Hoe weet ik wat mijn doelgroep is?

Je hebt de stap genomen om een eigen onderneming te starten en je wilt met passie jouw product of dienst leveren aan zoveel mogelijk mensen. Uit ervaring weet je dat je online grote groepen mensen op relatief gemakkelijke manier kunt bereiken, dus je hebt ervoor gekozen een Facebook- en Instagram-pagina aan te maken. Ook denk je erover na om online campagnes op te zetten zodat jouw bedrijf nog meer aandacht krijgt. Je doet er alles aan om jouw pagina’s tot in de puntjes te verzorgen en actueel te houden en je steekt veel tijd in de vormgeving van je campagne. Dan ligt het in eerste instantie misschien voor de hand dat je jouw pagina’s en campagne aan iedereen toont die het maar wil zien. Ga hier niet te snel van uit, maar neem de tijd om na te denken over het belang van een specifieke doelgroep die je wilt bereiken. Echter, hoe weet jij wat je doelgroep is?

Het starten van je bedrijf heb je met een bepaald doel gedaan en je hebt een product ontwikkeld dat je aan de man wilt brengen. Het doel en het product zijn doorslaggevende factoren die helpen om het profiel van jouw klant te bepalen. Het belang van de doelgroep is groot, omdat een klant zich sneller aangesproken zal voelen als zijn interesse in het product groter is. Je kunt iedereen aanspreken, maar iemand die geen affiniteit heeft met jouw aanbod, zal het eerder negeren. Iemand anders kan geïnteresseerd zijn in het product, maar wanneer hij te algemeen wordt aangesproken, kan hij zich minder betrokken voelen bij je bedrijf. Een persoonlijke benadering versterkt de verbinding met je klanten.

Je komt dichter bij je marketingdoel als je zo goed mogelijk vaststelt welke mensen je het beste kunt bereiken via Social Media marketing. Het is moeilijker om klanten naar je toe te krijgen wanneer je doelgroep te breed is. Heel veel mensen die wel interesse kunnen tonen, worden niet bereikt. Die ene weergave komt namelijk net terecht bij de persoon die sowieso niet gaat reageren en mist de persoon die wel zal reageren.

afgebakende doelgroep

De factoren waar je aan moet denken bij het bepalen van je doelgroep

Hoe weet je nu wie er mogelijk geïnteresseerd zijn in het product dat je aanbiedt? De eerste groepskenmerken waar je over na kunt denken zijn de leeftijd, het geslacht en de woonplaats van de klant. Als je een product hebt ontwikkeld dat specifiek voor oudere vrouwen bedoeld is, dan ligt het voor de hand om voor de leeftijd een ondergrens in te stellen en de mannen uit te sluiten. Zo voorkom je dat je doelgroep onnodig te groot wordt.

Het bepalen van de locatie waarin jouw advertentie wordt getoond, kan afhangen van de manier waarop je jouw producten of diensten levert. Heb je een lokale winkel in het noorden van het land, dan is het minder zinvol je advertentie tot in Zeeland te tonen. Maar ben je van plan om naast je lokale winkel ook een webwinkel te starten, dan kunnen mensen in het zuiden daar ook van profiteren en jij dus van hun. Naast het bepalen van een specifieke locatie, kun je ook bepalen of je mensen wilt bereiken die er wonen of die er ‘op bezoek’ komen. Door in te stellen dat je advertentie via de wifi bij de bezoeker komt, kun je er vanuit gaan dat die persoon niet onderweg is.

"Het is moeilijker om klanten naar je toe te krijgen wanneer je doelgroep te breed is."

Andere factoren waarmee je jouw doelgroep meer kunt specificeren, zijn de opleiding, functie en interesses van de doelgroep. Door de instellingen op zijn Facebookprofiel en de pagina’s die hij volgt, bevat hij bepaalde kenmerken die jij voor jouw campagne kunt gebruiken of uitsluiten. Afhankelijk van het product dat je levert en het doel dat je voor ogen hebt, kun je bepalen welke mensen met welke interesses of beroepen zich het meest aangesproken zullen voelen door jouw campagne.

Als je wilt weten wat voor mensen interesse hebben in een voor jou belangrijk onderwerp, kun je de volgende tools gebruiken. Met Google Analytics, Google Search Console en Google Ads kun je inzichtelijk krijgen hoe vaak een bepaald zoekwoord wordt ingetikt in een afgebakende periode en wat voor mensen dat gedaan hebben. De zoekwoorden die hieraan verwant zijn, kunnen ook onderzocht worden. Dus zoekt iemand online op sportscholen in Utrecht , dan kun je zien welke leeftijden, geslacht en locatie bij de zoekers horen. Naast sportscholen in Utrecht kun je vervolgens zien welke andere verwante zoekwoorden dezelfde bezoekers gebruiken. Deze tool helpt je om meer informatie te krijgen over jouw doelgroep en daarmee te bepalen waar jij de eigenschappen van je doelgroep op baseert.

Analyseren en testen

Een groot voordeel van een online campagne, is dat je op ieder moment kunt zien hoe je campagne ervoor staat. Je kan zien hoeveel mensen je advertentie gezien hebben, hoe vaak op je advertentie is geklikt en hoeveel conversies je hebt gehaald. Wanneer jouw campagne al loopt, kun je de cijfers bijhouden. Vervolgens kun je jouw campagne testen en je doelgroep bijstellen om te kijken wat beter werkt. Daarnaast kun je via je bedrijfsaccount in Facebook en Instagram precies bijhouden hoeveel nieuwe likes, reacties en volgers je in een week tijd hebt verworven. De analyse laat de verhouding man/vrouw, leeftijdsgroepen en geografische locaties zien, waardoor je in één oogopslag ziet waar jouw huidige doelgroep uit bestaat.

Daarnaast kun je een nieuwe doelgroep maken op basis van jouw huidige doelgroep. Je hebt met jouw campagne meerdere activiteiten laten doen door mensen uit jouw specifieke doelgroep. In je datagegevens kun je zien hoe vaak een activiteit is gedaan. Een groot aantal mensen is bijvoorbeeld naar aanleiding van de advertentie naar een productpagina gegaan. Door bij social media een look-a-like-doelgroep te maken van deze groep mensen, kun je binnen een bepaalde regio of leeftijdsgroep mensen bereiken die dezelfde interesses tonen. Het is dan gemakkelijk om op basis van eerdere succesvolle gegevens dezelfde campagne op te zetten en te richten aan een soortgelijke doelgroep.

optimale doelgroep

Je optimale doelgroep

Als je na het opzetten van je campagne en het veelvuldig analyseren en testen van je advertenties, jouw ideale doelgroep hebt bepaald, kun je je tone of voice beter op jouw klanten afstemmen. De formuleringen die je gebruikt en de manier waarop je communiceert in je advertentie, moeten passen bij het taalgebruik van de doelgroep. Die zal zich eerder aangesproken voelen en de juiste toon vergroot de interesse en de betrokkenheid van de potentiële klant.

Met deze stappen bepaal je gemakkelijk jouw doelgroep. Met een goed inzicht in je doelgroep kun jij je vervolgens richten op het opbouwen van klantenrelaties, om zo je product met zorg af te leveren.

brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner