Ook succesvol adverteren op YouTube?

Het afgelopen decennia is YouTube in een hoog tempo gegroeid. Tegenwoordig kent YouTube al ruim twee miljard ingelogde gebruikers per maand. En mede door de YouTube app kunnen mensen video’s streamen waar en wanneer ze maar willen. De frequentie van het gebruik van YouTube is als zeer intensief te beschouwen. Met dit enorme bereik is het niet zo gek dat steeds meer bedrijven ervoor kiezen om te adverteren op YouTube. Wist je bijvoorbeeld dat adverteren via YouTube valt onder SEA en je een advertentie maakt met Google Ads?

Niet? In deze blog lees je alles over de mogelijkheden voor het adverteren op YouTube. Ook de vele voordelen dat adverteren op YouTube heeft en een aantal tips die jij zelf kunt toepassen voor succesvol adverteren op YouTube.

waarom adverteren op youtube

Na Google is YouTube de grootste zoekmachine ter wereld en tevens ook het grootste kanaal voor online video advertenties. YouTube heeft zeer uitgebreide advertentiemogelijkheden en maakt het mogelijk om gerichte advertenties te publiceren aan een specifieke doelgroep.

Adverteren op YouTube is dé manier om met jouw boodschap in contact te komen met duizenden mensen aan wie jij jouw boodschap wilt laten zien. Zo kun je in contact komen met de mensen waarvan de kans groot is dat ze worden beïnvloed door jouw producten of diensten. Bijvoorbeeld op basis van demografische gegevens of interesses. Door jouw merk aan deze mensen te tonen vergroot je de naamsbekendheid binnen de doelgroep en zorg je ervoor dat ze jouw merk gaan herkennen.

Daarnaast kunnen video advertenties ook getoond worden aan mensen die al de intentie hebben om een product te kopen. Zij hebben hier bijvoorbeeld al onderzoek naar gedaan of hebben jouw website al eens bezocht. Met een video boodschap kun je deze groep aanmoedigen om actie te ondernemen. Bovendien besteden kijkers drie keer meer aandacht aan advertenties die voor hun relevanter zijn dan aan algemene advertenties.

video advertenties youtube

"Na Google is YouTube de grootste zoekmachine ter wereld en tevens ook het grootste kanaal voor online video advertenties."

De video advertenties op YouTube worden alleen in rekening gebracht wanneer de volledige advertentie wordt getoond of wanneer er langer dan dertig seconden naar de advertentie wordt gekeken. Dit geldt ook voor wanneer de kijker actie onderneemt na het zien van jouw advertentie, door erop te klikken bijvoorbeeld. Voor adverteerders is deze betalingsmethode erg aantrekkelijk, omdat ze alleen betalen voor de advertentie wanneer het ook iets op levert in de vorm van vertoningen, bezoekers naar de website of verrichte acties.

1. Instream-videoadvertenties die kunnen worden overgeslagen

Voor standaard TrueView-advertenties worden er alleen kosten in rekening gebracht wanneer een gebruiker minstens 30 seconden van de videoadvertentie bekijkt, of als de video minder dan 30 seconden duurt en volledig is bekeken. Daarnaast moet een adverteerder betalen voor wanneer de kijker zich actief bezig houdt met de video door op de link te klikken.

Door middel van deze video’s geef je kijkers namelijk de mogelijkheid om de advertentie weg te klikken na 5 seconden. Het is dus heel belangrijk om de interesse te wekken binnen deze eerste seconden. Verder is het belangrijk om zowel het logo, de website en call-to-action toe te voegen zodat de gebruiker weet welke actie er verder genomen kan worden.

instream advertentie overslaan

Tip: Om gebruik te maken van deze advertentie-optie moet één van de volgende campagnedoelen worden ingesteld:
Verkopen, Leads, Websiteverkeer, Merkbekendheid en bereik, Product- en merkoverweging.
Deze advertentie kan tevens worden toegevoegd bij het instellen van ‘Een campagne maken zonder een doel in te stellen‘.

2. Advertenties met video discovery

video discovery

Instream-advertenties worden afgespeeld voor bepaalde video’s. Discovery-advertenties zijn echter afhankelijk of ze zowel relevant als aantrekkelijk zijn om te worden gezien. Deze video’s worden namelijk weergegeven op pagina’s met zoekresultaten van YouTube en als gerelateerde video’s in de rechterzijbalk. Een instructievideo zou bijvoorbeeld zeer geschikt kunnen zijn voor deze advertentiemogelijkheid.

video discovery

Tip: Om gebruik te maken van deze advertentie-optie moet het volgende campagnedoel worden ingesteld:
Merkbekendheid en bereik.
Deze advertentie kan tevens worden toegevoegd bij het instellen van ‘Een campagne maken zonder een doel in te stellen‘.

3. Instream-videoadvertenties die niet kunnen worden overgeslagen

Daarnaast zijn er ook nog InStream Advertenties die niet kunnen worden overgeslagen, ook wel pre-roll advertenties genoemd. Deze video-advertenties hebben een duur van 15 seconden of korter. Aangezien 15 seconden snel voorbij kunnen gaan, is het het beste om deze tijd verstandig te gebruiken met een call-to-action. Het is een raadzame tip om deze call-to-action ook visueel te maken door middel van een overlay. Dit helpt de kijker om daadwerkelijk actie te ondernemen en meer te weten te komen over de advertentie. Mocht deze (langere) advertentievariant niet helemaal passen dan kan er ook altijd worden gekozen voor bumperadvertenties.

instream advertentie niet overslaan

Tip: Om gebruik te maken van deze advertentie-optie moet het volgende campagnedoel worden ingesteld:
Product- en merkoverweging.
Deze advertentie kan tevens worden toegevoegd bij het instellen van ‘Een campagne maken zonder een doel in te stellen‘.

4. Bumperadvertenties

bumper ad

Tip: Om gebruik te maken van deze advertentie-optie moet het volgende campagnedoel worden ingesteld:
Merkbekendheid en bereik.
Deze advertentie kan tevens worden toegevoegd bij het instellen van ‘Een campagne maken zonder een doel in te stellen‘.

Dit zijn ook advertenties welke niet kunnen worden overgeslagen. Deze video’s zijn met zes seconden echter een stuk minder lang. Ze zorgen voor een maximaal bereik onder de YouTube gebruikers die geen lange advertenties willen kijken en worden vaak weergegeven op mobiel. Door binnen zes seconden de aandacht van de kijker te trekken creëer je al een grotere naamsbekendheid. Door het hoge aantal vertoningen gaan de mensen jouw merk herkennen. Bumperadvertenties worden gekocht op basis van doelkosten per duizend keer dat de video wordt getoond.

bumper ad

Tip: Om gebruik te maken van deze advertentie-optie moet het volgende campagnedoel worden ingesteld:
Merkbekendheid en bereik.
Deze advertentie kan tevens worden toegevoegd bij het instellen van ‘Een campagne maken zonder een doel in te stellen‘.

5. Outstream advertenties

Dit is een geheel andere vorm van video-adverteren. In tegenstelling tot bovenstaande advertenties wordt hier alleen de mogelijkheid gegeven om op relevante websites en apps (partners van Google) video’s te plaatsen. Deze beginnen allereerst zonder geluid. Mocht de kijker geïnteresseerd zijn dan kan men klikken waardoor er vervolgens ook geluid wordt toegevoegd. Deze advertenties zijn zeer geschikt om het bereik van de advertenties op mobiele apparaten te vergroten.

oustream advertentie

Tip: Om gebruik te maken van deze advertentie-optie moet het volgende campagnedoel worden ingesteld:
Merkbekendheid en bereik.
Deze advertentie kan tevens worden toegevoegd bij het instellen van ‘Een campagne maken zonder een doel in te stellen‘.

6. Masthead advertenties

masthead advertenties

Tip: Om gebruik te maken van deze advertentie-optie moet er contact worden opgenomen met een salesmedewerker van Google.

Headmast zorgen voor een enorm bereik binnen een korte periode. Deze advertenties worden weergeven op opvallende plekken binnen YouTube. In dit geval wordt er dan geadverteerd op basis van een reservering. Als adverteerder of advertentiebureau is het namelijk mogelijk om plaatsingen te reserveren tegen een betaling zonder dat dit in een veiling terecht komt. Dit is zeer geschikt bij het introduceren van een nieuw product of service. Deze video wordt vervolgens getoond op de homepage van Youtube. Er moeten echter wel aan bepaalde bestedingseisen worden voldaan. Daarom zie je deze vorm van adverteren veel voorkomen bij de grotere partijen.

masthead advertenties

Tip: Om gebruik te maken van deze advertentie-optie moet er contact worden opgenomen met een salesmedewerker van Google.

Wat zijn de voordelen van adverteren op YouTube?

Hierboven kon je de verschillende advertentiemogelijkheden voor YouTube al lezen. Adverteren kan sowieso al veel voordelen bieden. Wanneer je zelf een advertentie maakt kun je ook zelf de advertentie inrichten. Je kunt hierdoor een hele specifieke doelgroep bereiken. Wanneer je hier niet zo in thuis bent kun je dat natuurlijk ook uitbesteden aan SEA-specialisten. Succesvol adverteren op YouTube wordt alleen een succesverhaal als je weet wat je doet. Onderstaand de belangrijkste voordelen van adverteren op YouTube:

  • YouTube heeft een enorm bereik.
  • Bereik de mensen die belangrijk zijn voor jouw bedrijf.
  • Betaal alleen wanneer de video advertentie wordt bekeken.
  • Zie hoe het ervoor staat en wat er beter kan in Google Ads.
voordelen adverteren op youtube

Tips voor zelf adverteren op YouTube

Wanneer je graag zelf aan de slag wilt gaan met het adverteren op YouTube is het altijd belangrijk om een bepaalde basiskennis te hebben. Natuurlijk wil je er uiteindelijk een succes van maken en ervoor zorgen dat je advertenties ook iets aan opleveren. Om je alvast op weg te helpen hebben wij hieronder een aantal tips voor je om te adverteren op YouTube.

"Maak de kijker nieuwsgierig om zijn aandacht vast te houden."

  • Trek de aandacht van de kijker door verrassende en onverwachte beelden te tonen die direct opvallen. Houd hierbij het tempo hoog en gebruik meer dan twee frames in de eerste vijf seconden van de advertentie. Maak de kijker nieuwsgierig om zijn aandacht vast te houden.
  • Introduceer het product en jouw merk in de eerste vijf seconden, dit draagt bij aan een betere advertentieherkenning. Laat hierbij tevens het logo van jouw merk in beeld verschijnen.
  • Maak gebruik van een concrete & gerichte boodschap in jouw verhaal, waarin de kijker zich herkent. Hierdoor moedig je ze aan om over te gaan op actie.
  • Stuur de kijker met een duidelijke call-to-action waarin je vertelt wat de kijker moet doen. Bijvoorbeeld ‘meld je nu aan’ of ‘koop nu. Versterk dit door dit door de actie hoorbaar en zichtbaar te maken in de video advertentie.

Aan de slag!

Nu je hebt gelezen wat de voordelen zijn voor het adverteren op YouTube en de verschillende mogelijkheden is het aan jou om te kijken wat je graag wilt delen op YouTube. Dit kunnen namelijk verschillende dingen zijn. Wanneer je namelijk een idee hebt kun je verder gaan met de uitvoering. Daarvoor kun je onze tips gebruiken. Ben je al aan de slag gegaan met adverteren op YouTube, maar had dit nog niet het gewenste resultaat? Of heb je allerlei ideeën, maar simpelweg geen tijd en/of kennis om het tot een succes te maken?

In die gevallen kun je geheel vrijblijvend contact met ons opnemen. Onze specialisten zijn er om je verder te helpen! Alles met als doel om succesvol te adverteren op YouTube.

Brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner logo 2022 brandmerck