Spacer


De termen SEA (Search Engine Advertising) en SEO (Search Engine Optimization) worden veel door ons gebruikt. Net als Google Ads, zoekmachine optimalisatie, Social, SMM, zoekmachine marketing et cetera. Wij ademen online marketing en dat merk je. Wanneer je bij ons op kantoor komt dan hoor je deze termen (en vele anderen) de hele dag voorbij komen. We hebben veel discussies over SEA en SEO. Wat is het verschil tussen beiden en welke moet ik kiezen? En stiekem rijst natuurlijk ook de vraag: welke optie is nu eigenlijk beter?

SEO SEA keuze

Gesprek

Om een idee te krijgen hoe het er bij ons op kantoor aan toe gaat; een gesprek kan er als volgt uitzien; “heb jij voor die Search campagne al gekeken naar de CTR en de CPC’s van de A/B test die momenteel loopt?”

Of, “voor SEO hebben we de Title Tag, Meta Description en de Alt tag een update gegeven. Kun jij kijken wat het effect is op de posities, bouncerate en dwelltime op de pagina?”

Gesprek

We hebben ook nog een poging gedaan om dit op film vast te leggen. We zijn echt gewoon onszelf en die camera vinden we soms maar lastig. Geniet van de opnames onderaan het blog.

En dan staat dit nog los van de vurige discussies die er zijn tussen SEA- en SEO-specialisten. Ook binnen ons kantoor wordt er vaak de vraag gesteld welke divisie meer succes heeft. Is dat die Google Ads campagne waarmee we direct bovenaan in Google staan? Of toch die stabiele groei door zoekmachine optimalisatie? Om een goed beeld te krijgen van de verschillen vind je hier een overzicht per campagne. Als het te stoffig en te theoretisch voor je wordt, kun je gewoon doorscrollen en direct kijken wie er tot winnaar is uitgeroepen.

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. Een breed begrip voor alle advertentie mogelijkheden in de zoekmachines. In Nederland zijn Google Ads en Bing Ads de twee grootste spelers op het gebied van zoekmachine adverteren. Er zijn verschillende manieren waarop je kunt adverteren, die hieronder beknopt worden uitgelegd. De opties en mogelijkheden zijn namelijk ontzettend uitgebreid per campagne.

Zoeknetwerk

Dit zijn de advertenties die je bovenaan in Google ziet staan als je bijvoorbeeld zoekt op ‘online marketing bureau’. Het gaat dan om de tekstresultaten waar je in het groen ‘Adv.’ Voor ziet staan. Het voordeel van deze campagnes is dat je heel gericht op bepaalde zoektermen kunt adverteren. Je kunt direct bovenaan staan, waardoor je meteen meer bezoekers krijgt. Je betaalt voor elke klik op jouw advertentie en kunt je budget instellen zoals jij dat zelf wilt.

Display

Met een display campagne kun je banners laten zien op andere websites. Google heeft een groot netwerk met partners waar zij banners mogen laten zien. Denk aan Nu.nl, maar ook aan veel andere kleinere websites. Je kunt heel gericht je doelgroep of bepaalde websites opgeven waar de banner getoond moet worden. Ideaal dus om heel gericht banners te laten zien aan jouw doelgroep.

Shopping

Een shopping campagne is een campagne die ook in de zoekmachine wordt getoond. Deze wordt alleen getoond als het om producten gaat. Google je bijvoorbeeld op ‘fiets’ dan krijg je bovenin de zoekresultaten een lijst met verschillende fietsen. Via een shopping campagne kun je hier jouw producten laten zien. Zeker voor een webshop de uitgelezen manier om producten direct in Google te laten zien.

Video

YouTube is ook een onderdeel van Google. Je kunt de video’s aan verschillende doelgroepen laten zien. Door deze bewegende beelden kun je nog meer opvallen. YouTube is na Google namelijk al de tweede grootste zoekmachine ter wereld.

Retargeting

Via een retargeting campagne kun je een banner laten zien aan mensen die al eens op jouw website of webshop zijn geweest. Je kent het wel; je hebt op Zalando gezocht naar nieuwe New Balance schoenen. Daarna krijg je op andere websites nog regelmatig die New Balance schoenen van Zalando te zien.

Adverteren in de zoekmachine geeft ontzettend veel mogelijkheden. Dat maakt het voor heel veel bedrijven heel interessant om in te zetten. Er is namelijk voor elk budget een kans om direct zichtbaar te zijn of direct nieuwe bezoekers te scoren.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Dit is dus het begrip voor optimalisatie die er voor de zoekmachine gedaan wordt. SEO gaat alleen over de organische resultaten in Google. Dit zijn de resultaten die je onder de ‘adv’ ziet. In tegenstelling tot Google Ads hoef je hier niet per klik voor te betalen. Daarom worden dit ook wel de gratis zoekresultaten in Google genoemd.

Bij SEO ligt de focus op het goed optimaliseren van de website en de verschillende pagina’s. Het doel is om te zorgen voor het best mogelijke antwoord op de zoekvraag of het zoekwoord. Het algoritme van Google houdt rekening met heel veel verschillende factoren. Globaal moet je denken aan onderstaande punten.

Techniek

De techniek van de website moet kloppen. Hij moet snel zijn en alles op de site moet goed werken. Denk aan de snelheid en een goede opbouw van de HTML code. Dat is een basisvoorwaarde om zo hoog mogelijk in Google te komen. Naast de techniek van de website zelf heb je ook nog technische factoren als de Title Tag, Meta Desciption, Alt Tag en nog veel meer. Al deze zaken moeten technisch kloppen zodat Google ook vanuit de code snapt wat er staat.

Content

De content moet kloppen. Het is het doel om zo relevant mogelijk te zijn voor de zoeker. Dit kun je doen door met je content goed in te spelen op de zoekvragen en zoekwoorden. Denk aan de juiste teksten, afbeeldingen en video’s. Dit kun je continu optimaliseren door de content steeds verder te verbeteren. De concurrentie zit namelijk ook niet stil. Als het op SEO aankomt zeggen wij vaak; ‘The devil is in the details’. Je kunt hier oneindig tijd in stoppen omdat je nooit klaar bent. Hier is stilstand écht achteruitgang.

Populariteit

Naast de zaken op de website of webshop zelf, heb je ook te maken met de populariteit. De populariteit wordt bepaald door de links die er naar je website verwijzen. Google bepaalt onder andere aan de hand van relevantie, kwaliteit en betrouwbaarheid of een link ook daadwerkelijk goed is voor je populariteit.

Al deze zaken bepalen samen jouw positie in Google. Het optimaliseren van je website of webshop kan je heel veel bezoekers opleveren. Omdat het hier gaat om het structureel optimaliseren van de verschillende pagina’s, zie je pas op langere termijn het meeste effect. Voordeel hiervan is dat het een duurzame manier is van groei, die op de langere termijn heel veel op kan leveren.

Hoe SEA en SEO elkaar versterken

Naast de onderlinge strijd tussen SEA en SEO is er natuurlijk ook de mogelijkheid om hand in hand te gaan. Het één sluit het andere namelijk niet uit. In veel gevallen zit de kracht in de samenwerking. Een klantvraag begint vaak met; ik wil graag bovenaan staan in Google. Zoals hierboven beschreven zijn er ontzettend veel opties om dit voor elkaar te krijgen.

We hebben opdrachtgeverssessies gehad waar zowel onze SEO als SEA divisie bij aanwezig was. Tijdens deze sessies bespreken wij de voortgang van de verschillende websites en webshops. Daar kwam een heel mooi voorbeeld uit naar voren waar SEO en SEA elkaar versterken.

Zo zijn we voor een groothandel gestart met verschillende Ads campagnes, waaronder een shopping en Search campagne. Hierdoor stonden we direct bovenaan in Google en hebben we direct verkeer en omzet kunnen genereren voor deze groothandel. Door deze extra omzet kwam er ruimte om ook te investeren in SEO. Zo bereiken we ook op langere termijn de bezoekers die op de gewone gratis zoekresultaten klikken.

Als aanvulling hierop hebben we een retargeting campagne gemaakt om ook aan de bezoekers via SEO een advertentie te laten zien, wanneer ze op de webshop zijn geweest. Hierdoor zorgen we voor een optimale zichtbaarheid bij alle mogelijke bezoekers.

Social

Terwijl ik dit aan het typen was, liepen Roosmarijn en Mark langs. Of ik niet iets vergeten was? Ik denk dat ze doelen op de kansen op het gebied van Social Media. Die zijn er natuurlijk. In Roosmarijn haar blog; 7 redenen waarom je aan de slag moet met Social Media lees je daar alles over.

En de winnaar is…

Als SEO-specialist zeg ik dit met pijn in mijn hart. Maar Google is op dit moment bezig om steeds meer ruimte te maken voor de advertenties. Daarnaast bestaan er gewoon ontzettend veel mogelijkheden met Google Ads. Je kunt heel specifiek je doelgroep bepalen. Denk aan alle personen tussen de 20 en de 30 die in Groningen wonen en ook nog eens geïnteresseerd zijn in auto’s. Met de extra opties als Youtube, Retargeting en banner campagnes is SEA wel duidelijk ‘de winnaar’.

winnaar

Tijdens de lunch heb ik de winnaar bekend gemaakt. Dit bracht echter heel veel discussie op gang. Een aantal kreten die ik voorbij hoorde komen;

‘SEO is veel beter op de langere termijn omdat je dan gratis bezoekers krijgt en dus niet leeg loopt met je Google budget.’

‘SEA kost ook veel tijd om dit heel goed in te regelen. De basis moet goed staan en daarna kun je met de data verder optimaliseren voor de laagste prijs, dit kost veel leergeld.’

‘Er zijn heel veel mensen die niet op advertenties willen klikken. SEA is voor die doelgroep kansloos.’

‘Voor sommige zoektermen zijn er nog bijna geen advertenties. Hiervoor kun je alleen maar inzetten op SEO om succesvol te zijn.’

‘Met de juiste content strategie kun je ook in de beginfase van de klant aanwezig zijn. Daar kun je met SEO echt het verschil maken voor de zoeker.’

‘Met SEA ben je veel meer afhankelijk van Google dan met SEO. Want wat als Google als je advertenties afkeurt of je account blokkeert?’

‘Er zijn bepaalde producten of diensten waar je niet eens mee mag adverteren, dan is SEA dus meteen al kansloos.’

Natuurlijk is er heel veel nuance in aan te brengen. Maar als we kijken naar alle mogelijkheden (los van de kosten en korte en langere termijn) kunnen we wel zeggen dat Google zelf iedereen richting SEA wil drukken.

Uiteraard blijft er ontzettend veel ruimte en dus kansen voor SEO. Het zijn twee manieren die beide succesvol kunnen zijn, mits je dit goed uitvoert.  Stiekem is er dus voor elke doelstelling een andere winnaar. Per situatie moet je bekijken wat de doelstellingen zijn. Aan de hand van de doelstellingen kun je de online marketing strategie en kanalen het beste bepalen.

Heb je een van onze vorige update’s gemist? Check ze hier;

Vamos a la playa

Omzetgroei?! Waarom het de één lukt en de ander total niet

7 redenen waarom je aan de slag moet met Social media

Baking Queen, lekker! 

Retargeting inzetten als marketingkanaal

 

 

zoekmachine optimalisatie seo sneek
Daag ons uit!




Daag ons uit!

Vul hieronder je gegevens in en wij beantwoorden direct je vraag of nemen geheel vrijblijvend contact met je op!