Wellicht heb je het al voorbij zien komen op Instagram: de nieuwe functie Instagram gids. Instagram is de laatste tijd veel bezig met het lanceren van nieuwe functies en het uitvoeren van updates. Zo kunnen Instagrammers bijvoorbeeld ook gebruik maken van Reels. Een nieuwe functie die lijkt op het maken van TikTok filmpjes. Tevens is de lay-out van Instagram ook helemaal veranderd en staan functies op andere plekken. Voor heel veel mensen was dit erg wennen, maar Instagram blijft doorgaan met vernieuwen. Sinds 17 november 2020 is er dus een nieuwe functie, genaamd Instagram guides. Alleen wat zijn Instagram gidsen en wat kun je er mee?
In deze blog leggen we je uit hoe Instagram gidsen werkt en hoe je tevens meer volgers creëert door gebruik te maken van Instagram Gids. Meer weten over Instagram marketing? Klik dan hier.
Inhoudsopgave
Wat is Instagram Gids?
Instagram had gezegd dat ze hun gebruikers een manier wilde bieden om ‘gemakkelijker aanbevelingen, tips en andere inhoud te ontdekken’ van hun favoriete makers, publieke figuren, organisaties en uitgevers. De Instagram Gids is een verzameling van producten of berichten die je kunt vastzetten in een mapje.
"Instagram Gids is een verzameling van producten of berichten die je kunt vastzetten in een mapje."
Een gids dus. Dit is tevens een speciale pagina op je Instagram-account. Met Instagram guides kun je berichten van jezelf, maar ook van andere gebruikers met elkaar bundelen. Dit kan een gids zijn over allerlei verschillende onderwerpen. Op deze manier kun je één bepaald onderwerp goed naar voren laten komen. Tevreden over je gids? Deel deze dan en je zult een nieuw tabblad zien binnen je gebruikersprofiel dat het uiterlijk heeft van een gids.
Waar vind je Instagram Guides?
Instagram Gids verschijnt als nieuw tabblad binnen je profiel wanneer jij voor het eerst een gids hebt gemaakt. De gids wordt aangegeven met een boekpictogram, dat dus lijkt op dat van een gids. Het gidspictogram staat ook tussen de andere pictogrammen, zoals berichten, Reels, IGTV en gelabelde foto’s. Als je nog geen gids hebt gemaakt staat dit pictogram en dus ook nog niet tussen. Geen paniek. Je kunt dan eerst een gids maken via het + binnen je profiel. Via het + kun je bijvoorbeeld ook een bericht, verhaal, hoogtepunt, reel, IGTV-video en dus ook een gids maken.
Hoe werkt Instagram gids?
Aan de titel herken je meteen waar een gids over gaat. Dit is ook de kracht voor het maken van een Instagram gids. Als je de gids vervolgens opent zie je berichten en/of video’s van de maker van de gids of van een andere gebruiker. Als je op een post klikt kom je vervolgens bij het originele Instagram-bericht terecht. Vanuit het bericht kun je vervolgens doorklikken nat het profiel van diegene. Je kunt een gids ook delen in je stories door op het vliegtuig icoontje te klikken. Als je op de ‘drie puntjes’ klikt krijg je ook de optie om de link van je gids te delen of door te sturen via WhatsApp. Er zijn dus allerlei mogelijkheden voor het maken van een Instagram guide en deze optie is daarom geschikt voor verschillende branches.
"Aan de titel herken je meteen waar een gids over gaat. Dit is ook de kracht voor het maken van een Instagram gids."
Zelf een Instagram Gids maken? Zo doe je dat
Omdat de functie nieuw is kan het spannend zijn om voor het eerst een Instagram Gids te maken. Alleen dat hoeft niet. Het is namelijk erg gemakkelijk. Aan de hand van het plusje kun je dus een gids gaan maken. Als je de optie ‘gids’ hebt aangeklikt krijg je drie verschillende opties die aangeven op welke manier je een gids kunt maken. Die drie opties zijn als volgt:
Plaatsen
Als je kiest voor de optie plaatsen dan geef je de mogelijkheid om je bericht te gebruiken op basis van plaatsen. Je kunt ook kiezen voor je eigen berichten of je opgeslagen berichten en die gebruiken in je gids.
Producten
Wanneer je kiest voor producten dan krijg je een lijst met bedrijven. Door gebruik te maken van de zoekoptie vind ook je favoriete ondernemer(s). Als je klikt op een bedrijf dan krijg je de producten te zien en deze kun je aanbevelen door ze in een gids te verwerken.
Berichten
Tot slot kun je ook nog kiezen voor de optie berichten. Hierbij krijg jij je eigen bericht te zien vanuit je feed. Ook hierbij kun je opgeslagen berichten van andere gebruikers selecteren om een gids mee te maken. Superleuk om te doen! Als je een bericht hebt geselecteerd die jij in een gids wilt verwerken, klik je op volgende. Direct daarna is je gids ook meteen zichtbaar. Je geeft de gids vervolgens een pakkende titel. Ook kun je elk toegevoegd bericht een titel geven plus een bijschrift als extra optie.
Bovenstaande stappen gevolgd? Dan ben jij helemaal klaar om jouw eerste eigen Instagram Gids toe te voegen aan je profiel. Moeilijker is het niet!
"Als je een gids maakt over een bepaald onderwerp en je wilt meer volgers, dan is onze tip om berichten van andere Instagram-gebruikers te gebruiken."
Meer volgers met Instagram Gidsen
Naast dat je met een Instagram Gids berichten van jezelf kunt gebruiken is het ook mogelijk om die van andere gebruikers toe te voegen. Precies daar liggen de mogelijkheden en kansen. Als je een gids maakt over een bepaald onderwerp en je wilt meer volgers, dan is onze tip om berichten van andere Instagram-gebruikers te gebruiken. Als je dit namelijk doet krijgt degene van het originele bericht een seintje via met meldingsvenster. De kans is dan groot dat de getagde gebruiker de gids gaat delen in zijn of haar story. Jouw gids wordt dan gedeeld in de story van een ander. Het voordeel? Jij wordt meer gezien door andere Instagram-gebruikers.
Op deze manier komen niet volgers op je profiel en kunnen ze vervolgens wel een volger worden.
Bron: Reisplaatje.