïndexeerd kan worden. Google moet dus jouw website kunnen begrijpen, zodat je een goede positie binnen Google kunt krijgen.

Er zijn vaak zo’n miljoenen relevante zoekresultaten, waardoor het algoritme van Google die resultaten gaat rangschikken en daarmee met wel meer dan 200 factoren rekening houdt. Niemand, wij dus ook niet helaas, weet precies wat al die factoren zijn en hoe zwaar een bepaalde factor weegt voor een betere positie.

SEO expert Robert

Stap 2: Begrijp de 3 belangrijkste rankschikfactoren

We hadden het net al over de wel meer dan 200 factoren waar Google naar kijkt. Bij deze stap gaan we de 3 belangrijkste rangschikfactoren behandelen. Wellicht merk je dat je soms even helemaal vastloopt wanneer je een pagina of een eerder geschreven blog wilt optimaliseren en rekening wilt houden met de rangschikfactoren. Voordat je, je helemaal druk gaat maken over paginasnelheid en titeltags is het belangrijk dat je de 3 belangrijkste rangschikfactoren kent. Ik deel ze hieronder met je.

"Er zijn vaak zo’n miljoenen relevante zoekresultaten, waardoor het algoritme van Google die resultaten gaat rangschikken en daarmee met wel meer dan 200 factoren rekening houdt."

Hierbij gaat het erom hoe goed jouw pagina overeenkomt met de zoekopdracht. Stel je hebt iemand tikt in de zoekbalk van Google: ‘’Hoe maak je kruidenolie?’’ Dan zorgt Google ervoor dat er geen pagina’s in de zoekresultaten komen te staan over bijvoorbeeld auto’s. Dat zou namelijk niet relevant zijn wanneer iemand naar informatie over het maken van kruidenolie zoekt.

Alleen relevantie gaat nog iets dieper dan dat. De pagina moet namelijk overeen komen met het soort inhoud dat mensen graag willen zien. Het persoon dat zoekt naar ‘hoe maak je kruidenolie’ is op zoek naar een zelfstudie. Dus niet naar al een kant-en-klare kruidenolie. De eerste pagina’s zullen dus sneller een blog zijn dan een pagina waar kruidenolies op worden verkocht.

Autoriteit

Dit komt voor een groot deel neer op backlinks. Google ziet links namelijk als iets betrouwbaars. Hoe meer backlinks je van hoge kwaliteit hebt, hoe groter de kans dat je gaat scoren. De uitvoering hiervan wordt ook wel linkbuilding genoemd. De beste backlinks hebben twee belangrijke kenmerken, namelijk autoriteit en relevantie. Linkbuilding is dus ook een belangrijk onderdeel voor wanneer je een SEO-expert wilt worden.

Het nut

Google streeft naar het beste resultaat. Het is daarom niet voldoende om alleen de focus te leggen op de zoekintentie. De inhoud van de pagina is uiteindelijk de plek waar iemand terecht komt na het intikken van een zoekopdracht. Dus die moet er goed uitzien. Nu kun je zelf gaan vergelijken met andere pagina’s.

Tik de zoekopdracht in waar jij graag op gevonden wilt worden. Bekijk wie er bovenaan staan en wie er nog meer hoog scoren. Bestudeer die pagina’s en kijk wat die pagina goed maakt of waar de pagina tekortschiet. Hierdoor kun jij een nog betere pagina maken dan pagina’s die er al zijn.

SEOrankingsfactor autoriteit nut

Stap 3: Beheer de belangrijkste SEO-onderdelen

website optimaliseren 2020SEO kun je zien als een puzzel met meerdere stukjes. Het inzicht hebben in hoe alle puzzelstukjes bij elkaar passen is essentiële kennis voor het worden van een SEO-expert.

De 3 belangrijkste onderdelen zijn:

Voordat je hiermee aan de slag gaat is het te allen tijde belangrijk om een gedegen zoekwoordonderzoek te verrichten. Op basis hiervan kun je de belangrijkste SEO-onderdelen juist inrichten. Bij elk zoekwoord horen een aantal belangrijke gegevens. Denk daarbij aan het zoekvolume van een zoekwoord, de moeilijkheidsgraad en het aantal mogelijke klikken. De beste zoekwoorden zijn woorden met een lage concurrentie en een hoog verkeermogelijkheid, oftewel een hoog zoekvolume en mogelijke klikken. Daarnaast zijn een hoge bedrijfswaarde en een lage rangorde ook van belang.

