21+1 Tips voor jouw online marketing tijdens de feestdagen

De tijd vliegt. Kun je je nog herinneren dat we begin dit jaar met z’n allen op natuurijs konden schaatsen? Wij hoorden de magische woorden It giet oan! al galmen. Het lijkt nog maar kort geleden, maar ondertussen nadert het einde van 2021. En dat betekent voor jou als ondernemer een belangrijk moment om maximaal in te zetten op de naderende feestdagen.

Wij willen je graag helpen om jouw 2021 met een knal af te sluiten. Daarom hebben we speciaal voor dit jaar 21 tips waar je je voordeel uit kunt halen om de omzet te verhogen. Plus een Gouden tip die niet mag ontbreken tussen de online marketing tips voor de feestdagen.

Maar eerst volgt hier een overzicht van de komende feestdagen en alvast die van volgend jaar.

Feestdag Datum Dag
Black Friday 26 november (26-11-2021) Vrijdag
Sinterklaas 5 december (5-12-2021) Zondag
Kerst 25 & 26 december
(25-12-2021 & 26-12-2021)
Zaterdag &
Zondag
Oud & Nieuw 31 december & 1 januari
(31-12-2021 & 1-1-2022)
Vrijdag &
Zaterdag

Feestdagen 2022

Feestdag Datum Dag
Valentijnsdag 14 februari (14-2-2022) Maandag
Goede vrijdag 15 april (15-4-2022) Vrijdag
Pasen 17 & 18 april
(17-4-2022 & 18-4-2022)
Zondag &
Maandag
Koningsdag 27 april (27-4-2022) Woensdag
Bevrijdingsdag 5 mei (5-5-2022) Donderdag
Hemelvaartsdag 26 mei (26-5-2022) Donderdag
Pinksteren 5 & 6 juni
(5-6-2022 & 6-6-2022)
Zondag &
Maandag
Halloween 31 oktober (31-10-2022) Maandag
Black Friday 25 november (25-11-2022) Vrijdag
Sinterklaas 5 december (5-12-2022) Maandag
Kerst 25 & 26 december
25-12-2022 & 26-12-2022)
Zondag &
Maandag
Oud & Nieuw 31 december & 1 januari
(31-12-2022 & 1-1-2023)
Zaterdag &
Zondag

Tip 1: Plan je overzicht en begin op tijd

Het is goed voor te stellen dat je het richting het eind van het jaar smoordruk hebt, maar toch is het belangrijk om tijd vrij te maken voor de voorbereidingen op de feestdagen. Het is niet alleen een gemoedelijke tijd waar veel mensen naar uitkijken, het is voor jou als ondernemer een belangrijke periode om klanten te bereiken en omzet te genereren. Dus begin op tijd en plan een helder overzicht. Neem de tijd om unieke acties te bedenken en ze door te berekenen, zodat je op tijd klaar bent.

Tip 2: Verras je klanten met unieke acties

Denk je aan speciale acties voor de feestdagen, dan denk je in eerste instantie misschien aan kortingen. Altijd welkom natuurlijk, maar wil je je onderscheiden, kom dan met unieke acties die mensen triggeren en die echt worden onthouden. Geef je klanten het gevoel dat ze iets extra’s krijgen, bijvoorbeeld een mooie attentie voor in de kerstboom. Of koopt iemand een messenblok, dan is die niet compleet zonder de slijpsteen die je cadeau doet.

klanten verrassen feestdagacties

Tip 3: Analyseer de feestdagacties van voorgaande jaren

Heb je aan het eind van vorig jaar een actie gedraaid die succesvol uitpakte en een boost gaf in de omzet van 2020? Neem dan de tijd om die periode nog eens goed te bekijken en te bepalen wat je nu opnieuw kunt doen en wat je aanpast. Als je vorig jaar een online campagne hebt gedraaid, dan kun je heel makkelijk terugkijken in de resultaten. Moet je wel een aparte feestdagencampagne hebben ingericht die losstaat van je andere online campagnes.

En is dit de eerste keer dat je de feestdagengekte induikt met campagnes en acties? Bepaal dan welke producten of diensten in het afgelopen jaar goed liepen, zodat je die tijdens deze periode kunt boosten.

Tip 4: Werk campagnematig

In Tip 3 las je het al, zorg voor een aparte feestdagencampagne zodat je een helder overzicht hebt van de resultaten. Wil je een Google Ads campagne maken, richt dan verschillende campagnes in. Voor Black Friday, voor Sinterklaas en voor Kerst. Door ze een duidelijke titel te geven, kun je precies per feestdag terugkijken wat de resultaten nu zijn. En volgend jaar rond dezelfde tijd kijk je dan hoe de resultaten van 2021 waren en hoe je ze kunt overtreffen. Richt je de campagne anders in of pas je het budget aan? Dat geldt voor campagnes in Google, maar pak je Social Media campagnes ook op deze manier aan.

"Geef je klanten het gevoel dat ze iets extra's krijgen."

Tip 5: Adverteer met je Google Ads op specifieke websites

In november en december zijn bepaalde websites extra populair. Mensen die zich voorbereiden op Sinterklaasavond maken gebruik van lootjestrekken.nl of het rijmwoordenboek.nl. Hoe mooi is het dan dat jouw Google Ads campagnes daarop zichtbaar zijn?

Tip 6: Pas je website aan

Neem ook de tijd om je eigen website een kortstondige makeover te geven. Hoeft niet drastisch, maar belangrijk is wel om te werken met speciale categorieën en landingspagina’s. Bijvoorbeeld een aparte Black Friday-pagina met alle acties die in deze periode gelden, inclusief zoekwoorden met een hoge zoekvolume. Of richt een pagina in met creatieve ideeën voor het maken van een Sinterklaassurprise en een pagina met heerlijke kerstrecepten. Laat dat wat je toevoegt wel aansluiten bij je producten of diensten en wees daarin creatief.

black friday stijl

Tip 7: Pas je SEO aan op de feestdagen

Doe eens een zoekwoordenonderzoek om te bekijken welke woorden met betrekking tot de feestdagen en tot jouw producten en diensten populair zijn. Neem de resultaten hiervan mee als je teksten op je website aanpast, zodat je tijdens deze periode sneller te vinden bent in de zoekmachines.

Tip 8: Laat bezoekers een verlanglijst invullen

Richt een plek op je site in waar bezoekers een verlanglijst kunnen invullen met hun favoriete producten uit de webshop. Met een pop-upmelding verschijnt een lijstje die de bezoeker desgewenst in kan vullen.  Dan heb je niet alleen een idee van producten die het populairst zijn, maar je kunt ook op basis van het invullen mensen opnieuw benaderen.

"Neem ook de tijd om je eigen website een kortstondige makeover te geven."

Tip 9: Maak pushnotificaties met jouw acties

Als je speciale acties hebt voor de feestdagen, kondig ze dan op een leuke manier aan met pushnotificaties. Dus komt iemand op je website, dan wordt diegene met een melding gewezen op de kortingen, cadeaus of andere leuke acties die jij voor hen bedacht hebt.

Tip 10: Zet remarketing in tijdens de feestdagen

In Tip 8 las je het al, benader mensen opnieuw na het invullen van de verlanglijst. Nadat zij het lijstje hebben ingevuld, heb je hun gegevens en kun je remarketing inzetten. Aanvullend kan dat ook via Google Ads of Social campagnes. Bedenk een extra actie waarmee je mensen die jou al eerder hebben gezien, opnieuw verwelkomt.

Bovenstaand is uiteraard een erg specifiek voorbeeld. Wat je ook kan doen – mocht je al veel bezig zijn met online marketing – is je ‘oude websitebezoekers’ achtervolgen door middel van retargeting. Dit zou je kunnen doen door bijvoorbeeld een specifieke Black Friday Banner of video te laten zien. Hiervoor dien je uiteraard al wel een tag op je website (of Google Tag Manager) te hebben geplaatst waarbij je deze bezoekers verzameld.

Wat daarnaast nog een goede tip is, mits je veel verkeer op je website hebt, is om een eigen doelgroeplijst aan te maken voor je desbetreffende actie. Deze personen zitten nog verser met jouw actie in het geheugen. Hierdoor kun je deze (relatief) kleinere doelgroep nog specifieker benaderen omdat ze de actie al eens hebben gezien.

feestdagen etalage kerst

Tip 11: Richt je Social Media kanalen aan op de feestdagen

In de aanloop naar de feestdagen kun je je Instagram-, Facebook- en LinkedIn-pagina een upgrade geven. Door de layout van je kanaal aan te passen breng je bezoekers al in de sfeer en straal je uit dat jij ook bezig bent met voorbereidingen op de feestdagen. Maak banners voor Black Friday, voeg in de aanloop naar pakjesavond een mijter toe aan je logo en richt voor Kerst je feed op Instagram in met kerstsjablonen. Zorg ervoor dat je profiel speels is, maar wees ook gericht op conversie zodat mensen daadwerkelijk van je acties gebruikmaken.

Tip 12: Zet Social Media campagnes op voor de feestdagen

In Tip 4 hebben we de Social Media campagnes al aangekaart, omdat het belangrijk is om campagnematig te werken. Het is ook van toegevoegde waarde om gebruikers op Facebook en Instagram te bereiken. Ben je actief op je eigen kanaal met organische posts, dan houd je je volgers op de hoogte van je feestdagenacties. Wil je het breder trekken en andere mensen in jouw doelgroep bereiken, dan doe je dat effectief met kortlopende campagnes gericht op de feestdagen.

"Richt voor Kerst je feed op Instagram in met kerstsjablonen."

Tip 13: Onderschat de macht van e-mailmarketing niet.

Ben je al actief in het sturen van nieuwsbrieven, besteed er tijdens de feestdagen dan extra aandacht aan. Zet een leuke nieuwsbrief op met niet alleen de acties voor Black Friday of Sinterklaas, maar neem de klant ook mee in wat jij en je collega’s allemaal op het werk doen om je voor te bereiden op de feestdagen. En schenk net als op Social Media aandacht aan de vormgeving, banners en je logo, om die net het extra feestdagenthema mee te geven.

Tip 14: Maak een adventskalender

Wil je mensen verrassen met leuke presentjes, maak dan een adventskalender. Dit is een pakket met een aantal cadeaus. Degene die het pakket ontvangt, mag iedere dag een cadeau openmaken. Twee weken voor de Kerst krijgt iemand de adventskalender in huis en in aanloop naar de kerstdagen mag diegene iedere dag een cadeau openen. Het is een hele leuke manier om je klanten te verrassen en samples te geven van jouw producten.

adventskalender tip

Tip 15: Tel af tot de actie ingaat

Heb je unieke ideeën bedacht voor jouw actie, verhoog dan de spanning voor je klanten door de actie aan te kondigen. Op Social Media kun je een paar dagen van tevoren aftellen door iedere dag een post te publiceren. Of deel mee dat op die dag en dat tijdstip een groots spektakel staat te wachten. Hoe je het ook aanpakt, zorg voor een hoge spannings- en verrassingsgehalte.

Tip 16: Wees altijd bereikbaar

De laatste maanden van het jaar zijn mogelijk de drukste maanden. Of je nu tot over je oren in je werk en in de voorbereidingen op de feestdagen zit, zorg dat je altijd bereikbaar bent voor de klant. Breid je klantenservice uit en zorg dat de chat op je site of op Social Media werkt. Pas je je openingstijden aan? Communiceer ook die dan duidelijk door op je site, Social Media en op Google Mijn Bedrijf.

"Geef extra aandacht aan het verpakken van je bestellingen."

Tip 17: Zorg voor duidelijke levertijden

Vandaag besteld, morgen in huis. Een wel heel mooie belofte voor mensen die op het laatste moment nog een Sinterklaascadeau zoeken en daarvoor het internet afstruinen. Maar haalbaar is het niet, zeker in de periode dat de bezorgers overuren draaien. Wees dus helder in je communicatie over de bezorgtermijn en kijk ook eens naar de ervaringen die je vorig jaar had met het verzenden van bestellingen.

Tip 18: Verzamel actuele productrecensies en reviews

Om mensen warm te maken voor jouw producten en diensten, helpt het als die worden ondersteund door positieve recensies. En met betrekking tot klantvriendelijkheid en service wil je dat mensen kunnen terugzien dat je hoog scoort. Dus verzamel reviews van voorgaande klanten. Niet alleen tijdens de feestdagen van groot belang, je wilt het hele jaar door gezien worden als vooraanstaand bedrijf met kwalitatieve producten.

Tip 19: Houd een contentkalender bij

In plaats van elke maand in de gaten te houden welke feestdagen eraan komen, kun je ook een moment in het begin van het jaar pakken om een contentkalender in te richten. Hiermee kun je Social Media berichten op voorhand schrijven en inplannen. Zo hoef je tijdens de drukke decembermaanden geen rekening te houden met het plaatsen van berichten, want dat doet de contentkalender voor je.

Tip 20: Personaliseer je bestellingen

Geef extra aandacht aan het verpakken van je bestellingen. Voeg een kleine attentie toe of schrijf een kaartje aan de ontvanger om diegene fijne feestdagen en veel plezier met de bestelling te wensen.

Tip 21: Schrijf een kerstkaart

Tegenwoordig maken we weinig tijd om contacten een kerstkaart te sturen. In plaats van een kaartje op de post maken we het onszelf gemakkelijk met een algemeen bericht op Facebook of via WhatsApp. Hoe leuk is het om je te onderscheiden door voor Kerst en Oud & Nieuw al je klanten een persoonlijke kerstkaart te sturen. Heb je zoveel klanten dat het onhaalbaar wordt, beperk het dan bijvoorbeeld tot de klanten die in de laatste maand een aankoop bij je hebben gedaan.

"Hoe leuk is het om je te onderscheiden door al je klanten een persoonlijke kerstkaart te sturen."

De Gouden Tip: Zorg dat je klanten bij je terugkomen

Heb je unieke acties georganiseerd en leuke klantcontacten gemaakt, dan wil je die nieuwe klanten volgend jaar terugzien. Denk dus na over goede manieren om dat te bereiken. Als je ze bijvoorbeeld in de aanloop naar de feestdagen bedient, interesseer ze dan voor je maandelijkse nieuwsbrief en voeg ze toe aan je mailinglist. Herinner je nieuwe klanten regelmatig aan jouw producten en prikkel ze om bij je terug te komen.

meer verkopen tijdens feestdagen

Feestdagensucces gegarandeerd

Jouw feestmaand kan niet meer stuk en die van je klanten waarschijnlijk ook niet. Veel succes met de zakelijke voorbereidingen op de feestdagen. Vooral ook veel plezier met het toepassen van onze tips om de online marketing voor de feestdagen van 2021 naar een hoger niveau te brengen en 2022 knallend af te trappen.

brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner