Spacer

Pinterest is inmiddels meer dan alleen een app waar je inspiratie op kunt doen voor je tuin of DIY voor in huis. Nee, je kunt er als bedrijf ook heel erg goed gebruik van maken. Oftewel: Pinterest voor bedrijven. Nog niet heel veel bedrijven in Nederland maken gebruik van Pinterest om met (potentiële) klanten of relaties te communiceren. Dat is jammer, want er liggen ontzettend veel kansen op het gebied van Pinterest. Benieuwd of Pinterest marketing iets is voor jouw bedrijf? Lees dan snel verder.

Wat is Pinterest precies?

Wel eens van de naam Pinterest gehoord, maar weet je niet precies wat het is of wat je er meer kunt? Geen probleem, ik leg het je graag even uit. Pinterest is een sociaal medium waar je allerlei afbeeldingen, sinds kort ook filmpjes, infographics en presentaties kunt vinden en met anderen kunt delen. Dit gebeurt allemaal via een zogeheten ‘pin’. Deze pin bestaat uit een afbeelding of één van de andere opties, een beschrijving en een link (goed onthouden) die terugleidt naar de bron van de afbeelding.

wat is pinterest

Mocht je iets leuks hebben gezien en wil je dat graag bewaren? Dan kun je de pin bewaren.
Wil je graag die hele infographic lezen of weten hoe je dat lekkere gerecht maakt van de foto? Dan kun je op de afbeelding klikken en word je meteen doorgestuurd via de link (had je hem onthouden?) die gekoppeld is aan de pin naar de juiste pagina.

Super handig natuurlijk dat je via een afbeelding op een website komt die je meteen al aanspreekt. Want je vond de afbeelding leuk, dus er is een connectie.

Pinterest is dan ook een plek vol inspiratie voor verschillende doelgroepen. Het ideale platform om met jouw bedrijf zichtbaar te zijn!

Wie vind je op Pinterest?

Pinterest heeft in 2019 al een grote groei gemaakt in het dagelijkse gebruik. Een groei van maar liefst 25 procent. In Nederland zijn er 734.000 dagelijkse Pinterest gebruikers. Terwijl dat in 2018 nog 587.000 waren. Ook in het aantal gebruikers is Pinterest gestegen van 3 miljoen in 2018 naar 3,5 miljoen in 2019.

“Pinterest is een plek vol inspiratie voor verschillende doelgroepen.”

Oké, dat waren even de mooie groeicijfers.
Nu over de doelgroep, want dat is een nog veel interessanter onderdeel.

Gebruikers

De gebruikers zitten vooral achter hun mobiele telefoon te ‘’Pinteresten’’. Dit is maar liefst 80 procent. Pinterest is echter ook gewoon te gebruiken via desktop. Het zijn vooral vrouwen die actief zijn op Pinterest, maar er komen ook steeds meer mannelijke Pinterest-gebruikers bij. Wel geldt bij beide dat eten en drinken het meeste aanspreekt op Pinterest. Daarnaast staan de DIY, oftewel de doe-het-zelf handwerken op nummer twee. Bij de mannen staat ‘anders’ op nummer twee. De mannen zijn lastiger in een hokje te plaatsen qua interesses. Als vrouw zijnde kan ik me daar goed in vinden. 😉

Nu hoor ik je denken: ‘Ik heb geen bedrijf dat zich bezighoudt met eten en drinken, is dat Pinterest marketing dan wel relevant voor mij?’ Mocht je daar aan twijfelen, dan kun je eerst kijken naar soortgelijke bedrijven, producten of diensten. Ik weet zeker dat je helemaal verbaasd zult zijn over het brede aanbod binnen Pinterest.

doelgroepen op pinterest

Waarom Pinterest voor bedrijven?

Een klein stukje terug deelden we de mooie groeicijfers van Pinterest. Dat alleen al is een hele goede reden om eens te gaan kijken naar de mogelijkheden van Pinterest voor bedrijven. In Nederland is Pinterest nog een niche, terwijl het in de Engelstalige markt al veel meer gebeurt.

Een bedrijfspagina maken bij Pinterest is gewoon GRATIS. Daar zijn we als Nederlanders natuurlijk helemaal gek op. In een andere blog op deze website vind je een hele handige Pinterest stappenplan gemaakt voor het aanmaken van een account en om je website Pinterest proof te maken. Lees die lekker even door en leer nog meer over Pinterest inzetten voor je bedrijf.

Pinterest voor bedrijven inzetten

Maak er een succes van

Pinterest is een super middel voor het creëren van zichtbaarheid en om mensen naar je website te sturen. De plek waar ze kennis met je bedrijf kunnen maken en wellicht een aankoop of aanvraag zullen doen. De investering qua geld is er niet, een bedrijfsaccount is immers gratis aan te maken. Wil je er een succes van maken dan moet je er wel (wat) meer tijd in investeren. Tijd komen we vaak te kort op een dag. Alleen door vaak actief te zijn op Pinterest boek je resultaat. Mocht je echt geen tijd hebben om van je Pinterest account een succes account te maken, dan kun je altijd nog Pinterest uitbesteden aan specialisten.

“Als je de dienst of producten van je bedrijf kunt vertalen naar een goed marketingverhaal met aansprekende beelden, dan is Pinterest echt the place to be.”

Naast dat is Pinterest ook een uitstekende bron om te gaan ontdekken wat de interesses zijn van je doelgroep en die waardevolle kennis kun je dan weer gebruiken om je doelgroep nog beter te bereiken en op de juiste manier aan te spreken. Met Social Media marketing probeer je er als bedrijf voor te zorgen dat je zichtbaar bent bij de volgers, maar daarnaast ook betrokken. Twee onderdelen die super belangrijk zijn om een band te creëren met potentiële klanten.

Eindconclusie

Als je de dienst of producten van je bedrijf kunt vertalen naar een goed marketingverhaal met aansprekende beelden, dan is Pinterest echt the place to be. Je creëert meer bezoekers naar je website en gaat opvallen in de social media wereld. Pinterest kan je merk/bedrijf een mooie status opleveren. Want meer bezoekers betekent een grotere kans op conversie en daarmee meer omzet. Daarom is Pinterest voor bedrijven een uitgelezen kans. Het is aan jou om deze kans te benutten.

Wil je graag Pinterest inzetten, maar weet je niet hoe? Neem dan gerust even contact met ons op. Onze specialisten vertellen je hier graag meer over.


footer Brandmerck online marketing
Daag ons uit!

Daag ons uit!

Vul hieronder je gegevens in en wij beantwoorden direct je vraag of nemen geheel vrijblijvend contact met je op!