Facebook Shops, wat is het precies?

Misschien heb je het al voorbij zien komen, de nieuwe functie van Facebook Shops. Dit is een totaal nieuwe feature binnen het Social Media platform waarvan we verwachten dat het enorm groot zal worden op de lange termijn. De reden waarom Facebook Shops groot kan gaan worden is omdat het in Azië al een aantal jaren een soortgelijk platform domineert. We hebben het dan over Wechat.

Deze nieuwe functie heeft het potentieel om grote Marketplaces zoals bol.com en Amazon te verslaan. Je kunt nu namelijk zelf een ‘webwinkel’ starten op Facebook. Op dit moment is het enkel mogelijk om een ‘ruimte’ in te richten met je producten waarna je wordt doorgestuurd naar je website waar men het product kan bestellen. In de toekomst is het idee om ook een afrekenmogelijkheid te hebben in Facebook. Zo kan een gebruiker eenvoudigweg een product kopen zonder Facebook te verlaten. Bovendien zal in de toekomst alle communicatie verder verlopen via het platform van Facebook. Het is toch raar dat je op een website een bestelling doet, vervolgens betaalt met een externe tool als iDEAL en daarna op je mail een bevestiging krijgt over dat de order is ontvangen plus wanneer je het pakketje ontvangt? Dit moet eenvoudiger kunnen dachten ze in Californië. In de VS zijn een aantal van deze functies al uitgerold. In Nederland moeten we helaas nog even wachten.

"Je kunt nu namelijk zelf een 'webwinkel' starten op Facebook."

Aan de slag, zo maak je er één

We willen natuurlijk dolgraag weten hoe je zo’n gave Facebook Shop maakt. Deze is overigens niet alleen te gebruiken voor Facebook, maar natuurlijk ook voor Instagram en misschien in de toekomst wel voor Whatsapp. Want ook deze twee bedrijven maken onderdeel uit van de Facebook Family.

voorbeeld facebook shops

De Shop is eenvoudig te maken wanneer bedrijven die al een Facebookpagina hebben. Je kiest producten uit de catalogus die je in de shop wilt tonen. Bovendien kun je de hele ‘Look & Feel’ aanpassen zodat het écht aansluit bij jouw huisstijl.

voorbeeld instagram shops

De Shops kun je volledig inrichten via de nieuwe functie ‘Handelsbeheer’ in Facebook Business. Je dient hiervoor eerst wel even een account aan te maken.

Ga vervolgens naar Handelsbeheer en klik op ‘aan de slag’. Hier maak je eenvoudig je nieuwe ‘winkel’. Koppel vervolgens je pagina’s en kies de juiste catalogus. De catalogus maak je aan als koppeling tussen je website en Facebook. Let op: Je deelt dus wel (anoniem) data.
Controleer vervolgens alle koppelingen nog goed en ga als laatste akkoord met de overeenkomst. Je hebt nu je eigen winkel al gemaakt.

Het is nog wel belangrijk om de winkel te vullen, immers, een lege etalage ziet er niet uit. Je kunt daarom 1 of meerdere collecties maken variërend van 6 tot 30 producten per collectie. Vervolgens pas je het hele uiterlijk aan zodat deze aansluit bij jouw eigen webshop en huisstijl.

"Onthoud deze update en ga er zeker mee aan de slag. Het kan nog wel eens heel groot worden op de lange termijn."

Live shopping

Langzamerhand volgen er steeds meer nieuwe functies zoals ‘live shopping’. Tijdens een live uitzending kan een influencer een product aanbieden al dan niet als limited edition of met een hoge korting. Deze optie wordt bijvoorbeeld nog getest en zal binnenkort worden uitgerold.

live shopping

Verschil tussen Shops en de Facebook Catalogus

Je kent misschien de Facebook Catalogus al wel. Hierin kun je producten toevoegen voor campagnes. De Facebook en Instagram Shops is daarentegen veel uitgebreider. Je kunt de shop een hele eigen look en feel geven maar ook filteren en de mogelijkheid tot webcare via zowel Facebook Messenger, Insta DM’s en Whatsapp. Dit zal er in resulteren dat de koopintentie van de bezoeker wordt verhoogd. Bijkomend voordeel van al die miljarden bezoekers is dat ze gigantisch veel data hebben om de allerbeste shop te bouwen met de hoogste conversieratio. Zelf noemen ze het ook wel feilloos shoppen. Het is daarom niet de vraag óf het gaat werken, maar wanneer het volop wordt gebruikt.

Maar dit is nog niet alles…

Onlangs hebben we zelfs mee mogen werken aan de nieuwe functies van deze nieuwe toepassing. Er stond namelijk een exclusieve call gepland met Amerika om de nieuwste functies door te nemen en om het dashboard verder te verbeteren. Momenteel zijn de meetbaarheid en optimalisatiemogelijkheden nog erg basic. Maar wij kunnen alvast beloven dat daar binnenkort verandering in komt.

Onthoud deze update en ga er zeker mee aan de slag. Het kan nog wel eens heel groot worden op de lange termijn. Bovendien is alles gratis, dus wat heb je te verliezen behalve een beetje tijd?

Meer weten? Check de officiële hulpbron.

brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner