Spacer

Social media is niet meer weg te denken uit ons leven, We staan er mee op en we gaan er mee naar bed. Dit is dan ook precies de reden waarom er hier zoveel kansen liggen. Wereldwijd gebruiken miljoenen – en ja, we gaan zelfs naar de miljarden(!!) – mensen de verschillende platformen van sociale media. Grote kansen dus, want hier bevindt zich ook jouw doelgroep.

Sociale media wordt in rap tempo dan ook één van de belangrijkste aspecten van digitale marketing. Natuurlijk zijn er nog altijd mensen die zeggen: “Wat gaat social media marketing voor me doen? Heb ik het echt nodig?” Het antwoord daarop is een volmondig ja, je hebt het nodig. Hier zijn enkele van de meest belangrijke redenen waarom:

1. Verbeterde merkbekendheid en zichtbaarheid

Social media is een van de meest stressvrije en winstgevende digitale marketingplatformen die gebruikt worden om de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten.

Sociale media kan je helpen opgemerkt te worden op evenementen en zelfs media-aandacht genereren. Of je bedrijf nu sponsor is van een liefdadigheidsinstelling of deelneemt aan een grote beurs, er is geen betere manier om je aanwezigheid te benutten dan met behulp van sociale media.

Om je bedrijf krachtiger te maken, spelen merkloyaliteit en klanttevredenheid beide een belangrijke rol. De sleutel ligt echter vooral bij de communicatie. Wanneer klanten zien dat je bedrijf op sociale media actief is, met name als ze zien dat je op hun vragen reageert en originele inhoud plaatst, helpt het hen een positief imago over jouw bedrijf in hun hoofd te creëren.

Uit onderzoek blijkt dat merken met actieve profielen op sociale media meer loyale klanten hebben. Je kunt je gemakkelijk voorstellen waarom; wanneer je boeiend bent en interactief op sociale media (dus niet alleen je berichten op het web gooit in de hoop dat iemand ze tegenkomt), word je minder een bedrijf en meer zoals je echt bent – een groep mensen die een zelfde visie deelt.

Het draait om authenticiteit en beleving. Hoe meer je als bedrijf je karakter laat zien, hoe meer de juiste doelgroep zich met je kan identificeren en jij je onderscheidt van de concurrent.

Social Media buttons

2. Meer verkeer

Een ander voordeel van social media is dat het helpt om je websiteverkeer te vergroten. Door inhoud te delen op sociale media, geef je gebruikers een reden om door te klikken naar je website. Hoe beter de kwaliteit van de content, hoe meer inkomend verkeer je zult genereren en dat biedt kansen op conversie.

Mensen denken vaak in eerste instantie alleen aan Facebook en Instagram. Maar heb je al eens nagedacht over Pinterest? Pinterest heeft niet alleen de hoogste doorklikcijfers (CTR), maar ook de hoogste conversie. Meer dan 82%(!) van de bezoekers van Pinterest geeft aan een aankoop te hebben gedaan door een pin die ze tegenkwamen op het platform.

3. Verbeterde SEO ranking

Crawlers van zoekmachines weten op welke pagina’s er constant verkeer wordt gegenereerd en die daar gewoon rondzweven, vergeten en genegeerd worden. Een geweldige contentstrategie voor SEO is het belangrijkste onderdeel om topposities in de resultaten van zoekmachines te realiseren. Het genereren van verkeer naar je geoptimaliseerde pagina’s zorgt ervoor dat ze veel sneller stijgen op de pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Je geeft het als ware een extra boost.

De aanwezigheid op social media wordt meer en meer een cruciale factor in de algoritmes van de SEO ranglijsten. Tegenwoordig variëren de SEO-vereisten voortdurend om een succesvolle ranking te behalen. Daarom is het niet langer voldoende om je website eenvoudig te optimaliseren en je blog regelmatig bij te werken. Bedrijven die hun inhoud op sociale media delen, sturen een merksignaal naar de zoekmachine dat spreekt over je merkvaliditeit, integriteit en standvastigheid.

Daarnaast bieden sites als Instagram, Facebook, maar zeker ook Pinterest, kansen via hashtags en het toevoegen van linkjes om ook je linkbuilding aanzienlijk te versterken.

4. Social media is DE BESTE manier om contact te leggen met (en te leren van!) consumenten

Als je het goed doet, zullen sociale media leiden tot een (h)echte relatieopbouw. Een deel van wat platformen als Pinterest en Instagram marketing zo cool maakt, is de interactie die je krijgt met je klantenbestand, Je kunt hun pins en statusupdates lezen om inzicht te krijgen in hun dagelijks leven (en misschien je marketingstrategie aan te passen als resultaat) . Welke producten kopen ze en waarom? Wat doen ze in het weekend? Wat voor soort berichten delen ze graag en naar welke websites surfen ze? Wat voor plannen hebben ze voor de toekomst? Gouden informatie voor bedrijven om je doelgroep echt te leren kennen en op in te spelen.

social media

5. Merkimago

Je kunt onmiddellijk op problemen reageren. Als er een probleem is met je product of dienst, of mensen hebben vragen, dan wil je dit meteen weten. Met de verschillende tools die er tegenwoordig beschikbaar zijn, ben je de eerste die het weet wanneer er problemen zijn. Zo kun je meteen stappen ondernemen om ze op te lossen. Studie na studie heeft aangetoond dat bedrijven die reageren op klachten van klanten hoger gewaardeerd worden.

6. Adverteren

Social media-advertenties maken targeting en retargeting mogelijk. Een van de redenen waarom sociale media belangrijk zijn, is vanwege het sterk aanpasbare karakter van deze advertenties. Met Facebook-advertenties kun je bijvoorbeeld gebruikers segmenteren op zaken als locatie, opleidingsniveau, branche en zelfs de aankoopgeschiedenis en de pagina’s die ze leuk vinden. Installeer de Facebookpixel op je site om gebruikers die je website bezoeken opnieuw te targeten. Deze mensen zullen veel meer geneigd zijn om te converteren naar belangrijke leads en uiteindelijk zorgen voor een hogere omzet.

7. Hogere omzet

Als je sociale media inzet – niet als losse flodders of als kip zonder kop, maar met een goed doordacht marketingplan en een duidelijke visie en strategie, helpt het je omzet te verhogen. En tsja, wie wil dat nou niet?

Roosmarijn Hobo Social Media Specialist

sociale media