Social Media afmetingen en Google Ads banner formaten 2022

Huh, hoe zat dat ook alweer? Die Social Media afmetingen en Google Ads banner formaten in 2022? Daar was toch wat in veranderd? Ervaar je dat afbeeldingen niet volledig of niet juist worden getoond op Social Media of in Google Ads? Bekijk dan of je de juiste banner formats hebt gebruikt.

Speciaal voor jou hebben we alle afmetingen op één plaats gezet. Handig toch? Te beginnen met de Social Media afmetingen van 2022. Je vindt hier de formaten van:

Let op: alle afmetingen zijn benoemd in pixels (px).

facebook afmetingen 2020

Afmetingen Facebook 2022

Het grootste Social Media kanaal is zonder meer nog steeds Facebook. We trappen dan ook af met de Social Media afmetingen op dit platform.

Profielfoto Facebook

  • Profielfoto desktop:
    180 X 180
  • Profielfoto smartphone:
    128 X 128

Omslagfoto Facebook

  • Omslagfoto desktop:
    820 X 312
  • Omslagfoto smartphone:
    640 x 360
  • Minimale vereisten:
    400 X 150
  • Bestandsformaat:
    JPG (voorkeur)
  • Bestandsgrootte:
    < 100 kb (voorkeur)

Overig

  • Uitgelichte foto:
    1200 X 717
  • Foto’s en video’s:
    1200 X 630
    Deze zal je doorgaans het meeste gebruiken
  • Vierkante foto’s en video’s:
    1080 X 1080
  • Afbeeldingen voor events:
    1920 X 1080
  • Stories:
    1080 X 1920

Facebook Ads afmetingen 2022

  • Liggende afbeelding:
    1200 X 628
  • Afbeelding carrousel (vierkant):
    1080 X 1080
  • Video’s:
    1200 X 675

Tip: Zorg ervoor dat je niet te veel teksten gebruikt in je advertenties. Wanneer je meer dan 20% tekst gebruikt als overlap, dan wordt je beperkt in het bereik.

Afmetingen Instagram 2022

Onze kleurrijke ‘vriend’ waarop je visuele zintuig het meeste wordt geprikkeld. De Social Media afmetingen op dit kanaal zijn:

  • Profielfoto: 180 X 180, (in een cirkel)
  • Vierkante foto: 1080 X 1080, in je grid wordt een foto altijd vierkant getoond
  • Vierkante foto mimimum: 612 X 612
  • Liggende foto: 1350 X 1080
  • Staande foto: 1080 X 1350
  • Stories: 1080 X 1980
  • Stories mimimum: 600 X 1067
  • IGTV omslag: 420 X 654

Tip: Zorg bij Instagram voor een mooie ‘grid’. Dit is de volgorde van posts op je pagina. Dit zorgt uiteindelijk voor een mooi geheel. Een mooi geheel kun je ook krijgen door gebruik te maken van filters.

instagram grid

Afmetingen voor Instagram advertenties 2022

  • Vierkante foto: 1080 X 1080, in je grid wordt een foto altijd vierkant getoond
  • Liggende foto: 1350 X 1080
  • Staande foto: 1080 X 1350

Afmetingen Pinterest 2022

Waarom je sociale media moet gebruiken
De Social Media formaten op Pinterest:
  • Profielfoto: 165 X 165
  • Omslagfoto: 656 X 369
  • Vierkante pin: 600 X 600
  • Portret pin: 600 X 750
  • Lange pin: 600X1260
  • Beste formaat pin: 1000 X 1500

Op Pinterest zijn alle pins of vierkant of verticaal. Gebruik daarom geen horizontale afbeeldingen.

Afmetingen voor Pinterest advertenties 2022

  • Pin: 1000 X 1500

Tip: Pinterest Ads staat nog in de kinderschoenen. Nog niet alle bedrijven maken hier gebruik van. De kosten voor het bereik en views ligt daardoor doorgaans lager dan op andere kanalen! Wil je hiermee beginnen, maar weet je niet hoe? Maak dan gebruik van onze handige Pinterest Advertising stappenlijst.

Afmetingen LinkedIn 2022

De Social Media formaten op het meest zakelijke platform, LinkedIn, zijn de volgende:

Profielfoto LinkedIn

  • Profielfoto (privé):
    400 X 400
  • Profielfoto (business):
    300 X 300
  • Profielfoto mimimum:
    200 X 200

Omslagfoto LinkedIn

  • Omslagfoto (privé):
    1536 X 396
  • Omslagfoto (business):
    1536 X 768
  • Minimale vereisten omslagfoto: 1192 X 220
  • Bestandsgrootte:
    max. 4 MB
  • Beeldverhouding:
    1.91:1
  • Bestandsformaat:
    JPG of PNG 

Overig

  • Afbeelding:
    1024 X 512
  • Linkafbeelding:
    1200 X 628
  • Vierkant:
    1200 X 1200
  • ‘Hero’:
    1128 X 376
  • Business banner:
    646 X 220

Afmetingen voor LinkedIn advertenties 2022

  • Sponsored: 1200 X 627
  • Carrousel: 1080 X 1080

Tip: LinkedIn is een goed platform voor de B2B. Je kunt goed segmenteren in LinkedIn ads.

Afmetingen Twitter 2022

Ben jij nog actief aan het Tweeten? Dan mag je Social Media formaten van 2022 voor dit platform zeker niet missen!

Profielfoto Twitter

  • Profielfoto:
    400 X 400

Omslagfoto Twitter

  • Omslagfoto:
    1500 X 500
  • Minimaal:
    1024 X 280
  • Bestandsgrootte:
    max. 5 MB
  • Bestandsformaat:
    JPG of PNG

Overig

  • Afbeelding:
    1024 X 512
  • Afbeelding minimum:
    440 X 220
  • Video:
    1280 X 720 (HD)

Afmetingen voor Twitter advertenties 2022

  • Vierkante afbeelding: 800 X 800
  • Liggende afbeelding: 800 X 418
  • Video: Ten minste 720 pixels breed
  • GIF (bewegende afbeeldingen): 1200 X 675

Tip: Onder bepaalde doelgroepen is Twitter nog erg populair met trouwe volgers. Zoek uit of jouw doelgroep ook actief is via dit kanaal.

twitter afmetingen 2020

Google Ads banner afmetingen

Nadat we alle Social Media formaten bij langs zijn gegaan, is het tijd voor de afmetingen van de Google Ads banners van 2022. Je vindt hier de banner formats van:

Afmetingen YouTube 2022

youtube afmetingen 2020
  • Profielfoto: 800 X 800
  • Omslagfoto: 2560 X 1440
  • Video: 1920 X 1080 (FHD)

Afmetingen voor YouTube advertenties 2022

  • Video: 1920 X 1080 (FHD)
  • Banners: 480 X 70
  • Display: 300 X 250 & 300 X 60
  • Overlay: 468 X 60 & 728 X 90

Tip: Na WhatsApp en Facebook is YouTube het grootste Social Media kanaal in Nederland! Doe hier je voordeel mee.

Afmetingen Google Mijn Bedrijf 2022

In Google Mijn Bedrijf (GMB) is het mogelijk om posts (een soort berichten) te maken die in Google worden weergegeven. De volgende formaten zijn ideaal voor GMB:

  • Profielafbeelding: 250 X 250 (minimum is 120 X 120)
  • Omslagfoto Google Mijn Bedrijf: 1080 X 608 (minimum is 480 X 270)
  • Google Posts: 800 X 600
  • Bestandsgrootte: tussen de 10 KB en 5 MB (de foto moet scherp en goed belicht zijn)
  • Bestandsformaat: JPG of PNG

De foto mag niet zichtbaar bewerkt zijn in bijvoorbeeld Photoshop of Canva.

Tip: Claim je vermelding op Google Mijn Bedrijf en zorg ervoor dat je alle services invult.

Afmetingen Google Ads banners 2022

Er zijn nogal wat afmetingen in Google Ads! Wij maken grofweg onderscheid tussen de standaard en responsieve display advertentie (ook wel slimme display advertenties genoemd). Er zit namelijk een groot verschil tussen de formaten en eisen van deze banners. Allereerst de standaard display advertentie.

Standaard display advertenties

We noemen voor het gemak eerst de meest gebruikte afmetingen en vervolgens de complete lijst die in specifieke gevallen worden toegepast.

  • Bestandsindelingen: GIF*, JPG, PNG, HTML5** & AMP
  • Maximale grootte: 150 KB

* De animatie mag maximaal 30 seconden zijn. De animaties mogen maximaal 5 FPS hebben. Zorg dus voor een natuurlijk verloop en geen snelle flitsen.
** HTML 5 is alleen beschikbaar bij accounts die langer dan 90 dagen bestaan, 9000 euro hebben besteed en een goede reputatie op het gebied van het naleven van het beleid

Meest gebruikte banner formats

De meest gebruikte formaten voor de standaard display advertenties in Google Ads zijn:

  • Inline rechthoek: 300 X 250
  • Leaderboard: 728 X 90
  • Grote rechthoek: 336 X 280
  • Grote banner voor mobiel: 320 X 100
  • Advertentie van een halve pagina:
    300 X 600
meest gebruikte Google Ads formaten 2020
Klik op de afbeelding om die te vergroten.

Benieuwd naar de veel gebruikte formaten op mobiel én desktop? Klik dan hier.

Alle Google Ads banner formats

Dit zijn alle advertentieformaten voor Google Ads:

Vierkant & rechthoek
  • Klein vierkant:
    200 X 200
  • Verticale rechthoek:
    240 X 400
  • Vierkant:
    250 X 250
  • 3x keer breedbeeld:
    250 X 360
  • Inline rechthoek:
    300 X 250
  • Grote rechthoek:
    336 X 280
  • Netboard:
    580 X 400
SkyScraper
  • Skyscraper:
    120 X 600
  • Brede skyscraper:
    160 X 600
  • Advertentie van een halve pagina:
    300 X 600
  • Staand:
    300 X 1050
Leaderboard
  • Banner:
    468 X 60
  • Leaderboard:
    728 X 90
  • Banner bovenaan:
    930 X 180
  • Groot Leaderboard:
    970 X 90
  • Billboard:
    970 X 250
  • Panorama:
    980 X 120
Mobiel
  • Banner voor mobiel:
    300 X 50
  • Banner voor mobiel:
    320 X 50
  • Grote banner voor mobiel:
    320 X 100

Responsieve display advertenties

Bij een responsieve display advertentie wordt het formaat, het uiterlijk en de indeling van de beeld advertentie automatisch aangepast aan de beschikbare ruimte. Op basis van de items die je opgeeft; afbeeldingen (max. 15), logo’s (max. 5) en advertentieteksten (koppen & beschrijvingen) genereert Google zelf uw advertentie, zodra er een geschikte ruimte is.

De vereiste formaten zijn als volgt:

Afbeelding

Minimaal één liggend & één vierkante afbeelding.

  • Liggend:
    1200 x 628 met een verhouding van 1,91:1 (min. 600 x 314 pixels)
  • Vierkant:
    1200 x 1200 met een verhouding van 1:1 (min. 300 x 300 pixels)
Logo
  • Liggend:
    1200 x 300 met een verhouding van 4:1 (min. 512 x 128 pixels)
  • Vierkant:
    1200 x 1200 met een verhouding van 1:1 (min. 128 x 128 pixels)

De bestandsgrootte van de afbeeldingen & logo’s mag maximaal 5120 KB zijn.

Daarbij dien je gebruik van tekst te vermijden. De tekst mag maximaal 20% van de afbeelding bedekken. De afbeelding kan horizontaal met maximaal 5% van elke kant worden bijgesneden, zodat deze in de advertentieruimte past. Tevens wordt er niet geadviseerd om uitsluitend een liggend logo toe te voegen, dit kan het bereik beperken.

Discovery ads

Discovery ads is een uitbreiding voor je display campagnes waarbij je jouw doelgroep bereikt binnen de Google Discover Feed, maar je wordt ook getoond op de YouTube Homepage of Gmail.

De afmeting vereisten zijn als volgt:

Afbeelding
  • Liggend:

    1200 x 628 pixels  (1,91:1) (min. 600 x 314 pixels.)

  • Vierkant:

    1200 x 1200 pixels (1:1) (min. 300 x 300 pixels)

  • Staande afbeelding:

    960 x 1200 pixels (4:5) (min. 480 x 600 pixels) Staande afbeeldingen worden niet vertoond op Youtube.

De bestandsgrootte van alle afbeeldingen mag niet boven de 5 MB uitkomen.

Logo

Het logo is een 1:1 met aanbevolen verhouding van 1200 x 1200. Een formaat van 128×128 is echter ook mogelijk. Bestandsgrootte moet kleiner zijn de 5 MB.

Aanvullend op het gebruik van de afbeelding en het logo moet je de advertentie aanvullen met een kop (maximaal 30 tekens) en een beschrijving (maximaal 90 tekens). Voor zowel de kop als de beschrijving kun je 5 verschillende teksten aanleveren. Google gaat vervolgens experimenteren welke het beste aansluit op de intentie van de gebruiker (middels machine learning).

Wil je meer weten over de formaten of wat je hier het beste in kunt zetten? Neem dan contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je hier graag mee verder!

brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner