Spacer

Google rolt regelmatig nieuwe updates uit binnen Google Ads (voorheen Google AdWords). Dit doen ze om de adverteerders naar betere resultaten te leiden en de gebruikers van Google het meest aansprekende zoekresultaat te laten zien. Nieuwe updates brengt vaak nieuwe mogelijkheden met zich mee. Waar wij als Brandmerck erg blij van worden is de nieuwe vorm van adverteren. Één van de belangrijkste updates van 2019 tot nu toe is ongetwijfeld de nieuwe responsive search ads.

Sneller naar de perfecte advertentie

Google heeft er met deze update namelijk voor gezorgd dat gebruikers van Google Ads (de adverteerders) sneller tot de perfecte advertentie komen. In een eerder stadium was dit nog een lang en moeizaam proces door de vele A/B testen die uitgevoerd moesten worden. Voorheen werden advertenties namelijk samengesteld met 3 koppen en 2 beschrijvingen. Om te bepalen welke dan het beste presteerde was het dan nodig om meerdere advertenties te maken. Dat hoeft nu niet meer.

“Aan de hand van de opgegeven koppen en beschrijvingen worden combinatie getest welke het meest relevant en waardevol zijn voor de gebruiker”

Wat zijn responsive search ads?

Met responsieve zoekadvertenties kunnen er maximaal 15 koppen en 4 beschrijvingen worden toegevoegd door de adverteerder. Deze worden vervolgens op 43.680 verschillende manieren uitgerold in de zoekmachine van Google waardoor de testmogelijkheden oneindig zijn geworden. En nee, uiteraard hoef je deze niet allemaal zelf te testen! 😉  Aan de hand van de opgegeven koppen en beschrijvingen worden combinaties getest welke het meest relevant en waardevol zijn voor de gebruiker. Dit gaat vanuit machine learning.

responsieve zoekadvertenties google

Uitstekende advertentiekwaliteit

Hoef je dan als adverteerder helemaal zelf niets meer te doen? Jazeker wel, creatieve input is nodig. Zelf ben je verantwoordelijk voor de koppen en beschrijvingen die getoond worden. Wat hierbij belangrijk is dat je de koppen & beschrijvingen zo uitgebreid en gevarieerd mogelijk invult. Mocht je twijfelen over de kwaliteit van je advertentie dan is daar altijd Google die je kan helpen. Zij hebben namelijk een aantal indicatoren opgesteld waarop ze jou responsieve zoekadvertentie namelijk beoordelen. Mocht je vinkjes zien achter alle onderstaande criteria dan krijg je een uitstekend als beoordeling.

uitstekende advertentiekwaliteit

Zijn de resultaten van responsive search ads ook beter dan standaard tekstadvertenties?

Niet altijd, dit is volledig afhankelijk hoe de advertenties worden opgezet. De verwachting van Google is dat de verbetering zo rond de 5 á 15 procent hogere klikfrequentie heeft in vergelijking met standaard tekstadvertenties. Of dit overal het geval is, nee dit is niet altijd het geval.

Uit de tests welke wij voor onze opdrachtgevers hebben gedraaid zien wij namelijk grote verschillen. In veel gevallen zien wij positieve resultaten. Het komt echter ook voor dat deze advertenties minder scoren. Waar dit aan ligt? Dit kan van veel factoren afhangen. Bij een branche die veel concurrentie heeft zal het lastiger zijn om een grote stijging te bewerkstelligen.

Of het ook daadwerkelijk werkt bij jouw organisatie? Daar kom je op maar één manier achter, door het toe te passen en te vergelijken. Om betere resultaten te behalen binnen Google Ads is het van belang om te blijven testen. Responsive search ads zijn hierin geen uitzondering. Hoe kan ik dit testen?

advertenties testen en vergelijken

Stappen om responsive search ads te testen

  • Stap 1: Stel de advertentie zo uitgebreid en creatief mogelijk op.
  • Stap 2: Zorg ervoor dat alle mogelijke velden zijn ingevuld.
  • Stap 3: Laat de responsive search ad vervolgens draaien naast je huidige best presterende advertentie.
  • Stap 4: Mocht je genoeg data hebben opgebouwd, ga dan vergelijken.

Koppen en beschrijvingen vastpinnen

koppelingen en beschrijvingen vastpinnen

Wil je binnen de advertentie graag dat bepaalde uitingen altijd naar voren komen? Dit kan je doen door koppen en/of beschrijvingen vast te pinnen op een vaste positie. Hierin is het wel belangrijk dat je bewust bent van het feit dat kop 3 en beschrijving 2 niet altijd worden getoond.

Dit doe je door op het speldpictogram aan de rechterkant te klikken waar je vervolgens de desbetreffende beschrijving of kop vast kunt zetten op een bepaalde positie. Probeer het vastpinnen wel zoveel mogelijk te voorkomen. Het doel van responsive search ads is namelijk om zoveel mogelijk variaties te testen.

Wil je binnen de advertentie graag dat bepaalde uitingen altijd naar voren komen? Dit kan je doen door koppen en/of beschrijvingen vast te pinnen op een vaste positie. Hierin is het wel belangrijk dat je bewust bent van het feit dat kop 3 en beschrijving 2 niet altijd worden getoond.

Dit doe je door op het speldpictogram aan de rechterkant te klikken waar je vervolgens de desbetreffende beschrijving of kop vast kunt zetten op een bepaalde positie. Probeer het vastpinnen wel zoveel mogelijk te voorkomen. Het doel van responsive search ads is namelijk om zoveel mogelijk variaties te testen.

koppelingen en beschrijvingen vastpinnen

“De verwachting van Google is dat de verbetering van responsive search ads zo rond de 5 á 15 procent hogere klikfrequentie heeft in vergelijking met standaard tekstadvertenties”

Waar kan ik de responsive search ads vinden binnen Google Ads?

Op dit moment zit de responsive search ads nog in de béta versie. Dat betekent dat je het kunt gebruiken, maar nog volop in ontwikkeling is. Wil je hier alvast gebruik van maken dan kun je deze vinden op dezelfde plek als waar je ook normale tekstadvertenties toevoegt. Binnen de desbetreffende advertentiegroep kun je namelijk een advertentie toevoegen door op het + teken te klikken. Vervolgens staat onder tekstadvertentie de mogelijkheid om een responsieve zoekadvertentie (responsive search ad) toe te voegen.

Voor het gemak hebben we hier een screenshot van gemaakt. Kom je er niet uit? Vraag ons gerust.

Responsive search ads in Google ads

Aan de slag!

Schroom dus niet langer om aan de slag te gaan met responsive search ads. Blijf niet achter ten opzichte van de concurrenten, maar wees ze misschien wel een stap voor. Testen, testen, testen en beoordeel de resultaten per advertentiegroep. Mocht je toch moeite hebben met Google Ads of de nieuwste vorm van adverteren? We helpen je graag. Wij hebben al honderden responsive search ads gemaakt waardoor het voor ons geen geheimen kent.


footer Brandmerck online marketing
Daag ons uit!

Daag ons uit!

Vul hieronder je gegevens in en wij beantwoorden direct je vraag of nemen geheel vrijblijvend contact met je op!