Spacer

Eindelijk, het is mogelijk. Sinds kort kan je adverteren op Pinterest. Adverteren op Pinterest is bij uitstek de manier om awareness voor jouw producten of merk te genereren bij je doelgroep. Meer dan 250 miljoen mensen maken wereldwijd gebruik van het platform om inspiratie en ideeën op te doen voor de meest uiteenlopende onderwerpen; van woninginrichting en kleding tot recepten. Zij gebruiken dit platform om in aanraking te komen met merken die bij hen passen. Grote vraag, hoe adverteer je op Pinterest? Wij leggen het uit in 9 simpele stappen!

Stap 1: Pinterest account & Website claimen

Het aanmaken van een account bij Pinterest is gratis en heel eenvoudig. Ook als je al een persoonlijke account hebt, kan je dat in een paar simpele stappen omzetten naar een zakelijk account. Met een zo’n account heb je toegang tot alle zakelijke functies van Pinterest. Daarbij is het belangrijk om je profiel zo volledig mogelijk in te vullen. 

Stappenplan Pinterest Advertising

Claim je website

Om een campagne te kunnen opzetten, moet je je website koppelen aan je Pinterest account. Het volgende klinkt wellicht wat technisch, maar het is vrij simpel. Kom je er niet uit, vraag dan iemand die meer kennis heeft van HTML. Daar gaan we; plaats de HTML-tag in de  <head> van het index.html-bestand óf upload een HTML-bestand naar de rootmap van je website. Ook andere social media accounts kan je koppelen aan Pinterest. Op die manier zet je je merk zo goed mogelijk neer.

Stap 2: Maak je website Pinterest proof

Voor het Pinterest-proof maken van je website gebruik je de Pinterest-widgets. Voeg de Bewaarknop toe aan je website. Zo kan iedereen de content van jouw website bewaren op Pinterest. Voeg ook de Volg-knop toe. Zo kan iedereen makkelijk en snel je Pinterest-account volgen. Je kunt dit uitbreiden met meer widgets, zoals de pinwidget, de bordwidget en de profielwidget.

Pin maken

Stap 3: Pinterest tag

Wederom een wat technisch verhaal. Vraag hetzelfde mannetje als bij stap 2 voor eventuele hulp. Net zoals Facebook de Facebook Pixel heeft en LinkedIn de LinkedIn-Tag, heeft Pinterest ook een eigen tag. Dit is een JavaScript-code die je toevoegt aan de broncode van je website. Hiermee kun je meer inzicht krijgen in wat mensen op je website doen, zoals aantal paginabezoeken, aanmeldingen en check-outs. Deze bezoekers kun je vervolgens weer retargeten met specifieke advertenties. Ook bij Pinterest kun je de tag uitbreiden met negen verschillende conversiegebeurtenissen, zoals paginabezoek, zoekacties of wanneer iemand een product toevoegt aan het winkelwagentje.

Stap 4: Betalingsmethoden

Om gesponsorde pins en campagnes op te kunnen zetten, moet je eerst een betalingsmethode toevoegen. Dit kan door middel van een creditcard of betaling op factuur. Zo simpel is het.

Adverteren op Pinterest

Stap 5: Advertentie maken

Pinterest kent verschillende formats als het gaat om het plaatsen van pins:

  • Standaard pin
  • Gesponsorde video – standaardbreedte
  • Gesponsorde video – maximale breedte
  • Gesponsorde app pins
  • Gesponsorde carrousels

Elke vorm heeft zijn eigen specificaties; in dit artikel lees je daar alles over! Pinterest drukte ons op het hart dat user generated content niet werkt op het platform en video de voorkeur heeft. Pinterest heeft zelf al veel getest met user generated content en net als bij Instagram wil je dat jouw tijdlijn er zo gelikt mogelijk uitziet.

Wil je gebruik maken van vast beeld? Kies dan voor verticale afbeeldingen van hoge kwaliteit. Dit neemt simpelweg meer ruimte in op het beeldscherm. Plaats daarnaast ook een logo op elke pin die je maakt, maar plaats deze niet rechts onderin de creatie. Daar komen namelijk product-iconen overheen en dan is het logo niet meer zichtbaar. Je prioriteit moet dus liggen bij het gebruiken van hoge kwaliteit foto’s en video’s.

Stap 6: Campagnedoelstelling

Net zoals op andere socialmediaplatformen, kent Pinterest ook verschillende campagnedoelstellingen. Is je primaire doel om bewustwording te vergroten, kies dan voor naamsbekendheid. Heb je als doel om meer overweging te stimuleren, kies dan voor traffic of appinstallaties. Wil je de sales vergroten, kies dan voor conversies. Selecteer ‘pauzeer campagne’ in de editor, zodat je campagne niet direct live gaat. In Pinterest kun je ook gebruik maken van de bulk-editor.

Doelgroepen & campagnes op Pinterest

Stap 7: Advertentiegroepen & Doelgroepen

Om mensen te bereiken die nog niet bekend zijn met je merk, maak je gebruik van interesse-, demografische- en trefwoordentargeting. Net als bij search kun je hier gebruik maken van zoektypen, uitsluitingszoekwoorden en zoektermrapporten.

Wil je mensen bereiken die al wel bekend zijn met je merk, dan moet de doelgroep minimaal honderd mensen groot zijn. Verder kun je gebruik maken van klantenlijsten, kun je websitebezoekers retargeten (Pinterest-tag), betrokken pinners retargeten of look-a-like audiences aanmaken op basis van bestaande doelgroepen.

Je kunt ervoor kiezen om je advertenties alleen weer te geven in de zoekresultaten. Een andere optie is om je advertentie weer te geven wanneer je doelgroep aan het browsen is. Het is mogelijk om beide plaatsingen aan te zetten.

Stap 8: Planning & Budget

Kies een periode voor jouw advertentie via een start- en einddatum. Ons advies? Een always-on strategie, omdat mensen altijd op zoek zijn naar nieuwe ideeën op Pinterest. Voeg daarna een looptijd- of dagbudget toe. Verder heb je nog de optie om een maximum bieding in te stellen. 

Stap 9: Klaar voor de start

Je bent bijna klaar! De advertentie die je in stap 5 gemaakt hebt, kan je nu toevoegen aan je campagne. Vergeet niet om daarnaast ook een landingspagina met UTM parameters toe te voegen, zodat je in Google Analytics duidelijk terug kunt vinden welk verkeer vanuit je Pinterest-campagne naar je website is gegaan.

Doe tenslotte nog een laatste check. Staat je planning goed? Klopt je budget? Ben je tevreden? Dan ben je klaar voor je eerste campagne! Succes. 

Heb je vragen naar aanleiding van dit blog of wil je direct beginnen en heb je hulp nodig bij het bepalen van de strategie? Wij helpen je graag met je marketing voor Pinterest. Bel ons, mail ons of kom gerust eens langs. 

zoekmachine optimalisatie seo sneek
Daag ons uit!

Daag ons uit!

Vul hieronder je gegevens in en wij beantwoorden direct je vraag of nemen geheel vrijblijvend contact met je op!