Postma Diervoeders

Online groeien?

Wij zorgen voor meer omzet, leads en
bezoekers.

Abe en Tineke Postma runnen samen Postma Diervoeders in Gauw. Zij leveren alle diervoeders en verzorgingsproducten voor melkvee, paarden, kleinvee en huisdieren en voorzien hun klanten van een persoonlijk en op maat gemaakt advies over de juiste voeding voor hun dieren. Tineke vertelt over de rijke geschiedenis van het bedrijf en de samenwerking met Brandmerck.

Online gegroeid door

Doelstellingen

100% ↑ bereik via SEA

200% ↑ bezoekers via remarketing

10% ↓ van CPC

Resultaten

120% ↑ bereik via SEA

274% ↑ bezoekers via remarketing

19% ↓ van CPC

Van rundveekoeken naar speciaalzaak in diervoeders

De vader van Abe heeft in 1960 een fouragehandel in Gauw overgenomen wat ’s winters in de wijde omgeving rundveekoeken aan veeboeren verkocht. Omdat de koeien ‘s zomers in de wei stonden, viel de handel dan stil en werkte Postma senior, die overigens ook Abe heette, bij de boeren om in het levensonderhoud te voorzien.

Tineke: “In de jaren ’70 ontstond er een enorme bloei in de melkveehouderij met daarbij de opkomst van mengvoer en kunstmest waar mijn schoonvader ook op insprong, waardoor hij op een gegeven moment het hele jaar door druk was met zijn eigen bedrijf. In de herfst worden de bieten geoogst die naar de suikerfabrieken gaan. Toentertijd bleven de koppen van de bieten op het land liggen en mijn schoonvader, die inmiddels een vrachtauto had, ging dan naar de Flevopolder om die koppen in te laden die dan ook weer als veevoer aan de boeren verkocht werden. Hij is toen ook begonnen met vezels uit zetmeelaardappelen te leveren. Daar doen we nu nog steeds heel veel in. Als het zetmeel, wat voor voedsel en producten als lijm gebruikt wordt, uit die aardappels gehaald is, blijft er een vezelrijk goedje over wat op aardappelpuree lijkt. De koeien zijn daar gek op.”

“Mijn schoonvader heeft wel eens gezegd dat hij in zijn hele leven niet beleefd heeft wat wij in een paar jaar beleefd hebben.”

In 1974 verhuisde het bedrijf naar de huidige locatie: een oude school uit 1880 die toen leeg kwam te staan. Aan de achterzijde werd een deel van de school gesloopt om plaats te maken voor een loods. Het huis wat destijds bij de school hoorde als woning van de schoolmeester, werd betrokken als woonhuis. In 1978 kwam de toen negentienjarige Abe bij zijn vader in het bedrijf werken. Abe en Tineke hebben elkaar in 1980 leren kennen en zijn in 1983 getrouwd. In 1987 is Tineke, die eerst heel wat anders deed, ook in het bedrijf komen te werken. In 1991 overleed de moeder van Abe op negenenvijftigjarige leeftijd. Een jaar later hebben Abe en Tineke het bedrijf overgenomen en wonen sindsdien ook met hun gezin in het ouderlijk huis van Abe. In datzelfde jaar is Postma senior naar Sneek verhuisd, maar heeft nog een behoorlijke tijd meegewerkt in het bedrijf door onder andere het klantencontact te onderhouden. Hoewel Abe en Tineke het huis van binnen gemoderniseerd hebben, is veel nog zoals het was; inclusief bedstee. Hun beide zoons, waarvan de oudste als elfde in de generatielijn ook Abe heet, werken inmiddels ook in het bedrijf.

Van alle markten thuis

Postma senior is altijd behoorlijk innovatief geweest, maar sinds Abe en Tineke het roer overgenomen hebben, is er nog veel meer veranderd. “Mijn schoonvader heeft wel eens gezegd dat hij in zijn hele leven niet beleefd heeft wat wij in een paar jaar beleefd hebben.”, aldus Tineke, “En dat is ook waar en het begon al ruimschoots voordat wij het bedrijf overnamen. Omdat er in 1984 te veel melk en boter en dergelijke in de Europese Gemeenschap was, werd de zogenaamde Superheffing in het leven geroepen. Van de ene op de andere dag moesten onze klanten zoveel koeien inleveren dat onze omzet halveerde. Maar een broer van een van onze veevoerleveranciers had een transportbedrijf in metaal en die ‘kon wel wat auto’s gebruiken’. We hadden al een vrachtwagen voor ons eigen vervoer en toen hebben we er vijf bijgekocht en zijn we in 1986 als zelfstandig transportbedrijf in opdracht van hem gaan rijden. Dat hebben we zo’n tien jaar gedaan. De fouragehandel liep ondertussen gewoon door, maar daarin beleefden we destijds écht magere jaren. We hadden toen twee bedrijven: Postma Diervoeders en Postma Transport. In de loop van de tijd trok de fouragehandel weer aan en werd het in de metaalhandel juist minder, zodat we op een gegeven moment in beide bedrijven met drie vrachtwagens reden.

In 1995 hebben we voor Postma Diervoeders een nieuwe loods laten bouwen. In die tijd werd er nog veel meer gewerkt met kunstmest. Voor ons was het economisch interessant om dat in de winter in grote partijen in te kopen en op te slaan, zodat we het in het voorjaar met een leuke marge aan de boeren konden verkopen. In 1998 zijn we gestopt met Postma Transport. We hebben toen twee vrachtwagens weggedaan en sindsdien rijden we voor Postma Diervoeders met vier vrachtwagens. De oude loods hebben we in diezelfde periode omgebouwd tot winkel in kleindiervoeders waarmee we ook écht begonnen met de verkoop van paardenvoer en honden- en kattenvoer, waar we tot dan toe niet zo veel in deden. En dat loopt nog steeds heel goed.

Eind jaren ’90 zijn we ook ‘in de bloemen gegaan’. In de buurt was iemand met een bloemenzaak die ermee stopte en aan ons vroeg of wij dat wilden overnemen. Omdat ik niets van bloemen wist, ben ik drie jaar lang één dag in de week naar school gegaan om daar voor bij te leren. Tot 2008 liep die bloemenhandel hartstikke goed, maar door de crisis van dat jaar kwam daar behoorlijk de klad in. We hebben het toch nog aangehouden tot 2017 en toen zijn we daarmee gestopt.

locatie postma diervoeders gauw
paardenvoeding specialist

Gespecialiseerd in paardenvoeding

Sindsdien zijn de hoofdtakken van het bedrijf voedings- en verzorgingsproducten voor veehouderij, paarden en huisdieren. Onder veehouderij vallen melkvee, kleinvee, schapen, geiten en kippen en onder huisdieren vallen honden, katten, konijnen, cavia’s, hamsters en gevogelte. Daarnaast kan men uiteraard nog steeds bij Postma Diervoeders terecht voor kunstmest en bestrijdingsmiddelen.

Qua paardenvoer heeft het bedrijf zich gespecialiseerd en is het dealer van EquiFirst en het biologische merk HugHo. Laatstgenoemde voeding bevat uitsluitend natuurlijke vitamines en mineralen, dus geen synthetische vitaminen en mineralen en ook geen toegevoegde suikers of andere ballaststoffen. Abe en Tineke staan volledig achter beide merken, iets wat ze zelf heel belangrijk vinden, en ze hebben dan ook een behoorlijke klantenkring opgebouwd. Ze staan regelmatig op concours hippiques en geven dan voedings- en verzorgingsadviezen aan zowel de deelnemers als de bezoekers. Tot de uitgebreide klantenkring behoren bekende professionele paardenhouderijen, fokkers, pensioenstallen en particulieren.

Abe en Tineke staan volledig achter beide merken, iets wat ze zelf heel belangrijk vinden, en ze hebben dan ook een behoorlijke klantenkring opgebouwd.

Dankzij de Coronacrisis draait Postma Diervoeders op volle toeren. Omdat de aardappelen momenteel niet aan de patatfabrieken geleverd worden, gaan ze als veevoer naar de melkveehouders. Per week levert het bedrijf zeven- tot achthonderd ton voeraardappelen aan veehouders in geheel Noord-Nederland.

Een autoriteit op haar vakgebied

Omdat diervoeders aan het begin staan van de lijn in menselijke voedselvoorziening, zijn bedrijven als Postma Diervoeders gebonden aan allerlei regel- en wetgeving. Tineke: “Begin jaren ’90 is dat begonnen met Good Manufacturing Practice. GMP is een kwaliteitsborgingssysteem voor onder andere de voedingsmiddelenindustrie. Elk jaar worden we hier ook ge-audit door een externe auditor om te kijken of wij ons werk wel doen zoals we het moeten doen. (Auditing is het controleren van een bedrijf of organisatie, red.) Dat is steeds verder gegaan totdat er in 2015 een nieuwe stichting ontstond: Stichting SecureFeed, een overkoepelende organisatie die in het leven geroepen is door de  Nederlandse Zuivel Organisatie. Elk bedrijf wat iets levert aan melkveehouders, moet hierbij aangesloten zijn. Ik ben daar sinds de oprichting werkzaam als auditor en doe zo’n negen keer per jaar audits bij onze toeleveranciers in binnen- en buitenland. Ik vind dat ontzettend leuk om te doen en het geeft me verdieping in ons vakgebied qua waar de grondstoffen vandaan komen, waar en hoe het voer gemaakt wordt en hoe ermee omgegaan wordt.”

Het mes snijdt aan twee kanten. Aan de ene kant is Tineke een autoriteit op haar vakgebied geworden en aan de andere kant kan ze de opgedane kennis weer toepassen in het eigen bedrijf.

winkel postma diervoeders
postma diervoeders en brandmerck

De samenwerking met Brandmerck

Doordat Tineke en Erwin van Brandmerck beiden in de groep van BNI-Sneek zitten, is Postma Diervoeders (uitsluitend) voor het paardenvoer in augustus 2019 een samenwerking met Brandmerck aangegaan. “Gauw is een klein dorpje”, aldus Tineke, “en er gaat best wel tijd overheen voordat iedereen in de gaten heeft dat hier een gespecialiseerd bedrijf in paardenvoer en – verzorgingsproducten gevestigd is, waar je ook voor allerhande adviezen terecht kunt. We hadden al een leuke klantenkring, maar sinds Brandmerck voor ons bezig is, komen er wekelijks toch nieuwe klanten bij die nog niet van ons gehoord hadden.”

"... sinds Brandmerck voor ons bezig is, komen er wekelijks toch nieuwe klanten bij die nog niet van ons gehoord hadden."

Brandmerck verzorgt de Google Ads voor zowel EquiFirst als HugHo. De campagnes die ingezet worden zijn zoeknetwerk campagnes, branding campagnes en display campagnes. Bij de laatstgenoemde campagnes wordt er gebruik gemaakt van retargeting. Bezoekers die bepaalde pagina’s van de website bezocht hebben, worden met die methode opnieuw bereikt via beeld of tekstadvertenties op websites van derden, waardoor ze Postma Diervoeders niet snel vergeten en ook daadwerkelijk terugkomen naar de website. Tineke krijgt elke maand een update van alles, waarna er overleg plaatsvindt aangaande het verdere verloop van de campagnes. Ze is zeer tevreden over de resultaten.

Bekijk ook deze samenwerkingen!

Fresh Goggles skibrillen
CasesSEA

Fresh Goggles

Als doorgewinterd skileraar moest Sandro von Haller (24) keer op keer een dure skibril aanschaffen. Het frustreerde hem telkens € 100,- tot € 150,- uit te moeten geven voor een ...
LEES MEER
Sinnergie header
CasesSEASEO

Sinnergie Zonnepanelen

Met een stijging in het aantal zonuren en in de gasprijzen kunnen we op particulier en zakelijk gebied eigenlijk niet meer zonder zonnepanelen. Die sieren dan ook steeds meer daken ...
LEES MEER
baking queen
CasesSEASEO

Baking Queen

Baking Queen is een webwinkel voor bakartikelen en waar online echt alle denkbare bakspullen en -benodigdheden besteld kunnen worden. Je kunt het zo gek niet bedenken, of je vindt het ...
LEES MEER

Klaar om jouw ambities waar te maken?

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Uiteraard weet jij zelf alles over jouw bedrijf. Je bent er trots op en wilt het graag delen met zoveel mogelijk mensen. Bijna elke zoektocht van een prospect start in Google en ook jij kunt daar prominent aanwezig zijn. Weten hoe?

Zoekmachine adverteren (SEA)

Dat Google op het web domineert staat buiten kijf. Alleen, wordt de internetgigant jouw vriend of vijand? Wij zorgen met de juiste strategie voor dat eerste. Adverteren op Google levert vele voordelen op, maar hoe zet je die effectief in?

Social media marketing (SMM)

Veel van jouw fans en potentiële klanten zijn al te vinden op Facebook, Pinterest en andere Social Media. Door als bedrijf met de perfecte strategie ook zichtbaar op Social Media te zijn, zorg jij onder andere voor betrokkenheid.

Content marketing (CM)

Wil je waardevolle content consistent creëren en delen? Laat ons jouw verhaal vertellen, trek nieuwe mensen aan en versterk je merk. Bereik je publiek in de volledige klantreis, vanaf de eerste kennismaking tot de eerste conversie en daar voorbij.

Wij werken met de besten

google partner logo 2022 brandmerck