Het inzetten van Instagram marketing wordt steeds populairder. Sinds de oprichting van Instagram is het Social Media kanaal alleen maar meer gegroeid tot hét platform op het gebied van het delen van foto’s. Meer dan 800 miljoen maandelijkse gebruikers zijn actief op Instagram. Elke dag worden meer dan 60 miljoen foto’s gepost en er worden dagelijks 1,6 miljard ‘likes’ gegeven. Je kunt wel stellen dat dit Social Media kanaal echt leeft en dat er veel kansen zijn in Social Media marketing op Instagram voor jouw bedrijf.
Alleen wat is daarin de beste aanpak en hoe kun je met succes adverteren op Instagram? Om jou daarmee op weg te helpen hebben wij 20 tips voor een succesvol Instagram account die je hier kunt lezen!
Tip 1: Het algoritme van Instagram
Er zijn in de loop van de jaren nogal wat dingen veranderd met betrekking tot het Instagram-algoritme. Zo krijgen Instagram berichten niet meer dezelfde exposure, zoals dat voorheen was. Het algoritme maakt het namelijk steeds moeilijker om de doelgroep te bereiken, meer volgers te krijgen en ook om de betrokkenheid bij je berichten te verbeteren. Belangrijk dat jij dus weet om hier op een zo goede manier mee om te gaan, zodat je een succesvol Instagram account onderhoudt.
Bij Instagram is het zo dat wanneer je bericht veel likes krijgt en reacties ontvangt, Instagram dit als een goed bericht beoordeelt. Je hebt tenslotte een bericht van goede kwaliteit, oftewel met boeiende inhoud die in de smaak valt. De volgorde van de berichten in de tijdlijn van Instagram zijn zo ingericht dat je geïnteresseerd bent in de inhoud, je relatie met de persoon die de post plaatst en de tijdigheid van de post. Scrol maar eens door je feed en kijk of dit ook bij jou het geval is.
Het belangrijkste om te onthouden van het Instagram-algoritme is dat wanneer je consistent boeiende informatie plaatst, dat dit zal lonen. Instagram houdt van actieve gebruikers en zal die dus ook belonen.
"De content van een webshop is bepalend voor de indruk die een bezoeker krijgt."
Tip 2: Begin een Instagram bedrijfsprofiel
Dit klinkt misschien heel logisch, maar toch maakt nog niet iedereen er gebruik van. Wanneer je serieus aan de slag wilt gaan met Instagram marketing, is het aan te raden om een zakelijk account te gebruiken. Met een zakelijk account heb je namelijk ook inzicht in de statistieken van je account en van een afzonderlijke post. Bij de berichtstatistieken kun je de grootte van het bereik zien, het aantal profielbezoeken, de klikken naar de website en hoe je mensen hebt bereikt. Is dit via de startpagina, via hashtags, via het profiel of via een ander kanaal? Hele handige informatie dus om te hebben en om vanuit deze gegevens de waarde van je Instagram account te verhogen.
In de statistieken van je Instagram account kun je een overzicht zien van de afgelopen 7 dagen. Daarin staan de interactie met het bericht, de bereikte accounts, de interactie met inhoud en statistieken van het aantal volgers. Het enige nadeel is dus vooral dat dit maar te zien is van de afgelopen 7 dagen. Wil je de statistieken over een langere period zien, dan kun je kijken naar externe statistieken tools. Een aantal voorbeelden daarvan zijn:
Het is heel persoonlijk welke externe tool jij fijn vindt om te gebruiken voor inzicht in een succesvol Instagram account. Blijf wel vooral ook kijken naar de statistieken van Instagram zelf, zodat je een goed beeld van je account.
Naast statistieken bekijken kun je met een zakelijk account ook openbare bedrijfsinformatie toevoegen aan je account. Denk aan de categorie waarin jij een onderneming hebt, de contactmogelijkheden en aan bepaalde actieknoppen. Met een zakelijk account is dus meer mogelijk. Geldt ook voor het adverteren op Instagram, daarbij is een zakelijk account van belang. Met adverteren op Instagram kun je gerichter mensen bereiken die aansluiten bij je doelgroep.
Tip 3: Maak het persoonlijk
Of je nu een product verkoopt of een dienst aanbiedt die mensen kunnen afnemen, houd het persoonlijk. Niemand zit te wachten op allemaal Instagram berichten met ‘koop dit product’ of ‘met mijn dienst word jij groot binnen je branche’. Nee, Instagram moet leuk blijven en jouw account dus, mits je volgers wilt blijven interesseren. Let daar goed op wil je succesvol zijn op Instagram.
Plaats niet alleen maar berichten met en over je product of dienst. Foto’s met jezelf erop scoren namelijk goed en houden je feed persoonlijk. Mensen vinden het leuk om het gezicht achter het account te zien om het zo ook persoonlijk te maken. Wanneer mensen geen connectie met je hebben, zullen ze dat ook niet snel hebben met je product of dienst. Vergeet jezelf daarom niet regelmatig op Instagram te zetten.
Tip 4: Ga de connectie aan op Instagram
Instagram is het geen eenrichtingsverkeer. Wanneer jij niet met anderen een connectie maakt, hoef je ook niet te verwachten dat ze dat allemaal bij jou gaan doen. Instagram draait namelijk niet alleen maar om het plaatsen van afbeeldingen in een mooie feed. Nee zeker niet, er komt véél meer bij kijken. Contact met je volgers is heel belangrijk voor een succesvol Instagram account. Reageer daarom ook eens op berichten van je doelgroep of van je huidige volgers, op berichten in de Stories en like berichten, maar doet dit natuurlijk wel natuurlijk.
Een andere hele goede manier om de connectie aan te gaan is aan de hand van direct messages, (DM). Mensen krijgen hier namelijk ook een melding van. Dat geldt ook voor het liken of reageren op een bericht, maar een DM is toch een stuk persoonlijker. Het is namelijk gericht aan iemand en dat is wat mensen heel erg fijn vinden. Pas dit ook zeker toe met je Instagram account.
"Wanneer jij niet met anderen een connectie maakt, mag je ook niet verwachten dat ze dat allemaal bij jou gaan doen."
Tip 5: Gebruik Instagram Stories
Nog niet wordt dit door iedereen actief ingezet. Superzonde, want uit Instagram Stories kun je heel veel bereik halen. Tip 3 over jezelf meer laten zien pas je heel goed toe in de Stories. Mensen zijn gek op Stories. Dit hoeven echt geen hoogstaande video’s te zijn, maar kijk vooral naar wat leuk is om te delen en mocht je daar niet uit komen, kun je altijd je volgers om tips vragen. Ook op die manier verhoog je de waarde van je Instagram account.
Wanneer je actief bent in je Stories (liefst iedere dag een aantal), helpt dit ook weer mee aan de het succes van je Instagram account. Het aantal weergaven zullen toenemen en vanuit een Story kun je iets actueels delen met je volgers. Stories zijn namelijk van nu en ze blijven ook maar 24 uur online in tegenstelling tot de Instagram berichten. Vergeet daarom Instagram Stories ook niet. Film daarin jezelf – ja dat kan in het begin wat ongemakkelijk zijn – maar wanneer je over die drempel heen bent gaat het een stuk gemakkelijker.
Tip 6: Goed beeldmateriaal is key
Instagram bestaat uit beeld. Zowel fotografie als videografie. Als jij met je bedrijf wilt opvallen, moet je Instagram account er interessant uit zien. Je hebt misschien wel eens gehoord over een mooie ‘Instagram feed’. Daarmee wordt dus bedoeld hoe al je foto’s en eventueel ook video’s met elkaar in verhouding staan op het profiel. Het profiel is tenslotte de eerste indruk die iemand heeft wanneer die er op terecht komt. Bovendien bestaat Instagram volledig uit beeld en dat is daarom ook zo belangrijk. Het is een superleuke manier om je creativiteit in te zetten voor een succesvol Instagram account.
Bepaal dus goed wat je op je Instagram profiel wilt tonen. Het is belangrijk om vooraf een plan te maken. Een combinatie tussen persoonlijk en zakelijk is een hele goede manier. Let daarbij ook op fotografie en probeer dit allemaal in één stijl te houden. Kies daarvoor een stijl die ook echt bij jou en je onderneming past.
Kun je zelf goed professionele foto’s maken? Super! Ben je hier nu niet zo’n ster in, dan kun je altijd kijken naar de mogelijkheden voor het inhuren van een professionele fotograaf die mooie en kwalitatieve foto’s kan maken en je helpt je Instagram account succesvol te maken.
Tip 7: Ken je doelgroep
Om succesvol te worden op Instagram is het belangrijk om je doelgroep goed te kennen. Ook qua schrijfstijl kan dit van groot belang zijn. Zo hebben mannen weer andere interesses dan vrouwen en daar hoort weer een ander soort beeldmateriaal bij. Het is heel belangrijk om je doelgroep goed voor ogen te hebben. Op die manier kun jij goed contact hebben met de doelgroep en daarmee ook ‘de taal van de doelgroep’ spreken. Weet je je doelgroep goed aan te spreken, dan kun je de waarde van je Instagram account daarmee verhogen.
"Om succesvol te worden op Instagram is het belangrijk om je doelgroep goed te kennen."
Tip 8: De kracht van hashtags
Een goed gebruik van hashtags kan bijdragen aan een succesvol Instagram account. Voordat je hashtags gaat gebruiken, is het belangrijk om te kijken of je hashtags van waarde zijn. Dit kun je bijvoorbeeld doen door op Instagram zelf een hashtag in te voeren en te zien wat het bereik daarvan is. Aanvullend zijn er ook tools, zoals Hashtagify waarmee je dat kunt onderzoeken.
Het is belangrijk om te kijken of een hashtag die jij in gedachte hebt goed scoort. Door het gebruik van hashtags wordt het bereik van je bericht namelijk groter. Als je hashtags het echt goed doen, komen ze bij de populaire hashtags te staan en wordt het bereik nóg groter. Ook is het belangrijk om te kijken naar een aantal vaste hashtags die je graag terug wilt laten komen. Wanneer je berichten dan goed scoren op die hashtags, zullen je berichten beter gevonden worden en is de kans groter dat die onder de populaire hashtagberichten komen te staan.
Tip 9: Ga goed om met je posts
Hiermee bedoelen we dat het belangrijk is om goed na te denken over wat je precies plaatst. Wissel namelijk in je berichten. Interactie in een bericht is altijd goed, maar doe dit niet iedere keer. Zorg dus voor variatie. We raden je dan ook aan om een contentkalender te maken, zodat je kunt kijken wanneer je wat voor bericht gaat plaatsen. Maak daarin ook een afwisseling tussen iets persoonlijks en zakelijks, maar houd wel een consistente stijl aan qua schrijven, opbouw en tekst. Dit zorgt voor herkenning en vergroot de waarde van je Instagram account.
Tip 10: Kies eens voor een video
Instagram staat natuurlijk bekend om alle afbeeldingen die je er ziet, alleen video’s worden ook steeds populairder. Instagram speelt hier handig op in met de Instagram Reels. Dit kun je wel wat vergelijken met TikTok, alleen dan via Instagram. Daarnaast is er de IGTV en daar wordt steeds meer gebruik van gemaakt. Video’s in de Stories doen het heel goed op een succesvol Instagram account. Plaats naast afbeeldingen dan ook eens een te gekke video of maak een vlog van jezelf in bijvoorbeeld de Stories. Zo kun je net wat meer de interactie aangaan met je volgers en video’s maken je account een stuk persoonlijker.
Tip 11: Bekijk kansrijke samenwerkingen
Er zijn super grote accounts te vinden op Instagram. Voor influencers is het ook the place to be, omdat het platform natuurlijk bekend staat om mooie afbeeldingen. Instagram wordt zakelijk ingesteld met als het ware ‘sluikreclame’ waar influencers de hoofdrol spelen. Het kan ook super interessant zijn om te gaan kijken naar influencers die bijvoorbeeld bij jouw onderneming passen. Focus je dan niet alleen op de echt grootste en meest bekende influencers, want die krijgen dagelijks een verzoek om samen te werken.
Begin met een samenwerking met een ‘kleiner’ influencer, die helpt het succes van jouw Instagram account te vergroten. Deze hebben vaak een hele hechte band met hun volgers en dat kan uiteindelijk uitgroeien tot meer. Je verkoopt tenslotte alleen wat als mensen geloven in jou en in de dingen die je doet. Een kleinere influencer kan daardoor geloofwaardiger overkomen. Ga daarom eens de conversatie aan met een micro-influencer om te kijken of er een mooie samenwerking in zit.
"Plaats naast afbeeldingen dan ook eens een te gekke video of maak een vlog van jezelf in bijvoorbeeld de Stories."
Tip 12: Plaats consistent content op Instagram
Veel ondernemers starten enthousiast met Instagram, maar raken na verloop van tijd hun ritme kwijt. Zonde! Want consistentie is één van de belangrijkste succesfactoren. Niet alleen voor je volgers (die regelmatig iets van je verwachten), maar ook voor het algoritme van Instagram. Kies vaste dagen of momenten waarop je post en plan dit vooruit met behulp van een contentkalender of een tool zoals Later of Buffer. Zo houd je overzicht én blijf je zichtbaar. Begin rustig, pak het stap voor stap op en blijf vooral trouw aan je eigen stijl.
Tip 13: Speel in op actualiteiten en seizoenen
Een slimme manier om relevant te blijven, is door in te spelen op actuele gebeurtenissen of seizoensgebonden thema’s. Denk aan feestdagen, evenementen in jouw branche of belangrijke momenten in het jaar (zoals Black Friday, zomer of back-to-school). Door hier creatief op in te spelen, laat je zien dat je met beide benen in het nu staat – iets wat volgers enorm waarderen. Wees hierin authentiek: connectie en karakter maken jouw account onderscheidend.
Tip 14: Zet call-to-actions in je posts
Een mooie post is leuk, maar wat wil je dat je volgers doen? Vergeet daarom niet om duidelijke call-to-actions (CTA’s) toe te voegen. Denk aan: “Wat vind jij hiervan?”, “Laat een reactie achter”, “Tag iemand die dit moet zien” of “Klik op de link in bio voor meer info.” Actieve volgers zorgen voor meer interactie én een groter bereik. En juist die interactie zorgt ervoor dat Instagram jou als waardevolle gebruiker ziet.
Tip 15: Gebruik Instagram Highlights slim
Instagram Stories verdwijnen na 24 uur, maar met Highlights kun je ze vastzetten op je profiel. Gebruik deze functie slim door categorieën aan te maken zoals “Over ons”, “Producten”, “Reviews” of “Tips”. Zo geef je nieuwe bezoekers direct een goed overzicht van je bedrijf en kunnen ze eenvoudig meer over je ontdekken. Bedenk steeds: hoe laat je jouw unieke persoonlijkheid en kracht doorschemeren in elk onderdeel van je profiel?
Tip 16: Reageer snel op reacties en DM’s
Engagement draait niet alleen om zenden, maar ook om ontvangen. Wanneer mensen reageren op je post of je een berichtje sturen, probeer dan snel te reageren. Dit laat zien dat je actief betrokken bent én versterkt de relatie met je volgers. Die verbinding is waar Instagram uiteindelijk om draait: oprechte interactie met échte mensen.
Tip 17: Experimenteer met Instagram Live
Live gaan op Instagram is een geweldige manier om real-time contact te maken met je volgers. Organiseer bijvoorbeeld een Q&A, geef een kijkje achter de schermen of introduceer een nieuw product. Het mooie aan Live is dat het spontaan en authentiek is. En dat scoort! Je hoeft echt geen televisiekwaliteit te leveren; oprechtheid en interactie zijn hier de sleutelwoorden. Begin met iets kleins en groei in je eigen tempo.
Tip 18: Organiseer een winactie
Een goed doordachte winactie kan zorgen voor een flinke boost in bereik en volgers. Vraag bijvoorbeeld om mensen te reageren, iemand te taggen of je account te volgen. Zorg er wel voor dat de prijs relevant is voor jouw doelgroep, zodat je kwalitatieve interactie krijgt. En vergeet niet duidelijk de spelregels te communiceren! Een succesvolle actie begint bij een heldere strategie én een duidelijke boodschap.
Tip 19: Maak gebruik van user-generated content
Hebben klanten of volgers foto’s gemaakt van jouw product of dienst? Vraag dan of je deze mag delen op je eigen account. Dit noemen we user-generated content (UGC) en dat is goud waard! Het straalt betrouwbaarheid uit, geeft sociale bewijskracht en bespaart je zelf tijd in contentcreatie. Zo bouw je aan vertrouwen én een sterkere community rondom je merk.
Tip 20: Analyseer, leer en verbeter
Kijk regelmatig naar je statistieken. Welke posts doen het goed? Waar haken mensen af? Welke dagen/tijdstippen werken het best? Instagram biedt veel inzichten, maar je kunt ook tools zoals Iconosquare of Socialblade gebruiken voor diepere analyses. Blijf leren, testen en verbeteren – dat is de weg naar een écht succesvol Instagram-account. Wanneer je weet wat je doet en actief bezig bent, wordt dit uiteindelijk beloond door zowel Instagram als je klanten.
Eindconclusie hoe succesvol te adverteren op Instagram?
Met deze 11 tips voor een succesvol Instagram account kun jij de eerste echte stappen zetten. Neem ze stap voor stap door en pas ze ook echt toe. Wanneer je weet wat je doet en actief bent op Instagram zal dit uiteindelijk worden beloond door zowel Instagram zelf als door je klanten.
Wil je een keer samen sparren over Instagram marketing of heb je advies nodig om de waarde van je Instagram te vergroten verhogen? Neem eens vrijblijvend contact op met een van onze specialisten, die je graag met je in gesprek gaat over de vele kansen op Instagram.