Spacer

14 SEO tips: De beste pagina optimalisatie voor Google

Het onder de knie krijgen van SEO (zoekmachine optimalisatie) kan een zware dobber zijn. Vooral als je je er voor het eerst in verdiept, verdwaal je gemakkelijk in ontelbare termen, tips en technieken.

Wanneer we SEO eens onder de loep nemen, zie je dat het veel overeenkomsten heeft met een grote puzzel. Het is van belang om alle puzzelstukjes – content, techniek, gebruiksvriendelijkheid, etc. – te verzamelen die tezamen de puzzel kúnnen oplossen. Want wat nog belangrijker is dan het verzamelen, is het in elkaar leggen van de puzzel; bouw je pagina op de juiste, zoekmachinevriendelijke manier. Hoe je dat precies doet? Alleen Google zelf weet precies hoe je op de eerste plaatst komt, maar uiteraard is er een aantal duimregels om je kansen op succes aanzienlijk te vergroten. Om je op weg te helpen naar de perfecte pagina, behandelen we 14 SEO tips op het gebied van pagina optimalisatie.

pagina optimalisatie

SEO tips voor pagina optimalisatie: De techniek

1. De URL

Google geeft aan dat de eerste 3 tot 5 woorden in je webadres zwaarder wegen dan die daarna; gebruik het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden en zorg dat de URL voor zowel Google als de bezoeker goed leesbaar is. De eerste SEO tip voor pagina optimalisatie: voorkom daarnaast lelijke of ellenlange URL’s. Met andere woorden, gebruik geen speciale tekens en houd het kort en krachtig. Even een voorbeeld van hoe je het zou willen; https://opblaasbarespeelgoedkrokodillen.nl/kleur/groen
en dus niet http://opblaasbarespeelgoedkrokodillen.nl/?colorid-300/artikelnr-0001&0002=green

2. De title tag

De title tag is de belangrijkste on-page SEO-factor. Deze tag geeft aan waar jouw pagina over gaat. Daarnaast gebruikt Google deze tag in de zoekresultaten. Behandel de title tag dan ook als een advertentie; hoe aansprekender de tekst is, hoe meer bezoekers je via de zoekmachine krijgt. Begin deze tag dus bij voorkeur met het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden. Hoe verder vooraan je zoekwoord staat, hoe relevanter je pagina wordt gezien door de zoekmachines.

3. HTML headings

Je content begint altijd met een titel. De belangrijkste HTML heading is de H1, de titel van je pagina, niet te verwarren met de title tag die we zojuist bespraken. Voor de beste pagina optimalisatie verwerk je het zoekwoord sowieso in deze H1 tag. In een blog met als titel ‘Opblaasbare Speelgoedkrokodillen’ zou dat dus de H1 zijn.

Een CMS (Content Management Systeem) als WordPress geeft vaak al automatisch de titel of headline van je pagina de H1 tag. Sommige templates gaan hieraan voorbij, dus check voor de zekerheid altijd of je titel de H1 krijgt die je pagina verdient. Gebruik niet meer dan één H1 tag per pagina, omdat het gebruik van meerdere H1 tags kan zorgen voor een minder hoge positie in Google, omdat het voor de robots niet overduidelijk is waar die pagina over gaat.

HTML headings

Om je content in te delen in paragrafen en subparagrafen kun je de headings H2-H6 gebruiken. Deze headings zijn minder belangrijk dan de H1, maar helpen je wel degelijk bij de inrichting van je zoekmachine optimalisatie, omdat deze tussenkoppen waardevoller zijn dan reguliere tekst.Voor de beste pagina optimalisatie raden we aan om minstens één keer een H2 te gebruiken waarin je het zoekwoord verwerkt. Van deze headings kun je er zoveel gebruiken als je tekst nodig heeft.

4. Linkbuilding

Bij linkbuilding maken we onderscheid tussen interne links en externe links, ook wel backlinks genoemd. Interne links zijn, zoals het woord al zegt, links binnen je eigen website. Ze hebben minder waarde dan externe backlinks, maar kunnen wel zorgen voor een kleine boost voor pagina’s waarnaar een interne link verwijst. Probeer 2 tot 3interne links per artikel/pagina in je content te plaatsen. Welke interne links werken goed?

• Homepage naar categoriepagina
• Categoriepagina naar categoriepagina
• Categoriepagina naar productpagina
• Productpagina naar productpagina

Ga je bovenstaande linkopties omdraaien, bijvoorbeeld van productpagina naar categoriepagina, dan kan het juist een nadelig effect hebben.

Backlinks naar gerelateerde websites geven Google een indicatie wat het onderwerp van jouw pagina is. Ook geef je met een backlink naar een relevante website aan dat jouw pagina kwalitatieve informatie biedt. Maak er geen backlink feest van; de duimregel die geldt is dat je ongeveer 2-4 backlinks per 1000 woorden plaatst. Plaats dus alleen links die relevant zijn voor jouw pagina en onthoud: kwaliteit vóór kwantiteit.

5. De laadtijd

Een essentieel onderdeel voor pagina optimalisatie is de laadtijd. Een langzame website is een van de grootste frustraties van de huidige internetgebruiker. Omdat Google de gebruiker zo goed mogelijk van dienst wil zijn, delen zij die mening. Vandaag de dag moet je laadtijd onder de 2 seconden liggen wil je echt meedoen om de prijzen.

Hoe zorg je dan voor een snelle laadtijd? Om te beginnen is het belangrijk dat je hosting in orde is. Daarnaast is een veelgemaakte fout het uploaden van afbeeldingen met een enorme bestandsgrootte. Dit vertraagt de laadtijd enorm. De gevolgen daarvan laten zich raden.

6. Breadcrumbs

Het implementeren van breadcrumbs of broodkruimelsporen is een simpele manier om wat extra voordelen te verkrijgen voor je SEO. Een broodkruimelspoor bestaat letterlijk uit een soort menu van interne links bovenaan je pagina, waardoor de gebruiker kan zien waar hij zich op dat moment op de website bevindt. Het verbetert daarmee de gebruikerservaring.

Het tweede voordeel is dat je met het broodkruimelspoor de zoekmachines nog eens laat weten waar je pagina’s over gaan. Tenslotte gebruikt Google het broodkruimelspoor in de zoekresultaten. Reden te meer dus om deze simpele stap te nemen bij het maken van je pagina. Dit kun je vaak met een simpele plug-in al realiseren.

Breadcrumbs website

SEO tips voor pagina optimalisatie: De content

7. De eerste alinea

Zoals zojuist beschreven geeft een zoekmachine als Google extra gewicht aan zoekwoorden in je headings. Voor de beste pagina optimalisatie is het echter ook van belang om je zoekwoorden terug te laten komen in de content. De meeste mensen beginnen hun content met een lange introductie over onder andere;

• Welkom heten
• Wie ze zijn
• Waarom ze doen wat ze doen

In plaats daarvan kun je beter meteen ter zake komen en je zoekwoord binnen de eerste 100 woorden van je content verwerken. Zo help je Google om te begrijpen waar je pagina over gaat. Om het zoekwoord extra te benadrukken kan je het woord dikgedrukt of cursief maken en – afhankelijk van je zoekwoord en website – laten linken naar een andere pagina binnen je website, om het zoekwoord extra kracht mee te geven. Dit werkt overigens maar één keer per pagina.

8. Afgeleide zoekwoorden

Naast het gebruik van het exacte zoekwoord, is het ook verstandig om afgeleide zoekwoorden te gebruiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan brede zoektermen. Wanneer je gevonden wilt worden op ‘kwaliteit speelgoedkrokodillen opblaasbaar’ zou je die woordencombinatie exact zo op je pagina kunnen plaatsen. Met ‘de beste kwaliteit opblaasbare speelgoedkrokodillen’ heb je een brede zoekterm geformuleerd die voor Google een stuk logischer is. Je zoekwoorden staan er wel in, maar zijn omringd door andere woorden. Dit is de zogenaamde longtail zoekopdracht. De concurrentie op deze longtail zoekopdrachten is vaak een stuk minder. Probeer ook eens om woorden zoals ‘beste’, ‘review’ of ‘2017’ in je longtail te plaatsen en stop met denken in een exacte zoekwoord.

Naast de brede zoektermen kan je ook gebruik maken van LSI Keywords (Latent Semantic Indexing Keywords). Dit zijn de zoekwoorden die je onderaan in Google vindt en een hoog zoekvolume hebben. Ga dus zelf op onderzoek uit in Google en zie welke woorden je zou kunnen gebruiken op jouw pagina voor de beste optimalisatie.

pagina optimaliseren

9. De lengte

Size matters. Gemiddeld gezien krijg je een hogere ranking wanneer je langere content plaatst. Het advies luidt om minimaal de grens van 2000 woorden te overschrijden. Voor niches waarbij de zoekwoorden een relatief lage concurrentie hebben, kan de ideale lengte variëren. Ga dus wederom zelf op onderzoek uit om erachter te komen wat voor jouw pagina de ideale lengte is. Daarbij geldt ook: hoe langer de content is, hoe groter de kans dat je automatisch ook LSI keywords in je content verwerkt.

