6 redenen waarom je zou moeten verkopen via Bol.com

In Nederland en België is Bol.com het grootste E-commerce platform waar iedereen met een eigen KVK nummer zijn of haar producten kan aanbieden. Voor webshop eigenaren levert dit daarom ook genoeg extra kansen op om jouw verkoop extra te stimuleren. Want op drukke dagen, zoals Black Friday worden er maar liefst 25 producten per seconde besteld. Iets waarmee je met je eigen webshop bij lange na niet in de buurt kunt komen. Het platform is daarom razend populair en biedt hiermee ook genoeg kansen voor jouw bedrijf. Wij hebben voor jou 6 redenen waarom je zou moeten verkopen via Bol.com en waarom het interessant voor jou is.

Reden 1: Enorm bereik

Er is een reden waarom Bol.com op bijvoorbeeld Black Friday 25 producten per seconde verkoopt. Ze hebben een enorm bereik. Het is de grootste webwinkel van Nederland en vrijwel iedereen die je op straat zal vragen heeft er wel eens een product gekocht. Daarnaast begint ook ruim 30% zijn zoektocht naar een nieuw product via Bol.com. Mocht je jouw SEO en SEA al goed hebben afgestemd, dan zal je altijd nog een percentage van jouw doelgroep niet bereiken doordat ze simpelweg hun zoektocht ergens anders starten dan via Google.

enorm bereik op bol.com

Reden 2: Marketing

Er is een reden waarom een groot deel al zijn zoektocht via Bol.com start. Hun marketing is tot in de puntjes geregeld en voor veel zoekopdrachten zowel organisch als betaald zie je binnen Google wel een resultaat van Bol.com verschijnen. Daarnaast hebben we hierin hun offline uitingen, commercials op tv of social posts nog niet eens besproken. Hier kun je als ondernemer dus ook optimaal van profiteren wanneer je besluit om je aanbod aan te bieden via Bol. Ook een zeer interessante reden dus om te beginnen met verkopen via Bol.com als je graag producten wilt verkopen.

"Ruim 30% begint zijn zoektocht naar een nieuw product via Bol.com."

Houdt hierin wel rekening mee dat niet er een alle producten geschikt zijn. Als verkoper is het namelijk verplicht dat je producten binnen de categorieën van Bol passen. Het overgrote gedeelte is geschikte om te verkopen, de volgende zijn daarin uitgesloten;

  • Abonnementen
  • Echt Bont
  • Cadeauartikelen
  • Producten die kunnen exploderen
  • Houdbare en gepersonaliseerde producten
  • Illegale kopieën
  • Exotisch leer en namaak
  • Downloadbare licentiecodes voor digitale producten.

Reden 3: No cure, no pay

Een van de allergrootste voordelen wat ons betreft is dat je kosteloos je producten kunt aanbieden. Dit voor een enkel product, maar ook wanneer je honderden producten wilt aanbieden. Het plaatsen is geheel gratis en je betaalt pas wanneer je ook daadwerkelijk wat verkocht hebt. Dit bedrag ook wel een bemiddelingsbijdrage genoemd is onderverdeeld in een vast bedrag. Veelal tussen de één en drie euro en er wordt nog een percentage ingehouden van de verkoopprijs. Veelal varieert dit tussen de 10%-15% . Elektrisch gereedschap valt hierin bijvoorbeeld aanzienlijk lager uit. Terwijl Sieraden daarin tegen een percentage van boven de 20% heeft.

no cure no pay

Reden 4: Je hebt geen webshop nodig

Bol.com is eenvoudig en voor iedereen ingericht. Je kunt er starten als beginnend ondernemer zonder webshop. Hierin kun je de voorraad bij houden binnen jouw eigen backend van Bol. De enige vereisten die Bol.com van je vraagt is om je in te schrijven bij de KVK. Verder moet je beschikken over EAN of ISBN codes van jouw producten en de beloftes die Bol.com van jou vraagt nakomen. Voor ondernemers met een bestaande webshop zijn er diverse tools, zoals Channable die je kunt koppelen en op deze wijze jouw producten kan doorsturen.

"Een van de allergrootste voordelen wat ons betreft is dat je kosteloos je producten kunt aanbieden."

online groeien via bol.com

Reden 5: Je kunt nog sneller groeien

Doordat je gaat starten op een extra platform vergroot jij je verkoopkanalen en verspreidt je jouw risico. Sommige webshop zijn erg afhankelijk van bijvoorbeeld hun Google Ads campagnes of topposities op bepaalde zoekwoorden, mocht er door een Google update of om wat voor reden ook jouw advertenties worden afgekeurd, dan zal er een gedeelte van je omzet worden ingeleverd. Niet wenselijk, maar je beseft hierdoor soms wel hoe afhankelijk je bent van Google. Mocht je hierin ook uitbreiden naar Bol.com dan zal niet direct je omzet van de één op de andere dag instorten.

Dit zijn uiteraard wel Doom scenario’s maar wel goed om in je achterhoofd te hebben. Daarnaast biedt het aanboren van een extra kanaal ook de mogelijkheid om ook hier nog te excelleren. Profiteren van Google Ads, SEO, Social en ook nog Bol.com zorgt ervoor dat je omzet hierin verder stijgt, waardoor je vervolg stappen kunt gaan maken. Overigens geldt dit natuurlijk ook voor Amazon.

Reden 6: Klantenbinding

Er zijn niet alleen voordelen aan Bol.com. Eén van de nadelen is dat je beperkte inzichten hebt in de klantdata en niet kan inzetten voor bijvoorbeeld retargeting of mee kunt nemen in je maandelijkse mailing. Wat je wel kan doen is bijvoorbeeld met iedere bestelling een flyer met een bedankje en een kortingscode voor een volgende bestelling mee geven voor binnen jouw webshop. Hierdoor kun je toch nog laten zien dat ze het product bij jou hebben gekocht en niet alleen bij Bol.com.

"Bol.com is eenvoudig en voor iedereen ingericht."

Tips om zelf te verkopen via Bol.com?

Ben je overtuigd om te starten met Bol en dit tot een succes te laten worden? Ben je al aan de slag met Bol, maar heeft dit nog niet het gewenste resultaat of wil je dit op gaan zetten maar je weet niet hoe? Laat het gerust weten en wij helpen je graag verder.

Nieuwsbrief

Deel deze update

brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner