Spacer

De vraag die ik regelmatig krijg: “Waarom kiezen voor vindbaarheid optimalisatie als ik zonder inspanning bovenaan in Google kan komen met Google AdWords?” In deze blog leg ik uit wat het verschil tussen Google AdWords en Zoekmachine optimalisatie is. Johan Cruijff zei ooit ‘ieder voordeel heb zijn nadeel”. Dat geldt ook voor deze twee internet marketing instrumenten.

Je hebt nog geen idee wat voor voetbalschoenen je wilt kopen en gaat onderzoek doen op het internet. Je typt in Google “voetbalschoenen” in, dan zou het kunnen dat je een overzicht hebt net als de onderstaande afbeelding.

De rood gemarkeerde websites zijn Google AdWords advertenties. Het blauw gemarkeerde geeft een overzicht van de websites die zich richten op zoekmachine optimalisatie. Dit noemt men ook wel de natuurlijke zoekresultaten.

Wat is Google Adwords (SEA)?

Google AdWords (tegenwoordig Google Ads en ook wel SEA genoemd) is een advertentie programma waarmee je in een korte tijd bovenaan in Google te vinden bent (rood gemarkeerde vakken). In een uur tijd is een Google AdWords campagne opgezet, vervolgens zal jouw website binnen twee uren zichtbaar zijn op de zoekwoorden die benoemd zijn in de campagne.

Voordelen Google AdWords

  • Je kunt gemakkelijk en doelgericht een advertentie starten.
  • De Google AdWords advertentie zal binnen enkele uren zichtbaar zijn.
  • Je betaalt alleen wanneer er op jouw advertentie geklikt wordt.

Nadelen Google AdWords

  • Je betaalt voor elke bezoeker die via de advertentie op jouw website terecht komt
  • Geen blijvend effect, stopt de advertentie dan ben je onvindbaar in Google.
  • Vaak hoge kosten per klik en weinig rendement

Wat is zoekmachine optimalisatie? (SEO)

Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, is een proces om in de natuurlijke zoekresultaten van Google goed te scoren. In de afbeelding is dit het blauw gemarkeerde gedeelte. Het voordeel van zoekmachine optimalisatie is dat je gratis bezoekers ontvangt op de website. Er wordt niet betaald per klik. Het is een langdurig proces om goede resultaten te behalen en vast te houden in de natuurlijke zoekresultaten. Er zal wel kennis vereist zijn om hoge posities te genereren. Vaak worden internet marketing bedrijven ingezet om het gewenste resultaat te bereiken.

Voordelen zokemachine optimalisatie

  • Niet betalen per klik
  • Hogere conversie dan AdWords (meer aanvragen en aankopen)
  • Weinig kosten
  • De website wordt kwalitatief sterker

Nadelen zoekmachine optimalisatie

  • Vergt veel tijd en energie
  • Vereist veel kennis
  • Lange termijn

Google Ads vs vindbaarheid optimalisatie

Conclusie

Het advies is om structureel gebruik te maken van zoekmachine optimalisatie. Hoe eerder je hiermee begint, hoe sneller je goede resultaten kunt bereiken in Google. Uit onderzoek is gebleken dat de bezoekers via een advertentie vaak meer vergelijkend zijn, waardoor de conversie lager zal zijn dan een bezoeker vanuit de natuurlijke zoekresultaten.

Denk hierbij wel goed na over:

  • Strategie
  • Zoekwoorden
  • Het doel van de website
  • de haalbaarheid ten opzichte van de concurrentie.

Hulp nodig? Wij hebben de kennis in huis om goede posities te genereren in Google. Liever zelf aan de slag? Lees dan onze blog over de 14 allerbeste SEO tips.

Naast zoekmachine optimalisatie kun je ook op korte termijn hoog komen in Google met AdWords. Zo kun je in de eerste maanden ook via Google vele bezoekers aantrekken. Wij hopen in elk geval dat deze blog het verschil tussen Google AdWords (Google Ads) en zoekmachine optimalisatie duidelijk heeft gemaakt.


footer Brandmerck online marketing
Daag ons uit!

Daag ons uit!

Vul hieronder je gegevens in en wij beantwoorden direct je vraag of nemen geheel vrijblijvend contact met je op!