De IOS 14-update impact op Facebook Ads

Tjonge, we dachten het nieuwe jaar vol goede moed te beginnen. En hoewel dat natuurlijk nog steeds zo is en we nog altijd alles op alles zetten om van 2021 een topjaar te gaan maken, zit er een kleine kink in de kabel. Apple kwam met een nieuwe update, waarbij ze de privacyvoorwaarden voor hun gebruikers verscherpten. Wat betekent dit? Mensen die de nieuwe update IOS 14 hebben geïnstalleerd, moeten nu expliciet toestemming aan Apple geven om via apps hun data te gebruiken. Dit heet de ‘App Tracking Transparency framework’ (ATT).

Je kunt begrijpen dat weinig mensen toestemming zullen geven om gevolgd te worden, waardoor vervolgens de resultaten vanuit de apps niet volledig kunnen worden gemeten. Dit heeft grote invloed voor kleine ondernemers die via Facebook-campagnes adverteren.

Waar Apple aan de ene kant van de linie opkomt voor haar gebruikers, neemt Facebook het op voor de kleine ondernemers die via Facebook-advertenties een groot deel van hun klantenkring bereiken. Voor beide partijen valt wat te zeggen en we zullen je de details van de clash tussen deze giganten besparen. Want liever wil jij weten wat de gevolgen zijn voor jouw Facebook-campagnes en welke stappen jij moet nemen binnen jouw Facebook marketing.

Tot op heden was het altijd mogelijk om mensen opnieuw te benaderen met je advertentie door retargeting te gebruiken. Mensen die op jouw advertentie hadden geklikt zonder een conversie te verrichten, konden in het systeem worden opgeslagen om later opnieuw de advertentie tegen te komen. Daarvoor waren de datagegevens van de gebruiker nodig die nu met expliciete toestemming vrijgegeven moeten worden. Doordat naar verwachting de meeste Apple-gebruikers geen toestemming zullen geven, valt een groot deel van de mensen weg die via retargeting gevolgd kan worden.

gevolgen ios 14-update facebook ads

Doordat het gedrag van de meeste Apple-gebruikers niet meer gevolgd kan worden, zullen conversies via Facebook-advertenties niet meer correct geteld worden. Voor ondernemers worden de resultaten dus niet goed gemeten en hebben zij een minder helder beeld van waar hun investering toe leidt. Bovendien wordt het voor Facebook veel moeilijker om te optimaliseren en campagnes dus op hun best weer te geven.

"Mensen die de nieuwe update IOS 14 hebben geïnstalleerd, moeten nu expliciet toestemming aan Apple geven om via apps hun data te gebruiken."

Facebook gaf voorheen een aantal pixelgebeurtenissen vrij die je kon gebruiken om bepaalde conversies op je website te volgen. Naast de standaardgebeurtenissen was het ook mogelijk conversies handmatig toe te voegen door een URL in te voeren. In wezen kon je een onbeperkt aantal gebeurtenissen aanmaken die je in staat stelden om zo concreet mogelijk te weten te komen welke activiteiten op je site plaatsvonden en die Facebook hielpen om jouw campagne te optimaliseren. Als gevolg van de IOS 14-update heeft Facebook het aantal pixelgebeurtenissen beperkt tot 8 en kiest van de beschikbare gebeurtenissen de meest geschikte uit. Daardoor moet je bepalen welke activiteiten op jouw site het belangrijkste zijn om bij te houden.

Welke stappen moet je nemen?

Om het probleem zo goed mogelijk op te lossen en ervoor te zorgen dat de resultaten van de campagnes volledig meetbaar blijven, vraagt Facebook de adverteerder een aantal stappen te ondernemen.

Domeinverificatie

Ten eerste word je als adverteerder verplicht om je webdomein te verifiëren, zodat Facebook zeker weet dat mensen naar jouw site worden geleid. Dit doe je door naar de Bedrijfsinstellingen in je bedrijfsmanager (1) te gaan, van daaruit op Merkveiligheid (2) te klikken en dan naar Domeinen (3) te gaan. Als je op Toevoegen (4) klikt, verschijnt een pop-up, waar je je domein kunt invoeren en kunt toevoegen (5).

domeinverificatie facebook ios 14 update
Klik op de afbeelding om het te vergroten.

Heb je dat gedaan, dan zijn er drie manieren om de verificatie te voltooien. De eerste optie is de meest geschikte en de laatstgenoemde optie vraagt de meeste tijd:

Meta-tag verificatie:

  1. Voeg de meta-tag die Facebook in het dikgedrukt weergeeft toe aan de <head> sectie van je website.
  2. Bevestig vervolgens dat de meta-tag op je website staat door je website te bezoeken en controleer of de meta-tage in je <head> sectie van je website staat.
  3. Staat alles goed? Klik op ‘Verifiëren’ in Facebook.

HTML-bestand:

  1. Download de HTML verification-file die je terugvindt binnen Facebook
  2. Upload dit bestand naar de rootmap van je website
  3. Bevestig dat je dit bestand hebt geupload door naar de link te gaan die Facebook weergeeft in het overzicht
  4. Klik op ‘Verifiëren’ in Facebook.

DNS TXT record:

  1. Meld je aan bij uw domeinprovider en ga naar het gedeelte met DNS-records.
  2. Voeg het TXT-record vanuit Facebook toe aan je DNS-configuratie
  3. Voeg @ toe in het hostveld (als dit is vereist door jouw domeinhost)
  4. Wacht tot de wijzigingen in je DNS-configuratie zijn uitgerold naar de domeinservers van je website (dit kan tot 72 uur in beslag nemen) en klik vervolgens op ‘Verifiëren’ in Facebook.

Als je een van deze manieren hebt gebruikt en de stappen hebt doorlopen, dan zie je achter je domeinnaam een groen bolletje en wanneer je daar met je muis op staat, staat er Status: Verified, ofwel het is gelukt!

"Doordat het gedrag van de meeste Apple-gebruikers niet meer gevolgd kan worden, zullen conversies via Facebook-advertenties niet meer correct geteld worden."

Conversion API

Facebook kan niet meer onbeperkt via de Facebookpixel de activiteiten op jouw website volgen en meten. Daarom kun je nu de Conversions API instellen, waarmee Facebook dit via de server weer mogelijk stelt. De gebeurtenissen die nog wel via de pixel binnenkomen, worden afgestemd met de gebeurtenissen via Conversions API en daardoor zal eenzelfde gebeurtenis niet dubbel geteld worden. De Converions API zul je zelf in moeten stellen en daarvoor neem je de volgende stappen:

  1. Ga in je bedrijfsmanager naar Gebeurtenisbeheer en klik op instellingen. Scroll vervolgens door de pagina tot je bij Handmatig instellen komt en klik op Toegangstoken maken.
  2. Volg de stappen totdat je bij Toegangstoken genereren Klik daar op en kopieer de token die je krijgt.
  3. In de volgende stap kun je bepalen of je de instructies zelf leest en uitvoert of dat je die uitbesteed aan je websitebouwer.

Voor de implementatie van de Conversions API heb je de volgende gegevens nodig:

Heb je bovenstaande stappen uitgevoerd, dan kun je in het gebeurtenisbeheer de verbinding met het Conversions API verifiëren.

update en hulp facebook

Zucht...

Het heeft even voeten in de aarde en het vraagt de nodige tijd, maar dan is het wel mogelijk om ondanks de gevolgen van de IOS 14-update jouw Facebook-campagnes met kwaliteit door te laten lopen. Loop je vast in wat je moet doen of heb je vragen over de update en de gevolgen, schroom dan niet en stuur ons een bericht.

brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner