Instagram zakelijk gebruiken: zo doe je dat!

In deze blog gaan we in op doelgerichte Instagram tips voor bedrijven om jouw profiel te verbeteren. Hoewel deze tips zich voornamelijk richten op Instagram voor zakelijk gebruik, kun je ze ook prima toepassen op jouw persoonlijke profiel zodat je ook daar ook kan groeien.

De inrichting van jouw profiel overtuigt mensen en moet direct vertellen waar jouw Instagram over gaat. Hiervoor hebben we een aantal quick wins op een rij gezet die voor iedereen van toepassing zijn:

  • Neem in je omschrijving op wat je precies doet; of je pagina nu over voetbal gaat of dat je een bedrijf hebt dat schoenen verkoopt. Laat het direct weten met een korte pay-off.
  • Voeg jouw website toe, zodat er direct naar jouw producten of diensten gekeken kan worden.
  • Heb je een vaste locatie? Voeg deze dan toe zodat jouw pagina ontdekt kan worden wanneer mensen op een bepaalde plaats zoeken.
  • Gebruik je Instagram zakelijk? Schakel over naar een bedrijfsprofiel. Zo heb je inzicht in welke berichten goed presteren, wanneer jouw volgers online zijn en de advertentieprestaties. Daarnaast is het mogelijk om een ‘contact’ knop aan je profiel toe te voegen waar je een routebeschrijving, telefoonnummer en e-mail aan kan koppelen. Zo weten mensen op Instagram jouw bedrijf te vinden en hoe ze contact met je op kunnen nemen.
kansen op instagram

Uit onderzoek blijkt dat merken met actieve profielen op Social Media meer loyale klanten hebben. Je kunt je gemakkelijk voorstellen waarom; wanneer je boeiend bent en interactief op sociale media (dus niet alleen je berichten op het web gooit in de hoop dat iemand ze tegenkomt), word je minder een bedrijf en meer zoals je echt bent – een groep mensen die een zelfde visie deelt.

Het draait om authenticiteit en beleving. Hoe meer je als bedrijf je karakter laat zien, hoe meer de juiste doelgroep zich met je kan identificeren en jij je onderscheidt van de concurrent.

Tip 2: Gebruik foto’s van goede kwaliteit

Instagram is en blijft een fotoplatform vanuit zijn oorsprong, ook al wordt het steeds zakelijker. Een goede foto posten is dan ook één van de redenen dat je meer likes, volgers en exposure krijgt op dit platform.

Maak gebruik van een scherpe afbeelding, of je deze nu zelf vormgeeft met Photoshop of zelf fotografeert. Gebruik je Instagram als bedrijf? Zorg dat je zakelijke afbeeldingen afwisselt met de vrijdagmiddagborrel, jullie gezamenlijke lunch of andere ontwikkelingen die een kijkje achter de schermen geven. Hierdoor kom je benaderbaar over en kunnen volgers zich beter inleven en verplaatsen in de bedrijfscultuur.

Instagram zakelijk hoe en wat

"De korte biografie op je profiel is je introductie voor nieuwe volgers. Het is vaak het eerste wat ze lezen over je merk. Zet dus je beste beentje voor om een goede indruk te maken!"

Tip 3: Wees een actieve Instagrammer

Misschien wel één van de belangrijkste Instagram tips voor zowel bedrijven als privé: wees actief. Jouw activiteit bepaalt veel voor de vindbaarheid van jouw Instagram-pagina, jouw positie in het algoritme en de betrokkenheid van je volgers. Het doel van je Instagram en het soort account dat je hebt, beïnvloeden natuurlijk ook hoe vaak je gaat posten. Probeer in ieder geval iedere week te posten zodat jouw Instagram feed altijd relevant is en nieuwe bezoekers zien dat je Instagram of bedrijf leeft.

Tip 4: Automatisch posten op Instagram

Om het jezelf makkelijk te maken, zou je jouw Instagram posts voor een periode kunnen inplannen en automatisch laten posten. Op deze manier heb je daar geen omkijken meer naar en kan je je focussen op spontane berichten en stories.

Automatisch publiceren van Instagram posts is mogelijk via bijvoorbeeld de Later App. Je foto wordt dus automatisch op de geplande tijd op Instagram geplaatst, zonder push notificatie!

Deze functie is alleen beschikbaar voor zakelijke Instagram profielen. Hierbij is het een vereiste dat je Instagram account gekoppeld is aan je Facebookbedrijvenpagina. Tot nu toe is het automatisch posten alleen nog beschikbaar voor het plaatsen van enkele foto’s. Voor carrouselposts en video’s krijg je nog wel een melding voor het plaatsen. En het allerleukste ervan is dat de app volledig gratis beschikbaar is.

Tip 5: Stories

Naast dat je actief bent op je Instagram feed, is het ook belangrijk om gebruik te maken van de Stories functie. Met deze functie sta je direct bovenaan de feed van jouw volgers en er is geen betere positie dan deze.. Zorg dat je jouw Stories goed vormgeeft met de functies die Instagram jou biedt.

"Als bedrijf kun je Stories gebruiken om snelle, luchtige en vluchtige snapshots te tonen over je bedrijf."

Wist je dat de Stories ook op de Explore-pagina weergegeven kunnen worden en dat hier meer dan 100 miljoen mensen per dag naar kijken? Instagram Stories voor zakelijk gebruik is dus zeker de moeite waard.

Stories als bedrijf

Laat een collega vloggen, maak een 24-uurs-aanbieding die gescreenshot kan worden of laat het nieuwe kantoor zien. Dit zijn slechts enkele ideeën voor jouw bedrijf. Het belangrijkste is dat je Stories aansluiten bij jouw identiteit en de interesses van je volgers.

Of je Instagram nu zakelijk of persoonlijk gebruikt, betrokkenheid bij je volgers is altijd belangrijk. Dit heeft veel voordelen; naast dat je een community opbouwt, kijken je volgers ook vaker naar jouw pagina. Hierdoor zien hun volgers jouw reactie in hun overzicht en bereik je weer nieuwe mensen.

Instagram zakelijk inzetten

Tip 6: #Hashtags

Maak gebruik van hashtags. Met hashtags kan je je doelgroep beter bereiken en presteert jouw afbeelding beter – veel beter. Voeg de hashtags direct toe aan je caption, of reageer onder je eigen afbeelding. Zo ziet niemand direct de hashtags en dit staat een stuk mooier. Wat werkt er beter? Daar verschillen de meningen over.

"Een #hashtag is een woord of een zin met een hekje (#) voor. Voeg er 4 tot 10 toe aan iedere (!) beschrijving van je Instagram foto’s en video’s om aan te geven wat er te zien valt: het onderwerp, de locatie, de industrie etc."

Welke hashtags moet ik gebruiken?

Dit is per persoon of bedrijf verschillend. Naast dat je een eigen hashtag claimt (zoals je bedrijfsnaam of een slogan) moet je de andere hashtags afstemmen op de foto die je gaat posten:

  • Claim je eigen hashtag en maak hier altijd gebruik van.
  • Stem je hashtags af op de foto die je plaatst.
  • Probeer een combinatie te maken van hashtags die veel en weinig verkeer hebben.
  • Voeg nooit meer dan 20 hashtags per foto toe.

Extra: Instagram tips voor betrokkenheid

instagram
  • Reageer op de foto’s van je volgers.
  • Heb je een Instagram voor jouw webshop? Bedank je volgers met een reactie onder hun foto!
  • Creëren jouw volgers leuke content? Repost de foto’s met een tag naar die persoon als blijk van waardering.
  • Volg je fans zodat ze zien dat jij hen waardeert

Zo ziet jouw toekomstige Insta-post eruit

Hieronder een kleine cheatsheet met betrekking tot een goede Instagram post. We raden je aan om dit altijd toe te passen, op iedere post!

  • Goede kwaliteit foto.
  • Duidelijke caption (beschrijving van de foto).
  • Tag de locatie waar de foto is genomen. Is dit bij jouw bedrijf? Tag jouw bedrijfslocatie.
  • Jouw eigen hashtag en hashtags die afgestemd zijn op de foto.
  • Bedank de likers en de mensen die reageren met een Vind ik leuk of een Follow.

Deel ons Schrijfwerck

Brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner logo 2022 brandmerck