Spacer

De ontwikkelingen van Voice Search en SEO

Je ziet tegenwoordig veel mensen tegen hun mobiel praten. Tijdens de Olympische spelen zag je dit fenomeen voor het eerst opduiken. Niet alleen spraakberichten via WhatsApp maar ook verzoeken aan Siri (Apple) en Google Voice Search (Android) wordt voor veel mensen steeds normaler. Eenvoudig gezegd, praten is een stuk makkelijker en efficiënter dan typen. Dit is een trend die zich waarschijnlijk verder zal doorzetten. Het is belangrijk om hier met de marketing strategie op in te spelen en dan met name: zoekmachine optimalisatie.

Mobile First ontwikkelingen

Deze ontwikkeling gaat hand in hand met de ‘mobile first’ ontwikkeling. Dit is de ontwikkeling dat er meer gezocht wordt via de smartphone dan de desktop. Uit analyses blijkt dat er meer en meer met de mobiele telefoon wordt gedaan. Het is zelfs in veel gevallen zo dat er meer zoekopdrachten met een mobiele telefoon worden gedaan dan met een desktop.

Door te zorgen voor een snelle website die er op een mobiele telefoon goed uitziet (Responsive), heb je de basis al op orde. Zorg dat de bezoeker op een mobiel een overzichtelijke website ziet en dat het makkelijk navigeren is. Hiermee maak je je website mobiel aantrekkelijk in uiterlijk en gebruik.

Google Voice Search

Voice search is de manier van zoeken volledig aan het veranderen. Op de traditionele manier zochten mensen op  Google Voice Search SEO
korte termen van 2 á 3 woorden. De manier waarop er via spraak gezocht wordt is volledig anders. Zie het als het verschil tussen bellen en WhatsAppen. Bij bellen ben je veel uitgebreider dan WhatsApp. Dit is met Google Voice Search ook het geval. Er wordt vooral in volledige zinnen en vragen gezocht zoals ‘ik zoek een tandarts in Rotterdam’ of ‘wat zijn leuke ideeën voor een kinderfeestje’.  Terwijl bij de traditionele manier het bijvoorbeeld zou zijn ‘tandarts Rotterdam’ of ‘ideeën kinderfeestje’.

 

Direct antwoord in Google

We zien dus dat er meer tegen onze nieuwe vrienden Siri en Google Now gepraat wordt. In een gesprek willen we direct antwoord en dat is ook wat Google nu in bijna 20% van de gevallen ook al doet. Stel de vraag ‘hoeveel inwoners heeft Nederland’ en je krijgt een direct antwoord van Google terug zonder door te hoeven klikken naar een website. Hier kun je met je website heel goed op inspelen. Door de volgende zaken goed toe te passen:

  1. Implementeer langere zoekwoorden op je website. Ga op zoek naar de vragen die zoekers hebben met betrekking tot jouw product of dienst en verwerk dit op je website.
  2. Gebruik een ‘veel gestelde vragen’ tactiek. Maak actief gebruik van de wie, wat, hoe, waarom en waar vragen.
  3. Schrijf de teksten op een natuurlijke manier. De toon van je teksten is ontzettend belangrijk bij Voice Search. Je wilt inspelen op de manier waarop jouw doelgroep praat.

Lokale zoekopdrachten

De meeste gesproken zoekopdrachten zijn via de mobiele telefoon. We zien ook dat de zoekopdrachten vaak gericht zijn op lokale zaken. Denk aan ‘waar is de dichtstbijzijnde parkeergarage’ of ‘wat is de leukste koffiebar in de buurt’. Er worden dan meteen lokale opties getoond. Op deze manier zorgt Google dat het altijd relevant is voor de zoeker. En zeker bij mobiele en lokale opdrachten weten ze dit ontzettend goed te doen.

Stroomversnelling in ontwikkelingen Google

De ontwikkelingen gaan ontzettend snel. We zien heel veel verschuivingen in de zaken die de zoekmachine gigant Google belangrijk vindt. Google richt zich altijd op het meest relevante resultaat voor de zoeker, dat is hun visie. Door het actieve gebruik van smartphones wordt de Google Voice Search en het zoeken op mobiel heel belangrijk. Door de zoekmachine optimalisatie voor deze onderwerpen goed toe te passen, kun jij nu al het verschil maken. Zorg dat je zichtbaar bent voor jouw potentiële klanten. Zo zorg jij voor genagelde online resultaten.

Brandmerck SEO

zoekmachine optimalisatie seo sneek
Daag ons uit!

Daag ons uit!

Vul hieronder je gegevens in en wij beantwoorden direct je vraag of nemen geheel vrijblijvend contact met je op!