“SEO kun je zien als een puzzel met meerdere stukjes. Het inzicht hebben in hoe alle puzzelstukjes bij elkaar passen is essentiële kennis voor het worden van een SEO-expert.”

On page SEO

On page SEO is het optimaliseren van pagina’s, waardoor rankings verbeterd kunnen worden. Het doel daarvan is meer organisch verkeer van zoekmachines aan te trekken. Hieronder vind je een aantal voorbeelden waar je alvast mee aan de slag kunt gaan om zo je SEO-skills te verbeteren.

  • Optimaliseren van content voor zoekintentie;
  • Belangrijkste zoekwoord gebruiken in de title tags;
  • Verleidelijke meta descriptions.

Wil je nog meer gratis concrete tips? Lees dan onze blog ‘Hoger in Google komen? De 6 beste tips!‘.

Off page SEO

Off page SEO, beter bekend als linkbuilding, is het verkrijgen van een zo’n kwalitatief en relevant mogelijk linkprofiel. Hiermee verhoog je de online autoriteit in Google. Weten hoe dat werkt? Ga op zoek naar bedrijvenpagina’s, startpagina’s en linkpagina’s en zet jouw eigen netwerk op.

Technische SEO

Technische SEO is het meest uitdagende onderdeel. Het behelst alle technische factoren op een website waarmee Google de relevantie en websiteprestaties op beoordeelt. Denk hierbij onder andere aan:

  • Snelheidsprestaties
  • Code fouten (bijvoorbeeld 404-fouten, gebroken links et cetera)
  • Robots.txt
  • Sitemap

En zo zijn er nog veel meer technische aspecten die Google belangrijk acht aan een website.

Stap 4: Begin een website

Voor SEO geldt: je moet de theorie kennen. Wil je graag een eigen bedrijf beginnen of lekker gaan bloggen? Begin dan eens met het kijken naar een website. Vervolgens koop je een domein bij een hosting. Zet eerst een eenvoudige website op. Je kunt bijvoorbeeld WordPress gebruiken. Begin met het maken van inhoud, hierbij kun je de SEO kennis die je al hebt toe passen. Wanneer je inhoud hebt kun je er vervolgens nog eens naar kijken en de inhoud te optimaliseren.

Je kunt ook gaan kijken naar het onderdeel linkbuilding. Op deze manier ga je beginnen met het creëren van een goede SEO-technische site. Dit kost zeker even wat tijd om het goed neer te zetten. Ook voor het schrijven van een goede content. Mocht je daar nu geen tijd voor hebben dan kun je ook overwegen om de online marketing uit te besteden aan een specialist.

reis seo-specialist

Stap 5: De reis naar SEO-specialist

Omdat je over alle aspecten van SEO een beetje moet leren om een solide basis te creëren kan de reis naar een SEO-specialist niet altijd gemakkelijk gaan. Om de reis iets makkelijker voor je te maken heb ik 2 manieren voor je die je kunnen gaan helpen tijdens de reis.

1: Beheers één specifieke vaardigheid binnen SEO

Zoals je nu weet is een SEO een breed veld met allerlei onderdelen die zorgen voor succes. Zowel een expert worden in linkbuilding als in technische SEO zal daarom eerst heel lastig zijn. Er zit veel verschil tussen deze twee onderdelen waardoor het verbeteren van de ene vaardigheid, bijvoorbeeld linkbuilding, de ander, in dit geval technische SEO, niet echt verbetert.

Kies er daarom eerst voor om een brede kennis te creëren op het gebied van SEO en vervolgens je ergens in de specialiseren dat bij je past en waar je echt kunt uitblinken.

2: Wordt een SEO-specialist voor één branche

SEO voor een makelaarskantoor vereist een geheel andere benadering en aanpak dan SEO voor een webshop. Bij een makelaar kunnen de prioriteiten zijn om Google Mijn Bedrijf goed in te stellen en bijvoorbeeld met creëren van goede bedrijfsvermeldingen in populaire gidsen of op populaire websites.

Bij een webshop zal het inrichten van de productpagina’s, het optimaliseren van producten en categorie pagina’s weer veel belangrijker zijn. Met een webshop moeten mensen tenslotte een band mee krijgen als ze daar hun aankoop willen gaan doen. Een SEO-specialist worden voor één branche kan een geweldige manier zijn om je vaardigheden en klantenaanbod te verfijnen. Kijk vooral goed welke branche bij je past en waar je enthousiast van wordt en probeer je daar eerst eens op te focussen met de SEO ervaring die je hebt.

stop nooit met leren

Stap 6: Creëer voor jezelf een systeem

Hoe vaker en hoe meer je bezig zult zijn met SEO hoe meer je zult inzien dat er niet genoeg uren op een dag zijn om alles perfect SEO-proof te maken. Mocht tijd echt een probleem worden kun je nog steeds overwegen om SEO uit te besteden of een gedeelte van de SEO activiteiten. Je kunt dan bijvoorbeeld zelf hetgeen doen waar je goed in bent en de onderdelen waar je moeite mee hebt uitbesteden.

Een systeem voor jezelf creëren zal je veel rust en overzicht geven. Je kunt bijvoorbeeld een SEO-checklist maken van de onderdelen waar jij je op wilt focussen. Ook kun je dan kijken of het wellicht veel voordelen kan bieden wanneer andere mensen ander onderdelen behandelen. Met als doel tot het best gewenste resultaat te komen.

"De ontwikkelingen binnen SEO staan nooit stil en veranderen continu."

Stap 7: Stop nooit met leren

Het klinkt wellicht heel logisch, maar het is ook echt zo. De ontwikkelingen binnen SEO staan nooit stil en veranderen continu. Dit komt onder andere door updates die Google uitvoert denk bijvoorbeeld aan de Google Bert Update. Het is dus van belang dat je nieuwsberichten over SEO op het gebied van updates en trends in de gaten houdt, om zo de juiste dingen toe te passen.

Hoewel veel van de updates die Google uitrolt relatief klein zijn voor gebruikers geeft het je wel een goed beeld van hoe snel onderdelen binnen SEO kunnen veranderen. Probeer daarom wel nieuwe grote of kleine veranderingen van Google in de gaten te houden. Kijk daarom naar wat het algoritme probeert te doen in plaats van de verandering in het algoritme te volgen. Door het eerste te doen kun jij bezoekers de meest relevante inhoud en gebruiksgemakken bieden.

Je kennis verbreden kan aan de hand van het lezen van blogs, nieuwsberichten van grote online marketing kanalen, volg ook het nieuws van experts in het buitenland en volg eens een webinar van een SEO-specialist. Hierdoor kun je steeds je kennis uitbreiden.

Stap 8: Heb geduld en geef vooral niet op

heb geduld geef niet op

Een SEO-expert word je natuurlijk niet van de ene op de andere dag. Het oefenen van een nieuwe vaardigheid kost tijd en dit geldt ook voor het beheersen er van. Voel je daarom niet meteen slecht wanneer je pagina niet met de kennis die je hebt niet op de eerste pagina van Google komt.

Wanneer je echt goede (SEO) inhoud maakt, de pagina’s regelmatig optimaliseert om er de beste pagina van te maken, voldoende links van hoge kwaliteit bouwt en zorgt voor een gebruiksvriendelijke website, zullen de pagina’s op lange termijn altijd stijgen. Maar houdt hiervoor altijd laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van SEO in de gaten.

Dus blijf oefenen, uitbreiden, heb geduld en geef vooral niet op. Een SEO-expert word je tenslotte niet zomaar.

On page SEO

Er zijn vaak zo’n miljoenen relevante zoekresultaten, waardoor het algoritme van Google die resultaten gaat rangschikken en daarmee met wel meer dan 200 factoren rekening houdt. Niemand, wij dus ook niet helaas, weet precies wat al die factoren zijn en hoe zwaar een bepaalde factor weegt voor een betere positie.
Er zijn vaak zo’n miljoenen relevante zoekresultaten, waardoor het algoritme van Google die resultaten gaat rangschikken en daarmee met wel meer dan 200 factoren rekening houdt. Niemand, wij dus ook niet helaas, weet precies wat al die factoren zijn en hoe zwaar een bepaalde factor weegt voor een betere positie.

Nieuwsbrief

Deel deze update

brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner