Wat is Google Shopping & hoe werkt het?

Wat is Google Shopping‘, vraag je je af? Dit is het kanaal voor webshops die hun omzet willen verhogen. Het voordeel is dat je voor zowel de consumenten markt als B2B (business 2 business) nieuwe klanten kan werven. In vergelijking met het zoeknetwerk van Google werkt Google Shopping niet met zoekwoorden, maar met een datafeed. Google bepaalt hierop vervolgens, waar en wanneer jij wordt vertoond. Je hebt daarom ook in mindere mate controle op de zoekwoorden die je kan en wil inzetten. Echter zijn er wel talloze voordelen:

  • De klant ziet direct wat hij of zij koopt en wat de kosten zijn;
  • Je stuurt klanten al direct naar een productpagina;
  • Vaker aanwezig in de zoekresultaten;
  • Shopping advertenties worden bovenaan de resultaten getoond, nog eerder dan het zoeknetwerk en SEO-resultaten.

In deze blog vertellen we je alles over Google Shopping. Over hoe Google Shopping werkt, wat de mogelijkheden zijn en hoe je dit in zet. We gaan vrij ver de diepte in. Ben je meer benieuwd naar wat Google Shopping voor jou kan betekenen? Bekijk dan deze pagina.

Om Google Shopping in te zetten is het van belang dat je een Google Shopping feed aan Google aanlevert. Dit is veelal een XML-bestand waarbij je informatie aan Google aanlevert, echter kan dit ook om een CSV-, XLS-, TXT- of Spreadsheet bestand zijn. Deze feed wordt vervolgens gebruikt om zoekopdrachten van gebruikers te koppelen aan jouw producten. Met één van de nieuwste updates heeft Google het zelfs mogelijk gemaakt om handmatig je producten in te dienen in het Merchant Centre.

"Het Google Merchant Center kun je zien als jouw magazijn waar al je producten online klaar liggen om verkocht te worden."

Google Shopping feed plugins

Maar waar haal je een Shopping feed vandaan? Voor vrijwel elk CMS-systeem zijn er plugins en modules beschikbaar die eenvoudig een datafeed voor jou genereren. Vervolgens krijg je hieruit een XML-link die je kan uploaden in het Merchant Centre. Voor WordPress zou je bijvoorbeeld Product Feed Pro for WooCommerce kunnen gebruiken of WooCommerce Google Feed Manager.

Mocht je het professioneler willen aanpakken en maak je ook gebruik van Marketplaces, dan is de Tool Channable een ideale uitkomst. Dit is een Feedmanagement tool die je kunt koppelen met je webshop en waarmee je vrijwel alles kan bewerken en aanpassen voor Google. Daarnaast heeft het koppelingen met meer dan 2500 verkoopkanalen zoals Amazon en Bol.com.

Vereisten Shopping feed

Welke methode je ook gebruikt, Google heeft een aantal vereisten nodig om de informatie te koppelen aan zoekopdrachten en je campagnes succesvol in te richten. De basis van een goede Shopping campagne ligt hem daarom ook in de feed. Hieronder vind je een overzicht van vereisten en aanbevolen velden en wat ze inhouden en hoe ze eruit zin in de feed.

wat is google shopping

Id, [id]

Inhoudelijk heeft dit weinig invloed op de prestaties van de campagnes. Het Id is een uniek SKU of uniek productnummer voor jouw producten en kan gezien worden als een interne verwijzing van jouw producten in de webshop. Zodra alles in orde is zullen de nummers ook terug te zien zijn in de Google Ads interface.

Title, [Title]

De naam van het product, deze heeft grote invloed wanneer en waarop je gevonden wordt.

Beschrijving, [description]

Een omschrijving en aanvullende informatie over het product.

Link, [link]

De bestemmingspagina van jouw product.

Afbeeldingslink [image_link]

Voor het tonen van een Google Shopping campagne heeft Google een product afbeelding nodig om dit te tonen in de resultaten.

Beschikbaarheid [availability]

Gebruiksvriendelijkheid staat hoog in het vaandel van Google en daarom willen ze de gebruikers niet teleurstellen dat zij de producten nog niet kunnen bestellen. Het is daarom van belang om aan te geven of je de producten op voorraad hebt of niet. Dat doe je door onderstaande waarde toe te voegen.

  • In stock, wanneer het product op voorraad is.
  • Out of stock, wanneer het product niet op voorraad is.
  • Preorder, wanneer het om een reservering gaat.

Prijs [price]

Het gaat hierbij om de productprijs van het product. Let hierbij wel op dat de prijs inclusief BTW weergegeven moeten worden. Óók als het om een B2B doelgroep gaat. Daarnaast is het altijd van belang om de Valuta mee te nemen. In de eurolanden zal dit altijd EUR zijn.

Conditie [condition]

Is het product nieuw, gebruikt of opgeknapt? De waarde die je hierbij invult is het volgende:

  • New, bij nieuwe producten.
  • Refurbished, bij opgeknapte producten.
  • Used, bij gebruikte producten.

Merk [Brand]

Hierbij vermeld je het merk van jouw product.

GTIN [gtin]

Een Global Trade Item Number van het product. Een GTIN is een verzamelnaam van onder andere:

  • UPC (Noord Amerikaans handels nummer), 12 cijferig nummer.
  • EAN (Een Europees handelsnummer), 13 cijferig nummer.
  • JAN (Japans handels nummer) 8 of 12 cijferig nummer.
  • ISBN (Een kenmerk voor boeken) 8 of 13 cijferig nummer.
  • IFT-14 (een kenmerk voor Multipacks).

Voor Europese producten zal een GTIN een ISBN nummer of EAN code zijn.

MPN [mpn]

Dit is het Manufacturer Part Number. MPN zijn codes die door de leverancier aangeleverd worden waaronder de producten geregistreerd staan.

Identifier Exist [idenitfier_exist]

Deze waarde gebruik je om aan te geven of het product een uniek productnummer heeft. Dus heeft het product een GTIN of MPN? GTIN en MPN zijn beide geen vereisten, maar beide worden zeer sterk aangeraden door Google. Mocht je deze waardes niet tot je beschikking hebben, dan kun je het afvangen met een waarde ‘False’ of ‘No’. Heb je deze waarde wel, gebruik dan ‘true’ of ‘yes’.

"Google heeft een aantal vereisten nodig om de informatie te koppelen aan zoekopdrachten en je campagnes succesvol in te richten."

Aanbevolen feed vereisten

Naast de bovengenoemde eisen zijn er ook nog een aantal aanbevolen velden die je zou mee kunnen nemen in de feed richting Google. De ene eis zal in veel gevallen beter aansluiten bij jouw producten dan de andere.

Product Type [Product_type]

Dit is de productcategorie die je meeneemt uit de webshop waaronder de betreffende producten vallen.

Google Product categorie [Google_product_categorie]

Google heeft een taxonomie opgesteld waarbij zij jouw producten categoriseren in de door hun samengestelde productcategorieën. Door dit door te geven aan Google kun je vertellen onder wat voor categorie jouw producten vallen.

Aanvullende afbeeldingen [additional_image_link]

Heb je meer dan 1 product afbeelding, neem dan de rest van alle afbeeldingen mee in het veld Additional Image Link.

Uitverkoopprijs [sale_price]

Hierbij gelden dezelfde voorwaarden als bij prijs. Door de sale prijs mee te nemen kun je jouw advertentie laten opvallen in de resultaten en kenbaar maken dat het betreffende producten een prijsverlaging hebben. Dit veld is uiteraard alleen van toepassing wanneer er een prijsverlaging is.

Kleur [color]

De kleur van het product.

Geslacht [gender]

Om aan te geven voor welk geslacht het is bedoeld.

Materiaal [material]

De stof of het type materiaal.

Maat [Size]

De product maat, denk bijvoorbeeld aan een schoenmaat.

Custom Label 0 t/m 4. [custom_lable_0]

Dit zijn labels waarmee jij je producten kan clusteren. Je zou hiermee filters kunnen creëren door producten in te delen op bijvoorbeeld: Prijs, Merk, Marge, Best presterende producten of wat jij ook maar belangrijk acht.

Verzending voor Google Shopping instellen

Het is belangrijk dat de gebruiker weet waar hij aan toe is en daarom is het belangrijk om de voorwaarden van verzending aan te geven. Dit kan op twee manieren. 1: Je kan alle gegevens instellen in de product feed die je hebt ingesteld en hiermee de velden shipping_country mee te nemen en shipping_price.

Een 2e manier is om de instellingen in te vullen in de voorwaarden binnen Google Merchant Centre. Hierin vind je de gegevens rechtsbovenin en kun je alle stappen doorlopen om het juist in te stellen.

Is jouw verzending gebaseerd op het gewicht van een product in plaats van de ordewaarde, dan kun je met het veld shipping_weight het gewicht aangeven en een filter maken in het Google Merchant Center.

hoe werkt google shopping

Voorbeeld Google Shopping Feed

Als je alles juist hebt ingesteld dan zal uiteindelijk een feed er uiteindelijk als volgt uit komen te zien:

Shopping Feed voorbeeld
Klik op de afbeelding om deze te vergroten.

Google Merchant Center

Het Google Merchant Center kun je zien als jouw magazijn waar al je producten online klaar liggen om verkocht te worden. Zodra je een Google Feed klaar hebt staan en ingediend in het Merchant Center, zullen jouw producten klaar gemaakt worden voor verkoop. Hierbij is het nog wel van belang om jouw website te claimen. Dit kan op een aantal verschillende manieren. Je kan dit doen door een verificatie via Google Analytics, Google Tag Manager of een HTML-code plaatsen in de <head> van de homepage.

Zodra dit gedaan is heb je jouw website gekoppeld aan het bijbehorende Merchant Center. Hierna dien je alleen nog jouw Google Merchant Center te koppelen met Google Ads en je kan los.

"Sinds begin 2020 heeft Google een update doorgevoerd waarbij er ook gratis vermeldingen voor Google Shopping zijn gekomen."

Google Shopping campagnes

Google Shopping kun je op basis van twee manieren inzetten. Zo is er een variant waarbij je minimale inzichten hebt in de zoekwoorden waarop je gevonden wordt. Dit zijn de zo genoemde Smart Shopping campagnes die zijn ingesteld op basis van Machine Learning en hebben ook een Remarketing functie erin verwerkt.

Bij de 2e mogelijkheid heb je veel meer invloed op de resultaten en kun je inhoudelijk ook veel meer bijsturen. Dit is de traditionele campagne waarbij je product SKU’s, productcategorieën of je eigen custom labels koppelt aan de advertentiegroepen. Google geeft je hierbij wel veel meer informatie wanneer je gevonden bent en waarop.

Beide campagnes hebben zijn voor- en nadelen, maar ons advies hierin is altijd om beide varianten te testen en te onderzoeken welke resultaten het meeste rendement opleveren.

gratis google shopping vermeldingen

Gratis Shopping vermeldingen

Sinds oktober 2020 heeft Google een update doorgevoerd waarbij er ook gratis vermelding voor Google Shopping zijn gekomen. Deze zijn net als de betaalde versie gebaseerd op de datafeed welke je aanlevert. Binnen het Tabblad van Google Shopping verschijnen er onder de betaalde versie nu net als bij het zoeknetwerk niet betaalde advertenties. De betaalde advertenties zullen de voorkeur houden door Google, gezien het een belangrijke inkomsten bron voor Google is.

Je kan jezelf hier relatief eenvoudig aanmelden door 4 simpele stappen:

  1. Maak een Google Merchant Center Account aan.
  2. Zorg voor een Google Shopping Feed en upload deze onder “producten > feeds”.
  3. Ga naar Groei > Programma’s beheren”.
  4. Aanmelden voor Surfaces across Google of Gratis vermeldingen.

Bing Shopping

Mocht je helemaal verkocht zijn aan Google Shopping en bereik je ook al mooie resultaten, overweeg dan ook om verder uit te breiden naar Bing. Bing (zie Microsoft Advertising) heeft sinds 2019 zijn eigen variant van Google Shopping en kan een waardevolle uitbreiding zijn. Bing Shopping is alleen nog niet actief in alle landen, maar Nederland gelukkig wel! Onze Shopping specialisten helpen je hier graag bij, neem hiervoor gerust contact op. Ook als je hulp nodig hebt bij jouw Google Shopping campagne!

Nieuwsbrief

Deel deze update

brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner