Online gegroeid door
Zoekmachine adverteren (SEA)
Social Media marketing (SMM)
Doelstellingen
25% ↑ Zichtbaarheid in Google
100% ↑ Conversies via Google Ads
70% ↑ Maandelijkse kijkers via Pinterest
Resultaten
54% ↑ Zichtbaarheid in Google
260% ↑ Conversies via Google Ads
150% ↑ Maandelijkse kijkers via Pinterest
Uit de bouw in de bolderkar
Gerjan is eind 2017 met Beach Wagon Company gestart maar is daarvoor ook altijd zelfstandig ondernemer geweest. Nadat hij bij een adviesbureau in de bouw gewerkt had, begon hij zijn zelfstandige loopbaan met een heibedrijf. Daarnaast had hij op een gegeven moment het bedrijf Rambler waarmee hij een bolderwagen ontwikkelde voor sportief outdoor gebruik en kinderdagverblijven. Gerjan: “Ontwikkelen doe je nooit alleen. Er zijn altijd meerdere mensen bij dat soort projecten betrokken. Daarom vind ik het een beetje pretentieus om te zeggen ‘Die heb ik ontwikkeld’, maar ik ben wel de initiatiefnemer en sta als zodanig aan de basis ervan.”
Als ik hem zeg dat ik het best wel bijzonder vind dat hij vanuit de bouwwereld, met als specialisatie heipalen en funderingen, in de bolderwagens terechtkwam, antwoordt hij met de opmerking dat daar toch een logica in zit: “Wat voor mij als persoon in het leven belangrijk is, is bewegen, sport en buiten zijn. Daarnaast mag ik graag iets met mijn handen creëren en vind ik het van kinds af aan al heerlijk om in een atelier, annex werkplaats dingen te maken. Mijn vrouw en ik hielden van wandelen en fietsen en toen we kinderen kregen, kwam daar ‘een transportdingetje’ bij. Je moet dan, naast je kinderen, ook spullen voor hen meenemen. En dat is eigenlijk de basis geweest voor het idee van de bolderwagen. Mijn eerste bolderkar komt vanaf een bouwtekening uit het damesblad ‘Margriet’.”
“Ik ben altijd gedreven door innovatie.”
Van daaruit heeft hij, door eigen gebruikservaring, allerlei verbeterde versies ontwikkeld. De bolderwagen werd groter, steviger en lichter in gewicht. Zijn creaties sloegen zo aan, dat hij in 1999 besloot om zijn heibedrijf te verkopen en zich volledig te richten op Rambler. Hij nam zelfs een industrieel ontwerpbureau in de hand om de wagen nog mooier te maken, met als eindresultaat de Rambler Explorer. Zelf noemt hij het een hightech bolderkar. De wagen beschikt over trommelremmen en om het zo licht mogelijk te houden, bestaan de materialen uit aluminium en doek. Rambler bestaat nog steeds en wordt gerund door een aantal mensen die voorheen met hem samenwerkten. Zelf is Gerjan een paar jaar geleden uit het bedrijf gestapt.
Over Beach Wagon Company
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en de bolderwagen liet hem niet los, waardoor Gerjan in oktober 2017 Beach Wagon Company heeft opgericht waarmee hij de Beachwagon Lite op de markt brengt. “In de loop der jaren ontwikkelden zich allerlei ideeën in mijn hoofd.”, aldus Gerjan: “En wat ik erg leuk vind is dingen bedenken, ze vervolgens zelf maken, ze laten produceren zodat het daadwerkelijk op de markt komt en dan tot slot het stukje marketing en verkoop. Ik vind dat hele traject interessant, maar met name het voorste stuk: het zelf bedenken en dan prototypes bouwen in mijn atelier is écht mijn ding! Ik ben altijd innovatie gedreven geweest, zowel met mijn heibedrijf als met de bolderwagens.”
Met Beach Wagon Company houdt Gerjan zich voornamelijk bezig met het bedenken en maken van de prototypes, waarna hij het vervolgens uitbesteedt aan mensen die allemaal zo hun specialiteit hebben in het hele proces. Zo vindt de productie plaats in China. Men krijgt daar van Gerjan de bouwtekeningen met alle specificaties en vervolgens worden de bolderwagens precies naar zijn wensen en ideeën geproduceerd. Zodra er een container vol bolderwagens in Nederland arriveert, zorgt de logistieke partner van Beach Wagon Company voor het leeghalen ervan, de opslag van de inhoud en de levering van de bolderwagens bij de klanten.
De klanten bestaan uit particulieren, die hun bestelling doen via de webshop, en winkels, zowel online als fysiek. Het grootste deel van zijn klantenkring bevindt zich in Duitsland. Gerjan vindt dat zelf niet vreemd, omdat het land ruim acht keer groter is dan Nederland en bolderwagens daar net zo’n normaal verschijnsel zijn als bij ons. Naast Duitsland en Nederland zijn er ook exemplaren van de Beachwagon Lite verkocht op Hawaï, in Amerika en in Australië.
De Beachwagon Lite
Gerjan vertelt wat de Beachwagon Lite onderscheidt van andere bolderwagens: “Hij is licht van gewicht. Dat is belangrijk, want als een vrouw hem bijvoorbeeld achterin de kofferbak wil doen, mag het niet zwaarder zijn dan zo’n elf à twaalf kilogram. Hij is, in een paar handelingen, heel makkelijk opvouwbaar. Qua uitstraling lijkt hij meer op een kinderwagen, in die zin dat de wagen gemaakt is van buisvormige profielen met doek en schuimplastic. Dus als je ‘m aanraakt, voelt het lekker zacht aan. Hij is veel stabieler dan de gemiddelde bolderkar, wat gerealiseerd wordt door het stuurmechanisme aan de voorkant. Dat kun je vergelijken met het stuurmechanisme van een auto.”
"Hij is veel stabieler dan de gemiddelde bolderkar, wat gerealiseerd wordt door het stuurmechanisme aan de voorkant."
Hij legt uit dat de Beachwagon Lite door het stuurmechanisme nooit kan kantelen. Bij andere bolderwagens heb je de trekstang en zit er aan de voorkant één pen waar de vooras omheen draait. Bij een bocht van negentig graden staan de voorwielen in de lengterichting van de kar waardoor deze dus heel gemakkelijk kantelt. Bij de Beachwagon Lite zijn de voorwielen, net als bij een gewone bolderwagen, ook verbonden met de trekstang. Maar als je naar links of naar rechts gaat, blijven ze op dezelfde plaats en draaien elk afzonderlijk mee.
De samenwerking met Brandmerck
Op mijn vraag wat Brandmerck zoal doet voor Beach Wagon Company antwoordt Gerjan: “Ik was op zoek naar online marketing ondersteuning en had op een positieve manier al van Martijn Friedrich gehoord, waardoor het voor mij een logische stap was om contact op te nemen met Brandmerck. Ik had al een webshop, maar wilde graag alles geïntegreerd hebben, zodat ik mijn site, de social media, Google Ads en SEO onder één dak kon onderbrengen in plaats van dat ik van de diensten van verschillende partijen gebruik had moeten maken.”
Toekomst van Beach Wagon Company
Qua de ontwikkeling van de webshop wordt eerst alles klaargestoomd voor Nederland, maar er wordt ook rekening gehouden met de Duitse markt waar alles ook voor ingericht gaat worden. De bedoeling daarbij is dat het één shop wordt met meerdere talen.
"Het is heel mooi dat ik nu één loket heb waar alles ligt"
Verder is Gerjan enthousiast over het feit dat de webshop gekoppeld wordt met het voorraadsysteem van zijn logistieke partner en met zijn eigen administratieve systeem. Gerjan: “Als ik nu op mijn webshop orders van particulieren krijg, moeten die ingevoerd worden in het administratieve systeem en moet het daarnaast ook doorgegeven worden aan de opslag. Daar zitten dus relatief veel handmatige acties tussen. En straks gaat dat allemaal volautomatisch. Dat scheelt mij heel veel tijd en inspanning! Daarnaast kost het onderhouden van berichtgevingen op de social media en het verzorgen van de search engine optimization ook heel veel tijd en is het een vakgebied op zich geworden. Dus dat laat ik ook graag aan die jongens van Brandmerck over, want die kunnen dat veel beter dan ik! Zij hebben onderstreept wat ik ook belangrijk vond, namelijk dat de integratie van de webshop én de vindbaarheid op internet via social media en dergelijke heel belangrijk is voor de marketingstrategie. Zij zeggen ook dat je die twee niet los van elkaar moet zien, maar juist als één geheel. Daarom vind ik het ook heel mooi dat ik nu één loket heb waar alles ligt, waardoor ik zeker weet dat het allemaal goed van de grond komt.”
De ambities voor Beachwagon Strollers
In 2022 werd het roer overgenomen en veranderde de naam van het bedrijf naar Beachwagon Strollers: “De overname was een bewogen periode waarbij we in sneltreinvaart de systemen en zakelijke relaties binnen het bedrijf moesten leren kennen. We hadden weinig ruimte om ons te richten op de marketing, maar konden rekenen op Brandmerck die als een stabiele factor aanwezig was.” De opstartfase is onderhand overgegaan in de volgende fase waarin wij ons klaarmaken om hun ambities voor Beachwagon Strollers te realiseren: “Vooralsnog verkochten we in Nederland en Duitsland. Dat gaan we steeds verder uitbreiden, zodat de Beachwagon binnen én buiten Europa een begrip wordt. Brandmerck denkt met ons mee en heeft een belangrijke rol in het realiseren van de daarbij horende marketingstrategie.”