Adverteren op Google, hoe doe je dat?

Kom jij terwijl je in Google relevante zoekwoorden voor jouw bedrijf invoert, treffende campagnes tegen van concurrerende bedrijven? Zorg ervoor dat jij je concurrentie overtreft door te adverteren op Google. Want zoeken mensen in Google naar relevante termen die betrekking hebben op jouw producten of diensten, dan wil je dat ze jou vinden. Kom bovenaan in Google met een advertentie die mensen in jouw doelgroep bereikt en waarmee je hen uitnodigt een kijkje te nemen op jouw website.

Wil je weten hoe je kunt adverteren op Google? Lees dan verder in deze blog over diverse soorten campagnes waarmee je kunt toewerken naar een stijgende lijn in je omzet. Adverteren op Google is veelzijdig en geeft jou de mogelijkheid om campagnes op te zetten die passen bij je bedrijf.

’s Werelds grootste zoekmachine blijft zich ontwikkelen en Google Ads (het platform waarmee je in Google adverteert) is daar een onderdeel van. Continu wordt gezocht naar nieuwe oplossingen om mensen nog beter gebruik te laten maken van de zoekmachine en te helpen bij het vinden van goede zoekresultaten. Met advertenties helpt Google gebruikers om effectiever te vinden wat ze zoeken. En belangrijker, als bedrijf word je geholpen om effectiever gevonden te worden. Smaakt dat voor jou naar meer en wil je zo snel mogelijk goede campagnes opzetten om potentiële klanten naar je toe te halen? Ontdek welke kanten je op kunt als je gaat adverteren op Google.

Voor je gaat adverteren op Google, eerst een concreet doel

Voordat je een campagne in Google Ads wilt opzetten, is het raadzaam je campagnedoel helder voor ogen te hebben. Want heb je een doel, dan kun je gericht een advertentie maken en vergroot je de kans op succesvolle resultaten. Een concreet doel helpt je als ondernemer weloverwogen keuzes te maken in de soort campagne die je opzet en in de invulling ervan. Zo voorkom je dat je, wanneer je gaat adverteren op Google, niet in het duister tast. Iedere Google advertentie werkt anders en het is zonde als je een budget steekt in de ene campagne, terwijl je met een andere type advertentie betere resultaten kunt verwachten.

Webshop adverteren

Dus wat zijn jouw doelen over een specifiek tijdsbestek? Wil je het verkeer naar je website verhogen met meer bezoekers of wil je ervoor zorgen dat jouw bedrijfsnaam bij de bezoekers blijft hangen en dat je naamsbekendheid groter wordt. Of ga je voor een hoger doel dat direct resulteert in meer leads en sales per maand? Wanneer je je doel concreet op papier hebt, bepaal je met welke type campagnes jij wilt adverteren op Google. Breid bovendien je mogelijkheden uit, want het internet heeft naast Google zoveel meer te bieden. Wat dacht je bijvoorbeeld van pakkende advertenties op Social Media? Met dagelijks miljoenen gebruikers op Facebook en Instagram zijn dit de platforms waarop je doelgroep te vinden is. Ontdek de mogelijkheden voor Social Media Marketing die je inzet naast je advertenties op Google.

De typen campagnes in Google Ads

Afhankelijk van het doel dat je voor ogen hebt, bepaal je het type campagne waarmee wilt adverteren op Google. Gaat men op Google zoeken naar een voor jou relevante zoekterm, dan verschijnt je advertentie als resultaat in de zoekmachine. Maar die hoeft niet alleen hier zichtbaar te zijn, je kunt de campagne ook weergeven op andere netwerken die aan Google zijn gerelateerd. Dit zijn zoekpartners die samenwerken met Google om advertenties te tonen in hun zoekresultaten. Daarnaast kun je met Display Advertising je campagne nog breder trekken wanneer relevante websitebezoekers op andere online platforms terechtkomen. Ook daar vinden ze dan jouw advertenties. Lees hieronder over de verschillende soorten campagnes die je kunt inzetten als je gaat adverteren op Google.

"Met advertenties helpt Google gebruikers om effectiever te vinden wat ze zoeken. En belangrijker, als bedrijf word je geholpen om effectiever gevonden te worden."

Campagne in het zoeknetwerk

Meer verkeer, sales en aanvragen bereik je met een campagne in het zoeknetwerk. Een treffende tekstadvertentie wordt in de zoekmachine van Google weergegeven en nodigt mensen uit naar je site.

Display campagne

Voor meer naamsbekendheid en herkenning kun je een display campagne opzetten. Wil je adverteren op Google en dit type advertenties gebruiken, dan zijn de kosten relatief laag terwijl je een hoog aantal vertoningen kunt realiseren. Met een display campagne informeer je potentiële klanten over je producten en diensten.

Adverteren op Google

Shopping campagne

Producten die je online verkoopt, kun je etaleren in Google Shopping. Hiervoor zet je een shopping campagne op. Bezoekers vinden hier productinformatie en actuele prijzen, voordat ze doorklikken naar jouw webshop.

Video campagne

Ken je die opvallende video-advertenties die verschijnen voordat je een YouTube-filmpje aanzet? Die maak je met de video campagnes van Google Ads. Als wilt adverteren op Google, kun je met dit type campagnes je bezoekers informeren over je producten en uiteindelijk verkopen realiseren.

App campagne

Heb je met jouw bedrijf een app ontwikkeld, dan wil je dat zoveel mogelijk mensen die downloaden en gebruiken. Door met een app campagne te adverteren op Google, introduceer je de applicatie aan jouw doelgroep, zodat men die kan installeren.

Slimme campagne

Wil je je advertenties automatisch genereren, zodat Google de advertenties optimaal aan je doelgroep weergeeft? Maak dan van de mogelijkheid gebruik om een slimme campagne op te zetten die jouw producten en diensten aan de man brengt.

"Gaat men op Google zoeken naar een voor jou relevante zoekterm, dan verschijnt je advertentie als resultaat in de zoekmachine."

Met een overzicht van de soorten campagnes en de bedrijfsdoelen die je ermee kunt bereiken, richt je in Google een concrete advertentiecampagne in. Wil je weten hoe je stap voor stap een Google Ads campagne opzet? Ontdek ons stappenplan dat jou van begin tot eind uitlegt hoe je kunt adverteren op Google.

Je Google advertenties actief? De volgende stap is analyseren en optimaliseren

Heb je je campagne in Google geactiveerd, dan ben je naar alle waarschijnlijkheid enorm benieuwd naar het aantal kliks en conversies. Het is goed voor te stellen dat je de eerste dagen om het uur hebt gekeken naar de laatste update van de resultaten. Om inzicht te hebben in de resultaten van de Google advertenties en het verkeer naar en op je website, koppel je meteen je Google Ads account aan Google Analytics. Met deze onmisbare tool zie je via welke wegen mensen op je website terechtkomen. Zijn ze op je website gekomen via organische zoekresultaten, door Social Media of heeft het adverteren op Google een gunstige bijdrage geleverd?

In het geval van de laatste, met de resultaten van de Google advertenties naast je kun je de campagnes gaan optimaliseren. Welke campagnes werken het best en zorgen voor de meeste conversies. Ga je schuiven met het budget door meer in te zetten op de succesvolle advertenties? En wat doe je met de campagnes waar de resultaten wat achterblijven. Adverteren op Google is een kunst en het leuke daarvan is dat je je creativiteit erin kwijt kunt. Tegelijk bieden de resultaten een helder inzicht waarop je je keuzes kunt baseren op het moment dat je je Google campagnes gaat optimaliseren. 

 

Adverteren op Google? Schakel de experts van Brandmerck in

Heb jij jouw bedrijfsdoel voor het komend kwartaal uitgewerkt en wil je die realiseren door te adverteren op Google? Wacht niet langer en zet een van de Google Ads campagnes op om jouw doelgroep aan te spreken. Weet je niet waar je moet beginnen? Maak dan vrijblijvend gebruik van de expertise van onze specialisten op het gebied van zoekmachine adverteren. Neem contact met ons op en wij adviseren je graag over de mogelijkheden en kansen die je hebt als je wilt adverteren op Google. Niet alleen dat, we zijn er ook om je te helpen bij de opzet van de campagnes. Vraag naar een van onze SEA-experts en zorg dat jij opvalt met je Google campagne.

google ads uitbesteden specialisten
Brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner logo 2022 brandmerck