Spacer

De webwinkelverlater verleiden tot het doorvoeren van de bestelling

Een doelstelling van menig webwinkelier is om zoveel mogelijk bezoekers op je webwinkel te krijgen. Immers; hoe meer bezoekers op je webwinkel, hoe groter de kans dat er bestellingen worden doorgevoerd en daarmee winst wordt behaald. Maar investeren in het binnenhalen van bezoekers naar je webwinkel zonder daarbij om te kijken naar de redenen waarom deze de webwinkel verlaten is natuurlijk zonde. In dit blog gaan we dan ook in op de webwinkelverlater.

De webwinkelverlater

Je besteed veel tijd en aandacht in het verkrijgen van consumenten op jouw webwinkel. Maar besteed je ook wel aandacht aan waarom een gedeelte van deze consumenten jouw webwinkel weer verlaten? De meeste webwinkeliers laten hier kansen liggen en dat is erg zonde. In 70% van de gevallen verlaten klanten de webwinkel zonder daarbij een bestelling te hebben gedaan. Veel webwinkeliers hebben het idee dat hier niets aan te doen valt, maar dat is niet helemaal waar. Er kunnen tal van redenen zijn waarom de consument de webwinkel verlaat. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat de consument nog niet over voldoende informatie beschikte op het moment om de bestelling door te voeren. Maar wat kun je er nou precies aan doen? Wij geven je graag 3 veel voorkomende scenario’s met daarbij enkele praktische tips.

Tips voor Webwinkelverlater

De bezoeker zit nog in de oriëntatiefase

Wil ik nou een appel of toch een peer? Of nee misschien toch wel een mandarijn! Dergelijke vragen komen bij veel consumenten langs wanneer ze nadenken over het bestellen bij een webwinkel. Daarom wordt er door de consument gezocht naar online reviews, gaat deze op forums in gesprek over bijvoorbeeld de specificaties van een product en zoekt hij of zij naar filmpjes over het product op Youtube. In de traditionele winkel kon de consument ook in gesprek met een personeelslid, maar dat lijkt op het internet minder klaarblijkelijk. Kan de webwinkelier de klant dan niet helpen in zijn speurtocht? Jazeker, hierbij enkele tips:

 

 Tips voor de webwinkelverlater in de oriëntatiefase

  • Je kunt als webwinkelier de ervaring van de echte winkel nabootsen door middel van live chat. Veel webwinkeliers moeten nog de mogelijkheden van live chat ontdekken en laten daarmee kansen liggen. Wanneer je live chat hanteert in je webwinkel dan kun je je klant real-life helpen met een vraag. Stel dat deze bijvoorbeeld een vraag heeft over een specifiek product. Je kunt hem of haar dan eenvoudig met live chat te woord staan. Daarmee help je de consument en vergroot je de kans dat deze een bestelling op jouw webwinkel doorvoert. Hiermee voorkom je een webwinkelverlater.
  • De consument kan ook twijfels hebben bij het doorvoeren van een bestelling bij jouw webwinkel of de webwinkel van een concurrent. Zijn de verzendkosten bijvoorbeeld lager of hoger en hoe zit het met de levertermijn van de bestelling? Je kunt consumenten helpen door een concurrentieoverzicht op jouw webwinkel te plaatsen op jouw webwinkel. Hierdoor hoeven ze geen vergelijkingsonderzoek meer te doen. Tegelijk voorkom je daarmee dat de consument in zijn speurtocht blijft hangen bij een andere webwinkel en daar de bestelling plaatst.

De bezoeker schrikt tijdens de checkout

Waarom laten bezoekers op jouw webwinkel de winkelwagen achter? Dat doet een gemiddeld persoon toch ook niet wanneer hij bij de Jumbo boodschappen doet? Het verlaten van de webwinkel kan veel redenen hebben, bijvoorbeeld onverwachte kosten, het verplicht aan moeten maken van een account of het niet duidelijk vermelden van het retourbeleid of de algemene voorwaarden die de webwinkel hanteert. Maar ook al doet de consument op dat exacte moment geen bestelling bij de webwinkel, wil dat niet zeggen dat deze dat niet op een later tijdstip wel zou willen doen. Maar hoe krijg je de consument weer terug naar de kassa?

Tips voor de webwinkelverlater tijdens de checkout

  • Verbeter het ontwerp van de checkout. Voorkom bijkomende kosten (‘verassingen’), toon aan dat je betrouwbaar bent (bijvoorbeeld door het tonen van het keurmerk van webwinkelkeur) en maak gebruik van verscheidende betalingsmogelijkheden. Wanneer je de checkout zo eenvoudig mogelijk maakt, dan voorkom je daarmee dat consumenten zonder af te rekenen je webwinkel verlaten.
  • Je kunt door middel van de postcode.nl api automatisch gegevens invullen aan de hand van de postcode en huisnummer. Hiermee bespaar je kostbare tijd van de consument.
  • Maak gebruik van de zogenoemde ‘abandoned cart emails’. Uit onderzoek is gebleken dat je met deze mails bijna 30% extra aankopen kunt realiseren. Maar wat zijn nou exact slimme momenten om deze mails te versturen?
  • Een half uur nadat de webwinkelwagen is verlaten. Op dit moment kun je een mail sturen naar je klant met daarin de vraag of alles goed is gegaan en of er eventuele vragen zijn. Deze mail wordt volgens onderzoek door ruim de helft van de klanten geopend. Zo is er in eerste instantie wel sprake van een webwinkelverlater, maar kun je een klant terughalen.
Driekwart klokje
  • Het versturen van de tweede mail kan het best nadat er 23 uren zijn verstreken. In deze mail kun je beschrijven waarom je juist bij jouw webwinkel de bestelling zou moeten doorvoeren. Noem vooral je USP’s (Unique Selling Points). Deze mail wordt door ruim 40% van de klanten geopend.
kalender
  • Een week later kan er nog een derde mail verstuurd worden met daarin een duidelijke call-to-action. Deze mail wordt door ruim 28% van de klanten geopend. Laat het er na deze mail dan ook bij, anders wordt je als opdringerig beschouwd en dat wil je ook weer niet.

Conclusie

Een goed ontworpen website is meer dan een mooi design en marketing is meer dan het binnenhalen van bezoekers naar je webwinkel. Wil je een goed resultaat boeken met je webwinkel? Voer dan onderzoek uit naar waarom er sprake is van een webwinkelverlater en gebruik de conclusies om je webwinkel te optimaliseren. Kom je er achter dat een bepaalde pagina op je webwinkel een hoge bounce rate kent omdat er bijvoorbeeld grote afbeeldingen worden gebruikt? Optimaliseer dan de grootte van de afbeeldingen zodat de laadtijd van de pagina verlaagt wordt. In dit blog vind je nog drie andere veelvoorkomende scenario’s van webwinkelverlaters en daarbij enkele tips hoe je de problemen kunt oplossen. heb je zelf ook tips voor andere webwinkeliers? Maak ze dan aan ons bekend door te reageren op dit blog.

Logo Brandmerck

Dit blog is geschreven door Jelmer van der Linden, marketing manager bij Stichting WebwinkelKeur. Dit blog is eerder verschenen op WebwinkelKeur.

zoekmachine optimalisatie seo sneek
Daag ons uit!

Daag ons uit!

Vul hieronder je gegevens in en wij beantwoorden direct je vraag of nemen geheel vrijblijvend contact met je op!