Een bedrijf overnemen? Dat leek ons lange tijd iets voor de echt grote spelers. Toch zetten wij vorig jaar met Brandmerck die stap. We fuseerden met communicatiebureau Okkinga, en gingen in één klap van twintig naar veertig mensen. In de podcast “de Verkenners” deelde Robert het verhaal.
Inhoudsopgave
Niet loslaten, maar erin duiken
Toen we begonnen aan dit avontuur, kregen we al snel de opmerking: “Een overname is vooral loslaten, toch?” Maar dat bleek voor ons juist het tegenovergestelde. Een overname vraagt om volledige betrokkenheid.
Waar wij sterk zijn in performance marketing, was Okkinga juist geworteld in de creatieve communicatie. Dat betekende een ander speelveld, met nieuwe klanten, processen en een heel andere manier van werken. Om dat goed te laten landen, zijn we er zelf diep ingedoken. Alleen zo konden we begrijpen wat deze overname écht betekende en waar de waarde lag, zowel voor de klant als voor het team.
Van pokerbot naar performancebureau
Ons agency-verhaal begon tien jaar geleden, op een onverwacht moment. Via een oude pokerconnectie kwamen we in aanraking met SEO en begonnen we websites te optimaliseren voor klanten. In het begin deden we dat naast onze vaste banen. Robert bij KPN, Erwin als ondernemer. Al snel besloten we er vol voor te gaan.
We startten Brandmerck met de ambitie om een team van twintig mensen op te bouwen. Dat lukte in vier jaar. Maar met die groei kwamen ook groeipijnen. Eén van onze compagnons kreeg een burn-out, en uiteindelijk gingen we zonder hem verder. Een lastig proces, maar het gaf ons belangrijke inzichten waar we later veel aan hadden.
Waarom we voor een overname kozen
We merkten dat het steeds moeilijker werd om grote klanten aan te trekken met alleen performance marketing. Tools werden gebruiksvriendelijker, ondernemers deden meer zelf, en we misten de strategische én creatieve slagkracht.
De keuze was: zelf bouwen, of aansluiting zoeken bij een partij die ons daarin aanvulde. Precies op dat moment werden we gebeld door Marktlink. Er stond een communicatiebureau uit de regio in de stille verkoop: Okkinga.
De klik was er meteen. Qua dienstverlening, visie en vooral op menselijk vlak. Hun eigenaar, Gerben, zocht opvolging. Wij zochten verbreding. Zo ontstond een constructie waarbij we in fases het bureau overnamen, met Gerben nog deels aan boord.
"We merkten dat performance marketing aan het veranderen was. Google wordt makkelijker, klanten doen meer zelf. Wij wilden strategischer meedenken."
Structuur, cultuur en vooral: realisme
Na de handtekening begon het echte werk. Waar wij enthousiast waren over de strategische stap, vroeg het team zich vooral af: wat betekent dit voor mij? En terecht. Achteraf bekeken waren we daarin te voorzichtig. We wilden iedereen betrekken bij keuzes, maar mensen hebben in zulke fases juist behoefte aan duidelijkheid.
Ook cultureel was het een uitdaging. Brandmerck was jong, snel en data-gedreven. Okkinga was ervaren, creatief en gericht op gevoel. We hebben er bewust voor gekozen om niets te forceren. Geen verplichte teambuilding of geforceerde samensmelting, maar samenwerking op inhoud: samen projecten draaien, elkaar leren kennen via het werk.
Leiderschap herontdekken
Met de overname veranderde ook onze rol als leiders. Van een hecht team van twintig, gingen we naar veertig mensen met verschillende achtergronden, verwachtingen en dynamieken.
Robert nam daarbij de rol van algemeen eindverantwoordelijke op zich, Erwin bleef zich richten op sales. Wat hielp, was dat Gerben bewust ruimte gaf aan de nieuwe leiding. Zowel in formele bijeenkomsten als in de dagelijkse gang van zaken liet hij ons het voortouw nemen. Dat gaf vertrouwen en hielp om onze positie binnen het team natuurlijk op te bouwen.
"Het moeilijkste vond ik dat veertig mensen iets van mij verwachten. Zelfs een goedemorgen aan het koffieapparaat werd ineens belangrijk."
Wat we andere ondernemers aanraden
Voor andere agency-eigenaren die denken aan een overname: ga praten. Met andere ondernemers die het al hebben gedaan, met adviseurs, met partijen zoals Marktlink. Je hoeft het niet alleen te doen.
Maar wees ook eerlijk naar jezelf: zo’n traject vraagt veel. Van je team, van je structuur, van je communicatie én van je leiderschap. Wat op papier een logische stap lijkt, moet in de praktijk nog landen. En dat kost tijd.
Nu, ruim een jaar later, zien we wat het heeft opgeleverd. We werken met bredere klantvragen, hebben meer slagkracht in onze dienstverlening en bouwen aan een stevig fundament. Inmiddels staat de volgende overname alweer voor de deur en die pakken we aan met de lessen van de eerste nog vers in het geheugen.
Benieuwd naar wat we nog meer doen? Neem dan ook eens een kijkje op één van onze socials of volg ons om op de hoogte te blijven van onze laatste ontwikkelingen.