SEA vs. SEO; Wat moet ik kiezen!?

Tegenwoordig is online marketing niet meer weg te denken bij bedrijven. Menig bedrijf heeft een goede online marketingstrategie nodig om ook online zichtbaar te zijn en zo te groeien als bedrijf. Termen als SEA en SEO worden veel gebruikt, maar wat is het eigenlijk? Wat is het verschil, hoe versterken ze elkaar en welke moet je kiezen? SEA vs. SEO: daar vertellen we meer over in deze blog. 

SEA, oftewel zoekmachine adverteren, verwijst naar betaalde advertenties die worden weergegeven boven of naast de organische zoekresultaten wanneer gebruikers relevante zoekopdrachten invoeren. In tegenstelling tot SEO, waarbij je organisch verkeer genereert, betaal je bij SEA voor iedere keer dat er iemand op de advertentie klikt. De meest gebruikte vorm van SEA is Google Ads. Hier bieden adverteerders op zoekwoorden om hun advertenties te laten verschijnen bij relevante zoekopdrachten in Google. 

Met SEA kun je snel en gericht verkeer naar je website leiden. Advertenties zijn direct zichtbaar voor gebruikers die actief op zoek zijn naar informatie, producten of diensten die verband houden met jouw bedrijf. SEA biedt een hoog niveau van meetbaarheid. Hierdoor kun je het advertentiebudget effectief beheren en de prestaties nauwkeurig bijhouden. 

SEA vs. SEO

"Met SEA kun je snel en gericht verkeer naar je website leiden. Advertenties zijn direct zichtbaar voor gebruikers die actief op zoek zijn naar informatie, producten of diensten die verband houden met jouw bedrijf.''

Wat is SEO?

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Hierbij draait alles om het verbeteren van de organische, dus niet-betaalde, zichtbaarheid van de website in de zoekresultaten van zoekmachines als Google of Bing. Dit wordt bereikt door het optimaliseren van verschillende factoren op de website, zoals:

  • De content
  • Relevante zoekwoorden
  • Technische optimalisatie
  • Backlinks
Het proces van SEO is langdurig en vergt geduld. Dit geduld kan uiteindelijk wel worden beloond, want het kan zeer goede resultaten opleveren. Als je hoog zichtbaar bent in de organische zoekresultaten, kun je een constante stroom van gericht verkeer naar de website genereren zonder te hoeven betalen voor elke klik. 
 

"Het proces van SEO is langdurig en vergt geduld. Dit geduld kan uiteindelijk wel worden beloond, want het kan zeer goede resultaten opleveren.''

De synergie tussen SEA en SEO

SEA en SEO zijn verschillende benaderingen voor zoekmachine marketing, maar ze vullen elkaar aan en versterken elkaar tot een strategie die maximale impact heeft. Hieronder een aantal manieren waarop de twee diensten samen kunnen werken:

  • Zoekwoordonderzoek
    Zowel voor SEO als SEA is een zoekwoordonderzoek essentieel. Door te begrijpen welke zoektermen de doelgroep gebruikt, kun je een SEO-strategie vormgeven met deze zoekwoorden. SEA-campagnes kun je optimaliseren door te adverteren op deze relevante zoekwoorden.
  • Synergie in SERP
    SERP staat voor Search Engine Result Page. Dit is een zoekresultatenpagina van een zoekmachine. Door zowel organisch als betaald zichtbaar te zijn in de zoekresultaten, vergroot je de kans op klikken en verkeer.
  • Data-uitwisseling
    Gegevens die worden verzameld uit de SEA-campagnes als klikken, conversies en zoektermen, kunnen waardevolle inzichten bieden die je kunt gebruiken om de SEA-strategie te verfijnen. Als bepaalde zoekwoorden goed presteren in de advertenties, kun je deze zoekwoorden ook gebruiken in de SEO-strategie.
  • Contentoptimalisatie
    Door te kijken welke zoekwoorden goed presteren in je SEA-campagnes, kun je ideeën opdoen voor content creatie die aansluiten bij de behoeften en interesses van je doelgroep. Dit kan gebruikt worden voor SEO om zo op lange termijn organisch verkeer naar de website te leiden.
SEA vs. SEO

SEA en SEO uitbesteden aan Brandmerck

SEA vs. SEO? Ze werken niet tegen elkaar, maar versterken elkaar juist. Als wij advies mogen geven, dan zullen wij ook nooit zeggen dat één van de twee beter is. Het versterkt elkaar en daarom is ons advies om het samen in te zetten. Wil je één dienst? Dan hangt het ervan af wat je wilt bereiken. Als je bekendheid voor een evenement wilt, dan is SEA zeer geschikt. Wil je bovenaan staan in Google zonder voor elke klik te hoeven betalen? Kies dan voor SEO. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag om de beste resultaten te behalen. 

Brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner logo 2022 brandmerck