Wat doet een online marketing bureau?

Een goed online marketing bureau zorgt voor één of meerdere van onderstaande resultaten:

  • Meer bezoekers op de website
  • Zichtbaarheid bij de doelgroep
  • Groei in het aantal verkopen van een webshop
  • Groei van het aantal aanvragen op een website
  • Een stijging van de omzet, enzovoort,

Elk bedrijf dat een online bureau inhuurt zal een ander doel voor ogen hebben. Naast het doel wordt er ook gekeken hoe de doelgroep het beste bereikt kan worden. Online marketeers (benaming van de medewerkers bij een online bureau) zijn gespecialiseerd in de online kanalen Social Media, Google, Bing, YouTube en Markteplaces. Als een bedrijf met één van deze kanalen aan de slag wil wordt vaak een online bureau ingehuurd. In deze blog ga ik elk kanaal verder toelichten en uitleggen wat de online marketing specialist doet.

De benaming zegt het al, het ene vindt allemaal online plaats en het andere offline. Online is alle reclame wat op internet is en offline is alle reclame wat tastbaar is (brochures, kranten, folders) of zichtbaar of te horen is via billboards, televisie en radio.

Het voordeel van online marketing is dat er veel gerichter campagne gevoerd kan worden dan traditionele- of offline marketing. Alle data die de tech bedrijven hebben individuën is zo waardevol welke gebruikt kan worden voor het inzetten van gerichte campagnes. In de offline wereld is deze informatie onbekend waardoor het meer schieten met hagel is.

verschil tussen online en offline marketing

De dienstverlening van een online marketing bureau

In de inleiding is het al kort benoemd. In dit hoofdstuk wordt er per dienstverlening uitgelegd hoe de dienstverlening eruit ziet en wat er allemaal mogelijk is binnen het kanaal. Ook wordt omschreven wat een bureau doet binnen deze dienstverlening en waarom het interessant is om dit uit te besteden.

"Het voordeel van online marketing is dat er veel gerichter campagne gevoerd kan worden dan traditionele- of offline marketing."

Social Media marketing

Op dit moment (2020) zijn in Nederland de meest gebruikte Social media kanalen Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Tiktok en Twitter. Op ieder medium is de mogelijkheid om te adverteren. Dit houdt in dat er advertenties geplaatst kunnen worden en enkel getoond worden aan de doelgroep die voldoen aan de vereisten die opgegeven worden. Naast het adverteren is er ook de mogelijkheid tot het gratis delen van kennis, updates, weetjes en alles wat er speelt binnen een bedrijf. Dit kan op een eigen bedrijvenpagina gedeeld worden aan de volgers van de pagina. Een marketing bureau helpt met het bepalen van de meest interessante kanalen, de doelstellingen en de strategie die ingezet gaat worden.

social media marketing beeldmateriaal

Als dit bekend is kan de volledige uitvoering van de campagnes, het beheren ervan en het creëren van de content (berichten, video’s, afbeeldingen) voor de gratis berichten. Dit wordt gedaan door verschillende specialisme binnen de social media afdeling. Vaak een combinatie van een commercieel, creatief en strategisch persoon.

Zoekmachine marketing via Google en Bing

Er wordt per maand in Nederland miljoenen keer gezocht via Google of Bing naar een dienst, product, antwoord op een vraag of oplossing van een probleem. Als bedrijf is het belangrijk om in de zoekmachine vindbaar te zijn met de website om bezoekers online te genereren. Dit kan door het inzetten van campagnes, dit wordt zoekmachine adverteren genoemd, of een toppositie in Google of Bing te bemachtigen in de normale resultaten, dit wordt zoekmachine optimalisatie genoemd.

zoekmachine marketing

Zoekmachine adverteren is laagdrempelig om zelf in te regelen. Door de vele mogelijkheden en opties die het te bieden heeft zit echter succesvol adverteren in de details van het adverteren. Hier is jarenlange ervaring voor nodig om de details te kennen en wel een rendabele campagne te hebben. Een online marketing bureau heeft deze ervaring en kennis en zal vanuit een strategie gaan werken en samen met het bedrijf bepalen welke doelstellingen gerealiseerd moeten worden en welke budgetten hiervoor nodig zijn. De Google of Bing campagnes worden opgezet vanuit de strategie en op maandelijkse basis gemonitord, geanalyseerd en verbeterd om zo op continue basis de campagnes optimaal te laten renderen.

"Als bedrijf is het belangrijk om in de zoekmachine vindbaar te zijn met de website om bezoekers online te genereren."

Zoekmachine optimalisatie is een kanaal wat ingezet wordt voor het genereren van topposities in Google en Bing. Door het toenemende aantal websites wordt het steeds een grotere uitdaging om hoog in Google te komen. Veel bedrijven beginnen zelf hoopvol aan de basiselementen en komen er dan achter dat ze na vele uren inspanning niet het gewenste resultaat hebben. Er zijn meer dan 200 factoren waar zoekmachines naar kijken om te bepalen welke website met welk zoekwoord een hoge positie krijgt. Het uitbesteden is interessant omdat een online bureau alle factoren kent en deze zo goed mogelijk weet te verwerken/beïnvloeden waardoor resultaat sneller zichtbaar is en de bezoekers snel zullen toenemen. Ook bezit een bureau vaak efficiënte analyse tools en software waardoor er ook een goede strategie neergezet kan worden. Denk hierbij aan het bepalen van de zoekwoorden en concurrentie analyses. Het is kostbaar en tijdrovend om dit zelf aan te
schaffen.

YouTube

Televisiereclame is traditionele marketing, YouTube marketing is dat van anno 2020. Het plaatsen van een video op YouTube is interessant. Het is direct bereikbaar voor de hele wereld. Om te zorgen voor veel bereik en kijkers is het belangrijk om de juiste instellingen te gebruiken. Is er voor honderden of duizenden euro’s geïnvesteerd in een bedrijfsvideo, dan moet deze zoveel mogelijk bekeken worden. Een online marketing bureau kan door de juiste instellingen en het inzetten van een YouTube campagne tienduizenden mensen bereiken, of veel meer. YouTube is eigendom van Google en binnen hetzelfde advertentieprogramma als Google Ads zijn videocampagnes in te regelen.

"Een online marketing bureau kan door de juiste instellingen en het inzetten van een YouTube campagne tienduizenden mensen bereiken, of veel meer."

Marketplaces

Bedrijven in de retailbranche of e-commerce (webshops) kunnen gebruik maken van Marketplaces als Bol.com, Amazon, Beslist en Marktplaats. Hoe de producten op een goede manier geplaatst kunnen worden is voor velen de vraag. Online marketing bureaus helpen retailers en webshop-eigenaren om de producten op één of meerdere platformen te krijgen.

5 redenen om online marketing uitbesteden aan een bureau

  • Het bespaart frustratie
  • Het bespaart tijd
  • Het levert meer leads en omzet op
  • Direct alle expertises onder één dak
  • Een investering die zich terugverdiend
in zee met brandmerck

In zee gaan met Brandmerck

Nu het lezen van dit artikel is het hopelijk een stuk duidelijker geworden wat een bureau als Brandmerck doet. Benieuwd wie de persoon is die dit artikel heeft gemaakt? Het is mogelijk om een bakje koffie met hem te doen. Ga naar onze contactpagina om een kennismaking te regelen. Wij laten je graag inzien waarom jij met Brandmerck in zee moet gaan.

Nieuwsbrief

Deel deze update

brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner