De nieuwste Pinterest trends

Pinterest, een sociale mediakanaal vol inspiratie, mooie foto’s, DIY-ideeën en nog veel meer. Oftewel: een plek om geïnspireerd te worden en andere mensen te inspireren. Pinterest maakt de afgelopen tijd een grote verandering door. Steeds meer mensen en bedrijven zien de mogelijkheden en kansen van Pinterest marketing. Ook voor dit platform geldt dat het belangrijk is om met de nieuwste Pinterest trend mee te gaan om zo een hoger bereik te genereren. Dat is tenslotte wat je wilt.

Benieuwd naar de nieuwste Pinterest trends? In deze blog delen we ze graag met je. 

Pinterest trends is beschikbaar

Actualiteit is belangrijk en dat geldt ook voor Pinterest. Als er bepaalde trends zijn op het gebied van mode, interieur of iets anders gaan mensen daar nu eenmaal naar op zoek. Pinterest is dan de perfecte plek om actuele trends te vinden. Sinds kort bestaat er daarom ook echt Pinterest trends. Via deze link kun je dan ontdekken waar mensen naar zoeken in de Verenigde Staten, Canada en het Verenigd Koninkrijk. Nee, helaas staat Nederland er nog niet tussen, maar geef het even wat tijd en hopelijk wordt het lijstje van landen dan groter.

pinterest trends beschikbaar

Je kunt met Pinterest trends een historisch overzicht zien van de populairste zoektermen en onderwerpen in de VS, Canada en het Verenigd Koninkrijk. Dit is van de afgelopen twaalf maanden. Dit is ideaal om te bepalen wanneer mensen op bepaalde onderwerpen zoeken en welke content er populair is. Met die informatie kun jij vervolgens aan de slag gaan met je Pinterest marketingstrategie.

Hoe werkt Pinterest trends?

Om het beste uit Pinterest trends te halen is het belangrijk om te weten hoe het precies werkt. 

  • Om te beginnen open je Pinterest trends via je laptop of mobiel
  • Kies op VS om vervolgens te bepalen wel land je wilt kiezen (Nederland staat er dus nog niet tussen)
  • Vul je zoekterm in de zoekbalk of kies uit de vooraf ingevulde onderwerpen daaronder 

Onder de zoekbalk zie je de populairste trends op Pinterest van deze week. Als je weer verder naar beneden scrolt zie je populaire ideeën van deze week in de meest bezochte categorieën van Pinterest. Dat zijn: mode, eten en drinken, beauty, interieur en reizen. In populaire trends vind je dus zoekopdrachten die in een korte tijd door veel gebruikers worden uitgevoerd. 

"Pinterest is de perfecte plek om actuele trends te vinden"

Elke week worden er door Pinterest nieuwe termen toegevoegd. Dus staat er niet een gewenste zoekterm tussen? Kijk dan een week later weer eens. Op zoek naar meer inspiratie? Naast Pinterest trends is er ook Pinterest 100 om inspiratie op te doen. Je kunt daar een thema kiezen dat je interesse heeft en je kunt je daar gaan verdiepen in opkomende Pinterest-trends van over de hele wereld. Je vindt er 100 populaire zoekopdrachten en 100 mogelijkheden. Zo kun jij van 2021 een inspirerend Pinterest jaar maken. 

Story Pins

Door het succes van bijvoorbeeld Instagram stories, is Pinterest bezig met het ontwikkelen van Story Pins. Je leest het dus goed: bezig met het ontwikkelen van. Het is dus nog niet voor iedereen beschikbaar. In de VS is het wel mogelijk om toegang te vragen voor het gebruiken van Story Pins. Hopelijk komt deze functie ook snel naar Nederland. Voor die tijd kunnen we je wel alvast wat vertellen over Story Pins. Je bent dan in ieder geval op de hoogte van een toekomstige trend en je kunt er daardoor ook snel mee beginnen als het in Nederland beschikbaar is.

Een story Pin is dus in feite een nieuwe manier om ideeën te delen op Pinterest. Ze worden gemaakt met behulp van meerdere pagina’s met tekst, afbeeldingen, video en links, zodat je veel creatiever kunt worden naast de standaard Pins. Een story Pin is in de VS alleen nog beschikbaar voor zakelijke accounts. Wanneer je Pinterest zakelijk wilt gaan inzetten is het sterk aan te raden om je persoonlijke account om te zetten naar een zakelijk account. Dat biedt namelijk veel meer voordelen. Elke pin kan maximaal 20 pagina’s bevatten, waarvan 5 pagina’s het minimum is dat door Pinterest zelf wordt voorgesteld.

Je kunt DIY stories maken, of gedetailleerde recepten. Het doel van de stories is waar het tenslotte om draait bij Pinterest: mensen helpen actie te ondernemen en te inspireren. Wij kijken natuurlijk alvast heel erg uit naar deze nieuwe mooie functie.

"Een story pin is dus in feite een nieuwe manier om ideeën te delen op Pinterest."

Winkelen op Pinterest

Heel veel mensen worden blij van winkelen. Vooral via Social Media raken mensen steeds snelle geïnspireerd en is de drempel om iets aan te schaffen een stuk kleiner. Door Social Media marketing goed in te zetten kun jij dit ook bereiken met je onderneming. Ook via Pinterest is het mogelijk om te winkelen. Zo kun je met productpins op Pinterest producten extra onder de aandacht brengen. 

Deze pins worden verrijkt met metagegevens en zo opgemaakt dat mensen op Pinterest weten dat het te koop is. Zo bevat de pin een producttitel, beschrijving en informatie over de prijs en de beschikbaarheid van het product. Een superleuke en daarmee ook gemoedelijke manier om jouw producten via Pinterest aan te bieden. Veel mensen weten nog niet dat dit ook echt mogelijk is, daarom goed om ernaar te kijken als je een webshop hebt. Wanneer jij voorloopt op de rest doe je daar tenslotte altijd je voordeel mee.

winkelen op pinterest

Het promoten van Pins

Tussen de normale Pins komt er ook wel eens een Pin tevoorschijn die gesponsord is. Dit is een nieuwe – nouja nieuw, het bestaat inmiddels alweer een tijdje – manier van Pinterest om geld te verdienen. Op 4 april 2019 startte Pinterest in Nederland met de mogelijkheid om Pins te promoten. Een hele mooie kans om een bepaald product, een blog of een dienst extra onder de aandacht te brengen bij de Pinterest gebruikers. Het advertentiesysteem is nog niet zo uitgebreid als bijvoorbeeld Facebook, maar er is alsnog veel mogelijk.

"Een groot voordeel van het adverteren op Pinterest is dat de kosten nog relatief laag zijn."

Zo kun je een marketingdoel kiezen. De opties daarin zijn: je bekendheid vergroten, overwegingen beïnvloeden of je omzet verhogen. Naast normale Pins kun je ook kiezen voor gesponsorde video Pins, app-Pins of carrousels. Als je de gesponsorde pin hebt gecreëerd kun je vervolgens je targeting instellen. Je kunt dan kiezen uit verschillende doelgroepen, zoals klantlijsten, bezoekers aan je site (retargeting), mensen die eerder betrokken waren bij je Pins of vergelijkbare doelgroepen (act-a-like targeting).

Een groot voordeel van het adverteren op Pinterest (lees eens onze handige stappenplan) is dat de kosten nog relatief laag zijn. Het is nog niet heel lang actief en er wordt ook nog niet zoveel gebruik van gemaakt als bijvoorbeeld Facebook adverteren. Het kan dus nu een interessante kans zijn om ernaar te kijken of adverteren via Pinterest iets is voor jou en jouw onderneming.

Speel in op trends

Het inspelen op trends lijkt soms wat te voor de hand liggend, maar toch durven veel mensen niet de eerste stap te zetten, omdat het nieuw is. Zonde, want door juist als één van de eerste te zijn binnen een trend kun je daar vaak wel de vruchten van plukken. Daarom is het ook belangrijk om op de hoogte te zijn van trends. In deze blog heb je bijvoorbeeld gelezen over trends van Pinterest die in Nederland nog niet zijn uitgerold, maar wel in de VS. Je zou nu bijvoorbeeld al na kunnen denken over of het interessant is voor jou en om dit alvast wat vorm te geven. 

Door niet achter te blijven, maar juist voor te lopen kun je daar veel voordelen van ervaren. Wil je graag sparren met één van onze Pinterest specialisten? Neem dan contact met ons op.

Nieuwsbrief

Deel deze update

brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner