Op de Banck met:

Cindy Hoomans

cindy hoomans

Over Cindy Hoomans

Ik ben SEO-specialist bij Brandmerck. Vraag en aanbod op een natuurlijke manier bij elkaar krijgen en dat realtime terugzien in de statistieken en Google posities. Daar houd ik van. Uiteraard mag de gebruiksvriendelijkheid van een website daarin niet ontbreken.

Zonder de online marketing specialisten geen Brandmerck. De enthousiastelingen halen iedere dag het onderste uit de kan om onze opdrachtgevers optimaal vindbaar te maken en met knallende Google en Social ads hun bedrijfsnaam te promoten. Eén van deze Brandmerckers is Cindy. Maak in deze Op de Banck met kennis met deze bevlogen en ervaren SEO-specialiste. Met een serieuze aanpak van haar werk in combinatie met haar fijne humor is ze een onmisbare schakel in Brandmerck.

We hebben een nieuw en bijzonder decor gevonden voor ‘Op de Banck met’. In Gauw mochten we gebruikmaken van de mooie locatie van Postma Diervoerders, waar Cindy bij aankomst super enthousiast van werd. Lees in ‘Op de Banck met’ de vragen die we op Cindy hebben afgevuurd en wat zij ons over zichzelf te vertellen heeft.

Cindy we mogen je beter leren kennen. Kun jij jezelf voorstellen aan de lezers?

“Ik ben Cindy, ik woon in Sneek en ben inmiddels 39 jaar. In mijn vrije tijd ben ik graag bezig met fotografie of ik kijk op zijn tijd een goede serie of film op Netflix. Daarnaast ben ik graag met SEO bezig. Sinds een jaartje ben ik werkzaam bij Brandmerck, wat me hartstikke goed bevalt.”

Hoe ben je een jaar geleden bij Brandmerck terechtgekomen?

“Ik werkte al bij een andere online marketing bureau in Leeuwarden. Het kriebelde al een beetje om rond te kijken, want ik wilde wel eens een kijkje te nemen in de keuken van een andere online marketing bureau. Wel een die het leuk vindt om met diverse klanten en branches bezig te zijn, daar leer je ook weer van. Brandmerck volgde ik al een tijdje op Social Media en ik vond het een heel leuk bedrijf. Dus ik ben een keer gaan bellen, heb een brief gestuurd en de rest is geschiedenis.”

Wat is jouw functie bij Brandmerck?

“Ik ben SEO-specialist, dus gericht op zoekmachine optimalisatie. Het heet dan wel zoekmachine optimalisatie, maar eigenlijk optimaliseer je de website ook. En wel zo dat een bezoeker er probleemloos zijn weg op kan vinden. Als de site aansluit bij je doelgroep en je met een paar technische dingetjes – ja, dat is iets voor de profs onder ons – een knipoog geeft naar Google, dan kan Google de pagina hoger ranken en kom je op pagina 1, zo niet op nummer 1 in Google.”

Wat voor werk doe je dan als SEO specialist?

“Je zorgt ervoor dat je zonder extra kosten hoger in de zoekresultaten komt op basis van een ‘X’ aantal zoekwoorden en zoektermen die je bepaalt met de opdrachtgever en waar je op gaat focussen. Door middel van het beïnvloeden van heel veel ranking factoren, zoekmachines hebben er meer dan 200, gaan we aan de slag met optimaliseren. Dankzij het optimaliseren van de website of webshop komt onze klant hoger in de zoekresultaten te staan, waardoor meer verkeer wordt gegenereerd naar de site en/of webshop.”

"Brandmerck volgde ik al een tijdje op Social Media en ik vond het een heel leuk bedrijf. Dus ik ben een keer gaan bellen, heb een brief gestuurd en de rest is geschiedenis."

Wat voor werkzaamheden vallen daar dan onder?

“SEO leunt op drie pijlers:

  1. gebruiksvriendelijkheid met daarin de technische factoren
  2. autoriteit; hoe waardevol jouw site is in de ogen van Google?
  3. content, dus de relevantie van de website. Zonder content heb je immers niks.

Die drie pijlers komen ook weer terug in mijn werkzaamheden: de autoriteit verhogen middels linkbuilding, dus externe links aanvragen. De relevantie verhogen we door content te schrijven. En gebruiksvriendelijkheid; we kijken aan de hand van Google Analytics en andere factoren hoe mensen op de website bewegen. Als mensen te snel weggaan, is er iets niet pluis. Dus dan gaan we kijken hoe we de site kunnen optimaliseren.”

