Succesvol op Instagram? 11 tips!

Het inzetten van Instagram marketing wordt steeds populairder. Sinds de oprichting van Instagram is het Social Media kanaal alleen maar meer gegroeid tot hét platform op het gebied van het delen van foto’s. Meer dan 800 miljoen maandelijkse gebruikers zijn actief op Instagram. Elke dag worden meer dan 60 miljoen foto’s gepost en er worden dagelijks 1,6 miljard ‘likes’ gegeven. Je kunt daarom wel stellen dat dit Social Media kanaal echt leeft en er daarom ook veel zakelijke kansen zijn. De kansen van Social Media marketing op Instagram zijn er dus zeker.

Alleen wat is daarin de beste aanpak en hoe word je succesvol op Instagram? Om jou daar mee op weg te helpen hebben wij 11 tips voor het gebruik van Instagram.

Er zijn in de loop der jaren nogal wat dingen veranderd met betrekking tot het Instagram-algoritme. Zo krijgen Instagram berichten niet meer dezelfde exposure, zoals dat voorheen was. Het algoritme maakt het namelijk steeds moeilijker om de doelgroep te bereiken, meer volgers te krijgen en ook om de betrokkenheid bij je berichten te verbeteren. Belangrijk dat jij dus weet om hier op een zo goede manier mee om te gaan.

Bij Instagram is het zo dat wanneer je bericht veel likes krijgt en reacties ontvangt, Instagram vindt dat dit een goed bericht is. Je hebt tenslotte een bericht van goede kwaliteit, oftewel met boeiende inhoud dat in de smaak valt. De volgorde van de berichten in de tijdlijn van Instagram zijn zo ingericht dat je geïnteresseerd bent in de inhoud, je relatie met de persoon die de post plaatst en de tijdigheid van de post. Scrol maar eens door je feed en kijk of dit ook bij jou het geval is.

Het belangrijkste om te onthouden van het Instagram-algoritme is dat wanneer je consistent boeiende informatie plaats dit zal lonen. Instagram houdt van actieve gebruikers en zal die dus ook belonen.

"De content van een webshop is bepalend voor de indruk die een bezoeker krijgt."

2: Begin een bedrijfsprofiel

Dit klinkt misschien heel logisch, maar toch maakt nog niet iedereen er gebruik van. Wanneer je serieus aan de slag wilt gaan met Instagram marketing is het aan te raden om een zakelijk account te gebruiken. Met een zakelijk account heb je namelijk ook inzicht in de statistieken van je account en bij een post. Bij de bericht statistieken kun je zien hoeveel bereik je bericht heeft, het aantal profiel bezoeken, klikken naar de website en hoe je mensen hebt bereikt. Is dit via de startpagina, via hashtags, via profiel of via een ander kanaal. Hele handige informatie dus om te hebben.

In de statistieken van je Instagram account kun je een geheel overzicht zien van de afgelopen 7 dagen. Daarin kun je de interactie met bericht zien, bereikte accounts, interactie met inhoud en statistieken met het aantal volgers. Het enige nadeel is dus vooral dat dit maar te zien is van de afgelopen 7 dagen. Als je graag meer wilt zien van de statistieken kun je kijken naar externe statistieken tools. Een aantal voorbeelden daarvan zijn:

Het is geheel persoonlijk welke externe tool jij fijn vindt om te gebruiken. Kijk vooral wel naar de statistieken van Instagram, zodat je een goed beeld en inzicht krijgt in je account.

instagram bedrijfsprofiel tip

Naast statistieken bekijken kun je met een zakelijk account ook openbare bedrijfsinformatie toevoegen aan je account. Denk aan de categorie waarin jij een onderneming hebt, de contactmogelijkheden, maar ook bepaalde actieknoppen. Met een zakelijk account is dus gewoon meer mogelijk. Geldt ook voor het adverteren op Instagram, daarbij is een zakelijk account van belang. Met adverteren op Instagram kun je gerichter mensen bereiken die aansluiten bij je doelgroep.

3: Maak het persoonlijk

Of je nu een product verkoopt of een dienst aanbiedt dat mensen kunnen afnemen, houd het persoonlijk. Niemand zit te wachten op allemaal Instagram berichten met ‘’koop dit product’’ ‘’met mijn dienst word jij groot binnen je branche’’. Nee, Instagram moet leuk blijven en jouw account moet ook leuk blijven om te volgen. Let daar dus goed op.

Plaats daarom niet alleen maar berichten met en over je product of dienst. Houd het persoonlijk. Foto’s met jezelf er op scoren namelijk goed. Mensen vinden het leuk om ook het gezicht achter het account te zien om het zo ook persoonlijk te maken. Wanneer mensen geen connectie hebben met jou zullen ze dat ook niet snel hebben met je product of dienst. Vergeet jezelf daarom ook niet om regelmatig te plaatsen op Instagram.

persoonlijk op instagram

4: Ga de connectie aan

Op Instagram is het natuurlijk ook geen eenrichtingsverkeer. Wanneer jij niet met anderen een connectie maakt, mag je ook niet verwachten dat ze dat allemaal bij jou gaan doen. Instagram draait namelijk niet alleen maar om het plaatsen van afbeeldingen in een mooie feed. Nee zeker niet, er komt véél meer bij kijken. Contact met je volgers is daarom ook belangrijk. Reageer daarom ook eens op berichten van je doelgroep of van je huidige volgers. Reageer op berichten in de stories, like berichten, maar doet dit natuurlijk wel natuurlijk.

Een andere hele goede manier om de connectie aan te gaan is aan de hand van direct messages, oftewel DM. Mensen krijgen hier namelijk ook een melding van, geldt ook voor het liken of reageren op een bericht, maar een DM is toch een stuk persoonlijker. Het is namelijk persoonlijk gericht naar iemand en dat is wat mensen heel erg fijn vinden. Pas dit ook zeker toe met je Instagram account.

"Wanneer jij niet met anderen een connectie maakt, mag je ook niet verwachten dat ze dat allemaal bij jou gaan doen."

5: Gebruik stories

Nog niet wordt dit door iedereen actief ingezet. Superzonde, want uit Instagram stories kun je namelijk heel veel bereik halen. Tip 3 over jezelf meer laten zien pas je dus toe in de stories. Mensen zijn gek op stories. Dit hoeven echt geen hoogstaande video’s te zijn, maar kijk vooral naar wat leuk is om te delen en mocht je daar niet uit komen kun je, je volgers ook vragen.

stories instagram tip

Wanneer je actief bent in je stories (liefst iedere dag een aantal) helpt dit ook weer mee aan de zichtbaarheid van je account. Het aantal weergaven zullen toenemen en vanuit een story kun je iets actueels delen met je volgers. Stories zijn namelijk van nu en ze blijven ook maar 24 uur online in tegenstelling tot de Instagram berichten. Vergeet daarom Instagram stories ook niet. Film daarin ook jezelf, ja dat kan in het begin wat ongemakkelijk zijn, maar wanneer je over die drempel heen bent gaat het een stuk gemakkelijker.

6: Goed beeldmateriaal is the key

goed beeldmateriaal is key

Instagram bestaat uit beeld. Zowel fotografie als videografie. Als jij met je bedrijf wilt opvallen moet je Instagram account er natuurlijk ook interessant uit zien. Je hebt misschien wel eens gehoord over een mooie ‘’Instagram feed’’ en daarmee wordt dus bedoeld hoe al je foto’s en eventueel ook video’s met elkaar in verhouding staan op het profiel. Het profiel is tenslotte de eerste indruk die iemand heeft wanneer die er op terecht komt. Ook bestaat Instagram natuurlijk volledig uit beeld en dat is daarom ook zo belangrijk.

Bepaal daarom dus goed wat je op je Instagram profiel wilt tonen. Het is belangrijk om daarvoor vooraf een plan te maken. Een combinatie tussen persoonlijk en zakelijk is dus een hele goede één. Let daarbij ook op qua fotografie en probeer dit allemaal in één stijl te houden. Kies daarvoor en stijl die ook echt bij jou en je onderneming past.

Kun je zelf goed professionele foto’s maken? Super! Ben je hier nu niet zo’n ster in kun je altijd kijken naar de mogelijkheden voor het inhuren van een professionele fotograaf die mooie en kwalitatieve foto’s kan maken.

7: Ken je doelgroep

Om succesvol te worden op Instagram is het belangrijk om je doelgroep goed te kennen. Ook qua schrijfstijl kan dit namelijk van groot belang zijn. Zo hebben mannen weer andere interesses dan vrouwen en hoort daar ook weer een ander soort beeldmateriaal bij. Het is dus heel belangrijk om je doelgroep goed voor ogen te hebben. Op die manier kun jij goed contact hebben met de doelgroep en daarmee ook ‘’de taal van de doelgroep’’ spreken.

"Om succesvol te worden op Instagram is het belangrijk om je doelgroep goed te kennen."

8: De kracht van hashtags

Een goed gebruik van hashtags kan bijdragen aan succes op Instagram. Voordat je hashtags gaat gebruiken is het belangrijk om te kijken of je hashtags ook van waarde zijn. Dit kun je bijvoorbeeld doen via Instagram zelf door een hashtag in te voeren en te zien wat het bereik daar van is, maar er zijn ook tools, zoals bijvoorbeeld Hashtagify waarbij je dat kunt bekijken.

Het is belangrijk om hashtags om te kijken of een hashtag die jij in gedachte hebt ook goed scoort. Door het gebruik van hashtags wordt het bereik van je bericht namelijk groter. Als je hashtags het echt goed doen komen ze ook bij de populaire hashtags te staan. Hierdoor zal het bereik nog groter worden. Ook is het belangrijk om te kijken naar een aantal vaste hashtags die je graag terug wilt laten komen. Wanneer je berichten dan goed scoren op die hashtags zullen jouw berichten ook beter gevonden worden met die hashtags en is de kans groter dat die ook onder de populaire hashtag berichten komen te staan.

hashtags op instagram

9: Ga goed om met je posts

Met ‘ga goed om met je posts’ bedoelen we dat het belangrijk is om goed na te denken over wat je precies plaatst. Wissel namelijk in je berichten. Interactie in een bericht is altijd goed, maar doe dit bijvoorbeeld niet iedere keer. Zorg daarom dus voor variatie. We raden je dan ook aan om een contentkalender te maken, zodat je kunt kijken wanneer je iets gaat plaatsen en wat dat voor bericht is. Maak daarin ook een afwisseling tussen iets persoonlijks en zakelijks, maar houd ook een bepaalde stijl aan qua schrijven, opbouw en tekst. Dit zorgt voor herkenning.

video met instagram reels

10: Kies ook eens voor een video

Instagram staat natuurlijk bekend om alle afbeeldingen die je er op ziet, alleen video’s worden ook steeds populairder. Ook Instagram speelt hier meer op in. Zo is er onlangs een nieuwe functie uitgerold, genaamd Instagram Reels. Dit kun je wel wat vergelijken met TikTok, alleen dan via Instagram. Natuurlijk is het ook IGTV en daar wordt ook steeds meer gebruik van gemaakt. Video’s in de stories doen het ook goed. Plaats, naast afbeeldingen, dan ook eens een te gekke video of maak een vlogje van jezelf in bijvoorbeeld de stories. Zo kun je net wat meer de interactie aangaan met je volgers en video’s maken het ook persoonlijk.

11: Bekijk samenwerkingen

Er zijn super grote accounts te vinden op Instagram. Voor influencers is het ook the place to be, omdat het platform natuurlijk bekend staat om mooie afbeeldingen. Instagram wordt dus ook zakelijk ingesteld met als het ware ‘’sluik reclame’’ aan de hand van influencers. Het kan ook super interessant zijn om te gaan kijken naar influencers die bijvoorbeeld bij jouw onderneming passen. Focus je dan niet alleen op de echt hele grote en bekende influencers, want die krijgen natuurlijk dagelijks een samenwerking verzoek, maar kijk vooral in het begin meer naar kleinere influencer.

"Plaats, naast afbeeldingen, ook eens een te gekke video of maak een vlogje van jezelf in bijvoorbeeld de stories."

Deze hebben vaak een hele hechte band met hun volgers, omdat ze nog niet zo groot zijn en bij ‘’de top’’ horen, maar dat kan uiteindelijk wel meer opleveren. Je verkoopt tenslotte alleen wat als mensen in je geloven en in de dingen die je doet. Een kleinere influencer kan daardoor ook sneller geloofwaardiger overkomen. Ga daarom ook eens de conversatie aan met een micro influencer om te kijken of er een mooie samenwerking in zit.

Eindconclusie

Met deze 11 tips voor het gebruik van Instagram kun jij de eerste echte stappen zetten naar een succesvol Instagram account. Neem ze daarom ook stap voor stap door en pas ze ook echt toe. Wanneer je weet wat je doet en actief bent op Instagram zal dit uiteindelijk worden beloond door zowel Instagram zelf, als door klanten.

Nieuwsbrief

Deel deze update

brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner