Spacer

Retargeting inzetten als marketingkanaal

Je kent het vast wel. Je bent online op zoek gegaan naar toffe sneakers, een goedkope vakantie of een nieuwe laptop. Een dag later tref je ‘toevallig’ een banner/afbeelding van de website die jij bezocht hebt de vorige dag. Bijvoorbeeld wanneer je op Buienradar bekijkt, de online de krant leest of Facebook/Instagram checkt. Deze manier van marketing noemen we retargeting of remarketing.

Irritant, verleidelijk, interessant of handig?

Retargeting wordt vaak gezien als irritant, wat begrijpelijk is. Redenen kunnen zijn:

  • De aankoop of aanvraag is al gedaan.
  • De banners worden te vaak getoond.
  • De banner wordt maanden later nog getoond.
  • Het is irrelevant.

Het kan ook verleidelijk of interessant zijn wanneer het product wat jij bekeken hebt ineens voordeliger is en jou over de streep trekt. Of handig als je even niet meer op de naam van de website komt waar jij die heerlijke strandvakantie wilde boeken.

remarketing banner brandmerck

Maar hoe werkt dit dan precies?

Als je op een website terecht komt en je de cookies hebt geaccepteerd, word je toegevoegd aan een retargetinglijst. Een cookie is een codefragment dat geplaatst wordt op jouw apparaat . Deze is ook gekoppeld aan je Google-account of sociale media, zoals je Facebook. Zodra jouw apparaat in de retargetinglijst is opgenomen, zal jij bereikt kunnen worden met de banners van de eerder bezochte website.

Waarom zou je als bedrijf retargeting inzetten?

Als bedrijf is retargeting een interessant marketingkanaal. Gemiddeld verlaat 98% van de bezoekers jouw website zonder een actie te verrichten. Het zou zonde zijn als deze prospects niet opnieuw bereikt kunnen worden, toch?

Welke mogelijkheden zijn er met retargeting?

De mogelijkheden zijn oneindig, maar het op de juiste manier inzetten van retargeting is een vak apart. Het belangrijkste hierin is zo relevant mogelijk te zijn. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om Adidas voetbalschoenen te laten zien terwijl diegene op zoek is naar Nike sneakers. Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar de fase waarin de bezoeker zich bevindt. Is het de oriëntatiefase, onderzoeksfase of zit jouw lead al in het aankoopproces?

Er kunnen aparte retargetinglijsten aangemaakt worden per doelgroep of segment. Dit is in te stellen met regels en eisen waaraan een gebruiker moet voldoen.

Bijvoorbeeld:

  • De gebruiker is een vrouw.
  • Heeft iets in het winkelwagentje gedaan.
  • Heeft de bestelling niet voltooid .
  • Is maximaal 7 dagen geleden op de website geweest.
Retargeting

Naast de gerichte lijsten kan er bepaald worden op welk tijdstip, hoe vaak en op welke websites de banners getoond worden. Voor webshops, vliegmaatschappijen en hotels is een dynamische retargeting campagne dan ook zeer interessant.

Dynamische retargeting in Google of Facebook

Voor websites met een groot en wisselend aanbod is dit interessant. Dit gaat een stap verder dan de standaard retargeting. Met een extra stukje code en een zogenaamde feed (overzicht van producten en websitepagina’s) in een .CSV, .XML of Excel bestand kan dit gericht ingezet worden. Met het extra stukje code worden exact die producten, vluchten of hotelkamers getoond in de remarketing banner, die de gebruiker heeft bekeken. Relevanter kan bijna niet.

Overige kanalen

Naast de bovengenoemde mogelijkheden zijn er nog een tal van kanalen en opties die gebruikt kunnen worden om de gebruiker op jouw website te bereiken. Denk aan kanalen als Twitter, LinkedIn, Instagram en YouTube.

Vragen of hulp nodig?

Retargeting is onmisbaar voor jouw bedrijf. Marketing drijft namelijk op de kracht van herhaling. Een gebruiker beslist gemiddeld pas na 8 keer een merk te hebben gezien of er een aankoop of aanvraag gedaan wordt. Kijk dus goed waar jouw doelgroep zich online bevindt en bepaal de strategie. Jij wilt toch ook geen leads missen?

zoekmachine optimalisatie seo sneek