Content creëren: 10 tips voor oneindige creativiteit

Je hebt er vast wel eens mee te maken: je bent even inspiratieloos. Het (digitale) papier is nog net zo wit als een uur geleden. Een writersblock. Pak dan dit artikel erbij wat jou gaat helpen met je content creëren: 10 tips voor oneindige creativiteit. En die tips gelden voor de verschillende manieren van content. Immers: content is naast tekst ook beeld en geluid.

We duiken zo in de 10 tips, maar laten we even bij het begin beginnen. Voor je in de pen klimt of voor de camera gaat zitten, is het goed om te bepalen wat het doel is van je content. Voor wie ga je het maken? Is dat voor potentiële nieuwe klanten die jou nog niet zo goed kennen? Bestaande klanten? Of voor iedereen die al op zoek is naar jouw product / dienst maar nog net dat laatste zetje nodig heeft? Je kunt natuurlijk je blog, video of podcast apart inzetten om zo diverse doelen te bereiken.

inspiratieloos

Als je het antwoord weet, heb je in ieder geval al de richting voor je content waar jouw (potentiële) klant jou mee kan vinden. Content is dan ook een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie.

10 tips voor oneindige creativiteit

Om jouw creativiteit een boost te geven, delen wij hieronder met je 10 tips die wij regelmatig zelf ook gebruiken:

Tip 1: Gebruik je klant als inspiratiebron

Goede content is datgene wat jouw klant wil lezen. Heb je even niet de creativiteit om een blogartikel te schrijven? Een mooi moment om je klant op te zoeken. Wat houdt je klant bezig? Waar zit hij mee en naar welke informatie is hij op zoek? Je kunt je klant fysiek gaan opzoeken of pak de telefoon voor een paar korte vragen. Als je aangeeft dat je een paar vragen hebt omdat je hem nog beter wil helpen, dan is de kans groot dat je klant daar aan mee wil werken. Wel is het goed dat je dan meteen meerdere klanten spreekt, omdat je dan een beter beeld krijgt van de behoeftes.

inspiratiebron

Tip 2: Doe een zoekwoordenonderzoek

Natuurlijk kun je niet altijd je klant benaderen. Een soortgelijke manier is om zelf op onderzoek te gaan waar jouw doelgroep naar op zoek is: zoekwoordenonderzoek. Een hele eenvoudige manier om daarmee te starten is door Google zelf te gebruiken. Typ je onderwerp in waar je iets mee wilt doen. Google vult jouw zoekopdracht aan en geeft bovendien onderaan de pagina nog een rijtje met gerelateerde zoektermen. Stel je hebt een sportschool en je wilt bijvoorbeeld een blog schrijven over krachttraining:

gerelateerde zoekopdrahcten krachttraining

En zo ineens heb je maar liefst 8 invalshoeken om je blogartikel mee in te richten. Nog een leuke tool die je kunt gebruiken is anwerthepublic.com en Ubersuggest. Deze geven je nog meer gerelateerde zoekopdrachten en -vragen waar je oneindig meer door kan.

Tip 3: Spiek bij je concurrentie

Als je dan toch in Google bent: kijk meteen ook even naar waar jouw concurrent over schrijft en hoe ze die content hebben opgebouwd. Voer een term in in Google waar je over wilt schrijven en waar je concurrent zich ook mee bezig houdt. Bekijk dan de top 10 pagina’s die Google je voorschotelt. Gebruik een zelfde soort opbouw als die pagina’s, maak het natuurlijk altijd uniek en voeg extra waarde toe. Dus net dat stukje waar de concurrent nog niet aan gedacht heeft maar wat wel zeker bij het onderwerp/zoekopdracht hoort.

"Goede content is datgene wat jouw klant wil lezen."

Wat je ook kunt doen om je concurrent in de gaten te houden, is door je in te laten schrijven voor hun nieuwsbrief. Vind je vast ook genoeg om ideeën op te doen voor jouw nieuwsbrief, blogpost of wellicht zelfs een podcast.

vraag publiek

Tip 4: Vraag wat je publiek wil weten

Ga op Social Media de interactie aan en vraag wat je volgers willen zien of lezen (of horen als je een podcast maakt). Vraag het in een Facebook-bericht of maak gebruik van Instagram Stories. Daarmee scoor je niet alleen ideeën voor creatieve content, het is ook goed voor je zichtbaarheid op social media. Veel interactie is een teken dat je berichten het goed doen bij je publiek. En dus zal bijvoorbeeld Facebook of Instagram jouw berichten ook weer aan meer mensen tonen. Je zou zelfs de ideeën van anderen nog weer kunnen delen op je Social Media kanaal. Zo heb je het hele cirkeltje rond.

Tip 5: Houd relevante hashtags in de gaten

Naast vragen wat je publiek wil weten, geven we ook het volgen van hashtags als tip voor jouw oneindige creativiteit. Op Instagram kan dat volgen van hashtags letterlijk. Net zoals je een ander account volgt, kun je ook bij een hashtag die blauwe knop “volgen” aanklikken. Bij Facebook en Twitter zul je je hashtag zelf even moeten invullen, maar ook dan krijg je de laatste trending content te zien.

Bekijk dan eens welke vragen anderen stellen. Welke content is populair? Welke nieuwsfeiten komen naar boven? Handig, maar ook tijdrovend. Natuurlijk kan er zomaar een bericht je in het oog springen zonder dat je er zoveel tijd aan besteedt.

Tip 6: Volg nieuws en experts in jouw branche

Elke branche heeft wel vakmedia. Zo gebruiken wij online marketeers vakmedia als Frankwatching en Marketingfacts. En zo zijn er voor jouw branche ook vast tal van websites, platformen of online magazines die je kunt gebruiken om jezelf te voeden met kennis. Schiet dat er vaak bij in door allerlei andere werkzaamheden? Plan dan een moment in de week in om een paar vaste vakmedia door te bladeren.

"Naast vragen wat je publiek wil weten, geven we ook het volgen van hashtags als tip voor jouw oneindige creativiteit."

Naast vakmedia ken je vast ook wel experts uit jouw vakgebied. Hebben zij een podcast? Helemaal mooi! Kun je die beluisteren als je op weg bent van en naar je werk. Of tijdens het doen van de afwas. Vergt minder tijd en je bent toch weer op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in jouw vakgebied.

De kennis die je opdoet kun je delen in een blogartikel of video waarin je bijvoorbeeld jouw mening deelt over het onderwerp. Of kies een eigen invalshoek. Is er iets veranderd in jouw branche? Vertel dan of en wat voor effecten jij daarvan hebt gemerkt of je klanten.

Tip 7: Gebruik inhaak- en contentkalenders

Haak in op speciale dagen in het jaar. Gebruik daarvoor een inhaakkalender. Aan het begin van elk nieuw jaar verschijnen er gratis en betaalde inhaakkalenders op de markt. Naast de bekende dagen als kerst en nieuwjaar, vind je ook overige momenten in het jaar waar je nog niet aan had gedacht maar wat wel interessant kan zijn.

Als pizzeria kun je zo op de Dag van de Pizza (derde vrijdag in mei) unieke pizza-recepten delen. En als horecagelegenheid is de Week van het Nederlandse Bier natuurlijk iets om in de gaten te houden. Dit jaar overigens in oktober in plaats van mei. Inhaken kan natuurlijk ook op het nieuws, waarbij je een invalshoek kiest dat past bij jouw product of dienst.

Omdat zulke dagen vast liggen, kun je al begin van het jaar content ideeën bedenken voor bijvoorbeeld de lente, de zomer of met kerst. Leg ze vast in je eigen contentkalender. Zet per maand je ideeën in de kalender die je later weer kunt raadplegen.

contenkalender

Tip 8: Pinterest en Instagram voor visuele content

Pinterest werkt altijd goed om de creativiteit in je los te maken. Zeker als je content meer visueel is. Hetzelfde geldt voor Instagram. Zoveel mooie filmpjes en foto’s zijn er al gemaakt. Foto’s die je overigens ook prima bij een blogartikel zou kunnen gebruiken, maar ook voor op je sociale kanalen.

Maar ook los van het visuele kun je bijvoorbeeld Pinterest weer gebruiken als een soort zoekmachine. Voer je onderwerp in en Pinterest geeft je een lijstje met semantische woorden die je aan je zoekopdracht kunt toevoegen. Stel je hebt een sportschool en je voert in ‘fitness’. Dan geeft Pinterest je de volgende termen: motivation, 30 day challenge, before and after en summer.

Tip 9: Maak gebruik van templates

Het enige wat je vaak gewoon even nodig hebt om je creativiteit een boost te geven, is een voorbeeld. Giet daarom je blogartikel of wellicht een video of misschien zelfs een podcast in een soort van template. Een voorbeeld daarvan is dit artikel wat je nu aan het lezen bent: lijstjes. Dat kan bijvoorbeeld voor de eerder genoemde sportschooleigenaar “5 krachttraining schema’s voor beginners” zijn. Nog een paar voorbeelden van dergelijke templates:

  • Maak een ‘how to’ blog: “Hoe maak je ijskoffie?”
  • Leg iets uit en begin met ‘wat is’. “Wat is de beste laptop voor games?’
  • Vergelijk producten met elkaar
  • Maak een infographic
  • Handleidingen. “de complete handleiding voor snelle groei op Instagram”

"Pinterest werkt altijd goed om de creativiteit in je los te maken."

Tip 10: Versnipper je content

Je kunt je content opdelen en op verschillende tijden inzetten. Stel je hebt een complete handleiding op je website gepubliceerd over hoe je snel kunt groeien in aantal volgers op Instagram. Maak er een korte video van waar je de tips samenvat. Deze kun je tevens in het artikel zelf plaatsen en delen via social media. Of pluk er een tip uit en pak die tekst over een afbeelding of effen achtergrond en post het op je instagram met een link naar je blog. Dat ‘versnipperen’ hoef je dan niet allemaal in een keer te doen, maar je kunt op deze manier over een maand nog steeds je blog onder de aandacht brengen.

vernsipper content

Extra tip: Maak een ideeënmap

Heb je een creatieve ingeving voor een later moment? Schrijf het op of maak er een screenshot van en bewaar het in een map. Of voeg het toe aan de contentkalender. Je kunt daarvoor bijvoorbeeld Google Drive voor gebruiken. Laat daar ook andere collega’s / medewerkers hun ideeën in opschrijven. En als je iets ontdekt op Instagram kun je het voor jezelf bewaren met het bladwijzer-icoontje wat je onder elk bericht vindt. Op Pinterest kun je diverse borden daarvoor aanmaken. Maak zo een bord aan voor je blogartikelen en een bord voor je social media content.

Eindconclusie

Met deze 10 tips heb je altijd oneindige creativiteit. Er zijn zoveel bronnen die je kunt raadplegen: van Google tot Social Media tot zelfs je concurrent. En weet je echt niks? Vraag dan gewoon je doelgroep wat ze willen lezen, zien, horen en je bent weer een paar ideeën rijker. Helemaal als je je content “versnipperd” inzet.

Brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner logo 2022 brandmerck