10. De vouw

De term ‘boven de vouw’ is ontstaan toen er ook al kranten waren, maar nog geen wereldwijd web. De eindredacteuren van toen tilden zwaar aan het optimaliseren van de voorpagina; het moest er allemaal perfect uitzien boven de fysieke vouw van de krant. Op dezelfde manier proberen de contentschrijvers van deze tijd hun content zo interessant en aansprekend mogelijk te laten zijn, zodat de lezer bereid is om verder te scrollen na ‘de vouw’.

Ondanks dat het plaatsen van winstgevende advertenties een belangrijk aspect is voor sommige pagina’s, is het belangrijk dat je voldoende content boven de vouw plaatst, omdat je anders weleens een straf van Google kan krijgen voor teveel advertenties – en dus te weinig content – boven de vouw.

11. Multimedia

Hoe belangrijk de tekst ook is, het is enkel een onderdeel van je totale content. Het implementeren van afbeeldingen, infographics en video’s vermindert de bounce rate en verlengt de tijd die de bezoeker op de site doorbrengt; twee belangrijke factoren voor het bepalen van je ranking in en pagina optimalisatie voor Google.

Wanneer je afbeeldingen toevoegt aan je content, zorg er dan voor dat je deze ook optimaliseert. Geef de afbeeldingen de juiste bestandsnaam, titel en alt tags. Google ziet dit als toegevoegde waarde, waardoor je pagina als nóg relevanter wordt gezien. Maak je een pagina over opblaasbare speelgoedkrokodillen, geef de afbeelding dan ook die naam. Zoals eerder vermeld is het belangrijk om de bestandsgrootte van je afbeeldingen – met behoud van kwaliteit – zo klein mogelijk te maken.

12. Responsive design

Meer dan de helft van Google’s zoekverkeer komt tegenwoordig via een smartphone of tablet. Het is dus uitermate belangrijk om je website juist op mobiele apparaten zo optimaal mogelijk te laten werken. Een moderne term hiervoor is mobile first. Zorg eerst dat mobiele apparaten je website goed weergeven en werk van daaruit naar een desktopversie. In feite biedt elk CMS templates die zorgen voor een responsive design; het enige wat je hoeft te doen is er eentje kiezen.

13. Social media knoppen

Het implementeren van social media knoppen op je site zorgt misschien niet direct voor een hogere ranking. Wel zorgt het voor meer zichtbaarheid van je content wanneer gebruikers het delen via de diverse kanalen. Ondanks dat het je zichtbaarheid en bezoekersverkeer naar je website kan vergroten, raden we het af hier gebruik van te maken. Uit onderzoek is gebleken dat social media knoppen de conversies doen afnemen. Daarbij kan een overdaad aan buttons de laadtijd van je website schaden.

social media knoppen

14. Dwelltime

Dwelltime is letterlijk vertaald de rondhangtijd die de bezoeker op jouw pagina doorbrengt. Wanneer een bezoeker direct nadat hij op jouw pagina is terechtgekomen weer terugkeert naar de zoekresultaten van Google, ziet Google dit als een teken dat jouw pagina niet is waar de gebruiker naar op zoek was. Met andere woorden: dit is een pagina van lage kwaliteit. Dat is natuurlijk niet wat je wil. Daarom is het van belang om je gemiddelde dwelltime te verlengen door lange en boeiende content zoals dit artikel te schrijven die de bezoeker op je pagina houdt.

Tot slot nog enkele belangrijke regels om in acht te nemen bij pagina optimalisatie.

• Schrijf natuurlijk; op die manier komt je content het beste over en maak je vaak automatisch al gebruik van afgeleide zoekwoorden.
• Voorkom overdaad; maak een afweging in het gebruik van zoekwoorden, backlinks en multimedia. Kwaliteit voor kwantiteit.
• Houd rekening met de techniek van je site; zorg voor een sterke basis, snelle laadtijd en responsive design.

Wij van Brandmerck hopen dat we je handige en praktische SEO tips hebben gegeven om je pagina te optimaliseren. Natuurlijk hebben ook wij ervoor gekozen om deze update op een afgeleid zoekwoord te ranken. Weet jij welke dat is? Laat het ons weten!

SEO tips 2017
zoekmachine optimalisatie seo sneek
Daag ons uit!




Daag ons uit!

Vul hieronder je gegevens in en wij beantwoorden direct je vraag of nemen geheel vrijblijvend contact met je op!