‘Over ons’ pagina maken? Zo maak je er een die werkt

De ‘over ons’ pagina is waarschijnlijk een van de eerste pagina’s die je toevoegt aan jouw nieuwe website. De één noemt het ‘over ons’, de ander ‘wie we zijn’. Op onze site vind je het onder ‘ons DNA’. Het is de plek op je site waar je bezoeker naartoe gaat om meer over jou te weten te komen. En dat gaat verder dan alleen je diensten of producten. Men wil weten wie jij echt bent. Maar wat vertel je zoal op zo’n pagina? En welke onderdelen horen er thuis? In dit artikel leggen we je uit hoe je zelf een over ons pagina maakt die werkt.

Om te beginnen is de ‘over ons’ pagina een veelbezochte pagina op een website. Ook bij ons staat het in de top 10 van meest bezochte pagina’s. Iedere bezoeker die meer van jou wil weten, gaat naar je ‘over ons’ pagina. Je (nieuwe) bezoekers willen op die manier uitvinden of jij het bedrijf bent waar ze mee in zee willen.

En dat is het doel ook van deze pagina. Vertrouwen kweken en laten zien dat jij ze inderdaad kan helpen en waar dat uit blijkt. Het kan net dat laatste duwtje in de rug zijn wat hen over de streep trekt om voor jou te kiezen. En niet voor je concurrent om de hoek.

goede over ons pagina

Onderdelen van een goede ‘over ons’ pagina

Er is niet echt een gouden formule voor een ‘over ons’ pagina. Het moet vooral passen bij jou, de identiteit van jouw bedrijf en dus jouw website en wat jouw bezoeker verwacht. Wel kun je de volgende onderdelen gebruiken (en dat hoeft niet allemaal) voor een sterke over ons pagina.

Alle onderdelen kun je feitelijk op één pagina zetten, maar ook verdelen over meerdere pagina’s waar je naartoe linkt. Zo kun je je bezoekers doorverwijzen naar je geschiedenispagina of een pagina waar je meer vertelt over je missie. 

"Iedere bezoeker die meer van jou wil weten, gaat naar je ‘over ons’ pagina."

Het draait om jouw bezoeker

Een bezoeker wil meer over jou te weten komen en daarom wordt de ‘over ons’ pagina erbij gehaald. Het zijn vaak twijfelaars en willen erachter komen of jij bij hun vraag of behoefte past. Kruip daarom in de huid van je bezoekers. Welke vragen zouden ze hebben? Wat is voor hen belangrijk? En welke eigenschappen kun je noemen om de twijfelaars over de streep trekken, zodat ze voor jou kiezen en niet voor de concurrent?

Daarbij kun je gerust vertellen wat je doet of verkoopt. Vertel er echter vooral bij wat jij voor voordeel biedt voor die bezoeker. Waarom jij het probleem van je bezoeker het beste kunt oplossen. Ga daarbij dus niet teveel vanuit de wij-vorm spreken, maar leg uit waarom jij doet wat jij doet en waarom de bezoeker daar echt profijt van gaat hebben. Kom met bewijzen. Verwijs ze bijvoorbeeld naar een pagina waar je succesvolle klantverhalen staan. Interne links zijn tevens weer goed voor SEO.

Echter, de bezoeker wil vooral ook jou leren kennen…

Maak het persoonlijk

De ‘over ons’ pagina moet een soort weerspiegeling zijn van jouw persoonlijkheid. Jij hebt passie voor je werk en je bent trots op wat je bereikt hebt met je bedrijf en met je team. Vertel er ruimhartig over. Laat die passie en enthousiasme zien. De bezoeker wil op je ‘over ons’ pagina jou leren kennen. Door je persoonlijkheid te laten zien in de teksten, krijgen ze al een goed beeld van je.

Daarbij hebben je bezoekers ook wat vragen waar ze antwoord op zoeken op jouw pagina. Bijvoorbeeld wie de mensen achter jouw bedrijf zijn, waar ze een product/dienst willen afnemen. Of mee willen samenwerken. Naast je enthousiasme kun je dus laten zien waar je voor staat en voor gaat. Je kernwaarden waar je bezoekers zich in kunnen vinden, (wilde) toekomstplannen, wie alle teamleden zijn en wat hun drijfveren zijn, en wat jou anders maakt dan de concurrent. Dat laatste proeft de bezoeker al door hoe en wat jij schrijft, maar benadruk het zelf ook. Hoef je de bezoeker niet het denkwerk te laten doen.

kernwaarden brandmerck
Door het persoonlijk te maken, jezelf ‘bloot’ te geven, wek je sympathie op en gunnen mensen je de koop. Het verlaagt tevens ook de drempel om contact met je op te nemen. Mensen voelen eerder een band met je.

Het verhaal van jouw merk

Wat je naast jouw persoonlijkheid ook uniek en onderscheidend maakt, is hoe het allemaal begon. Dus de geschiedenis van jouw bedrijf. Geen verhaal is hetzelfde als die van jou. Je zou hier desnoods nog een aparte pagina van kunnen maken, om vanaf de ‘over ons’ pagina naartoe te verwijzen. Mensen houden altijd wel van een goed verhaal. Je hoeft er alleen geen lang artikel van 2000 woorden van te maken. Houd het lekker beknopt, net zoals je ‘over ons’ pagina. Maar als je er een aparte pagina van maakt, kun je gerust wat meer de diepte in gaan. Houd het dan niet bij droge feiten, maar gebruik personages. Een verhaal immers. Of maak het visueel in de vorm van een tijdlijn, zoals Tony’s Chocolonely doet. 

verhaal van jouw merk

Wees specifiek

Deskundig, specialist, kwaliteit hoog in het vaandel. Dat zegt de slager, de bakker, de hovenier en iedereen. En prima om ze te noemen, maar zonder bewijzen zijn het veel te algemene woorden. Ben je de specialist? Waaruit blijkt dat? Wat doe je om die kwaliteit hoog in het vaandel te houden? Bewijs het bijvoorbeeld door je klanten aan het woord te laten. En hoe hoog de klanttevredenheidsscore is. Reviews werken daarom altijd goed. Als zoveel mensen zo enthousiast zijn over jouw werk, dan moet het wel goed zijn.

Bovendien maken de meningen van anderen jou betrouwbaarder. En zeker als die ervaringen komen van ‘gelijkgestemden’. Dan wordt de stap om voor jou te kiezen weer een stuk lager.

"De ‘over ons’ pagina moet een soort weerspiegeling zijn van jouw persoonlijkheid."

Gebruik foto’s en video’s

De beste manier om de lezer zijn of haar aandacht te pakken en vast te houden is om je pagina beeldend te maken. Het maakt de pagina aantrekkelijker om te lezen. En daarbij zorgt het er ook voor dat mensen je informatie beter onthouden als het ondersteund wordt met foto’s, video’s of andere vorm van visualisaties.

En ook hier: houd het persoonlijk. Stockfoto’s op je over ons pagina zijn dus eigenlijk een no-go. Want het zegt niks over jouw merk. Dus pak de camera of laat iemand voor je de foto’s nemen. Liefst met jouw teamleden erop. En heb je een mooie bedrijfsvideo? Dit is de plek om het te laten zien. Zo vind je op onze ‘over ons’ pagina twee video’s waarin we je een blik achter onze schermen bieden.

fotos en videos

Leiden tot actie (conversiegericht)

De ‘over ons’ pagina is dus een belangrijk en veel bezochte pagina’s. Je wilt je bezoeker niet zien vertrekken nadat ze deze pagina hebben doorgenomen. Sluit daarom je pagina af met een oproep tot actie (CTA). Wat moeten ze doen als je pagina hebben bekeken? Aanmelden voor de nieuwsbrief, je volgen op je social media, je nieuwste blogartikelen bekijken? 

Wat vertel je niet op je ‘over ons’ pagina?

Je hebt nu een beeld van wat je kan vertellen op je ‘over ons’ pagina. Er zijn ook onderdelen die je het beste op deze pagina kunt weglaten. Zo is de ‘over ons’ pagina niet bedoeld om je producten en diensten te verkopen. Ja, je bezoeker is geïnteresseerd in wat jij aanbiedt, maar wat we al eerder noemden: ze zijn nu vooral geïnteresseerd in jou. Houd daar ook de focus op: waarom jij waardevol bent voor je bezoeker. Je kunt inderdaad niet om je diensten/producten heen, maar je gaat niet de diepte in waarom men jouw producten moeten kopen. 

"Probeer te bedenken met welke vragen jouw potentiële klant kan zitten met betrekking tot jouw dienst of product."

Misschien dat je uit enthousiasme alles wel wil vertellen of delen. Beperkt het alleen tot de belangrijkste informatie waarvoor je nieuwe bezoeker jouw ‘over ons’ pagina aanklikt. Alle overige informatie kunnen ze elders op je website vinden en eventueel kun je ze er zelfs naartoe verwijzen met interne links. 

3 voorbeelden van sterke ‘over ons’ pagina’s

Om je te inspireren hebben we drie voorbeelden van bedrijven met een ‘over ons’ pagina die werkt en waarom.

Rabobank

De Rabobank geeft aan wat hun maatschappelijke missie is. Ze geven voorbeelden hoe zie uitvoeren en sluiten af met hoe de bezoeker zelf kan bijdragen. Allemaal in een pagina met een helder overzicht, gevarieerd met ondersteunende afbeeldingen. Ook verwijzen ze door naar overige gerelateerde pagina’s. En omdat de Rabobank vooral staat voor duurzaamheid, hebben die pagina’s allemaal betrekking met duurzaam leven.

logo rabobank

Albert Heijn

logo albert heijn

Kruipt in de huid van de bezoeker en begint daar ook meteen mee. Vertelt dat we tegenwoordig druk zijn. Dat de lat hoog leggen om lekker en ook gezond te eten. Albert Heijn zegt op hun ‘over ons’ pagina dat allemaal te begrijpen. Daarna begint de kruidenier met het vertellen waarom AH de juiste supermarkt is voor de bezoeker en dat ze er altijd zijn. Een persoonlijke toon. Tevens verwijzen ze nog naar enkele belangrijke pagina’s en is er een korte video van de supermarktmanager. Het gezicht van Albert Heijn.

logo albert heijn

Coolblue

Coolblue heeft vrijwel al onze genoemde onderdelen op hun over ons pagina staan. Zo trappen ze af met hoe het allemaal begon en laten ze beknopt zien waaruit het de webshop bestaat (hoeveel medewerkers, bezorgers, magazijnen). Verder op de pagina zijn er verwijzingen naar meer informatie over Coolblue. Hier kun je door naar de geschiedenis, de cultuur bij het bedrijf, nieuws en naar de vacaturepagina.

logo coolblue

"Coolbue heeft vrijwel al onze genoemde onderdelen op hun over ons pagina staan."

Samenvatting

Om het even voor je samen te vatten:

  • De ‘over ons’ pagina is een van de belangrijkste en meest bezochte pagina’s op jouw site
  • Maak de pagina persoonlijk. Mensen zoeken connectie
  • Wees specifiek. Ben je de specialist? Leg uit waaruit dat blijkt
  • Gebruik afbeeldingen en eventueel een video. Het maakt jouw pagina aantrekkelijk om te lezen en men onthoudt de informatie beter met beelden
  • Sluit af met een CTA
  • Gebruik je ‘over ons’ pagina niet om je producten te verkopen
  • Focus op de belangrijkste informatie. Verwijs je bezoekers eventueel naar de overige informatie op je site met links.

Hulp nodig bij je ‘over ons’ pagina?

Maak je geen zorgen over een perfecte ‘over ons’-pagina. Naarmate je bedrijf in de loop der tijd groeit en verandert, kun je deze pagina updaten met content die relevant is voor je klanten. Heb je nog hulp nodig? We kijken graag met je mee. Bel of mail ons gerust.

Nieuwsbrief

Deel deze update

brandmerck

Brandende vragen? Neem contact op.

Of bel: 085-5800317

Wij werken met de besten

google partner