Is er iets in die drie pijlers waar jij in uitblinkt?

“Ik ben lang bezig geweest met tekstuele content, ook bij vorige online marketingbureaus. Nu ben ik meer overgestapt op het verhogen van de autoriteit. Maar ik mag ook heel graag kijken naar hoe gebruiksvriendelijk een website is. Het is een beetje een tik van mij dat als ik een nieuwe site onder ogen krijg, dat ik dan al meteen een conclusie klaar heb: ‘dit ziet er goed uit en dit kan beter’ of ‘waarom werkt dat niet?’”

Kijk je dan altijd naar een site vanuit je SEO-ogen?

“Ik denk dat iedereen dat wel heeft. Als je bijvoorbeeld fysiotherapeut bent, ga je automatisch op iemand zijn houding letten. Op die manier kijk ik ook wel met een SEO-oog naar een gemiddelde website. Als het niet snel laadt, dan ben ik snel weg. Dat moet je gewoon op orde hebben.”

Een dilemma: heb je liever een hele week op kantoor met collega’s die je zodanig afleiden dat je geen werk uit handen krijgt? Of werk je lekker de hele week thuis, maar dan zie en spreek je helemaal niemand van je collega’s.

“Het ene uiterste tegenover het andere uiterste, hè. Maar voor wat betreft het plezier in mijn werk dan ga ik voor de eerste. Ik vind het hartstikke gezellig om met mijn collega’s om me heen een leuke werkdag te hebben. Voor de opdrachtgever en voor Brandmerck zelf is het toch wel handig als ik wat doe, dus ik kan hier eigenlijk geen keuze uit maken. Ik denk een daarom een beetje een mix, wat ik nu ook al doe. Twee dagen op kantoor en twee dagen thuis, dat bevalt me wel het best. Maar als ik hier uit zou moeten kiezen, dan stel je me wel voor een onmogelijk dilemma.”

Hoe is het contact met collega’s wanneer je thuis werkt?

“Het contact met collega’s is natuurlijk minder. Op kantoor maak je sneller even een praatje of kom je elkaar tegen in de keuken en tijdens de lunch. Het oogcontact heb je thuis niet, dus dan vind ik het lastiger om digitaal naar iemand toe te stappen. Dan verzamel ik liever een aantal vragen voordat ik een collega inschakel.

Je kunt het werk prima thuis doen, maar om nou te zeggen dat we het kantoor opheffen en dat iedereen lekker thuis werkt, daar wordt niemand gelukkig van. Je doet niet alleen je functie omwille van je werk, dat is ook de reden dat ik voor Brandmerck gekozen heb. Het is de mensen om je heen, dat maakt het werk gewoon heel leuk. Je werkzaamheden kun je overal wel doen, de collega’s heb je niet overal.”

cindy en trudy op heftruck

Als je niet aan het werk bent, wat doe je dan het liefst?

“Ik heb een hobby, dat is fotografie. Je zult me wel eens tegenkomen op straat, verstopt achter een camera. Ik doe aan straatfotografie. En in het begin zei ik het al, een goede film of serie op Netflix. En de standaarddingen die als cliché worden gezien, gelden voor mij ook: met vrienden en familie afspreken etc.”

En wat voor serie kijk je dan graag?

“All time favorite is Friends. Die blijft leuk, al heb je het al tien keer gezien. Ook Breaking Bad vond ik heel goed.”

Luister je ook graag muziek?

“Ja dat vind ik heel belangrijk. Het maakt niet uit hoe je je voelt of wat je doet, muziek kan altijd. Op mijn werk zet ik rustige muziek aan op de achtergrond, wat me meehelpt met mijn concentratie. En als ik me blij voel, dan is er muziek die die emotie versterkt. Andersom ook als je in de put zit, dan is muziek voor mij een hele fijne uitlaatklep.”

Heb je een favoriete genre of artiest?

“Ik heb niet een favoriete genre, de muziek die ik luister hangt af van hoe ik me op dat moment voel. Dus ben ik happy, dan ga ik goed op happy hardcore om het zo maar te zeggen. Dat moet je niet bij mij aanzetten als ik me niet blij voel.

Maar als ik een artiest moet noemen, dan ben ik fan van Coldplay. Wel meer van hun oudere muziek, want daar zit meer emotie in. Wat ze nu doen vind ik meer passen in het kader van stadionvullers die voor de leuk muziek maken. Ik hou meer van rustiger, intiemer muziek.

Ik vind het mooi dat je artiesten hebt die hun hele ziel en zaligheid in een nummer kunnen leggen. Dan kun je een mooie stem hebben, maar dan heb ik liever dat ik het nummer echt voel ondanks een valse noot hier en daar. Het is ook maar net welke muziekstijl het is.”

Je vindt emotie belangrijk in muziek. Ben je iemand die zijn hoofd of zijn hart meer volgt?

“Een mix van beide. De ene situatie leent zich meer voor het hoofd en de andere meer voor het hart. Hangt af van de situatie. Koop ik een nieuwe auto, dan kies ik vanuit mijn hart wat ik mooi vind. Maar budget-technisch moet ik ook mijn hoofd gebruiken.”

"Ik heb een hobby, dat is fotografie. Je zult me wel eens tegenkomen op straat, verstopt achter een camera."

Als je vijf jaar in de toekomst kunt kijken, wat ligt er dan voor je carrière en voor je privéleven in het verschiet?

“Ik heb geen tijdmachine, dus ik zie het wel. Ik hoop dat ik een mooi gelukkig leven heb en dat iedereen in mijn familie gezond is. Dat is de basis voor mij, dus ik hoop dat dat gewoon goed staat. En dat ik een leuk huisje onder de zon in Sneek mag hebben. Sowieso in Friesland uiteraard.”

Wat is er zo bijzonder aan Friesland voor jou?

“Ik zeg altijd, ‘mijn hart heeft de vorm van een pompeblêd.’ Als je aan Friesland komt, dan kom je aan mij. Wat er zo leuk aan is? Het is mijn thuis. Ik voel me niet zozeer een Sneker, hoewel ik in Sneek geboren ben. Maar de eigen cultuur, eigen taal en eigen geschiedenis vind ik heel bijzonder. Het is gewoon Friesland, gewoon mijn thuis.

Ik vind het wel mooi als we ergens over de Friese grens zijn geweest, bijvoorbeeld bij mijn broer in Overijssel. Als ik dan op de terugweg weer voorbij het bordje ‘Wolkom in Fryslan’ rijd, dan word ik daar super blij van.”

Wat is jouw advies voor bedrijven of beginnende specialisten die iets in online marketing zouden willen doen?

“Gewoon doen.

Als je het voornemen hebt een online marketing specialist te worden en je zit nog op school, dan kun je veel leren tijdens een stage bij een online marketing bureau. Je kunt ook als beginner een leertraject volgen. Of begin eens een eigen website over bijvoorbeeld jouw hobby. Gemakkelijk een domein kopen en een WordPress-site opbouwen en aan de hand van online tips en adviezen kijken wat de resultaten zijn. Gewoon kijken wat het doet, want je leert het allerbeste in de praktijk.

Wil je voor je bedrijf online marketing in zetten? De customer journey waarbij de klant naar jou toekomt, begint toch al gauw online. Je begint toch bij Google waar je meer informatie zoekt. Als jouw bedrijf dan niet goed vindbaar is, dan gaat je concurrent ervandoor met jouw klanten. Je kunt altijd een mix van online en offline maken. Online marketing is m.i. onmisbaar en belangrijker dan ooit. Dat groeit steeds meer.

Het is altijd goed om je te verdiepen in SEO. Het is veel meer dan alleen de vindbaarheid van je bedrijf, je moet ook kijken naar de gebruiksvriendelijkheid van je website en of je daar wat mee kunt. Niet iedereen vindt jou op die manier. Bovendien kun je ook buiten je website aan het werk gaan, bijvoorbeeld met Google Mijn Bedrijf of reviews. Die lezen mensen ook veel na voor ze de keuze voor jou maken.”

Stel dat Brandmerck een film of serie is, welke is het dan?

“Je kunt er een hele leuke serie van maken, met droge en leuke humor hier en daar. Voor iedereen is er wat wils en de ene collega vult de andere aan. Dat maakt het juist zo leuk. Niet per se alleen comedy, want er wordt ook serieus gewerkt. Ik denk dan aan een soort The Office.”

Als afsluiter van deze ‘Op de Banck met’, wat is jouw levensmotto?

“Waar een wil is, is een weg. Als de wil er niet is, dan is de weg er ook niet. Als je iets wilt, dan is de motivatie er om iets te doen. Dat gaat vaak samen.”

Iedereen bij Brandmerck deelt één uniek DNA

brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner