We zien en horen veel dat bedrijven stoppen met het online adverteren. Volkomen logisch natuurlijk in deze tijd van crisis. Het is een makkelijke kostenpost waarop je kunt besparen. Maar is het ook verstandig? Uiteraard zijn er bepaalde branches die volledig plat liggen waardoor er simpelweg niets voor te adverteren valt. Wij kunnen ook niet in je portemonnee kijken uiteraard. Desondanks zien we juist nu dat er ook enorme kansen ontstaan. ‘Waarom?’, hoor ik je nu denken. Dat leggen we hieronder volledig uit.
Inhoudsopgave
Online adverteren in crisis tijd
Laten we het allereerst onderbouwen met een onderzoek dat is uitgevoerd. McGraw-Hill Research deed een onderzoek van 1980 tot 1985 naar Amerikaanse recessies. In dit geval behaalden – naar aanleiding van 600 geanalyseerde b2b bedrijven – bedrijven die adverteerden een groei van 256 procent ten opzichte van hun concurrenten.
De American Business Press onderzocht bedrijven die tijdens de economische crisis van 1974 en 1975 adverteerden. Men deed een analyse over 143 bedrijven. De bedrijven die in deze jaren adverteerden zagen de hoogste groei in omzet en netto-inkomsten tijdens de recessie en de twee daaropvolgende jaren.
Deze cijfers geven aan dat bedrijven die actief bezig zijn met (online) marketing ook daadwerkelijk het verschil maken ten opzichte van concurrenten. Hieronder geef ik nog een aantal redenen waarom je in een minder gunstige economie dient te adverteren:
Reden 1: Concurrenten adverteren niet of minder
Veel bedrijven hebben te maken met een beperkt advertentiebudget. Tijdens een recessie is het een eenvoudige handeling om advertenties stop te zetten. Maar wat doe je dan eigenlijk? Je zorgt er met één druk op de knop voor dat je de markt opent voor concurrenten. Er zullen namelijk concurrenten zijn die blijven adverteren. Zij zorgen er voor dat hun marktaandeel wel blijft groeien.
"De bedrijven die in deze jaren (economische crisis) adverteerden zagen de hoogste groei in omzet en netto-inkomsten tijdens de recessie en de twee daaropvolgende jaren."
Stel je voor: je hebt een winkel in het repareren van telefoons & tablets. Deze items gaan ook in de huidige crisis stuk. Deze zullen toch gerepareerd moeten worden. Consumenten hebben je dus nog steeds nodig. Door te blijven adverteren – waar concurrenten de hand op de knip houden – haal jij een stuk meer handel binnen.
Reden 2: Je kunt de boodschap aanpassen en meer verkopen/aanvragen genereren
Tijdens een bloeiende economie zijn mensen makkelijker met hun geld. Is dat per definitie goed? Nee, zeker niet. Het is namelijk zo dat dit vooral kleinere bedrijven kan schaden. Grote merken zien ook dat de economie goed gaat en besteden vervolgens zoveel aan reclame dat ze de doelgroep bij wijze van spreken omver kunnen blazen met hun boodschap. Tijdens een recessie is het echter zo dat consumenten minder snel over gaan tot een aankoop.
Dat laatste is dus het punt waar je van kunt gaan profiteren. Grote merken of partijen zullen hun uitgaven verminderen. Dit zorgt ervoor dat de markt meer open komt te liggen waardoor je ook eindelijk de kans krijgt om met mensen in contact te komen die normaal gesproken onbereikbaar bleken.
Je weet dat ‘de prijs’ het allerbelangrijkste is. In deze tijd kun je deze mensen vervolgens overtuigen dat men een kwaliteitsartikel kan krijgen tegen minder. Men betaalt namelijk niet voor de enorme reclame en marketingactiviteiten van deze aanbieders. Denk maar eens aan koptelefoons. Vaak zijn het middelmatige producten waarbij topmerken zich meer druk maken om de uitstraling dan de kwaliteit van deze koptelefoons.
Reden 3: Creëer een langetermijnpositie
Consumenten geven op dit moment niet zoveel uit als voor de coronacrisis. Echter, als je niet het bedrijf bent waaraan ze denken wanneer ze wel weer gaan uitgeven dan zal ook jouw omzet achteruit gaan. Terwijl concurrenten bezuinigen kun jij er dus voor dat je wel online zichtbaar bent! Dit zal dan misschien niet meteen leiden tot directe sales, maar grote kans dat de consument in de toekomst weer aan je gaat denken. Onbewust is jouw naam namelijk in het achterhoofd gekropen. En als het moment daar is dat de consument wel bereid is te kopen of contact op te nemen, komt jouw naam uit het achterhoofd gekropen (bijvoorbeeld omdat je advertentie weer zichtbaar is) en zul je de eerste zijn waar de consument actief aan denkt.
"Grote merken of partijen zullen hun uitgaven verminderen."
Reden 4: Dalende klikprijzen
Doordat veel online aanbieders hun campagnes tijdelijk on-hold gezet hebben zijn de gemiddelde klikpijzen met maar liefst 40% gedaald op de grote advertentieplatforms Google en Bing Ads. Hier wordt namelijk een veilingmodel gehanteerd om de (klik) prijs te bepalen. Wanneer de concurrentie minder wordt en ook de vraag daalt dan dalen deze klikprijzen uiteraard ook, Dit betekent dat je minder per klik betaald waardoor je tegen het door jou ingestelde budget meer websitebezoekers kunt genereren.
Je kunt je voorstellen dat er nu weinig gezocht wordt op reizen. Op dit moment zoeken er veel minder mensen op ‘vakantie naar Italië’. Er zijn veel minder adverteerders actief op de veiling, dus dalen de klikprijzen. Er zijn ook voorbeelden die de andere kant op gaan. Er zijn namelijk producten waar juist meer naar wordt gezocht. Een leuk voorbeeld is bijvoorbeeld plexiglas wat je nu veel tegen komt in supermarkten en andere winkels. In de afbeelding hieronder zie je dat dit in maart verdubbeld is.
LET OP:
Desondanks is ook Google strenger in het beleid geworden. Om misbruik van het coronavirus te voorkomen zijn er beperkingen opgelegd. Zo zijn wij al tegen het probleem aangelopen dat het woord ‘maak’ wordt afgekeurd. Dit betekent namelijk in sommige talen ‘masker’. Gezien dat dit weer door wordt verwezen naar ‘mondmasker’ werden de ads afgekeurd. Het is daarom goed om kritisch te blijven kijken naar je advertenties en ook de meldingen goed in de gaten te houden!
"De gemiddelde klikpijzen zijn met maar liefst 40% gedaald op de grote advertentieplatforms Google en Bing Ads."
Reden 5: Online shoppen populair
Doordat er steeds meer winkels dicht zijn moet men noodgedwongen hun artikelen via het internet bestellen. Uiteraard is dit wel volledig afhankelijk welke producten je verkoopt. Voorbeelden van goed lopende producten zijn op dit moment: persoonlijke verzorging, dagelijkse boodschappen, sportartikelen, tuinartikelen, games en meubels.
Conclusie
Je doel als ondernemer is natuurlijk om succesvol te zijn/worden met jouw onderneming. Iets wat nu, ten tijde van de coronacrisis, lastiger kan lijken of zelfs helemaal niet meer mogelijk is. Op zulke momenten wil je bezuinigen, maar maak hierin de juiste keuzes. Dit kan voor jou namelijk juist hét moment zijn om te (blijven) online adverteren.
Als onze blog of één van onze redenen jouw heeft overtuigd om weer te beginnen of juist te starten met online adverteren, neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag om te blijven groeien, zelfs ten tijde van de coronacrisis.