Je komt het vast wel eens tegen wanneer je een bedrijf Googlet dat er bovenaan in Google twee zoekresultaten staan van hetzelfde bedrijf. Een Google advertentie en een organisch zoekresultaat. Onderstaand een voorbeeld wanneer er op de bedrijfsnaam Brandmerck wordt gegoogled. Net als vele andere bedrijven adverteren wij in Google ook op ons eigen bedrijfsnaam. Nu vraag jij je vast af, waarom? Je staat toch altijd bovenaan in Google zonder te adverteren?
Inhoudsopgave
Waarom adverteren op je eigen bedrijfsnaam
Het is niet altijd het geval dat een bedrijf op nummer één staat in Google op de eigen bedrijfsnaam of domeinnaam. Voorbeelden waarin dit niet altijd het geval is:
- Bedrijfsnamen die vaker voorkomen (schilder de Jong)
- Bedrijven met een andere domeinnaam dan de bedrijfsnaam
- Bedrijven met een algemene naam wat ook een andere of algemene betekenis heeft (Makelaardij Sneek)
Misschien is één van bovenstaande voorbeelden ook op jou van toepassing. In dit geval is het raadzaam om te controleren of je bovenaan staat in Google.
"Zonder dat bezoekers er erg in hebben klikken ze de bovenste link aan omdat ze er vanuit gaan dat het bedrijf dat ze Googlen bovenaan staat."
Controleren of je bovenaan staat op je eigen bedrijfsnaam
Het is belangrijk om dit op de juiste manier te controleren. Doe je dit via een normale manier dan kan het ip-adres en de geschiedenis van je internetgebruik een grote invloed hebben. Hierbij de stappen om te checken of jij bovenaan staat in Google zonder te adverteren:
- Ga naar www.google.nl via de laptop of desktop
- Open een “nieuw incognitovenster” in de browser (rechtsboven via de 3 puntjes)
- Typ in de zoekbalk jouw eigen bedrijfsnaam
- Controleer of jouw website bovenaan staat
Mensen die via Google zoeken screenen de resultaten en lezen niet altijd aandachtig. Zonder dat ze er erg in hebben klikken ze de bovenste link aan omdat ze er vanuit gaan dat het bedrijf dat ze Googlen bovenaan staat. Plotseling komen ze op de verkeerde website terecht terwijl diegene nog niet in de gaten heeft dat hij/zij op een website zit van een ander bedrijf. Dit kan frustratie opleveren en tijd kosten omdat ze niet op de juiste website van het bedrijf terecht komen. Dit kan onbetrouwbaar overkomen. Jij wilt toch ook makkelijk vindbaar zijn voor jouw (potentiële) klanten?
Een andere reden om in Google of Bing campagne te voeren op je bedrijfsnaam
Concurrenten van jou kunnen een online marketing strategie hebben om op jouw succesvolle bedrijf(snaam) mee te liften. Als iemand een soortgelijke dienst of product aanbiedt kan deze strategie interessant zijn voor een concurrent. Helemaal wanneer er in de advertentie bijvoorbeeld USP’s (Unique Selling Points) benoemd worden waarmee ze jouw potentiële klant weten te overtuigen. Voor je het weet raak je een deze kwijt. Ga je zelf adverteren op je bedrijfsnaam dan zal deze advertentie bovenaan staan, ook zal het vervolgens kostbaarder worden voor de andere partij omdat het zoekwoord een hogere klikprijs zal krijgen. Daarbij sta je tweemaal in de Google resultaten met een advertentie en een organisch zoekresultaat. Het gevolg is dan dat de concurrentie in de zoekresultaten minder opvalt.
Zelf een branding campagne opzetten
In de wereld van online marketing noemen we een campagne op de bedrijfsnaam een branding campagne. Ben jij overtuigd na het lezen van deze blog en wil je aan de gang met het opzetten van een Google campagne op jouw bedrijfsnaam? Maak een account aan via http://ads.google.com/ en ga aan de slag met een zoeknetwerk campagne en voeg bij de zoekwoorden jouw bedrijfsnaam en domeinnaam toe.
Hulp nodig bij het opzetten van een branding campagne? Laat je gegevens achter via onze contactpagina en vermeld in het bericht dat je hulp nodig hebt bij het opzetten van een Google Ads branding campagne.