Ontdek de nieuwste Pinterest trends

Pinterest, een sociale mediakanaal vol inspiratie, mooie foto’s, Do It Yourself-ideeën en nog veel meer. Oftewel: een plek om geïnspireerd te raken en andere mensen te inspireren. Pinterest maakt de afgelopen tijd een grote verandering door. Steeds meer mensen en bedrijven zien de mogelijkheden en kansen voor Pinterest marketing. Ook voor dit platform geldt dat het belangrijk is om met de nieuwste Pinterest trends mee te gaan om zo een hoger bereik te genereren. Dat is tenslotte wat je wilt.

Benieuwd naar de nieuwste Pinterest trends? In deze blog delen we ze graag met je. Ontdek gauw hoe je Pinterest zakelijk kunt inzetten en hoe je op een verrassende manier nieuwe klanten bereikt en conversies genereert.

Actualiteit is belangrijk en dat geldt ook voor Pinterest. Als er bepaalde trends zijn op het gebied van mode of interieur, dan gaan mensen daar naar op zoek. Pinterest is dan de perfecte plek om actuele trends te vinden. Sinds kort bestaat er daarom een nieuwe functie genaamd Pinterest Trends. Hier kun je ontdekken waar Amerikaanse, Canadese en Engelse mensen naar zoeken. Nee, helaas is de functie nog niet uitgerold in Nederland. Maar geef het even tijd en hopelijk kun je snel vanuit je Nederlandse account de meest populaire zoektermen ontdekken met Pinterest Trends.

pinterest trends beschikbaar

Je kunt met Pinterest Trends een overzicht zien van de populairste zoektermen en onderwerpen in Amerika, Canada en het Verenigd Koninkrijk. Je kunt tot twaalf maanden terugkijken. Het is een ideale manier om te bepalen wanneer mensen op bepaalde onderwerpen zoeken en welke content er populair is. Met die informatie kun jij vervolgens aan de slag gaan om je Pinterest marketing te optimaliseren.

Hoe werkt de functie Pinterest Trends?

Om het beste uit Pinterest Trends te halen is het belangrijk om te weten hoe het precies werkt. 

  1. Om te beginnen open je Pinterest Trends via je laptop of mobiel
  2. Klik op VS om vervolgens te bepalen welk land je wilt kiezen (Nederland staat er dus nog niet tussen)
  3. Vul je zoekterm in in de zoekbalk of kies uit de vooraf ingevulde onderwerpen die eronder verschijnen 

Onder de zoekbalk zie je de populairste trends op Pinterest in de afgelopen week. Scrol je verder naar beneden, dan zie je populaire ideeën van deze week in de meest bezochte categorieën van Pinterest. Dat zijn: mode, eten en drinken, beauty, interieur en reizen. Onder populaire trends vind je dus zoekopdrachten die in een korte tijd door veel gebruikers worden uitgevoerd. 

"Pinterest is de perfecte plek om actuele trends te vinden"

Elke week worden er door Pinterest nieuwe termen toegevoegd. Dus staat de gewenste zoekterm er niet tussen, kijk een week later dan nog eens. Op zoek naar meer inspiratie? Naast Pinterest Trends is er ook Pinterest 100 om inspiratie op te doen. Hier kun je een thema kiezen dat je interesse heeft en verdiep je je in opkomende Pinterest trends van over de hele wereld. Je vindt er 100 populaire zoekopdrachten en 100 mogelijkheden. Zo kun jij van 2022 een inspirerend Pinterest jaar maken. 

Een andere Pinterest trend: Story Pins

In navolging van het succes van Instagram stories is Pinterest bezig geweest met het ontwikkelen van een nieuwe Pinterest trend, namelijk Story Pins. We hebben er in Nederland even op moeten wachten, maar inmiddels is deze functie ook bij ons beschikbaar.

Een story Pin is in feite een nieuwe manier om ideeën te delen op Pinterest. Je kunt meer pagina’s met tekst, afbeeldingen, video en links maken, zodat je nog meer creativiteit kwijt kunt in je Pinterest marketing. 

 

Wanneer je deze Pinterest trends zakelijk wilt inzetten, is het sterk aan te raden om je persoonlijke account om te zetten naar een zakelijk account. Dat biedt namelijk veel meer voordelen. Elke pin kan maximaal 20 pagina’s bevatten met 5 pagina’s als minimum wat door Pinterest wordt voorgesteld.

Je kunt DIY stories of gedetailleerde recepten maken. Met het instellen van Story Pins wil Pinterest je helpen jouw marketingdoel te bereiken:: mensen inspireren en aanzetten tot actie.

"Een story pin is dus in feite een nieuwe manier om ideeën te delen op Pinterest."

Winkelen op Pinterest

Via Social Media raken mensen steeds sneller geïnspireerd en is de drempel om een aankoop te doen een stuk lager. Door Social Media marketing goed in te zetten kun jij het aantal conversies verhogen. Winkelen via Pinterest is een van de populaire Pinterest trends die je niet aan je voorbij wilt laten gaan. Met productpins op Pinterest kun je je producten eenvoudig extra onder de aandacht brengen. 

De pins worden verrijkt met metagegevens en zijn zo opgemaakt dat mensen op Pinterest weten wat er te koop is. Zo bevat de pin een producttitel, beschrijving en informatie over de prijs en de beschikbaarheid van het product.

winkelen op pinterest

Een superleuke en daarmee ook gemoedelijke manier om jouw producten via Pinterest aan te bieden. Veel mensen weten nog niet dat deze Pinterest trend echt mogelijk is, daarom is het goed om ernaar te kijken als je een webshop hebt. Wanneer jij voorloopt op de rest doe je daar tenslotte altijd je voordeel mee in je Pinterest marketing

Het promoten van Pins

Tussen de normale Pins komt ook wel eens een Pin tevoorschijn die gesponsord is. Dit is een nieuwe – nou ja nieuw, het bestaat inmiddels alweer een tijdje – Pinterest trend om geld te verdienen. Op 4 april 2019 startte Pinterest in Nederland met de mogelijkheid om Pins te promoten. Een hele mooie kans om een bepaald product, een blog of een dienst extra onder de aandacht te brengen bij de Pinterest gebruikers. Het advertentiesysteem is nog niet zo uitgebreid als bijvoorbeeld Facebook, maar er is alsnog veel mogelijk.

"Een groot voordeel van het adverteren op Pinterest is dat de kosten nog relatief laag zijn."

Zo kun je een marketingdoel kiezen: je bekendheid vergroten, overwegingen beïnvloeden of je omzet verhogen. Naast normale Pins kun je ook kiezen voor gesponsorde video Pins, app-Pins of carrousels. Als je de gesponsorde pin hebt gecreëerd kun je vervolgens je targeting instellen. Je kunt dan kiezen uit verschillende doelgroepen, zoals klantlijsten, bezoekers aan je site (retargeting), mensen die eerder betrokken waren bij je Pins of vergelijkbare doelgroepen (act-a-like targeting).

Een groot voordeel van deze Pinterest trend waarmee je kunt adverteren (lees ook eens onze handige stappenplan) is dat de kosten nog relatief laag zijn. Het is nog niet heel lang actief en er wordt ook nog niet zoveel gebruik van gemaakt in vergelijking met Facebook adverteren. Het kan dus een interessante kans zijn om te kijken of adverteren via Pinterest marketing iets is voor jou en je onderneming.

Speel samen met Brandmerck in op de Pinterest trends

Het inspelen op Pinterest trends lijkt soms wat voor de hand liggend, maar toch durven veel mensen die eerste stap niet te zetten. Zonde, want door juist als een van de eersten te zijn die de trend aangaat, pluk je daar vaak de vruchten van . Daarom is het ook belangrijk om op de hoogte te zijn van trends. Overweeg of het interessant is voor jou en kijk wat je kunt doen om vorm te geven aan de nieuwste Pinterest trends. 

Door niet achter te blijven, maar juist voor te lopen, ga je veel voordelen ervaren. Wil je graag sparren met een van onze Pinterest specialisten? Neem dan contact met ons op, zodat jij effectief kunt investeren in Pinterest marketing.

brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner