SEO-, Google- & AI- ontwikkelingen in 2023/2024

De dagen zijn weer vroeg donker en de laatste sprints naar het nieuwe jaar zijn ingezet. Wat kunnen we 2024 verwachten op het gebied van SEO? Een bewogen SEO-jaar met diverse updates van Google en ontwikkelingen op het gebied van AI, content en E.E.A.T. Als bedrijf wil je een SEO-strategie volgen dat bestand is tegen updates. In dit artikel vertellen we je meer over de ontwikkelingen rondom zoekmachine optimalisatie van dit jaar. We blikken terug op de gebeurtenissen van 2023 en kijken vooruit naar 2024. Wat zijn de trends van dit moment? Hoe haken wij als marketingbureau in op de updates? En wat kun jij daarmee?

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een continu proces waarop allerlei strategieën, technieken en methodieken worden losgelaten. Google zelf werkt onafgebroken aan verbeteringen en ontwikkelingen om de vindbaarheid van de informatie in hun zoekmachine te verbeteren. 

Google voert vrijwel dagelijks aanpassingen door aan het zoeksysteem. Maar eens in de zoveel tijd worden er grotere updates gelanceerd. Dit zijn de zogenoemde core-updates. Na een core-update worden strategieën, technieken en contentontwikkelingen rond SEO meestal weer even op scherp gesteld. Wat is er gebeurd? Wat is er veranderd? 

Bij Brandmerck zijn we met behulp van onze tools voortdurend bezig met het monitoren van websites. Na de kleinste wijzigingen in de website of zoekresultaten zijn we dan ook direct op de hoogte. Dit biedt ons het voordeel dat we vroeg kunnen schakelen als het nodig is.  

Oplossingsgericht werken

Na een update kijken we wat er is gebeurd en wat het effect van mogelijke veranderingen is op websites en op onze werkwijze. We stellen een uitgebreide audit samen en zoeken de balans tussen de harmonie van optimale vindbaarheid en weerbaarheid tegen updates uit Google. 

Google core-updates

In maart, augustus, oktober en november van dit jaar zijn er core-updates voorbijgekomen. Google geeft vrijwel altijd advies over wat je kunt overwegen als een website negatief wordt beïnvloed. Wanneer een website wordt geraakt door core-updates, zien we dat snel aan dalende statistieken, zoals in Google Analytics of Google Search Console. 

Met een door Google opgestelde vragenlijst kunnen we achterhalen of een website al dan niet is geraakt. Maar soms kun je simpelweg geen specifieke stappen ondernemen om direct te herstellen: een herstel van de website wordt in dat geval pas bij een volgende core-update zichtbaar. 

De impact van Google core-updates

Hoewel we ons bij Brandmerck vrijwel nooit zorgen maken bij core-updates, kan het voorkomen dat een opdrachtgever hier last van ondervindt. In dat geval is het belangrijk om een duidelijke analyse van de impact te maken. Het stelt ons in staat om te begrijpen welke aspecten van de website zijn beïnvloed. Met een uitgebreide audit onderzoeken we mogelijke oorzaken op het gebied van content, techniek of autoriteit. Daarna volgt een plan van aanpak en een uitvoering ervan. 

Het begrip van de impact kan leiden tot structurele verbeteringen in de website, waardoor deze beter bestand is tegen toekomstige core-updates. 

Helpful content update

Begin 2022 is het helpful content ranking systeem geïntroduceerd. Dit is een belangrijke wijziging geweest in het zoeksysteem van Google. Onlangs, in september 2023, werd dit ranking systeem aangepast. 

Het helpful content systeem moet ervoor zorgen dat meer originele content in de zoekresultaten wordt vertoond. Inhoud die relevant en waardevol is voor echte mensen en ook geschreven is door mensen, dus niet door AI.  

De nieuwe update is gericht op het beter belonen van content die een goede ervaring biedt aan échte mensen. Content die niet aan de verwachtingen van bezoekers voldoet en enkel voor SEO is gecreëerd, wordt met dit systeem aangepakt. 

Facebook uitbesteden

De belangrijkste wijzigingen die we in 2023 opmerken is dat ook Google inziet dat AI niet valt te stoppen. Er komt meer en meer AI-gegenereerde content online die ingaat tegen de richtlijnen van de helpful content update. 

Hoewel Google voorstander is van door mensen gecreëerde content, heeft het met deze update de teugels laten vieren op het gebied van AI:

  • Google heeft de richtlijnen voor AI-gegenereerde inhoud versoepeld.
    De betrouwbaarheid van informatie moet worden getoetst op basis van wie het afkomstig is. Als er content wordt geschreven door AI kun je jezelf afvragen hoe betrouwbaar de informatie dan nog is. Zeker met het E.E.A.T. in ons achterhoofd.
  • Het Helpful Content System treedt strenger op tegen inhoud van derden die wordt gehost op subdomeinen of het belangrijkste deel van de website. 
  • Er zijn nieuwe waarschuwingen voor pogingen om updates aan pagina’s te vervalsen en het faken van actualiteit, zoals valse nieuwsberichten, gefingeerde sociale media-accounts, vervalste website-updates, manipulatie van beeldmateriaal enzovoorts.
  • In de bestaande richtlijnen staat een nieuwe paragraaf over hoe te herstellen van een Helpful Content Update.
    Wanneer je goede verbeteringen op de website aanbrengt zal dat een positief signaal naar Google zijn. Deze geeft ook aan dat dit van invloed is welk je snel kunt terugzien in de zichtbaarheid, hier hoeft je niet op te wachten tot de volgende core update.
Content marketing werk

Bij Brandmerck weten we dat unieke content werkt. Ons content marketing team werkt graag met het helpful content principe. Met relevante, unieke en doelgerichte informatie maken we onze opdrachtgevers goed zichtbaar en tegelijk houden we de ontwikkelingen goed in de gaten. 

Google E.E.A.T.- model

Google hecht veel waarde aan echtheid, correctheid en betrouwbaarheid. Zeker wanneer het websites betreft met medische, financiële of gezondheidsgerelateerde inhoud. Dergelijke pagina’s die informatief slecht zijn voorzien, kunnen een negatief effect op de bezoekers hebben. 

Google heeft hiervoor het E.A.T.-systeem geïntroduceerd: Expertise, Authority en Trust. In december 2022 heeft Google hier een extra letter aan toegevoegd, de E van Experience. 

Via het nieuwe E.E.A.T.-systeem toetst Google of pagina’s aan de richtlijnen voldoen. Met de toevoeging van Experience is het de bedoeling dat content ook vanuit dit aspect belicht kan worden.

Waar het op neerkomt, is dat Google rekening houdt met de mate waarin een auteur van een artikel of pagina betrokken is bij het onderwerp. Een artikel kan dus meer zichtbaarheid bereiken wanneer het geschreven is door iemand met persoonlijke ervaring. 

Brandmerck realiseert content dat: 

  • gebruikers daadwerkelijk helpt
  • gemaakt is door experts
  • geplaatst wordt op kwalitatieve websites
  • betrouwbaar is
  • regelmatig wordt bijgewerkt

Voorkom dat bezoekers verkeerde of misleidende informatie op de pagina vinden. De pagina zal een lagere E.E.A.T.-beoordeling krijgen en vervolgens slechter presteren in de zoekresultaten. 

Core Web Vitals FID wordt INP

Snel, sneller, snelst. Pagina’s moeten supersnel laden en er valt geen milliseconde te verspillen. Google hecht veel waarde aan website optimalisatie die techniek en content snel kunnen laden. Dat is om de volgende redenen:  

  • Snelle websites bieden een betere gebruikerservaring
  • Snelle laadtijden zijn cruciaal voor de mobiele gebruikerservaring
  • Google heeft snelheid als een directe rankingfactor opgenomen in zijn algoritme
  • Googlebot, de webcrawler van Google, heeft een beperkt budget voor het crawlen van pagina’s op een website
  • In de competitieve online omgeving kan een snelle website een concurrentievoordeel bieden

Op 28 mei 2020 heeft Google de Core Web Vitals geïntroduceerd. Deze update heeft destijds veel invloed gehad op hoe de zoekmachine op technisch gebied naar websites kijkt. 

Ook bij Brandmerck werken we dagelijks volgens deze richtlijnen. De Core Web Vitals kunnen we uitmeten met onder andere de Google Pagespeed tool. Hiermee worden de resultaten gemeten en teruggegeven waarmee we websites kunnen optimaliseren. 

De tool meet de snelheid van websites op verschillende manieren. De meest bekende metrieken  zijn Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) en Cumulative Layout Shift (CLS). In 2024 zal het FID-metriek verdwijnen. 

Wat is het FID-metriek?

Stel je voor dat je op een knop op een website drukt, bijvoorbeeld de bestelknop op een productpagina. First Input Delay (FID) meet de tijd tussen jouw klik op de knop en het moment waarop de website echt reageert. Een snelle FID betekent dat de website meteen doet wat je wilt, terwijl een trage FID betekent dat het even kan duren. 

Het nadeel hiervan is dat met FID alleen het vertragingsgedeelte van de invoergebeurtenis vastgelegd wordt. Het houdt geen rekening met de tijd die de browser nodig heeft om de gebeurtenissen daadwerkelijk te verwerken. 

Daarom zal vanaf maart 2024 het FID vervangen worden door INP. INP staat voor Interaction to Next Paint. De INP-statistiek meet hoe snel een website reageert op gebeurtenissen als clicks. De score is gebaseerd op de langste reactietijd zonder uitschieters mee te rekenen. Na de update toont het Search Console-rapport geen FID meer, INP wordt de nieuwe maatstaf voor responsiviteit. 

Bron: DebugBear.com

AI en zoekmachines

De strijd en ontwikkelingen op het gebied van AI kunnen je niet ontgaan zijn. Microsoft heeft zijn slag geslagen door zoekmachine Bing te combineren met het bekende ChatGPT. Google kon hier simpelweg niet in achterblijven. Met Search Generative Experience heeft Google de huidige manier van zoeken gecombineerd met hun generatieve AI-tool Bard. 

Bard is geen traditionele zoekmachine. In de Search Generative Experience combineert Google de mogelijkheden van Bard met het beste van Google. Door de combinatie van zoekopdrachten en generative AI zou je nog betere antwoorden moeten krijgen op verschillende zoekopdrachten. 

AI en zoekmachines

Search Generative Experience

Het gevolg is dat potentiële bezoekers van je website nu langer bij de zoekresultaten blijven. Ze hebben meer tijd nodig om de informatie tot zich te nemen, wat gevolgen heeft voor de vindbaarheid en voor je SEO-strategie. 

Met alleen een zoekwoordonderzoek ben je er niet meer. SEO gaat steeds meer over het opbouwen van autoriteit en expertise. Kwalitatieve content moet voldoen aan het E.E.A.T.-systeem. 

Wij houden deze ontwikkelingen dan ook nauwlettend in de gaten. We hebben ervaren copywriters en contentspecialisten en werken samen met externe vakexperts . Zo ontwikkelen we content van hoge kwaliteit, geschikt voor jouw doelgroep.

Search Generative Experience is voorlopig uitsluitend beschikbaar in Japan, India en Amerika. Wanneer de Search Generative Experience naar Nederland komt is nog niet bekend, maar Brandmerck is er klaar voor! 

Google Mijn Bedrijf en de socials

Google heeft de mogelijkheid geïntroduceerd voor bedrijven om rechtstreeks socialmedialinks toe te voegen aan het Google Mijn Bedrijf-bedrijfsprofiel. Deze optie stelt bedrijven in staat om naast de informatie binnen Google hun aanwezigheid op sociale media kenbaar te maken.

Door deze sociale links toegankelijk te maken op het Google-bedrijfsprofiel, krijgen klanten meer mogelijkheden om verbinding te maken met het bedrijf en informatie te verkrijgen. 

Bij Brandmerck zaten we erop te wachten. Het is een eenvoudige handeling voor het promoten van de socialmediakanalen. Nadat de functie beschikbaar kwam, hebben we geleidelijk al onze opdrachtgevers geholpen hun bedrijfsprofiel aan te vullen met de nodige socialmedialinks. 

Klik om uit te vergroten

Wat SEO voor jou kan betekenen?

De laatste sprint. We blikken terug op een prachtig SEO jaar. Volop SEO-trends, ontwikkelingen en natuurlijk prachtige samenwerkingen met mooie bedrijven.  

SEO is een essentieel instrument om de online zichtbaarheid te vergroten en de vindbaarheid in zoekmachines te verbeteren. Benieuwd naar wat SEO voor jouw bedrijfswebsite kan betekenen? Sparren over de mogelijkheden van SEO? Neem contact met ons op! We helpen je graag verder.

Brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner logo 2022 brandmerck